Tarvetta muutoskatsatussäännöksille

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

mrautavirta kirjoitti: 3. Istuinpaikkaluvun muutoksia voi nytkin tehdä, jos ajoneuvo on kahdelle sopiva kantavuudeltaan ja täyttää siitä on asianmukainen selvitys katsastajalle esittää. Edellyttää muutoskatsastusta (hyväksyntäasetus 1244/2002, 25 §)ja asianmukainen selvitys ja rek. todistuksen merkintää. Moottoripyörien kädensijavaatimus ei koske L7:aa.

Tervehdys taas, kysyisin kohteliaimmin; mistä on mahdollista saada tarvitttava selvitys L7e ajokkini sopivuudesta muutoskatsastettavaksi kahdelle.
Kantavuus, satulan koko ja matkustajalle varatut tilat eivät ole todellakaan ongelmana, varmastikin riittää.
Onko oikea paperi coc-todistus?
Entä jos maahantuoja on siihen merkinnyt paikkaluvuksi, yksi?

Viljami jo tuossa aiemmin viittasikin siihen, että muutamat valmistajat/maahantuojat, joilla on mallistossaan ja myynnissä sellaisia kaksiosaisella erittäin pitkällä satulalla varustettuja malleja, eivät ehkä ole tyyppirekisteröiintivaiheessa huomanneet mahdollisuutta kahdelle rekisteröimiseen myöskin näillä lyhyemmällä satulalla varustetuilla malleilla.
Nämä lyhyetkin satulat hyväksytään monen merkin kohdalla kahdelle matkustajalle, melkoisen mielivaltaisella tyylillä tosin.
Korostan siis, että tarkoittamani lyhyemmätkin satulat ovat pituudeltaan huomattavasti kahdelle rekisteröityjä moottoripyörien satuloita pidempiä ja leveämpiä, koko ei siis ole tässä ongelmana, vaan tyyppikatsastuksessa tapahtunut unohdus.

Tässä casessa on muuten se kuuluisa omakin lehmä kaulaansa myöden ojassa, harmitaa kun en voi ottaa ketään, edes lasta, kyytiin, vaikka ulkoisilta ominaisuuksiltaan ja varmastikin kantavuudeltaan pienemmällä L7e:llä ajava ystäväni voi niin tehdä, ihan vaan kun ajokin merkki on toinen ja sen maahantuoja on 'älynnyt' aikanaa tyypityksen yhteydessä pyytää paikkaluvuksi kahta.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
mrautavirta
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2006 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mrautavirta »

Valmistajalta se vahvistus täytyy tulla, sillä kokonaismassa mitä rakenteen mitoituksessa on käytetty, millä jarrut on testattu jne. on valmistajan päätettävissä. Jollei alkuperäisestä vaatimustenmukaisuustodistuksesta (coc) asia ilmene (eli on vain mennyt rekisteriin yksipaikkaisena, vaikka coc-paperissa muutakin olisi sallittu), todistusta voi kysellä maahantuojalta tai myyjältä. Ilmaiseksi niitä varmaankaan ei saa. Pelkästään kaverin kaksipaikkaisen rekisteriotteen perusteella asia ei siis hoidu ellei katsastajalla ole pääsyä tietokantaan, josta tyyppihyväksynnän tiedot löytyy ja asia selviää. Tällaistakin voi toki katsastuskonttorilta kysyä. Tämän tarkemmin on vaikea täältä pöydän takaa asiaan lisävalaistusta tuoda.
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

Kiitos taas tyhjentävästä vastauksestasi, tästä voidaankin vetää johtopäätös, jonka mukaan ainakaan CanAm'in edustajilta emme tule koskaan saamaan sellaista coc-todistusta, jonka mukaan perusmallin saisi kahdelle rekisteröityä, ihan vaan koska he mieluummin myyvät enemmän kuljetuskapasiteettia haluaville kuluttajille sen pidemmän 'taximallin'.


Toisaalta, pakkohan se on myöntää, se lisää turvallisuutta ja vähempien matkustajavahinkojen kautta merkille tulee vähemmän negatiivista julkisuutta.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
HoHa
6WD
Viestit: 530
Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli

Viesti Kirjoittaja HoHa »

.... kirjoitttelin tähän ensin sivu tolkulla juttua mutta sitten hokasin että ei minulla oikeasti ole mitään muuta sanottavaa kuin...

Henkilökohtaisesti YLIVOIMAISESTI eniten L7e asioissa korpeaa yksi yhteinen tehokatto 15kW. Jos tuo poistuisi niin kaiken muun kanssa voisin elää enkä valittaisi mistään :wink:
- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

mrautavirta:
Tuolla kaksipyöräisten mopojen puolella on yleinen harhakäsistys siitä, että vasta kun mopo on viritetty kulkemaan yli 65, se luokiteltaisiiin kevytmoottoripyöräksi josta seuraisi ajoneuvoluokan mukaisten verojen ym. maksu. Eikös se ole se mopon rakenteellinen 45 nopeus, jo tätä suuremmat luokiteltaisiin lain mukaan "kevariksi"

No, varsinainen asia olikin se, että monella on harhakäsitys siitä, että tuo edellä mainitsemani pätisi kuvitteellisine 65 km/h rajoineen myös kevyisiin nelipyöriin. Eikös yli l6e:n sallitun nopeuden kulkemaan viritetty peli luokitella
nelipyöräksi l7e, eikä miksikään kevytmoottoripyöräksi veroineen.
Eikös silloin viritetyn l6e:n kuljettajalle tulisi maksuun l7e luokan verot ym?
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Nyt Skygo osui asian ytimeen.

Samaa mieltä on meikä ja nyt sinne harhakäsitysten laatikkoon muutos, että se L7e yli 15 kilowattiseksi muuteltuna EI ole AUTO!

Miten tavallinen tavi saisi sinne Brysselin suuntaan tehtyä aloitteen lakimuutoksesta? (Paitti että löytynee aikas monta tieliikenne mönkkäristiä jotka haluaisivat, vailla mitään järkeä olevan, tehorajoituksen poiston :mrgreen: )

Sori kieliasu, mutta kun närästää jo lukea moisesta rinnastuksesta.

Mika
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Hei camoon,ei tää oo mikään ihmeen eduskunnan kyselytunti,älkää vaivatko rautavirtaa "tyhmillä"kysymyksillänne,tää topicci ei tosiaankaan oo niitä varten!!!!!
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

MikaR kirjoitti:L7e yli 15 kilowattiseksi muuteltuna EI ole AUTO!
Ei tietenkään ole normikansalaisen mielestä AUTO, eihän se ole edes auton näköinen.

Kaikilla virkamiehillä on kuitenkin muutama yhteinen kyky ja taito; tarve ja pakko tulkita asioita ja taito ja pakko tehdä rajanvetoja.

Perustallaajan on ehkä joskus vaikea ymmärtää; miksi se raja on vaan joskus vedettävä johonkin, esimerkiksi kun jollekin verotettavalle asialle haetaan rajoja.
Tai kun jonkin ajokin tehorajoista on päätetty turvallisuusnäkökohdat huomioiden.

Mikäli kansalaiset suuressa määrin kokevat jonkin lain tai määräyksen loukkaavan omaa tai edustamansa joukon oikeellisuudentajua, on oman kansanedustajan kautta toimiminen lähes ainoa keino vaikuttaa asiaan.

Tosin se kansanedustaja olisi ensin saatava riittävän vakuuttuneeksi muutoksen tai uuden aloitteen tarpeellisuudesta. 8)
Siinä sitä työsarkaa on kelle hyvänsä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lakialoite

Jokainen voi mielessään miettiä; kuinka vaikeaa onkaan sitten jonkin asian käsiteltäväksi saaminen siellä Brysselissä?


PS. Pietu71, ei olekaan Eduskunnan kyselytunti, mutta pikapuoliin on kait ainoa threadi, tekniikan neuvojen lisäksi, missä puhutaan faktaa eikä vaan morjestella ja kysytä paljoo kulkee ja lentääkö savi navetan katolle kun kiihytän.
Ministeriön virkamies on kyllä osoittanut kykynsä suodattaa lukemastaan olennainen.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

joo mutta jokasen kyselijän pitäis omassa mielessään miettiä kuka haluaa vastailla näihin kysymyksiin ja kuinka siihen on aikaa.

Luulen että tämä jatkuva kyselyihin vastailu ei tosiaankaan oo "kenenkään" mieleen,muutenhan siihen olisi aivan oma otsikkonsa.Kertaan että tämä ei ole sitä varten joten lopettakaa ettei homma tyssää hölmöjen tietämättömyyteen.Lukekaa otsikko!!!!!!
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

Pietu71 kirjoitti:joo mutta jokasen kyselijän pitäis omassa mielessään miettiä kuka haluaa vastailla näihin kysymyksiin ja kuinka siihen on aikaa.

Uskon vakaasti 'vastaajalla' olevan sen verran itsekritiikkiä, jotta vastailee juurikin sen verran kun virkatoimet ja halu antavat myöden.
Ei asioiden käsittelyä nyt ensisijaisesti mistään Pälkäneeltä tarvitse opastaa.
lopettakaa ettei homma tyssää hölmöjen tietämättömyyteen.
Oletko vakaasti sitä mieltä, ettet vaan itse kuulu niihin 'hölmöihin tietämättömiin'?
Luulisin, että virallisen osuuden kyytipoikana on mahdollista käydä asian tiimoilta hieman vapaampaakin debattia.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Luuta heiluu jossei se tyhjä rutkutus viimeisen kahden hepen suunnalta lopu ***kele.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

oon edu huomannu sun kysely halut kyllä,turha vääntää aiheesta vaan tee oma topiccis missä voit kysellä omia juttujas.Ja muillekin sama juttu.Kas kun modet ei puutu tämmösiin todellisiin offtopic juttuihin vaan täysin turhiin pilkun viilauksiin!!!!!!!!!!!
Ja paikkakunnalla ei varmaan oo vaikutusta asiaan.
LUUDAN ON SYYTÄKIN HEILUA!!!!
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pietu71 kirjoitti:Kas kun modet ei puutu tämmösiin todellisiin offtopic juttuihin vaan täysin turhiin pilkun viilauksiin!!!!!!!!!!!!
Et ilmeisesti lukenut edellistä viestiä? Ilmeisesti eräillä on aika lyhyt muisti sillä parisen viikkoa sitten esitin pyynnön että tämä topicci säästettäisiin bullshitiltä.

OT loppuu tähän paikkaan tai koko viestiketju laitetaan toistaiseksi lukkoon, opiskelette sillä aikaa offtopicin käytön ja väännätte rautalankanne siellä.

T: Mote
Kylätason mönkijäkuski
mrautavirta
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2006 14:19
Paikkakunta: Helsinki

teho- ja nopeusrajoituksista

Viesti Kirjoittaja mrautavirta »

Säät huononee ja suomalaiset palaa mökkeihinsä jupisemaan :)

Lyhyt yhteenveto teho- ja nopeusrajoituksista:

eli rajat on luokkakohtaiset, jos ne ylittyy ajoneuvon luokka automaattisesti muuttuu. Sama kuin henkilöauto, joka painaa yli 3500 kg muuttuu automaattisesti kuorma-autoksi, vaikkei siinä olisi piiruakaan kuormatilaa. Eri luokat on samat nyt 27 eu-jäsenmaassa ja näillä kompromisseilla nelipyörät on tieliikenteeseen sallittu. Maastoajoneuvojen tiekäyttö voi sitten vaihdella vielä eri maissa. Suomessa maastoajoneuvot halutaan pitää maastossa ja tieliikenneajoneuvot erillään, koska tieliikenteen verotuksen piiriin ei ole isoa ryntäystä.

Se missä vaiheessa aletaan eri seuraamuksia luokkaylityksistä langettamaan, taas on hieman eri asia. Esim. tien päällä heti voidaan mopolle ja L6e-lle lätkäistä sakko muutoskatsastamattomalla ajoneuvolla ajosta ja kortitta ajosta, jos viritys on ilmeinen (esim. putkia ei merkattu) vaikkei nopeus ei olisi edes sitä 65:ttä. Veroja on sitten laitettu maksuun vasta 65 km/h ylityksistä. L7e:llä kun kortti joka tapauksessa ei ole tehoon sidottu, niin ajokorttiluokan ylityksestä ei ole kyse vaikka tehoja olisi yli sen 15 kw. Muutoskatsastukseen voidaan passittaa ja kokenut poliisimies kyllä tunnistaa myös väärät osat eli voi kyllä muutoskatsastamattomalla ajoneuvolla ajosta lätkäistä sakonkin. Puuttumiskynnyksen oletan kuitenkin, jos melut on kohtuuliset, olevan turvallisuusnäkökulmista isomman kuin mopoikäisten kohdalla. Mopon viritystä hillitsee ehkä vieläkin voimakkaimmin seuraavan kortin saannin siirtyminen..

Säädösten kehittämisen näkökulmasta mopojen osalta on jo nyt mahdollista ajaa laillisesti 65 km/h kulkevalla pelillä eli muutoskatsastamalla se mopo kevariksi. On monia vanhempia, jotka puhuvat lapsen yli mopoajasta ja ostavat suoraan sen kevariskootterin 16 vanhana, koska silloin ei tarvitse kuunnella sitä mankunaa kaikkien muidenkin vanhemmista, jotka sallii virityksen. Silloin ajoneuvolla voi (ja pitää) ajaa myös siellä muun liikenteen seassa. Jos mopot yleisesti sallittaisiin kulkea sen 65, niin joka tapauksessahan silloin kaikille mopokuskeille ikärajaa nostettaisiin, korttivaatimuksia lisättäisiin jne. Samoin vakuutusmaksut nousisivat moottoripyöräluokkaan johtuen ihan nopeuden lisäävästä vaikutuksesta myös onnettomuuksien seurauksiin. Samoin vakuutusmaksut nousisivat kun ne 200 000 mopoa alkaisi törmäillä ajotiellä autoihin, kun niitä ei sallittaisi enää kevyen liikenteen väylille. Ajatus mopon hintaisista 65 km/h ajokeista on tietynlainen illuusio, koska helposti ajatellaan muiden tekijöiden pysyvän vakiona. Mopopuolella ei näytä olevan sellaista maksuhalukkuutta kuin mikä on esim. mönkkäreissä, sillä nythän tieliikennemönkkärin omistajat maksavat sen ajoneuvoveron päästäkseen tielle, mutta kevariveroa ja kevarikorttia ei haluta maksaa saadakseen ajaa sen 65 km/h (ja enemmänkin) siellä liikenteen seassa. Itse olen puolustanut 15 vuoden ikärajaa ja mopoa ensiajoneuvona, mutta jos tilastot ja turvallisuus kehittyy synkästi niin edessä on se ikärajan nosto ja sitten se kevari varmaan valitaan herkemmin noista kahdesta. Ja sitten haikaillaan taas sen 45 km/h mopon perään..

Tieliikennemönkkärin tehoon sallituista muutoksista ei ole muista jäsenmaista tietoa, mutta voisihan tuotakin seurata, mikä on valvontatoleranssi ja millaista joustoa eri maat soveltavat. Yleensä pykälät muissa maissa on vielä Suomeakin tiukempia (kun ei maastoa ole kovinkaan paljon), mutta käytäntö on irtaantunut kauemmaksi ja valvonta on vieläkin heikompaa.
Avatar
MOH85
4WD
Viestit: 225
Liittynyt: 04 Kesä 2008 12:05
Paikkakunta: lappi

Viesti Kirjoittaja MOH85 »

hienoa että on tällänen topicci. Mukava lukea eikä tarvitse tosiaankaan esittää tyhmiä kysymyksiä. Kiitos siitä sekä kysyjille että vastaajalle! Tuo nopeusasia on itseäkin mietityttänyt mutta onneksi siihenkin saatiin selvyys.

Tuo kahdelle rekisteröiminen on kyllä aika hassu asia. Esimerkiksi oma shineray 250 STIXE on 2:lle rekisteröity, mutta mieletäni sitä ei siihen ole rakennettu. Toinen ei millään sovi siihen taakse jos kuskina on 182cm pökkelö. Toisaalta jotkut jotka ovat vain yhdelle rekisteröityjä soveltuisi paljon paremmin 2:n kuljetettavaksi. Luulempa, niin kuin joku mainitsi, että osittain taitaa olla myyntikikka. Eli saadaan 2:lle rekisteröidylle hinta korkeammaksi. Väärinhän se on mutta eipä sille nyt voi oikeen mitään. Mielestäni vapaus pitäisi löytyä myös sieltä katsastuskonttorilta. Ovat varmasti perutietojen kautta ammattitaitoisia tekemään päätöksiä. On varmasti huomattu että yhteistyö myyjän ja maahantuoan kanssa ovat tietyissä tilanteissa/asioissa aika vaikeita ja usein hermoja raastavia.

Mutta kuitenkin niillä mennään ja toivottavasti markkinat ja säädökset selkeävät kokemuksen ja mönkijöiden lisääntymisen johdosta!
Kaikki mikä ei liiku, on turhaa..
Shineray XY 250 STIXE
Vastaa Viestiin