350cc moottori

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
eetsi
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Elo 2015 09:24

350cc moottori

Viesti Kirjoittaja eetsi »

Öljynkiertohäiriön takia aukaisin big bearin koneen ja vaihdoin rikkinäisen öljypumpun ja kone rupesi pelittämään.
Yksi asia rupes hieman ihmetyttämään :shock: . Minkähän takia magneetossa on nokkaketjun kohditus viivoja kaksi. Toinen merkitty F-kirjaimella ja toinen T-kirjaimella. You tubesta katsoin ko. koneen purkufilmin ja siinä kohdistus oli T-kirjaimen kohdalla kun omassani on F-kirjaimen kohdalla.
Onko kellään tietoa miksi näin, kun kone käy molemien kohdistusviivojen kohdalla`?
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: 350cc moottori

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

T on Top Dead center... eli moottorin yläkuolokohta jossa mäntä on puristustahdin sylinterin ylimmässä kohtaa kummatkin venttiilit suljettuna.... eli tässä männän asennossa venttiilin välykset esim pitää aina säätää
Käsitykseni mukaan F = fire... eli sytytys... hieman eri kohdassa kuin T merkki mutta pitäisi olla hyvin lähellä vauhtipyörällä... eli kohta jolloin sytytyksen pitäisi tapahtua,,, en nyt muista onko näissä ennakkosytytys vai myöhäisellään... voisin kuvitella että muutaman asteen ennakko... eli luonnollisesti silloin F merkki olisi hieman ennen T merkkiä kun vauhtipyörää käännetään koneen pyörimis-suunnan mukaisesti...
Käytännössä minusta nokkaakselin ajoitusmerkki tulisi linjata aina vauhtipyörän T merkin mukaan... tosin ainakin omassa grizzlyssäni T merkkejä on vauhtipyörällä kaksi (toinen 180 astetta eri kohdalla)... toisen T merkin luona ei ole F merkkiä... eli nokanajoitus pitää ottaa sen T merkin mukaan minkä vieressä on F merkki... tai todeta jollain tavalla että mäntä on oikeasti ylhäällä sylinterissä eikä alhaalla missa kohtaa siis tuo toinen t merkki oli....

HUOM... ajoitukseen liittyvä\venttiileihin liittyvä säätö kannattaa tehdä aina sytytystulppa pois paikoiltaan jos suinkin mahdollista sekä toimenpiteen jälkeen pyörittää kampiakselin päästä avaimella (edelleen sytkätulppa pois paikaltaa) ja todeta että moottori pyörii vapaasti.... (ei ota mäntä venaan kiinni tms)
DIY
eetsi
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Elo 2015 09:24

Re: 350cc moottori

Viesti Kirjoittaja eetsi »

Kiitokset selvennyksestä.
Laitoin koneen kasaan ja kokeilin koneen toimivuuttaa molempien merkkien kohdalla. Kone ainakin omasta mielestä toimi samalla tavalla oli ajoitus sitten T tai F:n kohdalla. Merkkien välinen ero on yhden hampaan verran.
Vielä on jäänyt epäselväksi miksei kone lähde käyntiin ryyppy päällä(kaasarissa kaikki niinkuin pitääkin)?
Lisäksi välillä ampuu kaasariin ja kone haisee että käy rikkaalla vaikka kaikki mahdolliset säädöt on ns. minimissä.
Muuten big bear käy ja kukkuu vanhaksi vehkeeksi hyvin :D
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: 350cc moottori

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

jos ampuu kaasariin niin yleensä menee laihoilla jos röpeltää niin rikkaalla... kokeileppas ryypyn sijasta kuristaa ilmanottoa samalla kun käynnistät eli kämmentä tai rättiä osittain sinne kaasarin ilmanottoon (saa enemmän soppaa). .
jos lähtee paremmin käyntiin tiedät että vikaa on silloin ryypyn suuttimessa tai muuten säädöissä\kaasarissa....
kannattaa se tyhjäkäynti seosruuvi kääntää (jos mikunin kaasari ja seos ruuvi moottorin puolella kaasarin keskikohdasta katsottuna). joku 2.5-3 kierrosta auki. se on suurinpiirtein se tehdasasetus tyhjäkäynnin seokselle. siitä on hyvä lähtee pyörittelemään suuntaan tai toiseen... tietenkin kaasarin imukaula ja kurkku kannattaa kattoo että ei oo reikiä tai imuvuotoja..

edit: niin ja uutta 98 bensaa tankkii ja uus tulppa jos ei vielä oo vaihettu...

kyllä siitä vielä hyvinsoiva peli tulee :D
DIY
eetsi
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Elo 2015 09:24

Re: 350cc moottori

Viesti Kirjoittaja eetsi »

Kokeilin peittää imuaukkoa käynnistyksen aikana ryyppy päällä niin ei lähde. Kun laittaa ryypyn päälle ja koittaa startata niin startti ei jaksa pyörittää yhtä nopesti kun ilman ryyppyä :shock:
Oli kaverin kans puhe kaasariin ampumisesta ja meinas että sytytys on liian aikainen mutta magneettoa kun kattoo niin ei taida olla mahdollisuutta vaihtaa sytyksen ajoitusta?
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: 350cc moottori

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

eli toisinsanoen potkii takasipäin?? ja ns. räkii kaasariin...
onko se ajotus nyt sen f merkin vai t merkin mukaan... laita sen T merkin mukaan se. eli nokkaratas merkkiin ja vauhtipyörä lohkonmerkin kanssa T merkin kohalle.
sytytystä ei kyllä pysty säätämään ku se vauhtipyörä on kiilalla kampiakselissa ja staattori käy vaan yhteen kohtaan lohkonkylkeen minkä ympärillä se vauhtipyörä sitten pyörii.. ainaki minusta..
tietenkin voihan olla mahollista että cdi boxi on rikki sieltähän se sitä sytkäennakkoa säätää loppuviimein moottorin kierroksien perusteella... voishan ne liittimet puhistaa tms.
kantsii se kaasari käyttää auki voihan se olla että on esim yläpuolinen kalvo rikki jos kalvo kaasutin... sillon on kyllä toiminta täysin sekaisin.. saattaa käydä jotenki kuumana tyhjäkäyntiä seos suutin täysin auki, mutta muuten ei kyllä toimi juuri ollenkaan.
DIY
eetsi
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Elo 2015 09:24

Re: 350cc moottori

Viesti Kirjoittaja eetsi »

Joo silloin tällöin paukauttaa paineen ilmanputsarinkoteloon. Oon kaasari jo muutamaan kertaan aukaissut ja kaikki on siellä kunnossa. Akoitus merkki on T:n kohdalla mutta tekee samat asiat myös F-kohdalla.
Cdi-boxia ei taida saada testattua muuten kuin vaihtamalla toinen boxi. Suhteellisen arvokas on uusi boxi.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: 350cc moottori

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

no vois kuvitella että jos kipinä on hyvä ja tasainen kun mönkkäriä pyörittää startilla niin luultavammin cdi boxi on ainakin jonkinlaisessa reilassa
DIY
eetsi
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Elo 2015 09:24

Re: 350cc moottori

Viesti Kirjoittaja eetsi »

Joo kyllä kipinä tulee ihan normaalisti. Aikaisemmin vaihdoin varmuuden vuoksi tulpankin.
Rupee olemaan mystinen ominaisuus :?
sLan
4WD
Viestit: 144
Liittynyt: 23 Touko 2006 13:32

Re: 350cc moottori

Viesti Kirjoittaja sLan »

"osien yhteensopivuus on täysin suhteessa käytettyyn voimaan" - mä itte -
"ai momentti ? niin että ranne naksahtaa, vartti takas ja kanta taskuun" -eräs foordi harrastaja-
Vastaa Viestiin