700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

eli saako noita karhun (maastomallin) rajoittimia ohitettua? tarkoitan siis niitä,mitkä ovat mm. pakittaessa ja kun etulukko on päällä. ja eikös tuo 101kmh huippunopeuskin ole rajoituksen tulosta?
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Avatar
Repro
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Tammi 2011 15:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly
Paikkakunta: Lpr

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja Repro »

Eti sulakkeiden luonta ruiskunohjausboksi, siihen menee kolme liitintä, niistä alimmaisesta valkoinen johto poikki.
Toki jos haluaa hienostella niin siihenhän voi laittaa katkaisijan.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

Repro kirjoitti:Eti sulakkeiden luonta ruiskunohjausboksi, siihen menee kolme liitintä, niistä alimmaisesta valkoinen johto poikki.
Toki jos haluaa hienostella niin siihenhän voi laittaa katkaisijan.
minkä noista rajoittimista toi ohittaa?
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Avatar
Repro
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Tammi 2011 15:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly
Paikkakunta: Lpr

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja Repro »

pommipoika kirjoitti:
Repro kirjoitti:Eti sulakkeiden luonta ruiskunohjausboksi, siihen menee kolme liitintä, niistä alimmaisesta valkoinen johto poikki.
Toki jos haluaa hienostella niin siihenhän voi laittaa katkaisijan.
minkä noista rajoittimista toi ohittaa?
Tulee nopeusanturilta, johto nro #14
Lukon 22 mph nopeusrajoitus ja 3mph kytkemisen nopeudenrajoitin on silloin ohitettu.
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

kiitos! tietääkö kukaan max. nopeuden rajoittimen ohittamiseen tekniikkaa?
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

no eihän sitä voi "ohittaa" kun konehan menee kierrosrajottimelle enneku välit loppuu.. ja jos sen saiskin ohitettua niin aika perkeleesti kärsii kone jos kierrättää väkisin yli... kannattaa ennemmin hommata isommat välit lootaan.. tosin se on aika mahotonta näissä vempeleissä (kardaani vähän rajoittaa tota välien säätämistä kun pitäis lootasta vaihtaa ratasta ja niitä ei ihan helpolla mistään sepältä saa eri kokosia)..

esim mun 450:ssä tehot loppuu kesken ennenku menee kiekka rajottimelle (eli ei jaksa mennä kun sen vajaa 90), mut 700 on sen verran tehoja että jaksaa vetää rajottimelle vaikka vari on täysin auki ja kaikki välitykset lootassa käytetty... ja en todellakaan suosittele sen kiekka rajottimen ohittamista (vaikka jollain ihme konstilla onnistuiskin, esim uudella CDI yksiköllä).. koska yks mukisella 7k rpm on jo aika helvetisti.... siellä on venalla kiire :D (en tosiaan tiedä missä kierroksissa sen 700 rajotin on, mut veikkaan 6500, 7000 tai jopa 7500)'

ja jos ei sulle toi kulkuvuus riitä mitä toi 700 menee tai kiekat niin kannattaa sit katella jotain ihan muita vehkeitä... esim banshee tai joku muu vehe mihin saa ihan ite rakennella välit ns. rattailla ja jos ei sekään riitä niin sitten kannattaa katella jotain kyykky pyörää ja myydä mönkkärit halvattuun
DIY
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

juu,lähinnä hetkellisen huippunopeuden hakemista mietin...
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

pommipoika kirjoitti:juu,lähinnä hetkellisen huippunopeuden hakemista mietin...
Ylikierrokset on kyllä semmonen juttu joka liiallisesti annosteltuna särkee koneen sekunnin murto-osassa. Jossain kohtaa ei vaan liikkuvat osat pysy enää mukana ja siihen se laulu sitten loppuu, vaikka kuinka hetkellisesti aikoisi ylittää rajat. :)

Toisaalta ei 7krpm sinänsä ole moottorille mikään mahdoton kierrosluku, crossien koneista otetaan yli 9krpm. Mutta tietenkin koneen pitää olla suunniteltu sille kierrosnopeudelle, voi olla että karhun palikoissa ei ihan riitä otteet tuonne asti... Sylinterien määrällähän ei periaatteessa ole mitään tekoa asian kanssa, osien nopeus on ihan sama olipa niitä mukeja yksi tai neljä rinnakkain.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

joo tosiaan toi grizzlyn kone ei tosiaankaan oo mikään kierrosmylly!

OT:
joo tohon vielä että totta sylinterien määrällä ei oo mitään vaikutusta kierrosnopeuteen... mut jos puhutaan sama kuutiotilavuuksisesta koneesta niin kyllähän siitä enemmän kierroksia saadaan irti mitä enemmän on mäntiä, koska iskua ja leveyttä saadaan mäntää kohden pienemmäksi.. ja muutenkin saadaan koneesta tärinöitä pois esim. kampiakseli voidaan tehdä paljon kevyemmäksi jonka seurauksena kone on paljon enemmän kierrosherkkä.. tossa vois vaikka verrata jonku kyykyn 700 4-pyttystä konetta vaikka jammun 700 mönkkärin koneeseen niin puhutaan ihan eri kierrosalueista missä koneesta otetaan tehoa\vääntöä irti.

mut joo kyllähän nää mönkkärin koneet on sillei suunniteltu ja toteutettu että kierrosalueet ja vääntöalueet on saatu aika optimiks työ\huvi käyttöön kyseisille laitteille...
DIY
Avatar
Repro
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Tammi 2011 15:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly
Paikkakunta: Lpr

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja Repro »

Perinteisellä venttiilitekniikalla varustetulla kannella olevaa moottoria ei tosiaankaan kannata päästää ylikierroksille, uusittavaa osaa tulee jonkin verran kun venttiili tapaa mäntään.

Vielä enemmän OT: Rotary Valve kannella sais likipitäen minkä tahansa 4-T koneen helposti kiertämään vaikka 10 000 rpm eikä oo pelkoa venttiilien sekoamisesta ja jakopään rasituksista, kunhan vain alakerta on tasapainossa ja laakeripukit jäykistetty + moottorinohjaus päivitetty luonnollisesti. =D>
Eivät vain siellä firmassa punaniskajenkit osaa näköjään vastata sähköpostiin, tai sit on markkinoita kotimaassa sen verran ettei tarvitse vaivata päätään ulkomaan markkinoilla. :evil:
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

Repro kirjoitti:
Vielä enemmän OT: Rotary Valve kannella sais likipitäen minkä tahansa 4-T koneen helposti kiertämään vaikka 10 000 rpm eikä oo pelkoa venttiilien sekoamisesta ja jakopään rasituksista, kunhan vain alakerta on tasapainossa ja laakeripukit jäykistetty + moottorinohjaus päivitetty luonnollisesti. =D>
Eivät vain siellä firmassa punaniskajenkit osaa näköjään vastata sähköpostiin, tai sit on markkinoita kotimaassa sen verran ettei tarvitse vaivata päätään ulkomaan markkinoilla. :evil:
mikä kauppa mahtaa olla kyseessä?
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 14 Elo 2006 23:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

pommipoika kirjoitti:eli saako noita karhun (maastomallin) rajoittimia ohitettua? tarkoitan siis niitä,mitkä ovat mm. pakittaessa ja kun etulukko on päällä. ja eikös tuo 101kmh huippunopeuskin ole rajoituksen tulosta?
Nää kuulostaa kyllä vähän hazardihommilta.. :roll:
Eikös seiskasatasessakin ole etulukon nopeusrajoittimen ohitin ihan vakiona? Pakko kysyä että mihin tarvitset pysyvää nopeusrajoittimen ohitinta etulukon kanssa? :?:
Peruutuksen nopeusrajoittimen ohitin kalskahtaa äkkiseltään hajoavilta vetareilta, jos rapakossa ilman nopeusrajoitinta pakilla hanat auki ruovitat, ja tasamaalla se taas kuulostaa tehokkaalta keinolta kipata vekotin kyljelleen..

Jokainen tekee lelullaan mitä tahtoo, mutta pakko kysyä että mikä on tavoitteena? :roll:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

jos jäät lumeen kiinni,tulee rajoitin nopeasti vastaan sutiessa.
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: 700 grizzlyn rajoittimien ohitus?

Viesti Kirjoittaja rulez »

pommipoika kirjoitti:jos jäät lumeen kiinni,tulee rajoitin nopeasti vastaan sutiessa.
Eikös se ohitin nappi sarvessa oo justiin näitä tilanteita varten siihen ylettää sormella vallan kivuttomasti. Et kai sinäkään kokoaikaa kiinni oo jotta pohjassa pitäs jatkuvasti olla ?

No huippu nopeuden rajottimen tarpeesta pääset kun rytkäset kamppeeseen isommat renkaat (esim muzzilla 28") Ei jaksa tämän jälkeen takuulla vetää rajottimeen pitkällä puolen 8)
Ja vakiovanteet pitäs vaihtaa jo ekana päivänä muutenkin on se vaan nii kaatumaherkkä peli vakio rattailla !


Pakki rajottimen ohitus onkin ainoa varteenotettava ohitus (tosin täytyy sen jälkeen olla järki päässä ettei kippaa pakilla laitetta)
Ohitus on helppo toteuttaa. Oikea kylkimuovi irti, koneen päältä lähes keskeltä konetta vaihdelootan kohdalta tulee yx johto joka on pikaliittimellä kiinni Tämä johto irti liittimestä(liitin koneenpäällä taitaapi olla anturi josta johto lähtee) ja maadottaa koneen runkoon !

Tuo kikka tosin poistaa mittaristosta pakin valon mutta tuskin haittaa ketään johan tuon tietää että pakki on päällä kun mikään muu valo ei pala jos ei kepistä tiedä pakkia laittaneensa tuommonen.

Niin missä sitä ohitusta tarvii ?
No kun lanailoo enempi ja joutuu potikoista hakee peruttamalla useammin nii kyllä hermot mänöö tuohon räpätykseen ku pakilla ottaa takas tuskin tuo ny koneellekkaa enempi käytettynä on kovin terveellistä tuommonen sytkän katkominen !
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Vastaa Viestiin