Akkuongelmia
- hajotapy
- 4WD
- Viestit: 136
- Liittynyt: 10 Tammi 2006 08:13
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 efi special
- Paikkakunta: Lappeenranta/Taipalsaari
Akkuongelmia
Onko muilla kestänyt Grizzly 700:n akku miten hyvin?
Huomasin marraskuun lopulla jo ongelmia ja apuvirralla sain koneen käyntiin, mutta nyt kun Jammu oli lähes kuukauden ajamatta, oli akku aivan tattis. Ei huolinut yhtään amppeeria virtaa, eli oikosulussa. Akku on alkuperäinen, eli vuoden ikäinen.
Huomasin marraskuun lopulla jo ongelmia ja apuvirralla sain koneen käyntiin, mutta nyt kun Jammu oli lähes kuukauden ajamatta, oli akku aivan tattis. Ei huolinut yhtään amppeeria virtaa, eli oikosulussa. Akku on alkuperäinen, eli vuoden ikäinen.
Epäonnistuminen on maksimoitu, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään jotain täysin tarpeetonta!
Yamaha Grizzly 700 efi special edition -09
Hanski
Yamaha Grizzly 700 efi special edition -09
Hanski
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Akkuongelmia
Takuu.Ja eikä nuo hirveitä maksakaan,ite just motonetista 20AH akku 45e.Tai biltemasta geeliakku 74e.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Akkuongelmia
Kun kuvittelette että tuollaisesta pikkupirpanasta repästään vinssillä monta kertaa vuodenaikana about 150 A virtoja... niin normi nesteakku kestää vuoden ja imeytetty kestää sen kaksi vuotta.
Jos ei vastaanota mitään, on akku jäässä / ihan finaalissa tai sitten napa on poikki. Jos akku on oikosulussa, menee sinne kaikki virta, minkä suojaamaton laturi tuuppaa. Suojatut osaavat olla tuuppaamatta mitään, sillä tunnistavat oikosulut.
Nämä siis yleisohjeena joka perustuu about 10 vaihdettuun akkuun ja mukana ollu sekä laatumalleja ja kehnompia.
Jos ei vastaanota mitään, on akku jäässä / ihan finaalissa tai sitten napa on poikki. Jos akku on oikosulussa, menee sinne kaikki virta, minkä suojaamaton laturi tuuppaa. Suojatut osaavat olla tuuppaamatta mitään, sillä tunnistavat oikosulut.
Nämä siis yleisohjeena joka perustuu about 10 vaihdettuun akkuun ja mukana ollu sekä laatumalleja ja kehnompia.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- Logibear
- Tracks
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Akkuongelmia
Akku on kyllä ollut hyvä minun yksilössä! Joskus aikoinaan kisoissa kun koko yö kaikki mahdolliset lisävarusteet päällä ahkerasti ryskättiin niin aamulla alkoi näyttää hyytymisen merkkejä mutta sen ymmärrän. -07 ritsly ja 544h/3000km mittarissa ja hyvin ottaa ja pitää virtaa vielä alkuperäinen akku. Olen miettinyt että kannattaiskohan vaihtaa etupainotteisesti uuteen vai ajaa loppuun
Jos ketjun aloittajalle sopii niin kerätään tähän nimenomaan 550/700 sopivat akut tarkkoine merkki- ja mallimerkintöineen yhteen paikkaan muillekin tiedoksi. En muista että näitä olisi kerätty aikaisemmin? Itseäni kiinnostaa laadukkaat akut mutta laittakaa myös käypäsiä "halpisakkuja" tänne.

Jos ketjun aloittajalle sopii niin kerätään tähän nimenomaan 550/700 sopivat akut tarkkoine merkki- ja mallimerkintöineen yhteen paikkaan muillekin tiedoksi. En muista että näitä olisi kerätty aikaisemmin? Itseäni kiinnostaa laadukkaat akut mutta laittakaa myös käypäsiä "halpisakkuja" tänne.
- Logibear
- Tracks
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Akkuongelmia
Omassa tuli alkuperäinen akku Yuasa YTX20L-BS (12V/18Ah) tiensä päähän, ei enää ottanut/pitänyt virtaa kunnolla ja c-tekkikin välkytteli vikakoodeja. Laitoin samanlaisen uuden tilalle kun on niin hyvin pelannut.
-
- 4WD
- Viestit: 153
- Liittynyt: 01 Joulu 2011 19:01
- Mönkijä:: Can Am outlander 650 XMR 2013
- Paikkakunta: Padasjoki - Lahti
- Viesti:
Re: Akkuongelmia
Parempaakaan topikkia en löytänyt tälle postaukselle, mutta itse heitin juuri 18ah akun orkkis paikalta pois ja laitoin takatilaan isomman akun motonetistä.
43ah ja 2vuoden takuu.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... d=90-54059
43ah ja 2vuoden takuu.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... d=90-54059
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Akkuongelmia
Varmaan riittää poweri,mutta tuo koko rajoittaa.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Akkuongelmia
Voiko tonne heittää ihan surutta niin isoa akkua kuin mahtuu? Mulla on semmonen mielikuva et joku ois jossain joskus puhunut että saattaa aiheuttaa jotain pahaa startille ja laturille. Jos näin niin missä menee se raja, eli miten paljon isomman voi huoletta laittaa?
Re: Akkuongelmia
Ei aiheuta ongelmia.Voiko tonne heittää ihan surutta niin isoa akkua kuin mahtuu? Mulla on semmonen mielikuva et joku ois jossain joskus puhunut että saattaa aiheuttaa jotain pahaa startille ja laturille. Jos näin niin missä menee se raja, eli miten paljon isomman voi huoletta laittaa?
Re: Akkuongelmia
Eli siis autoonkiin voi laittaa ihan minkä vaan kiinni? Oon aina luullut että niissä suosituksissa ois jotain perää.. Mut ihan hyvä tietää sillä niin autoon kuin mönkijään on tulossa isompi akku. 

- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Akkuongelmia
Ainoa murhe näissä pikkuvehkeissä on, että ei välttämättä saa akkua pikkuajoilla täyteen, jos on vinssannu tyhjäksi. Jos akku on koko ajan vajaana, se ei siitä tykkää ja siksi se pitää ladata ylläpitolaturilla täyteen mahdollisimman usein.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 4WD
- Viestit: 153
- Liittynyt: 01 Joulu 2011 19:01
- Mönkijä:: Can Am outlander 650 XMR 2013
- Paikkakunta: Padasjoki - Lahti
- Viesti:
Re: Akkuongelmia
Itse mietin vetäväni taakse 8millin pultit joihin johdot akulta, niin että pultit ois jossain koneen perässä esillä. Sais tosi helposti c-tekin piuhat kiinni.
Re: Akkuongelmia
pitäs lainata pihtivirtamittaria töistä ja mitata mitä toi vinssaaminen vie virtaa suhteessa esim starttaamiseen. Veikkaan että virta on melko sama kun startataan ja vinssataan kuormaa vasten. tietysti tyhjä vinssin veto ei ota virtaa niin paljon. eli pitäs mitata kuormitetulla vinssillä.
“Unnatural work produces too much stress.”
Re: Akkuongelmia
ota huomioon että starttia pyöritetään yleensä korkeintaan se 4-6 sekunttia... vinssiä saatetaan pyörittää kuorman kanssa useita minuutteja pahimmassa tapauksessa jopa kymmeniä mönkijän kierroksia lisäten... tällöin akun ja laturin rasitus on huipussaan.
vaikka virran kulutus olisikin lähellä samaa niin toi startin hetkellinen pyöräyttäminen ei hetkauta akkua suuntaan eikä toiseen jos sitä mietit
vaikka virran kulutus olisikin lähellä samaa niin toi startin hetkellinen pyöräyttäminen ei hetkauta akkua suuntaan eikä toiseen jos sitä mietit
DIY
Re: Akkuongelmia
Autoonkin voi laittaa niin suuren akun kuin tilan puolesta sopii, mitään haittaa suuresta akusta ei ole.Eli siis autoonkiin voi laittaa ihan minkä vaan kiinni? Oon aina luullut että niissä suosituksissa ois jotain perää.. Mut ihan hyvä tietää sillä niin autoon kuin mönkijään on tulossa isompi akku