Otsikossa kerrottu ongelma. Starttimoottori on kunnossa, solenoidi OK.
solenoidille tulevan herätteen jännite noin 10V, joka ei näemmä riitä vetämään sitä. Mitä kautta herätesähkö kulkee? Sähkökuvaa kaipailen
Kuva solenoidista: http://www.grizzlycentral.com/forum/att ... -relay.jpg
+12V tulee napilta ja maadoitus boksilta. Tämä ulkomaalaiselta foorumilta selvisi.
Ehkäpä huono kontakti jokapaikassa. Irtikäytetty starttirele alkoikin napsua uudelleenasennuksen jälkeen. Vaan ei kytkenyt starttia. Mistäpä uusi solenoidi?
Senverran hyvää ja laatuisaa palvelua olen kotimaisista ATV-huolloista saanut, että ulkomaalaisia, luotettavia ja edullisia kauppoja voi suositella.
Mittailin toki, kun sähkö ei aivan tuntematon suuruus ole. Solenoidi vetää, joten herätepuoli toimii. Akulta syöttö 11,5 V.Akku ehtoopuolella. Startissa käynnistysmoottorille ei sähköä. Vaikka tulopuolelle tulee. Samasta nastasta otetaan sähkö muille toiminnoille. Kun startin johdot yhdistää, käynnistysyritys.
Ohjaus pelaa, kytke ei.
Toki akun vaihdan jos pihan ulkopuolelle ajelemaan mennään.
Solenoidi siis vetää 11,5V:n akkujännitteellä. Tämä jännite ei kytkeydy startille. Kun oikosuljin solenoidin päävirran nastat, startti pyörähti.
Teoreettinen mahdollisuus on ettei sähkömagneetin voima riitä alhaisella jännitteellä päävirtaa kykemään. Tätä en usko.
Aloitin teurastuksen, josko tuota pystyisi puhdistamaan/kunnostamaan. Näyttää ettei kotikonstein mahdollista.
On vielä saatettavissa alkuperäiseen kuntoon. Luottoa ei kamppeeseen ole. Vihjeet korvaavasta toivottavia.
Minulla oli aikanaan samanlaista vaivaa. Tosin startissa meni mittarikin pimeeksi ja tästä ei toivuttu ilman akunkengän irroitusta.
Asia tuli kuntoon akun vaihdolla. Viallisessa akussa kuormittamattomana jännitteet mielestäni ok.
Kokeile ottaa apusähköä starttikaapeleilla auton akulta.
Laitoin henkitoreissaan olevan solenoidin kasaan ja vielä testasin sen. Ohjaus perinteisellä akkulaturilla, yleismittarilla vastusmittaus starttivirran kärjiltä. Noin 100kΩ useilla mittauskerroilla.
Uusi rele tilattu eBaysta kiinanpojalta noin 10€:n hintaan. Mätänetin hapotettu akkukin odottaa tallissa paikalleen asentumistaan. Sen jälkeen alkaa tutkinta, kumpi vinsseistä vanhan akun p*skaksi purki.
Rele tuli tänään. Ulkonäkö sama kuin alkuperäisellä. Järkyttävä kemikaalin haju. En tiedä haiseeko rele itsessään, vai onko tarttunut pehmustemateriaalista. No, tuolla ei ole käytännön merkitystä. Viedään pihalle yöksi. Huomenna asennus&testi.
Kustannukset: 9.70€.