Tyhjäkäynti
- tinke77
- 6WD
- Viestit: 880
- Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
- Mönkijä:: Can am 450 pro t3
- Paikkakunta: Lpr: kupeessa
Tyhjäkäynti
Etsiskelin palstalta olisko aiheesta juttua,mut ei osunu silmään. Onko muilla kokemuksia mistä vois johtua, omistan 350 grizzlyn ajettu n.40 km. Muuten toimii kuin unelma mut joskus tyhjäkäynti jää aika koville, ikäänkuin ei palaudu kierrokset. On vaan ilkeä vetää vaihde päälle kun loikkaa niin pirusti. Muutaman kerran sattunu. Toinen "vika", perämurikasta tulee jonkinlainen ilmeisesti huohotinletku tuohon istuimen alle, ilmaputsarin päälle. sieltä pukkaa joskus vähän öljyä ja valuu ikävästi putsarin kylkiä pitkin koneen päälle. Ei ole paljoa tullut, ehkä ruokalusikallinen. Olisko laittaneet vähän liikaa öljyä???
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
Re: Tyhjäkäynti
tyhjäkäynti:
ootko kattonu että kaasussa on tietty tyhjä "freeplay" alussa?? eli kaasu on säädetty oikein... ja sitten ootko säätäny tyhjäkäynnin kaasuttimesta kuumalle koneelle sopivaksi... (säädetään aina lämpöselle koneelle sopivaksi)... <tuosta siis nimenomaan johtuu että kaasari kone ei käy kunnolla kylmänä tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä... niin ja grizzlyssä tyhjäkäynti pitää säätää vielä sillei että variaattori ei pyöri yhtään (nestekytkin ei ota kiinni)... eli tyhjäkäynti pitää säätää muutenkin aika alas..
voi johtua tosin vaijerin jäätymisestäkin... eli jos pahasti takkuaa niin uutta vaijeria vaan kehiin... tai ainakin rasvausta tekohengityksenä..
edit: eihän missään vaan oo imuvuotoja???
perä: sitä ei voi täyttää liian täyteen öljyä... vaan täytetään niin pitkälle että lisäysropusta änkee ulos ja äkkiä roppu takas... eli kyllä varmaan ovat laittaneet ihan oikean määrän... se vaan johtuu siitä ku perä lämpiää ja täten huohottelee vähän enemmän... yks konsti tohon on että laittaa jonku kumisen "säiliön" tonne letkun päähän... ja sit kannattaa sitä jarru systeemiä tutkailla (jos on perän sisällä) että on vaijerit melko löysällä ja kunnon välys niissä, koska jos ne on liian kireellä niin perä kuumenee ihan uskomattomasti ja tästäkin saattaa johtua että rupeaa huohottelemaan enemmän..
voithan sää myös laittaa sen letkun menemään sillei että heittää ne ölpät suoraan maahan eikä koneen päälle... tai sitten vaikka sinne säilytyslaatikkoon ja sieltä tulppa pois että valuu maahan... mut ehkä paras on toi joku kuminen iso "tutti" tohon letkun päähän että huohottelee sitten sinne eikä motin päälle..
itellä kanssa teki 450 tommosta, mut löysäsin jarrun vaijerit sillei että on kunnon tyhjä niissä... niin loppu huohottelu ku seinään ja peräkään ei kuumene enää paljoo yhtään...
ootko kattonu että kaasussa on tietty tyhjä "freeplay" alussa?? eli kaasu on säädetty oikein... ja sitten ootko säätäny tyhjäkäynnin kaasuttimesta kuumalle koneelle sopivaksi... (säädetään aina lämpöselle koneelle sopivaksi)... <tuosta siis nimenomaan johtuu että kaasari kone ei käy kunnolla kylmänä tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä... niin ja grizzlyssä tyhjäkäynti pitää säätää vielä sillei että variaattori ei pyöri yhtään (nestekytkin ei ota kiinni)... eli tyhjäkäynti pitää säätää muutenkin aika alas..
voi johtua tosin vaijerin jäätymisestäkin... eli jos pahasti takkuaa niin uutta vaijeria vaan kehiin... tai ainakin rasvausta tekohengityksenä..
edit: eihän missään vaan oo imuvuotoja???
perä: sitä ei voi täyttää liian täyteen öljyä... vaan täytetään niin pitkälle että lisäysropusta änkee ulos ja äkkiä roppu takas... eli kyllä varmaan ovat laittaneet ihan oikean määrän... se vaan johtuu siitä ku perä lämpiää ja täten huohottelee vähän enemmän... yks konsti tohon on että laittaa jonku kumisen "säiliön" tonne letkun päähän... ja sit kannattaa sitä jarru systeemiä tutkailla (jos on perän sisällä) että on vaijerit melko löysällä ja kunnon välys niissä, koska jos ne on liian kireellä niin perä kuumenee ihan uskomattomasti ja tästäkin saattaa johtua että rupeaa huohottelemaan enemmän..
voithan sää myös laittaa sen letkun menemään sillei että heittää ne ölpät suoraan maahan eikä koneen päälle... tai sitten vaikka sinne säilytyslaatikkoon ja sieltä tulppa pois että valuu maahan... mut ehkä paras on toi joku kuminen iso "tutti" tohon letkun päähän että huohottelee sitten sinne eikä motin päälle..
itellä kanssa teki 450 tommosta, mut löysäsin jarrun vaijerit sillei että on kunnon tyhjä niissä... niin loppu huohottelu ku seinään ja peräkään ei kuumene enää paljoo yhtään...
DIY
- tinke77
- 6WD
- Viestit: 880
- Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
- Mönkijä:: Can am 450 pro t3
- Paikkakunta: Lpr: kupeessa
Re: Tyhjäkäynti
Kiitoksia tiedoista, ei ole vielä tullut paljon kokemusta kun pari viikkoa mönkiäinen vasta ollu. Normaalisti tyhjäkäynti on lämpimänä tosi pienellä,just pysyy käynnissä tai sitten ei...Ajattelis et luovutushullossa olis säätäneet. toi jäätyminen voi kyl olla totta,kun tarkemmin ajattelee niin oireet esiintyny sen jälkeen kun ajettu esim. jäällä missä lumi pöllyää aika lailla. Hyvä kun on tällanen palsta olemassa, oiva apu aloittelijalle
Koska olette tuon ekan huollon tehneet? meinaan vaan kun nuo yamahan ohjeet aika sekavat,puhutaan 1 kuukaudesta, tunneista ja kilometreistä. Minkähän mukaan se sit olis...?

Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
Re: Tyhjäkäynti
ohjekirjassa se sanotaan... mikä tulee ensimmäisenä niistä täyteen niin sen mukaan huolletaan... aika hyvin siinä ohjekirjassakin neuvotaan myös noi perus säädöt ja niiden tekeminen..
DIY
Re: Tyhjäkäynti
Voisko automaattiryyppy jumitella myös välillä???
Mulla ainakin Catissa oli ryyppy epäkunnossa ja aiheutti mm tällaisia ongelmia.
Mulla ainakin Catissa oli ryyppy epäkunnossa ja aiheutti mm tällaisia ongelmia.
- tinke77
- 6WD
- Viestit: 880
- Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
- Mönkijä:: Can am 450 pro t3
- Paikkakunta: Lpr: kupeessa
Re: Tyhjäkäynti
Tossa jammussa on ryyppy ihan käsikäyttöinen.
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
Re: Tyhjäkäynti
Ei se vika mahda sitten olla automaattiryypyssä jos sitä ei kerran ole. Manuaalinen onkin huomattavasti parempi..
Re: Tyhjäkäynti
hyvä pointti... mut kannattaa sen ryypyn vaijerikin kattoo että menee vapaasti ja että siinäkin on pieni välys alussa... koska jos ei oo välystä ja kääntelee tankoo niin saattaa hyvinkin olla että ryyppy hyppää päälle vaikka ei pitäisi...
DIY
- tinke77
- 6WD
- Viestit: 880
- Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
- Mönkijä:: Can am 450 pro t3
- Paikkakunta: Lpr: kupeessa
Re: Tyhjäkäynti
Joo, Kiitos vinkeistä. Tarkastellaan nyt nuo ensin ja katsellaan,kohtahan tuo täytyy ekaan huoltoon viedä niin tutkikoot sitten siellä. Jotenkin vaikuttais joltain vaijeri jutulta kun vaan sillointällöin sattuu.
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Perän huohotus
Perän huohotusletkun ruikkailuun auttaa myös jos vaihtaa ko letkun sisähalkaisijaltaan astetta paksumpaan.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
- tinke77
- 6WD
- Viestit: 880
- Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
- Mönkijä:: Can am 450 pro t3
- Paikkakunta: Lpr: kupeessa
Re: Tyhjäkäynti
Palataanpa asiaan...tuo tyhjäkäynti ongelma ratkesi kun kääntelin tyhjäkäyntiruuvia pikkusen,nyt toimii loistavasti. No sitten tämä peräöljyn ruikkailu, jatkuu edelleen tosin vedin sen letkun ruikkimaan suoraan maahan ettei rötvää koko konetta. ennen tuli sinne ilmaputsarin päälle. Onko tuo tosiaan ihan normaalia tuo ruikkiminen? eihän tietysti määrä ole kovin kummoinen, mutta eipä tuolla perässä kokonaisuudessakaan taida kovin paljon öljyä olla. Perä ei juurikaan tunnu lämpimältä kovankaan ajon jälkeen ja taasen jos hiljakseen ajellaan niin eipä tuo ruikikaan. Ja mikä lie idea vetää nuo letkut tuonne ilmaputsarin/ pakoputken päälle josta valuu joka puolelle ja käryää. Nojoo...kohta eka huolto niin jospa viisastuisi...
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
-
- Noppeli
- Viestit: 22
- Liittynyt: 03 Loka 2011 16:26
Re: Tyhjäkäynti
Mulla on samanlainen tyhjäkäyntiongelma ollut kesälläkin.
Kun tulee ajosta ja jättää tyhjäkäynnille, niin jonkin ajan kuluttua tyhjäkäyntikierrokset nousee ja pysyy ylhäällä.
Kierrokset on kikkailtava joko ryypyllä tai sammutuksella hetkeksi alemmas, että voi kytkeä vaihteen.
Täytyy säätää vaan sitten tyhjäkäynti alemmas.
Kun tulee ajosta ja jättää tyhjäkäynnille, niin jonkin ajan kuluttua tyhjäkäyntikierrokset nousee ja pysyy ylhäällä.
Kierrokset on kikkailtava joko ryypyllä tai sammutuksella hetkeksi alemmas, että voi kytkeä vaihteen.
Täytyy säätää vaan sitten tyhjäkäynti alemmas.

- pommipoika
- Tracks
- Viestit: 2708
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
- Mönkijä:: Can-am 500 max T3
- Paikkakunta: muurame
Re: Tyhjäkäynti
omassakin yamahassa (karhu) esiintyy tota tyhjäkäynnin ailahtelua. toisinaan kovalla, välillä taas niin pienellä että sammuu risteyksiin... täytynee vaan oppia elämään sen kanssa 

Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
- Logibear
- Tracks
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Tyhjäkäynti
Itellä on ruiskuvehje ja ossoo aika hyvin säätää tyhjäkäynnin ja ryypyn. Perä tosiaan oksentaa ja oon ohjannu letkun jonnekin muualle kuin mittaristoon niinkuin vakiona. vaughanin letkun isonnus saattas auttaa kanssa. Voisko pommipoika olla kyseessä yksimukisten ruiskujen tumpsuilu mistä on ollu paljo puhetta?
Re: Tyhjäkäynti
Tuommoinen nimim. "Sahtivaari":n ongelma viittaa liian laihaan tyhjäkäyntiseokseen. Varsinkin, jos oire pahenee nyt viileämmillä keleillä. Kaasuttimesta löytynee tyhjäkäynnin seoksen säätöruuvi, jolla ongelma on kohtalaisen helposti korjattavissa.