Yamaha big bear-99 350cc venttiilien säätö

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Timpe76
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Kesä 2020 12:12

Yamaha big bear-99 350cc venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja Timpe76 »

Terve! Löytyyköhän jostain netin syövereistä ohjeet otsikon operaatioon?

Ei suostu lähtemään vehje startista käyntiin sitten millään kylmänä, aikansa kun nyppii narua niin johan kelpaa matkanteko, ja sit kone kuumana lähtee napistakin vaivatta.. kaveri vain on sitä mieltä että venttiilin välykset tarkastukseen, mutta vähän ohjetta siihen operaatioon kaipailen..

Kiitos jos joku osaa auttaa!
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: Yamaha big bear-99 350cc venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

yleensä jos venttiilin välykset oireilee niin ne oireilee niin että joko välys on liian suuri, joka ei aiheuta mitään muuta kuin ääntä ja ehkä ääritilanteessa pientä tehojen menetystä
tai kun venttiilit on liian kireällä niin kylmänä lähtee kyllä käyntiin mutta kuumana kun venttiili ikäänkuin rupeaa kantamaan, kun välys pienenee niin silloin, käytiinlähtö vaikeentuu, käyntihäiriöitä ja pahimmassa tapauksessa varsinkin korkeapuristeisessa koneessa (jota tuo ko. peli ei ole =) ) tässä tilanteessa venttiili voi "palaa".
tuo sinun kuvaamasi ongelma tosin on juuri päinvastainen eli kylmänä käynnistyy huonosti ja lämpimänä hyvin.
näkisin itse että ensimmäisenä katseeni kääntyisi kohti kaasutinta ja tarkemmin ottaen tyhjäkäyntiseos piiriä + rikastuspiiriä (kansankielellä: ryyppyä) (lähinnä puhdistus, tyhjäkäyntiseoksen varmistus, mutulla heitän että 3.5 kierrosta auki tuossa koneessa vois olla hyvä seos (tyhjäkäynnillä) vähän viileemmilläkin keleillä, sekä ryypyn, rikastuspiirin puhdistus ja toiminnan tarkastus.

tottakai jos venoja ei ole säädetty kohtuullisessa aikamääreissä niin ei varmasti huonoa tee myöskään.

T merkki alakerrasta kohilleen puristustahdille (tarvittaessa varmistaa nokkapyörältä että viiva osoittaa suoraanylöspäin kohti kantta, jotta ollaan oikeasti yläkuolokohdassa puristustahdilla eikä 180 astetta pielessä pakotahdin ja imutahdin välissä.
tämän jälkeen suojakipot pois venojen päältä kuusiokoloavaimella, tämän jälkeen säätää tuohon moottoriin 0.10mm imu ja karkeesti 0.15 - 0.20 mm pako välykset rakotulkilla mitattuna. tosi simppeli homma.

edit: unohtamatta sytkäpuolta, tulpan uusiminen (taitaa NGK:n DR8EA olla passeli tuohonkin moottoriin, ohjekirjasta selviää tarkemmin), ja puolan liittimien\johtokontaktien puhdistus, lähinnä ne johdot jotka tulee CDI: boxilta.
DIY
Timpe76
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Kesä 2020 12:12

Re: Yamaha big bear-99 350cc venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja Timpe76 »

Johnylle kiitokset neuvoista, pitää viikonloppuna käydä läpi noi..pl.tulppa ja puola on vaihdettu jo pariinkin kertaan,niistä ei mitään apuja ollut ongelmaan..
Vastaa Viestiin