Nelivedon kytkentä päälle/pois

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Roosa999 kirjoitti:Jaa, onko nuo valmistajan suosituksia? Kyllähän ne päälle menee, mutta jos tumpelo alkaa kytkemään vaikkapa jäällä suditellessa, niin onko herrojen ohjeet edelleen samat?
Jos joku on niin pösilö että jäällä sutittaessa haluaa kytkeä nelivedon niin anti mennä vaan. Sama kuski varmaan vaihtaa vauhdissa hitaalta nopealle puolelle, tai päinvastoin?
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Darth
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 832
Liittynyt: 04 Elo 2007 12:59
Paikkakunta: FireRiver

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Darth »

Niitäkin on nähty jokunen kerta ja voi että tekee pahaa. :doubt:
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

motocoyote kirjoitti: Sama kuski varmaan vaihtaa vauhdissa hitaalta nopealle puolelle, tai päinvastoin?
ei oo kuule mikään ylläri..... kaveri taannoin kierrätti vapaalla rajottimelle asti arctic catin 700:lla, piti kaasun pohjassa ja runttas vaihteen tupaan.... mönkkäri hyppäs varmaa 5 senttiä ilmaan joka nurkasta ja hirvee PAMAUS.... matka jatkuu =D> =D> sanoin että jos arktinen kissa tuota kestää pidempään niin myyn yammun pois,
Viimeksi muokannut Pappi, 06 Marras 2015 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainausta muokattu.
DIY
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Noh, idiootit ovat niin kekseliäitä että idioottivarmojen kapineiden suunnittelu on jotakuinkin mahdotonta... :mrgreen:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mun puolesta saatte laittaa ne vedot ja lukot miten haluatte. Ohjeet annettu pyydettäessä.
Itselläni ei ole niin kiire, ennenkö kerkeäisi tehdä ne oikein ja maltilla. Siksi kai nuo vermeet pysyy ehjänä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Antsu60
4WD
Viestit: 228
Liittynyt: 12 Maalis 2011 18:37

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Antsu60 »

Tiedä näistä ihan uusista jammuista mut vähän vanhemmissa ei välttämättä ole 4wd päällä vaikka mittarissa valo niin kertoo. Siellä perässä on pieni sähkömoottori joka muovisten rattaiden ja jousen välityksellä liikuttaa sitä lukon siirtäjää. Kun kytket lukon päälle sähkömotti surahtaa ja pyrkii siirtämään 4wd modin päälle mut jos perän hammasrattaat ei ole kohdallaan niin lukko ei ole päällä vaan jousi on jännityksessä niin kauan et hampaat on oikeassa asennossa, tästä johtuen ei parane heti 4wd valon syttyessä revittää täysillä vaan maltilla varmistaa et lukko on todella päällä.
Tommi6
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Heinä 2013 13:17
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
Paikkakunta: Soini

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Grizzly 700 FI -11

Mikä voisi aiheuttaa seuraavanlaiset oireet edellä mainitsemassani grizzlyssä, eli etuperän lukot eivät aina kytkeydy päälle. Tai sitten jos ne saa kytkettyä päälle, niin niitä ei aina sitten saa pois päältä, En myöskään osaa sanoa että onko mittaristossa lukkojen merkkivalo palanut oireiden yhteydessä. Oire kuvaus ei ole välttämättä ihan tarkka, koska isäni on tätä silloin tällöin valitellut, ja koko nelivedon servomoottori paketti
etuperään maksaa, jokiniemi motorsin kautta tilattuna kyseisen osan ovh. hinta on kuulemma 516 euroa. Joten jos tässä servomoottori paketissa on jotain vikaa, niin en viitisisi tälläistä summaa maksaa, jos on mahdollisuus korjata vanha, jollain tavalla. Jos tässä vanhassa osassa on edes todellisuudessa mitään vikaa. Alla on vielä varaosanumero kyseiseen osaan. :?

Yamaha 3B4-4616A-01

http://oi63.tinypic.com/4lxmr.jpg
---------------------------------------------------------
Nelivedon kytkentä servomoottori

http://oi68.tinypic.com/rclgzo.jpg
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Oletko kokeillut nytkyttelyä eteen ja taakse sievästi?Kuuluuko servomoottorista ääni kun nelivedon nappia painaa? Entäs kuuluuko servosta ääni kun kytkee lukon? Nosta ilmaan kone pukkien varaan niin on helppo kokeilla toimiiko etuperän lukitus ja nelikko.Virrat päälle eikä käynnistä konetta niin kuulee servon äänet hyvin. Tais YouTubessa olla video tuon servon korjaamisesta.
Tommi6
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Heinä 2013 13:17
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
Paikkakunta: Soini

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Olen olevinani kuullut semmoinen sähkömoottorin surinan, kun nelivedon kytkentä nappia olen painanut. Tässä kerran kun isäni oli tullut metsästä tällä mönkijällä, niin kone ei ollut kulkenut kuin 9 km/h hänen sanojensa mukaan, ja eivätkä lukot olleet heti auenneet kun se oli sillä liikkunut talonsa pihassa hieman myöhemmin. Pitäneepä kokeilla tuota pukkien päälle nostoa, kun pääsen koneen ääreen. Mutta se mönkijän nsotaminen pukkien päälle, saattaa olla kyllä hieman hankalaa. Koska tässä koneessa on telat tällä hetkellä kiinni renkaiden sijaan. :D
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

No saahan sen kömpiän hallitunkilla ilmaan helposti. En tiiä millätavalla telat muuttavat tilannetta mutta mulla pitää nelivedon ja lukon painamisen jälkeen useamman kerran nitkutella mönkiää eestaas että lähtevät päälle tai pois mut silloinhan mittariston merkit vilkkuvat.

Ja jos ajaa syvässä lumessa ja varsinki märässä niin lukko ei oikeen toimi hyvin kun teloissa on tavallaan veto silleen päällä enemmän kuin tasamaalla.
Tommi6
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Heinä 2013 13:17
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
Paikkakunta: Soini

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Mikähän tämän reistailemisen sitten aiheuttaa, että jos kerran lukot saa päälle, niin niitä ei sitten myöhemmin saa niinkään helposti pois päältä ?. :?
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Vaikea sanoa virallista syytä mut veikkaan et boorit pitää sattua perän sisällä kohdalleen et liukuholkki pääsee siirtymään pois lukko asennosta. Sekä jos liukuholkki on päässyt tekemään purseita vasta kappaleeseen. Tuo video näyttää hyvin perän toiminnan. Yksi konsti varmistaa tuo liukuholkin siirtyminen olisi käyttää servomoottori pois ja kokeilla liikkuuko sormilla kevyesti. Sitten myös tuo tanko jolla holkkia siirretään voi olla vääntynyt ja se ei liiku oikein.
https://m.youtube.com/watch?t=15s&v=rVf4uSVDv7U
Tommi6
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Heinä 2013 13:17
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
Paikkakunta: Soini

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Tämäkin homma on edennyt sen verran, että pääsin itse testaamaan eilen sitä nelivedon kytkeytymis hommaa. Eli ennenkuin peruutin mönkijän pois tallista, niin painoin punaisesta napista kerran, etuperästä kuuluu sellainen surina. Eli tämä ilmeisesti tarkoittaa sitä että servomoottori avaa tai sulkee etuperän lukon, surinan loputtua nelivedon kuva kävi mittaristosta pois todella lyhyen hetken ajan, mutta sitten se tuli uudestaan takaisin. Sitten myöskin pelkkä rele naksahtelee akun vieressä, eikä myöskään oranssia nappia painamalla tapahdu koneessa yhtään mitään. Mistähän päin vikaa kannattaisi alkaa etsimään ?. Kun tällä mönkijällä silloin eilen ajelin, niin se vaikutti siltä että mönkijä olisi nyt koko ajan takavetoinen ?. :?
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Joskus vika voi olla kytkentä napissa. Varmistat sen toiminnan eka. Jos toimii. Niin sitten testasi servon.Laske perästä öljyt pois. Irroita servoyksikkö perästä. Testaa johdot paikallaan pyöriikö servo kun painaa nelivedon kytkentä nappia tangosta. Jos pyörii niin kokeile vielä lukko kytkeä päälle jos vieläkin pyörii on vika perän sisällä. Jos taas moottori pyörähtää vain kerran tai ei ollenkaan voi vika olla servossa. Tietenkin varmistat että johdot on kunnossa ennen tuota ja sen että rele toimii. Linkin takana video jossa kerrotaan servomoottorin korjaus. Kokeile nuo hommat niin saat varmuuden onko vika sähköissä vai perän sisällä.

https://youtu.be/PUP3gC4VAeI
Tommi6
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Heinä 2013 13:17
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
Paikkakunta: Soini

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Isäni oli tällä mönkijällä ajanut eilen päivällä, ja hän oli mönkijän talliin ajamisen jälkeen painellut nappeja. Niin hän ei ollut omien sanojensa mukaan saanut, millään etuperän lukkoa pois päältä. Vaikka oli liikutellut mönkijää edes takaisin tallissa. Tänään kun itse ajelin taas tällä kyseisellä mönkijällä, käänsin virta avaimesta tallissa virrat päälle. Niin ainakin servomoottori avasi tai sulki etuperän lukon, ja samalla se mittariston vasemman nurkan kuvake hävisi pois hetkeksi. Mutta sitten se ilmestyi kuitenkin nopeasti takaisin, kun liikutin konetta hieman. Sitten päätin avata sen nelivedon kytkentä nappi rasian ohjaus tangosta, ja niitä nappeja siinä kädessäni painellen, neliveto ilmeisestikkin kytkeytyi päälle, kun kerran mittariston difflock kuvake ja sen merkkivalo alkoi vilkkumaan sen merkiksi. Eikä myöskään tällöin kuulunut servomoottorin surinaa. Mutta sitten päästäänkin itse hieman ihmeellisempään ongelmaan, difflock tila päällä mönkijä ei kulje maksimissaan kuin 6 km/h - 9 km/h nykien ja pätkien. Ajettiin koneella sitten hidas tai nopea alue käytössä, niin homman nimi on sama. Kokeilin kyllä mitata nappien johtojen paikoista yleismittarilla, mutta en oikein ymmärtänyt että miten ja mistä kohtaa niitä pitäisi mitata. Tietenkin kun ei ollut mitään arvoja mihin verrata niitä. :?
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
Vastaa Viestiin