Sivu 1/1

Yamaha wolverine öljyproppu

Lähetetty: 22 Syys 2017 06:50
Kirjoittaja Markosep1
Ongelmana öljyporopun kirteet korkanneet öljypohjasta, eikä proppu tahdo kiristyä tarpeeksi että saisi sen tiiviiksi. Enkä oikein kehtaisi tehdä uusia kierteita/lastua öljypohjaan. Hyviä ideoita otetaan vastaan...

Re: Yamaha wolverine öljyproppu

Lähetetty: 22 Syys 2017 20:27
Kirjoittaja vaughan

Re: Yamaha wolverine öljyproppu

Lähetetty: 23 Syys 2017 07:33
Kirjoittaja El-Reino
Tuo helicoil on varmasti helpoin tapa korjata kierteet siihen. Öljypohja on alumiinia niin lastu on pehmeää eikä ihan niin vaarallista moottorissa kuin esim normi teräs. Huuhtelet vain koneen operaation lopuksi huolella vaikka polttoöljyllä. Kierteet yleensä häviää kun proppu väännetään liian tiukka. :doubt:

Re: Yamaha wolverine öljyproppu

Lähetetty: 23 Syys 2017 08:03
Kirjoittaja motocoyote
Momenttiavain käyttöön niin loppuu kierteiden paskominen.. :roll:

Re: Yamaha wolverine öljyproppu

Lähetetty: 23 Syys 2017 09:46
Kirjoittaja Prefect
Itsellä meni kans jo pari vuotta sitten kierteet etuperän pohjapropusta. Ja siis nimen omaan alumiinilohkosta, ei pultista. Oli kiire seuraavana päivänä ajamaan niin en ehtinyt hankkimaan helicoilia. Väänsin kierretapilla seuraavan koon kierteen vanhan reiän kohdalle. Tein uutta kierrettä vähän kerrallaan ja hyvin vaseliinissa sotketulla tapilla. Aina välillä putsaus ja uusi vaseliini tappiin, jotta perän sisään pääsi mahdollisimman vähän alumiinilastua. Sitten vielä kun kierre valmis, huuhtelua öljyllä jotta kaikki lastu tulee pois.

Muistaakseni propussa oli alle 10 mm kierre, joten uusi tekemäni kierre oli 10 mm. Ja siihen ihan perus rautakaupan pultti 17 mm kannalla. Noita kokoja en tosin ihan varmaksi muista.. Joka tapauksessa perän lohkon ulkopinta oli sen muotoinen jotta tuo 17 mm kanta ei siihen suoran sopinut, vaan pultin kantaa piti sorvata noin puolet paksuudestaan kuparitiivisteen kokoiseksi. Ja kierretapeissa en käyttänyt "aloitustappeja", vaan suoraan sillä tapilla mikä tekee lopullisen kierteen.

Mulla kierteiden korkkaus johtui kun koituin olla liian fiksu momenttiavaimen kanssa. Ohjekirja sanoo tuon propun momentiksi 10 Nm. Mulla pienin momenttiavain alkaa 10,8 Nm:stä.. Olin siis fiksu ja väänsin kahvan "aavistuksen" alle asteikon. Ei naksahda avain tuossa asennossa ollenkaan... Ootteko löytänyt kohtuu hintaan pienten momenttien (3-10 Nm) avaimia. Ne on mielestäni ihan poskettoman hintaisia ja silti aika usein hyllytkin tyhjänä niiden kohdalta.. Tosin kai se pitäis investoida ettei noita satu useammin..