Mikä tieliikennemönkkäri, L7E kulkee yli 80km/h?

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.

Kulkeeko tieliikennemönkijäsi vakiona ja virittämättömänä yli 80km/h?

Kyllä kulkee yli 80km/h
69
28%
Kulkee 90+km/h
80
33%
Ei kulje, jää sinne 70-80km/h tietämille
66
27%
alle 70km/h
23
9%
alle 60km/h
8
3%
 
Ääniä yhteensä: 246

Avatar
Cf-äijä
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Heinä 2007 19:02
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cf-äijä »

Toivottavasti mikään tieliikennemönkijä ei kulje yli sallitun.
Sen verran paskoja ajettevia ne on maantiellä.Riippumatta siitä onko kiinalainen,japsi tai jenkki.
Catti-äijä , (exCf-äijä)
Hiace 4wd,VW 1600 TL,Suzuki 1300 GXSR,
Artic Cat
http://Cf-aija.kuvablogi.com
Avatar
jarkko
3WD
Viestit: 104
Liittynyt: 08 Heinä 2008 19:10
Mönkijä:: Helkama ATV 400 & GTX 90cc
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jarkko »

Oma helkama 400 kulkee noin 80km/h mittarin mukaan.Gps:llä mitattu 76km/h joten laitoin et alle 80km/h
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

Cf-äijä kirjoitti:Toivottavasti mikään tieliikennemönkijä ei kulje yli sallitun.
Sen verran paskoja ajettevia ne on maantiellä.Riippumatta siitä onko kiinalainen,japsi tai jenkki.
Totta joka sana ja nyt tää toupikki saa mun puolesta olla, jatkakaa.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
JiiJii
3WD
Viestit: 62
Liittynyt: 09 Loka 2006 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiJii »

Cf-äijä kirjoitti:Toivottavasti mikään tieliikennemönkijä ei kulje yli sallitun.
Sen verran paskoja ajettevia ne on maantiellä.Riippumatta siitä onko kiinalainen,japsi tai jenkki.
Mikä on sallittu? Kyllä itselleni oli suuri yllätys kuinka hyvä oma Linkku on tiellä ajaa, varsinkin sorateillä suorastaan hauska. No ei se tosin kulje kuin 73km/h todellista. Maastomönkkärit ei sen sijaan tiellä ole kovin häävejä, kokemusta Pollen 400:sta ja 700:sta Grislystä.
Oli: Linhai 260 2x4
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

edu kirjoitti:
Cf-äijä kirjoitti:Toivottavasti mikään tieliikennemönkijä ei kulje yli sallitun.
Sen verran paskoja ajettevia ne on maantiellä.Riippumatta siitä onko kiinalainen,japsi tai jenkki.
Totta joka sana ja nyt tää toupikki saa mun puolesta olla, jatkakaa.
Kai se on sitten uskottava kun asiantuntijan näin sanoo :roll:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kyllä itselleni oli suuri yllätys kuinka hyvä oma Linkku on tiellä ajaa, varsinkin sorateillä suorastaan hauska.
Pollen 400 ja 700 Grisly maastomönkkärit ei sen sijaan tiellä ole kovin häävejä


Kai se on sitten uskottava kun asiantuntijan näin sanoo :roll: :lol: :lol:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
rane
6WD
Viestit: 809
Liittynyt: 10 Elo 2006 21:25
Mönkijä:: Can-Am 800 XT
Paikkakunta: Vantaa/Pälkäne

Viesti Kirjoittaja rane »

Cf-äijä kirjoitti:Toivottavasti mikään tieliikennemönkijä ei kulje yli sallitun.
Sen verran paskoja ajettevia ne on maantiellä.Riippumatta siitä onko kiinalainen,japsi tai jenkki.
Noista en tiedä mut ainakin Taiwanilainen ja Kanadalainen kulkee maantiellä mukavasti ,jälkimmäinen jopa loistavasti
Uudenmaan Mönkijät Ry
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Trent »

Roosa999 kirjoitti:Väännöllä ei ole mitään tekemistä tuossa nopeudessa.
Minusta väännössä on syy, miksi toiset kulkee enempi samoissa tehoissa... Enpä osaa nyt hirveästi perustella hienoilla termeillä,
niin että joku sen vielä ymmärtäisi, mutta pistetäänpä nyt tällainen...

Kaksi konetta:
- auton 2,0 l 130hv, vääntöä ties mitä...
- moottoripyörän 600cc 130hv, vääntöä aika paljon vähemmän kuin yllä olevassa vaihtoehdossa
Molemmat laitetaan samanlaisiin ja samanpainoisiin auton koreihin kiinni... Näillä eväillä uskaltaisin kyllä väittää, ettei moottoripyörän koneella oleva saavuta läheskään yhtä korkeaa huippunopeutta kuin auton koneella varustettu... :!:

Kyllä minusta siis koneen luonteesta kertova väännön jakautuminen käytettävällä kierrosalueella merkitsee paljon enemmän kuin mitkään tehot... Oma kantani tehoista on edelleen se, että on pelkkä suure, jolla yritettään kuluttajalle ostohetkellä vakuutta, että on kovempi kuin naapurin corolla... Ja kuten edellä olikin jo mainittu teho on väännön ja kierrosten (rad/s) tulo... -> pelkkää oheistietoa...
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Tuopa on pelkkää mutukamaa jolla ei sitten ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
Meinaatkos, että Formula 1 menee pelkällä väännöllä sen minkä kisoissa näet?
Ei ole koneen vääntölukemat häävejä jos vertaat samanmoiseen koneeseen, joka on tehty alakierroksilla ja koneen käyttöominaisuuksia säätäen laakeaksi
Esimerkissäsi kummatkin laitteet kulkevat tasan yhtä kovaa, jos välitykset ovat säädetty koneen ominaisuuksia silmällä pitäen oikeiksi.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

Trent kirjoitti:
Roosa999 kirjoitti:Väännöllä ei ole mitään tekemistä tuossa nopeudessa.
Kaksi konetta:
- auton 2,0 l 130hv, vääntöä ties mitä...
- moottoripyörän 600cc 130hv, vääntöä aika paljon vähemmän kuin yllä olevassa vaihtoehdossa
Molemmat laitetaan samanlaisiin ja samanpainoisiin auton koreihin kiinni... Näillä eväillä uskaltaisin kyllä väittää, ettei moottoripyörän koneella oleva saavuta läheskään yhtä korkeaa huippunopeutta kuin auton koneella varustettu... :!:
Ihan saman huippunopeuden saavuttavat, jos välitykset kohdallaan. Tietyllä nopeudella kulkemiseen tiettyä voimaa vastaan (ajovastus) tarvitaan tietty teho. Väännöllä ei ole merkitystä. Moottoripyörän moottori pyörii nopeammin, mutta eteenpäin vievä voima on molemmissa sama. Toinen pyörii nopeammin kampiakselilla, mutta tiehämmillä välityksillä vetävän pyörän vääntömomentti on sama.
Kinroad XT250ATV-C
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Vielä kun muistetaan että maantiellä nelipyörä kulkee isoilla kierroksilla niin vääntöhomman voi unohtaa. Vääntöalue on alhaalla ja tehoalue ylhäällä, teho niitä värkkejä kuljettaa huippunopeuksissa eikä vääntö.

Väännöllä saadaan moottori toimimaan mukavammin alakierroksilla ja käyttöaluetta laajemmaksi.

Nyt väännän itteni hetkeksi sohvalle selälleen ennen kun lähden tekemään thokkaasti töitä :lol:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Noin kuriositeetinä: Formula 1:n vääntö on noin 250-300nm. Meikäläisen riiselihondakin vääntää rajummin, eikä se kulje kolmeesataa :wink:
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Tietyllä nopeudella kulkemiseen tiettyä voimaa vastaan (ajovastus) tarvitaan tietty teho. Väännöllä ei ole merkitystä.
Näin juuri. Ja ajovastus on tuollaisessa nelivetopelissä vielä ihan eri luokkaa kuin takavetomalleissa.
Back in business
Kenne
6WD
Viestit: 679
Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenne »

Cooleri kirjoitti:
Tietyllä nopeudella kulkemiseen tiettyä voimaa vastaan (ajovastus) tarvitaan tietty teho. Väännöllä ei ole merkitystä.
Näin juuri. Ja ajovastus on tuollaisessa nelivetopelissä vielä ihan eri luokkaa kuin takavetomalleissa.
Niin ja noin suurin piirtein sama painoiset (30-40 kg ero).Toinen 350cc toinen 700cc molemmissa 14kw niin ero on kun yöllä ja päivällä. Mistäköhän se sitten johtuu jos ei väännöstä jonka kuutiotilavuus tuo tullessaan :-) "Nothing beats cubik inches" sanoi ameriikkalainen joskus kun V8seja suunnitteli :-)
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kenne kirjoitti:
Cooleri kirjoitti:
Tietyllä nopeudella kulkemiseen tiettyä voimaa vastaan (ajovastus) tarvitaan tietty teho. Väännöllä ei ole merkitystä.
Näin juuri. Ja ajovastus on tuollaisessa nelivetopelissä vielä ihan eri luokkaa kuin takavetomalleissa.
Niin ja noin suurin piirtein sama painoiset (30-40 kg ero).Toinen 350cc toinen 700cc molemmissa 14kw niin ero on kun yöllä ja päivällä. Mistäköhän se sitten johtuu jos ei väännöstä jonka kuutiotilavuus tuo tullessaan :-) "Nothing beats cubik inches" sanoi ameriikkalainen joskus kun V8seja suunnitteli :-)
Kyllä se amerikkalainen kumia polttaa, jonka pata saa siis aikaan pienillä kierroksilla ja väännöllä, mutta ei ne päälle 5 litraset ja +500nm vääntöiset vehkeet minnekään kulje. 200km/h rupeaa olemaan jo tuskan takana. Ja nyt en tarkoita nopeiksi tarkoitettuja V8-pataisia laitteita, vaan normi viritysateeltaan olevia.

Taas esimerkki:

Autona Toyota Avensis ja sen suoritusarvoja

2 litrainen, ahdettu diesel, jossa tunnetusti laakea vääntö ja sitä on runsaasti.

Iskutilavuus (cm3) 1998
Sylinterin halkaisija x iskun pituus 86.0x86.0
Suurin teho (kW/k/min) 93/3600
Suurin vääntö (Nm/k/min) 300/2000-2800
Suurin teho (DIN hv/k/min) 126/3600 Puristussuhde 16.8:1
Huippunopeus (km/h) 200
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 10.6 Kiihtyvyys 0-400 m (s) 17.6
Ilmanvastuskerroin 0.29

1.8 litrainen Bensakone, jossa aikalailla pienempi vääntö, mutta aikalailla samat tehot.

Iskutilavuus (cm3) 1794
Sylinterin halkaisija x iskun pituus 79.0x91.5
Suurin teho (kW/k/min) 95/6000
Suurin vääntö (Nm/k/min) 170/4200
Suurin teho (DIN hv/k/min) 129/6000 Puristussuhde 10.0:1
Huippunopeus (km/h) 200
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 10.5
Kiihtyvyys 0-400 m (s) 17.2
Ilmanvastuskerroin 0.29

Mikäs siinä on että kumpikin kulkee valmistajan mukaan 200km/h huippuja ja kiihtyvyyskin on liki samaa luokkaa, vaikka dieselissä on huippuvääntöä 130nm enemmän?

Ainoa merkittävä suure auton liikuttamisessa kelloa vastaan on Teho. Vääntö ja sen laakeus tuovat siihen vaan julman paljon enempi ajomukavuutta.

Ja tuolta vielä lisää vertailua.

VW

sielläkin dieselkoneisessa on vääntöä enempi ja niitä kuutioitakin, mutta teho vie ja suoritusarvot ovat samat.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin