Tarvetta muutoskatsatussäännöksille

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tuo selvensi aiempia käsityksiä L7e:n kyseisestä operaatiosta. Joskus vaan tuntuu nämä pykälät ja lakiasiat hieman hölmöiltä, näin maalaisjärjellä ajateltuna.

Tähän tehorajoitukseen kun saisi lisäpykälän että suljetulla alueella sekä maastossa voisi laillisesti ajaa täysitehoisella L7e kömpijällä niin se olisi todella hieno juttu jonka moni harrastaja ottaisi ilomielin vastaan.

No, näillä mennään ja nautitaan kesästä. Hienoa että viihdyt meidän parissa sivustolla niin pääsee vaihtamaan tärkeätä tietoa puolin ja toisin :D
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Tepy
6WD
Viestit: 940
Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
Mönkijä:: Polleheppa
Paikkakunta: Hullun hauska kylä

Viesti Kirjoittaja Tepy »

edu kirjoitti:
mrautavirta kirjoitti:Päälle/pois kytkimen edellytyksenä on, ettei kummassakaan teho ylitä 15 kW.
Suurkiitokset tyhjentävästä vastauksesta, tuossa lauseessa kiteytyy kaikki se, mitä tässä kautta rantain on yritetty selvittää.
....
mrautavirta kirjoitti:.... Ajoneuvoa (L7:aa) kun ei hyväksytä sen käyttöpaikan mukaan, vaan ajoneuvona eli on aina L7-luokan vaatimusten alainen. Se käytetäänkö sitä maastossa tai tiellä ei siis vaikuta sen rakenteellisiin vaatimuksiin, jos se on tieliikennekäyttöön hyväksytty. ....
Eli tähän pitäisi saada pitäisi muutosta.
Perustelut: me suomalaiset asumme tuhansien niin tuhansien järvien kuin metsien maassa. Osa kaupungeissa, osa "maalla". Monella kuitenkin on tarvetta ajaa tiellä, tietäpitkin, kaupunkiin, kaupungeissa jne.. (tällöin "maastömönkijä" ei tule kyseeseen). Toisilla tarvetta myös ihan oikeesti työkäyttöön "teiden" ulkopuolella. Silloin tehon rajoitus laittaa miettimään, koska esim. vetokyky (koukulla kg) on 4x4 mönkijöissä hyvä. Mutta kun tehoja ei saa irti niin, mönkijän/kärryn kapasiteetti jää käyttämättä. Vastaavanlasia hyötykäyttö esimerkkejä on "tuhansia".

Tehon rajoitin on/off kytkimellä on perusteltua. Onhan nytkin Polariksen malleissa ns. idiootti-nappi eli peruutus vaihteen nopeusrajoitin. Painettaessa nuppia rajoitin poistuu ja laite peruutaa täydellä teholla.
Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.

Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

Yksi toteamus vielä, sitten tämä case saa olla, ettei mee jankuttamisen puolelle.

Edellä lukemamme perusteella on jokaisen huomioitava;

kilvellisellä L7e- tieliikennemönkijällä, josta siis tehorajoitin poistettu, tiellä ajamisesta kiinni jääminen on kaikilta oheisseuraamuksiltaan (uudelleen verotus, sakko, harmaat hiukset jne) huomattavasti vakavampi/kalliimpi juttu, kuin jos verottomalla, täysitehoisella, metsämönkijällä ajaisi yleisellä tiellä.

Tämä ei ole suinkaan ainoa asia, jossa kansalaisten on vaikea löytää lainlaatijan tarkoittamaa oikeellisuusnäkökulmaa.

Vähä sama kun miljoonien kavalluksista saa ehdollista puoli vuotta ja kun vetää nakkikiskalla riehuvaa ja naisia hätyyttelevää tai lähimetsässä raiskaavaa narkkaripummia pataan, ni saa saman verran kiinteetä kaakkua.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
mrautavirta
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2006 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mrautavirta »

Maastoliikenneajoneuvoilla ja tieliikenneajoneuvoilla tulee aina olemaan omat rajapintansa. Jonkun mielestä pitäisi säätää laki oikeudesta kulkea toisten mailla sen takia, että on menty sallimaan oikeus ajaa tiellä, joka kulkee toisten maiden läpi. Ota näistä toiveista sitten selvää :D

Filosofiseen pohdiskeluun en taida tämän enempää upota. Mutta tuskin siellä nyt hirveästi tien päällä näitä kytätään. Eiköhän poliisimies ensin lähetä konttorille muutoskatsastamaan takaisin L7:ksi jos nyt tehonylityksiin törmää jonkun muun pysäytyksen syyn seurauksena. Ainakin mopopuolella tiedotusta on hienosti annettu aina keväisin, jotta kellekään ei ole epäselvää mitä seuraamuksia mopon virittämisestä on ja että siihen turvallisuuden nimissä myös vanhemmat kiinnittäisivät riittävästi huomiota. Määräaikaiskatsastus L7:lla pitää ilmiön riittävällä tasolla kurissa ja vaihtoehtoja maastoajoneuvoissa on riittävästi sellaiselle joka työkäyttöön sellaista oikeasti traktorin sijasta tarvitsee. Ennenhän tilanne oli se ettei tällaisia tieliikenteeseen hyväksyttyjä malleja ollut lainkaan. Näillä tehorajoilla ne on sinne hyväksytty ja muutos aikaisempaan on kuitenkin voittopuolisesti positiivinen. Näitä turhakkeita :D kohtaan on toki toisenlaisiakin mielipiteitä. Toivotaan että jokin status quo tässä kuitenkin säilyisi.
Avatar
Tepy
6WD
Viestit: 940
Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
Mönkijä:: Polleheppa
Paikkakunta: Hullun hauska kylä

Viesti Kirjoittaja Tepy »

Niinpä. Katsastus on hyvä asia, seillähän tarkastetaan mm. tehokkaasti liikenneturvallisuuteen vaikuttavat tekijät.

Vaihtoehtoja on aina ollut ja aina niitä tulee olemaan. Ennen traktoria oli hevonen jne... monella on tälläkin foorumila traktori että mönkijä. Paikkansa kullakin. Tervetuloa tähän päivään.

Jumala loi maan, insinööri pani sen pyörimään. Täydellisyys on kehityksen este, ei virkakoneisto/byrokratia.
Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.

Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Yksi asia on nämä tyyppihyväksynnät. Ihmetyttää miksei tieliikennemönkijöitä tarvitse katsastaa kun ne luovutetaan asiakkaalle liikkeestä ensimmäistä kertaa. Varsinkin halpojen kiinalaisten pelien kohdalla ollaan saatu lukea mönkijöistä jotka ovat jo luovutettaessa siinä kunnossa että eivät menisi katsastuksesta läpi.

Hengenvaarallista touhua.
Alatukivarret ovat jo uutena väljät, jarrut puutteelliset, mönkijä ei kulje suoraan,renkaat vatkaa kun ovat soikeat, valot ja vilkut toimii miten sattuu, pakokaasutestit ei mene läpi, jne. Olisi jokaisen kuluttajan etu että ne pitäisi katsastaa ennen luovutusta.

Mitähän on muuten L7-luokan säännöksissä sanottu rungon hitsauksesta, saako sitä korjata hitsaamalla?Monesti näitä halvempia pelejä joutuu hitsailemaan.
Back in business
Kenne
6WD
Viestit: 679
Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenne »

Cooleri kirjoitti:Yksi asia on nämä tyyppihyväksynnät. Ihmetyttää miksei tieliikennemönkijöitä tarvitse katsastaa kun ne luovutetaan asiakkaalle liikkeestä ensimmäistä kertaa. Varsinkin halpojen kiinalaisten pelien kohdalla ollaan saatu lukea mönkijöistä jotka ovat jo luovutettaessa siinä kunnossa että eivät menisi katsastuksesta läpi.

Hengenvaarallista touhua.
Alatukivarret ovat jo uutena väljät, jarrut puutteelliset, mönkijä ei kulje suoraan,renkaat vatkaa kun ovat soikeat, valot ja vilkut toimii miten sattuu, pakokaasutestit ei mene läpi, jne. Olisi jokaisen kuluttajan etu että ne pitäisi katsastaa ennen luovutusta.

Mitähän on muuten L7-luokan säännöksissä sanottu rungon hitsauksesta, saako sitä korjata hitsaamalla?Monesti näitä halvempia pelejä joutuu hitsailemaan.
Ensin Anteeksi topikin ulkopuolinen kommentti.

Ainakin jokainen Dresel mikä Yammu Centeristä lähtee käy ensin katsastuskonttorin kautta 'rekisteröintikatsastuksessa' jossa inssi tarkistaa pelin, sen mitat, renkaat ym ym.
Onko ko. kiinan peleissä joku muu käytäntö??? sitä en usko vai onko ko. firmalla oma katsastusmies jossain? mistä noista tietää.
Luulis nyt ainakin myyjäliikkeen luovuthuollon yhteydessä tarkistavan pelin että se on asianmukaisessa kunnossa. Meiltä EI missään nimessä saa luovuttaa peliä joka ei vastaa määräyksiä eikä edes vahingossa saa lipsauttaa asiakkaalle tidonmurusia mönkkäreiden ja mopojen rajoittimien sijoittelusta. Siinä siirtyy vastuu juuri kertojalle jos jotain sattuu asiakkaalle mahdollisten rajoittimien poiston jälkeen ja sitä meistä kukaan ei halua kontolleen.

Anteeksi viellä mutta oli pakko..... :-)
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Tulipas sellainen mieleen, kun luki että 15Kw:n ylityksestä tulee maksettavaksi autovero.

Ensin ajellaan mopoilla, sitten kevareilla, sen jälkeen moottoripyörillä. Ja kaikissa on olemassa tehorajoitus, mutta mikä sitten on 15Kw:n jälkeen mönkkäri kategoriassa laite, jolla saa päästellä ilman tehorajoitusta? Eli se mönkkäri jolla saa ajaa, kun kasvaa tarpeeksi isoksi ja viisaaksi :D

Ja edelleen on kyse tieliikenne laitteesta.

Mika
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Kenne kirjoitti:
Cooleri kirjoitti:Yksi asia on nämä tyyppihyväksynnät. Ihmetyttää miksei tieliikennemönkijöitä tarvitse katsastaa kun ne luovutetaan asiakkaalle liikkeestä ensimmäistä kertaa. Varsinkin halpojen kiinalaisten pelien kohdalla ollaan saatu lukea mönkijöistä jotka ovat jo luovutettaessa siinä kunnossa että eivät menisi katsastuksesta läpi.

Hengenvaarallista touhua.
Alatukivarret ovat jo uutena väljät, jarrut puutteelliset, mönkijä ei kulje suoraan,renkaat vatkaa kun ovat soikeat, valot ja vilkut toimii miten sattuu, pakokaasutestit ei mene läpi, jne. Olisi jokaisen kuluttajan etu että ne pitäisi katsastaa ennen luovutusta.

Mitähän on muuten L7-luokan säännöksissä sanottu rungon hitsauksesta, saako sitä korjata hitsaamalla?Monesti näitä halvempia pelejä joutuu hitsailemaan.
Ensin Anteeksi topikin ulkopuolinen kommentti.

Ainakin jokainen Dresel mikä Yammu Centeristä lähtee käy ensin katsastuskonttorin kautta 'rekisteröintikatsastuksessa' jossa inssi tarkistaa pelin, sen mitat, renkaat ym ym.
Onko ko. kiinan peleissä joku muu käytäntö??? sitä en usko vai onko ko. firmalla oma katsastusmies jossain? mistä noista tietää.
Luulis nyt ainakin myyjäliikkeen luovuthuollon yhteydessä tarkistavan pelin että se on asianmukaisessa kunnossa. Meiltä EI missään nimessä saa luovuttaa peliä joka ei vastaa määräyksiä eikä edes vahingossa saa lipsauttaa asiakkaalle tidonmurusia mönkkäreiden ja mopojen rajoittimien sijoittelusta. Siinä siirtyy vastuu juuri kertojalle jos jotain sattuu asiakkaalle mahdollisten rajoittimien poiston jälkeen ja sitä meistä kukaan ei halua kontolleen.

Anteeksi viellä mutta oli pakko..... :-)
Ei niitä jokaista tarvitse käyttöönoton yhteydessä katsastaa erikseen jos ne on jotenkin yhtenä ryhmänä katsastettu. Joku viisaampi voisi selittää asian tarkemmin.
Ei ainakaan noita mönkkäreitä mitä mulla on ollut (4kpl) ole tarvinnut katsastaa erikseen.
Back in business
mrautavirta
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2006 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mrautavirta »

Kyse on rekisteröintikatsastuksesta vapauttamisesta silloin kun ajoneuvolle on olemassa voimassa oleva tyyppihyväksyntätodistus eli EU-hyväksyntä. Tällöin rekisteröinti tapahtuu myyjäliikkeen ennakkoilmoituksen kautta.

Kuitenkin on olemassa säännöt, että mikäli on oletettavaa, että ajoneuvo ei ole siinä kunnossa kuin EU-tyyppihyväksyntä edellyttää, niin ajoneuvo tulee käyttää katsastuksen kautta ennen sen rekisteröintiä eli suorittaa normaali rekisteröintikatsastus. Rekisteröintikatsastamalla ajokki erikseen voidaan myös täsmentää kyseisen ajoneuvoyksilön tietoja esim. istuinpaikkaluvun ym. osalta. Ennakkoilmoituksessa reksiteröinti tehdään pelkkien papereiden perusteella. Rekisteröintikatsastus täytyy tehdä myös, jos myyjäliike asentaa ajoneuvoon muutoskatsastusta/rekisteröintikatsastusta edellyttäviä lisäosia itse esim. vaikka istuimen jolloin istuinpaikkaluku muuttuu maahantuonnin ja myyntiluovutuksen välissä.

Rekisteröintikatsastus on vastuun osalta selkeä menettelytapa, sillä kuluista, joita syntyy asiakkaalle virheellisen tuotteen tai vaatimustenvastaisen tuotteen luovutuksesta vastaa ensisijaisesti se myyjä (suhteessa asiakkaaseen), vaikka maahantuojalla (ja valmistajalla) olisikin oma vastuunsa ja siltä myyjä voisi omiaan hakea pois. Isoilla autotaloilla myyntiorganisaatio voi olla niin lähellä valmistajaorganisaatiota, että vastuukysymykset eivät ole niin ongelmallisia. Lisääntynyt rinnakkaistuonti tosin nostaa tätäkin uudella tavalla tärkeäksi kuluttajaa koskevaksi näkökulmaksi.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Kuitenkin on olemassa säännöt, että mikäli on oletettavaa, että ajoneuvo ei ole siinä kunnossa kuin EU-tyyppihyväksyntä edellyttää, niin ajoneuvo tulee käyttää katsastuksen kautta ennen sen rekisteröintiä eli suorittaa normaali rekisteröintikatsastus.
Mikähän on käytäntö, kuka määrittelee sen "onko ajoneuvo siinä kunnossa kuin EU-tyyppihyväksyntä edellyttää" ?
Voiko esim. kuluttaja joka on ostanut uuden mönkijän viedä sen katsastettavaksi sillä perusteella että epäilee sen olevan tieliikenteeseen sopimattoman?
Back in business
mrautavirta
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2006 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mrautavirta »

Cooleri kirjoitti:Voiko esim. kuluttaja joka on ostanut uuden mönkijän viedä sen katsastettavaksi sillä perusteella että epäilee sen olevan tieliikenteeseen sopimattoman?
Valitettavasti se, että on lainmukainen eli täyttää EU-direktiivien vaatimukset ei tarkoita samaa kuin, että se olisi tieliikenteeseen sopiva :? . Ja tämä on täysin oma mielipiteeni. Maastoon rakennettu ajoneuvo ei ole paras vaihtoehto tieliikenteeseen eikä direktiivien täyttäminen tee ajoneuvosta tieliikenteessä turvallista siinä mielessä kuin nykyihminen on turvallisuuteen tottunut. Tämä on kuluttajan syytä huomioida.

Ennakkoilmoitus eli uuden ajoneuvon rekisteröinti pelkkien papereiden perusteella on ihan ok menettely, jos ajoneuvo on samassa kunnossa kuin hyväksyntäpapereiden mukaan tehtaalta lähtiessä eli ne 35 erilaista ominaisuutta, joita direktiivit kattaa, vastaavat papereita. Jonkun kokonaiskuvan saa komission sivulta ja taulukon kohtia klikkaamalla niistä aukeaa sivusto, jossa vaatimukset ovat myös suomeksi.
http://ec.europa.eu/enterprise/automoti ... /index.htm
Suomen säädökset eli rakenne- ja varusteasetus sisältää samantyyppisen taulukon, mutta ilman direktiivien vaatimusten sisältöä eli vain otsikko ja voimaantuloajankohta mainittuna. Tarkemmin vaatimuksista voi kysellä katsastuskonttorilta, jos epäilyksiä oman ajokin osalta ilmenee. Myyjä ensisijaisesti on kuitenkin vastuussa siitä mitä menettelyä käyttää eli asiakas ei voi varun vuoksi pyytää katsastusta myyjän piikkiin.
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Jos palataan aiheeseen eli muutoskatsastussäännösten viilaustarpeeseen kattamaan koko L-luokka niin keräsin tästä keskustelusta seuraavat konkreettiset asiat:

1. Renkaiden koon muuttaminen (korkeus ja leveys)
2. Ns. spacereiden käyttö (renkaiden pulttijaon muuttaminen)
3. Rekisteriotteeseen merkityn matkustajamäärän muuttaminen (1 -> 2 yleensä)
4. Raideleveyden muuttaminen (levittäminen lähinnä)
5. Valaisimien kahdennus
6. Maavaran pienentäminen
7. Iskunvaimentimien vaihtaminen (ei runkomuutoksia)
8. Rekisterikilven sijainnin ja/tai valaistuksen muuttaminen

Kaino pyyntö mrautavirta, voisitko ystävällisesti osoittaa lain-, säädös- tai direktiivikohdan kullekin yo. asialle mikä joko estää tai sallii tällä hetkellä muutoksen tai muutoskatsastuksen. Oletetaan että muutokset tehdään tieliikenteeseen hyväksytyillä osilla / tarvikkeilla.

Toinen kysymys, onko jossain nimenomaan säädetty että esim. L7e luokan katsastusasioissa sovelletaan nimenomaan autojen sääntöjä? "Mönkijät" ovat minusta monilta osin lähempänä moottoripyörää kuin autoa. Poikkeuksena tietysti rinnakkain istuttavat joista monet ovat hyvinkin automaisia.

Sitten ei niin kaino pyyntö harrastajille ja niille joita asia koskettaa erityisesti, lukekaa aiheesta ja esittäkää mahdollisimman tarkkoja ehdotuksia! Nyt näyttää olevan oikeasti mahdollisuus vaikuttaa. Tässä vielä koottuna aikaisemmin mainittuja dokumentteja:

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... varusteet/

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920332

http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4486.pdf

http://www.mmaf.fi/documents/APU2-RakMu ... 200806.pdf

ja vielä muistin virkistämiseksi olemassa olevat ajoneuvoluokat:

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... uvoluokat/
mrautavirta
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2006 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mrautavirta »

Logibear kirjoitti:Toinen kysymys, onko jossain nimenomaan säädetty että esim. L7e luokan katsastusasioissa sovelletaan nimenomaan autojen sääntöjä? "Mönkijät" ovat minusta monilta osin lähempänä moottoripyörää kuin autoa.
Kiitos yhteenvedosta. Työstän niitä eteenpäin. Tähän yllä mainittuun kysymykseen vastaus nopeasti on se, että kun nykyinen säädös on vuodelta 1992 eli ajalta ennen L7-luokkaa niin ei ole oikein ollut aina selvää mihin rinnastetaan. Ei tietysti ole kaikkea erikseen kiellettykään. Jotain katsastajan on kuitenkin pitänyt soveltaa kun ongelmia on tullut eteen. Mm. moottoripyörien tehomuutoksiin on sovellettu autojen säännöksiä, joiden toimivuudesta voidaan olla montaa mieltä. Selkeämpi säädösympäristö on kuitenkin tavoitteena nyt näiden L-luokkien osalta, joten katsotaan miten tavoitteessa onnistutaan.
mrautavirta
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2006 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mrautavirta »

Logibear kirjoitti: 1. Renkaiden koon muuttaminen (korkeus ja leveys)
2. Ns. spacereiden käyttö (renkaiden pulttijaon muuttaminen)
3. Rekisteriotteeseen merkityn matkustajamäärän muuttaminen (1 -> 2 yleensä)
4. Raideleveyden muuttaminen (levittäminen lähinnä)
5. Valaisimien kahdennus
6. Maavaran pienentäminen
7. Iskunvaimentimien vaihtaminen (ei runkomuutoksia)
8. Rekisterikilven sijainnin ja/tai valaistuksen muuttaminen
Päälähtökohta on, että jos ei voida soveltaa 1. kohdassa mainittua päätöstä sovelletaan 2. kohdassa mainittua päätöstä. Nyt olisi siis mahdollista kirjoittaa säädöksiin selkeästi mitä milloinkin sovelletaan ja kuinka laajasti.
1. Päätös moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta 5 §
6. -"- 9 §
3. Istuinpaikkaluvun muutoksia voi nytkin tehdä, jos ajoneuvo on kahdelle sopiva kantavuudeltaan ja täyttää siitä koskevat vaatimukset eli on asianmukainen selvitys katsastajalle esittää. Edellyttää muutoskatsastusta (hyväksyntäasetus 1244/2002, 25 §) ja rek. todistuksen merkintää. Moottoripyörien kädensijavaatimus ei koske L7:aa.
2., 4. ja 7. Päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998 10§, 12, 14 § myös hyvä katsoa 11§ ja 13 § soveltamisnäkökulmasta
5. direktiivi 93/92 muutoksineen asetuksen 1250/2002 liitteen 1 nojalla
8. direktiivi 93/94 muutoksineen asetuksen 1250/2002 liitteen 1 nojalla
Viimeksi muokannut mrautavirta, 08 Elo 2008 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin