Nelivedon kytkentä päälle/pois

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
YammyBear
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Helmi 2010 15:27

Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja YammyBear »

Asia joka on jäänyt epäselväksi...: joku sanoi että nelivetoa tai ainakaan lukkoa ei saa Grizzlyssä kytkeä päälle vauhdissa. Asiaa tutkin ja otin manuaalin käteen jossa sanotaan vain että lukkoa tai nelivetoa ei saa kytkeä päälle vauhdissa koska saattaa aiheuttaa pidon muuttumisen takia vaaratilanteen, tai jotain siihen suuntaan.. Mutta onko vauhdissa kytkemiseen jotain teknistä vaaraa joka vois jotain rikkoa?
Eli ohjekirjan mukaan mun tulkinnalla ei, mutta onko jollain tarkempaa tietoa? :?:
Avatar
Vee-äM
R.I.P
Viestit: 2460
Liittynyt: 20 Loka 2005 07:20
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Oon joskus saanut sellaisen ohjeen että voi laittaa jos pyörät ei sudi ja muutenkin vauhti hiljainen.Tosin itse en ole liikkeessä vetotapaa muuttanut,ehtiny sen verran pysäyttään :wink: enkä kestävyyttä epäile.
Kuva
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

Ite oon kyllä laittanu nelivetoo päälle ja pois vauhdissa... 1: kaasu kokonaan ylös 2: vauhti hiljemmas ja tunnustelee pitoo renkaitten alla 3: painaa nappia ja toivoo parasta :D

Kerran rusahti kyllä aika pahasti ku oli kärry perässä ja unohin 2 vedon päälle... sit lähin ajaa ja tuli alamäki... takarenkaat tulee suhona perässä(moottorijarrun takii) ja sit minä fixuna poikana isken nelivedon päälle... AIIIIIIII :shock: :shock: ... hirvee pamaus ja takarenkaat rupes pyörii samaavauhtia ku etuset... no virheistään oppii :D vielä on perä ehjä =D>

Lukkoo en kyllä lähtis heittää mistään vauhista päälle... jos vähänki eri pyörintänopeus etusissa niin voi kyllä rattaista lähtee paras pinta pois.. mutta pois oon kyllä laittanu eikä oo rusahtanu...
DIY
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Sekä nelivedon että lukon voi kytkeä vauhdissa, kunhan kaikki rattaat pyörivät samaa vauhtia. Ite ruukaan himmata vähän ja pidän vauhdin ja kaasun tasaisena ja kytken nelivedon tai lukon, eikä koskaan ole rusahtanut eikä mitään.

E: Ja ite oon pitäny maksimissaan 20-30km/h vauhtia lukkoa tai nelivetoa kytkiessä.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
grizzy
4WD
Viestit: 138
Liittynyt: 11 Joulu 2008 19:55
Mönkijä:: suzuki kq 750, polaris 550 xp
Paikkakunta: Kiikala

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja grizzy »

Omasta jammusta hajosi lukko, olin pysähtyneenä ja kytkinlukon, valo syttyi palamaan luulin että lukko oli mennyt päälle. Ei kun hanaa ja pienen suon ylitys, lukko kytkeytyikin vasta pienen matkan päästä vauhdissa pyörien sutiessa. ja kaput..... Lukon "hammastus" pyöreäksi..

Uuden etuperän hankinnan jälkeen (onneksi on takuu) aina on varmistanut että lukko menee päälle ennen kuin lähtee liikkeelle, tai ainakin ennen kuin revittelee.
(nälkä kasvaa mönkiessä...)
http://kuvablogi.com/blog/24974/
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Mitenkäs uusissa Yamahoissa tuo on-command järjestelmä toimii? Voiko nelivedon/etulukon tuupata vauhdissa päälle vai pitääkö olla pysähdyksissä?
Muutenkin kaikenlainen käyttöopastus / vinkit ovat tarpeen. Eli for dummies: kuinka EI SAA laitetta käyttää.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Tämä tieto löytyy luonnollisesti käyttöohjeesta ja ohessa kopsu lukon sivuista. Koko ohjetta minulla ei ole, joten ohjetta pitää odottaa siihen asti, kunnes saa oman koneen.

http://1drv.ms/1RBc1oL

Kaikissa tilanteissa siis pitää ajoneuvo pysäyttää, eli kun vaihdetaan joko 2/4 WD välillä ja jos kytketään 4WD tilanteessa etulukko päälle.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

ATV.COM sivuston mukaan jo 2014 / 700 grizzlyssä voi kytkeä lennossa nelivedon päälle:

"Yamaha’s On-Command pushbutton system allows the driver to move into and out of 2WD and 4WD on the fly."

Lähde: http://www.atv.com/manufacturers/yamaha ... -2330.html
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Ihan yhtälailla ja ongelmitta onnistui vauhdissa kytkeä neliveto tai lukko jo 660 grizzlyssä. Erona nykyisessä 700:ssa siihen 660:n on ainoastaan se että 700:ssa on nopeusrajoitin joka iskee vastaan kun vauhdissa lukkoa tai nelikkoa kytkee. :roll:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Jaa, onko nuo valmistajan suosituksia? Kyllähän ne päälle menee, mutta jos tumpelo alkaa kytkemään vaikkapa jäällä suditellessa, niin onko herrojen ohjeet edelleen samat?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Hyvä täsmennys Roosalta, myös oma suositukseni on että vedon vaihdot kytketään paikoillaan ollessa, kuten emes itse aina teen. Monessa laitteessa on kyllä elektroniikkaa sen verta jotta tuollainen suditus-jäällä-väärinkäyttö ei hajottaisi laitetta, mutta en itse kyllä laskisi sen varaan.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

Kyllähän se on itsestäänselvyys että jos etu ja takapyörillä nopeuseroa ja survoo nelikon saatika lukot päälle niin aivan varmasti paukkuu ja lastua lentää rattaista.... kyllä sen nelivedon/lukot voi kytkeä tai poiskytkeä vauhdissa kunhan kaikki pyörät näyttää suoraan ja vauhti on kaikilla sama... mutta periaatteessa näin ei saisi tehdä niinkuin ohjekirjakin sanoo... aina pitää pysähtyä...
Jammulla kyllä muuten pystyy sudittelemaan vaikka mitenkäpäin se ei siitä säikähä. Kunhan ei kesken sivuluisun nykäse nelivedon tai suunnanvalitsinta.. tämä vain täsmennyksenä.
DIY
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Hondan ohjeissa toinen vaihtoehto oli ehdottomasti kielletty. Taisi olla nelivedon kytkentä vauhdissa. Lukon laitto vauhdissa ei ollut erikseen kielletty. Tai sitten se oli toisinpäin. Ei voi enää muistaa.

Lienee kuitenkin järkevää tehdä molemmat kytkennät laitteen ollessa paikallaan. Oli merkki mikä hyvänsä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Nelivedon kytkentä päälle/pois

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Pidetään hondajutut/arvaukset Honda-topikeissa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin