Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Avatar
Brc
3WD
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Helmi 2005 03:03
Mönkijä:: Rincon 680
Paikkakunta: Sipoo

Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja Brc »

Tuota, kirjoittelinkin tuossa toiseen lankaan alustavasti Rhinon vaihteisto huollosta. Eli meillä on tuollainen Rhino 700 -08 joka muuten on ollut ihan soiva peli, mutta häiritsee muutamat tekniset jutut, eli lähdettäessä liikenteeseen kierrokset nousee tasaisesti mutta laite lähtee aavistuksen "nytkähdellen/loikkien" eteenpäin, tämä on tosin lievää, mutta hivenen häiritsevää, voi toki olla myös ominaisuus?? No avasin kuitenkin tuon variaattorin ja kaikki näytti olevan kuin tehtaan jäljiltä, remmi oli aivan virheettömän oloinen ja leveydeltään tasan 32mm ( Meneekö toleranssiin?? ), mutta sitten itse Sheave!! Suureksi ihmetykseksi variaattorin kello oli täynnä vaseliinin näköistä mössöä??? Kuuluuko asiaan ( Ei noissa skoottereissa mitään töhnää siellä ole :mrgreen: ) ja kun oikein tarkkaan mittas niin noi variaattorin hihnan kiillottamat "kiiltävät" pinnat omas jonkin asteisia spooreja ( kulumista ) joita tosin ei havainnut kuin kynnellä/sormella tunnustelemalla, silmämääräisesti pinnat oli todella siistit...Normaalia??

Tässä parit kuvat...

http://www.saunalahti.fi/boiv/Tech%20gallery/Belt.jpg

http://www.saunalahti.fi/boiv/Tech%20ga ... tranny.jpg

http://www.saunalahti.fi/boiv/Tech%20ga ... y%20II.jpg

Eli jos tuolla pitää olla jotain rasvaa, niin mitä ja kuinka paljon?? Keskipakoivoimahan työntää kaikki kuitenkin sinne kehälle...

No aluksi ainakin pesen noi kaikki osat.
Honda Rincon 680 2011
Avatar
Brc
3WD
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Helmi 2005 03:03
Mönkijä:: Rincon 680
Paikkakunta: Sipoo

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja Brc »

Pitänee ilmeisesti olla jotain marmoritiskin omaa Yamaha Grizzly Greasea... :evil:
Honda Rincon 680 2011
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja Emil »

Yamaha tarjoaa omalla tuotemerkillänsä sinistä vaseliinia variaattoriin. Hintaa voi vain arvailla. Sen koostumukseen en perehtynyt, vaan hankin sinistä vaseliinia Mobil-merkkisenä. Kestää kuumuutta ja vettäkin paremmin kuin perinteinen keltainen/rusehtava vaseliini, jota kuitenkin olivat kokoonpanolinjalla käyttäneet.

Kyllä sinne vaseliinin pitää laittaa. Näin joskus kuvia, joissa jenkki oli kokeillut ilman rasvoja. Ei ollut kaunista nähtävää se. Pitäisi kaiketi olla tuon toisessa kuvassa näkyvän hihnapyörän ja pellin välissä iso o-rengaskin rasvoja pidättelemässä rullien luona. Tai ainakin mun variaattorissa oli.

En olisi huolissani hihnapyörien pinnoista, varsinkin jos ei tunnu pykäliä.
Avatar
Brc
3WD
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Helmi 2005 03:03
Mönkijä:: Rincon 680
Paikkakunta: Sipoo

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja Brc »

No niin, putsattu on, vain rasvat puuttuu ja nippuun...

http://www.saunalahti.fi/boiv/Tech%20ga ... %20III.jpg

Kyllä niissä hihnapyörissä tuntui pieni pykälä siinä sisäkehällä jossa hihna kuluttaa varmaan suurimman osan ajastaan... Lievä tosin mutta sormin tunnettavissa.
Mitenköhän, uskaltaako noita pintoja koneistaa, vai uutta vaan tilalle??
Honda Rincon 680 2011
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja jaket »

jossain polaris ohjeissa youtubessa asentaja sanoi(tais olla joku kytkinsetin myyjä) näyttää, että hihnapyörien pinnat voi hioa karhunkielellä. mutta suunta pitää olla keskusta-ulkokehäsuuntainen. eli poikkiteloin hihnaan nähden.

jos kuitenkin meinaa vaihtaa osat, niin eihän se hiominen ketään sitten haittaa, vaikka sitä kokeilis.
“Unnatural work produces too much stress.”
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja Emil »

Brc kirjoitti:No niin, putsattu on, vain rasvat puuttuu ja nippuun...

Mitenköhän, uskaltaako noita pintoja koneistaa, vai uutta vaan tilalle??
Oliko välissä o-rengas? Tässä kuvassa numero 22 on se jota tarkoitan: http://www.bikebandit.com/houseofmotorc ... #sch636131 Kuvassasi näkyy jotain tummaa, mutten varmaksi sano onko se se rengas.

Laitatpa uuden, tai vanhan hihnapyörän kappaleen paikalleen, niin asenna se niin ettei hihna ole lähelläkään hihnapyöriä. Taisin itse hiukan hätäillä asentamisen kanssa, ja remmi oli hihnapyörillä. Mukamas varmistin, ettei remmi varmasti jää yhtään puristuksiin sillä hetkellä kun väänsin kampiakselin mutteria kiinni. No se "sheeve" oli sitten kuitenkin päässyt hiukan elämään hetken ajeltuani sillä seurauksella, että spoorit hakkautuivat pilalle. Uusi sheeve maksoi reilut sata euroa Suomessa. Osaanpa ainakin ensi kerralla laittaa huolellisemmin kiinni. :wink: Enkä ollut ensimmäinen jolle näin kävi.
Avatar
Brc
3WD
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Helmi 2005 03:03
Mönkijä:: Rincon 680
Paikkakunta: Sipoo

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja Brc »

Ok, kiitti vinkistä, täytyykin olla huolellinen... Onhan mulla toi OEM korjaamokäsikirja raamattu josta selviää aika tarkasti kaikki purkamisesta kasaamiseen.

Tänään Yamaha centteriin kyselemään tuota rasvaa...
Honda Rincon 680 2011
Avatar
veltsu_
6WD
Viestit: 445
Liittynyt: 05 Syys 2007 16:56
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja veltsu_ »

kerroppas jos löyty syy tuohon loikkimiselle itellä ei ole rhinoa mut just sama ominaisuus silloin tällöin et loikkii/nypyttää liikkeelle lähdössä :roll:
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja Emil »

Aika monessa Yammussa taitaa olla tämä "ultramatic", jossa siis remmi on jatkuvasti kireällä, ja vedon kytkentä hoidetaan erillisellä kytkimellä, joka kylpee öljyssä. Nyt jos jollain nypyttää, niin tekisi mieli tietää mitä öljyä on koneessa? Kun kytkimen toiminta tulee nypytyksestä ensimmäiseksi mieleen, ja heti perään öljy. Öljy ei saisi olla liian liukasta kytkimen oikeanlaisen toiminnan vuoksi.

Jenkit suosittelivat laittamaan lusikallisen vaseliinia jokaiseen rullakuppiin, ja sen verran sitten laitoinkin. Se rasvahan sinkoutuu reunoille kuitenkin keskipakovoimien vuoksi, mutta olisi hyvä että rulla kävisi edes joskus kastautumassa vaseliiniin. Tämä sininen vaseliini oli melko sitkeää, joten saattaa pysyä rullissa vähän paremmin. Arvelen myös, että siniset vaseliinit ovat lähes samaa tavaraa kaikki, pakkauksesta riippumatta. Huonompaa vaseliinia tuskin löytyy tähän tarkoitukseen kuin se tehtaalla laitettu rusehtava vaseliini.
Avatar
Brc
3WD
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Helmi 2005 03:03
Mönkijä:: Rincon 680
Paikkakunta: Sipoo

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja Brc »

Emil kirjoitti: Nyt jos jollain nypyttää, niin tekisi mieli tietää mitä öljyä on koneessa? Kun kytkimen toiminta tulee nypytyksestä ensimmäiseksi mieleen, ja heti perään öljy. Öljy ei saisi olla liian liukasta kytkimen oikeanlaisen toiminnan vuoksi.
Oliskos tullu viimeeks Gendalin 4T 5-50w mopoöljyt. (suositus taitais olla 10-30W) Vois seuraavaks kokeilla ihan sitä Yamahan omaa keittoa 46,-€ 4L
Honda Rincon 680 2011
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja Emil »

Ok, prätkäöljyjen pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan toimia hyvin.

Jonkinasteista nytkyttämistä tulee voimansiirron normaaleista välyksistä silloin, kun pyörä ei kunnolla sudi, vaan taistelee pidon ja luiston rajalla. Tämä ilmiö korostui, kun vaihdoin alkuperäistä korkeampi kuvioiset renkaat. Tälle ilmiölle ei kaiketi ole oikein mitään tehtävissä. Voisiko olla tästä kyse, kun puhutte nytktttämisestä?
Avatar
Brc
3WD
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Helmi 2005 03:03
Mönkijä:: Rincon 680
Paikkakunta: Sipoo

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja Brc »

Se loikkiminen on tosi lievää ja ei varmasti häiritse ketään normi kaveria, meikäläinen kun vaan on niin nipo että kaikki tuollainen "asiaan kuulumaton" häiritsee...

Eli tapahtuu silloin kun vaikka ajaa asfaltti pihassa suoraan eteenpäin 2wd:llä ja seuraavasti... painan kaasua todella varovasti, Rhinon kytkin "ym" nappaa kiinni varovasti ja peli lähtee etenemään erittäin hiljaa, koneen kierrokset pysyvät aivan samassa, mutta huomaan että kori/peli hivenen hytykyy eteenpäin. tämä on sitä ärsyttävää "loikkimista" Mutta jos lähden pikkaisenkin reippaammin eteenpäin, niin ei mitään ongelmia.

Lähinnä silloin häiritsee kun pitää ajaa varovasti johonkin hankalaan paikkaan ja tartteis juuri sellaista todella hidasta/varovaista etenimistä...
Honda Rincon 680 2011
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja Emil »

Ei se ole nipottamista, että haluaa laitteiden pelaavan niinkuin kuuluu. Itse taidan olla samanlainen.

Variaattorin suunnalta olisin itsekin tuota "ongelmaa" lähtenyt etsimään, vaikkapa vain ajankuluksi. Josko se remmi siellä sitten temppuilee. Eihän sen pitäisi luistaa, mutta jos on saanut vaikka vettä joskus, niin voisiko sitten olla kulunut epätasaisesti, jos on päässyt luistamaan. Hihnapyörissä olevat mahdolliset pienet kulumat ei varmaankaan vaikuta liikkeellelähdön nytkytykseen.
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Tutkin noita ameeriikan poikien keskustelu palstoja ja suunnilleen tälläisen kuvan asiasta sain jota saa toki asiaa paremmin tuntevat korjata. Variaattorissa kuuluu olla rasvaa kahdesta eri syystä joista pääasiallinen on pölyn ja muun roskan poissapitäminen (siksi rasva + o-rengas ulkokehällä) , toinen syy on rullien rasvaaminen joka tapahtuu automaattisesti kun rullat koskettavat rasvaa. Rasvan määrästä en juttua löytänyt mutta moneen kertaan oli mainittu että liika rasva estää rullien pääsyn "huippu nopeus alueelle " ? Ameriikan pojilla oli myös rasvan vastaista porukkaa joiden mielestä ilman rasvaa oleva variaattori olisi parempi ja sellaisen asennus-sarjan olivat omiinsa laittaneet. Kannattaa tosiaan kysellä merkkihuollosta määrä ja laatu.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Avatar
Brc
3WD
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Helmi 2005 03:03
Mönkijä:: Rincon 680
Paikkakunta: Sipoo

Re: Rhino 700 -08 Variaattori huolto

Viesti Kirjoittaja Brc »

OEM korjaamokäsikirja sanoo että rullille ja sheaven sisälle 90g + 5g sille sheaven pääakselille, ja justiinsa sitä Yammun "Ultramatic Greasea"

Tarkat on Japsien rasvamäärät :mrgreen:
Honda Rincon 680 2011
Vastaa Viestiin