Kypärä talvikäyttöön

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
HoHa
6WD

Viesti Kirjoittaja HoHa »

Miten noi paremmat umpikypärät toimii silmälasien kanssa? Mulla kun ei ole kokemusta kuin huonoista kypäristä niin niissä umpikypärällä ei tee yhtään mitään. Se ei ole koskaan hyvä. Kesällä kuuma ja talvella kylmä kun joutuu ajamaan visiiri auki. Painosta puhumattakaan.

Nyt on käytössä halpa avokypärä ja se toimii loistavasti työmatka-ajossa. Jokunen aamu on täälä Oulussa ollut -15 astetta pakkasta kun olen töihin startannut. Kypärähuppu naamalle ja lasit päähän niin ei mitään hätää. 20km baanaa peukalo suorassa on mielestäni ihan riittävä testi lämmön puolesta. Eikä ole lasit menny huuruunkaan. Sehän on niinko tuplavisiiri kun on ensin silmälasit ja sitten ajolasit :lol:.

Möngintään ei tuolla kokoonpanolla kyllä sitten pystykkään ja siinä pitäis vissiin olla joku parempi kypärä. Yks juttu mikä on tilauksessa kunhan rahapuun sais itämään on että näistä kokopäivän pidettävistä ajolaseista pääsis eroon.
Marco71
Tracks
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

HoHa kirjoitti:Yks juttu mikä on tilauksessa kunhan rahapuun sais itämään on että näistä kokopäivän pidettävistä ajolaseista pääsis eroon.
Tuota suosittelen. Itse olen sellaiset hankkinut ja kokemuksia voi käydä lukemassa osoitteessa http://www.teamlaine.com/articles.asp?id=2
Hinta ei ole loppujen lopuksi niin paha kun ajattelee kuinka paljon menee silmälaseihin (/piilolinsseihin) rahaa. Itse olen ollut 100% tyytyväinen hankintaani.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

QAku kirjoitti:Olen ajatellut seuraavaksi kypäräksi tuota BS2v:tä, joka kuvassa oli, mutta en ole vielä saanut hankituksi tietoa, onko siinä jo e-hyväksyntä.
Ei ole vielä E-hyväksytty, eikä se hyväksyntä tuntunut äsken kiinnostavan vaikka kypärää syynättiin jopa niin tarkkaan että sitä oli virkamiehen pakko sovittaa :wink:

Virallinen loppukommentti oli että mistä näitä saa ja paljonko maksaa, tämmönen pitää saada :D

Eilen oltiin varustekappoja kiertelemässä ja tarkoitus oli ottaa Modular mukaan, sovituksen aikana kuitenkin huomattiin että maskin kanssa leukaosa ei mahdu menemään kiinni joten se siitä kypärästä. Meinasi itku tulla isolta mieheltä kun ei saanutkaan huurtumatonta kypärää :(

Siinä vaiheessa eukko ja pojat osoitti sormella hyllyä ja tuumasi että miksi sä et ota tota paremman näköistä kypärää? Katse kääntyi sormen suuntaan ja hyllyssä kökötti BV2S odottamassa sovittajaa. Kypärä istui päässä kuin aikamiehet huussissa kiljun juonnin jälkeen ja niin siinä kävi että BVS lähti mukaan.

Äsken kävin ajamassa pikku lenkin ja on se kyllä hyvä, ei edes omat rillit huurru vaikka ikkuna oli kiinni koko ajan :D

Eikä se mikään ruma ole, ainoastaan massasta poikkeava ja mikä tärkeintä, ominaisuuksiltaan erinomainen :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Jackmeister
4WD
Mönkijä:: Cana 400 -11

Viesti Kirjoittaja Jackmeister »

No niin, tuli hommattua tollanen HJC sy-max potta sähköikkunalla ja ensikokemuksien perusteella ihan mainio päähine. Sähköä ei tällä kelillä tarvittu. "kuonokoppa" ohjaa mukavasti uloshengityksen alaspäin ja muutenkin istu mukavasti :lol: Entiseen nolaniin verrattuna tiivis ja hiljainenkin oli.
Ovlov
4WD
Mönkijä:: Outlander 650 -08 XT TL

Re: Kypärä talvikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Ovlov »

Nyt kun on taas vaihteeksi ainakin hetken kylmä (eli edes pakkasen puolella), niin voisi nostaa kissan pöydälle ja ruveta miettimään kunnon potan ostoa. Kävin katsomassa tänään paria kypärää. Toinen oli crossi-mallinen lasien kanssa, johon sopi silmälasit myös (220 egee) ka toinen umpipotta visiirillä, jossa oli kiinnikkeet valmiina kakkoslasille, ettei huurru (120 egee). Itsellä ei olo ikinä ollut kun halpoja umpimopokypäriä ja ne ei olo mitään hyviä talvella. Lasit huurtuu ja visiiri huurtuu. Kypärä tulee tietenkin ympärivuotiseen käyttöön, mutta kyllä kesäisin pärjää, kun ei ole huurtumisongelmaa. Jonkin verran tulee ajeltua myös kovemmalla nopeudella, jolloin ei ole kiva pitää visiiriä auki, mutta silmälasit pitäisi pysyä huurtumattomina. Piilolinssejä en aio hommata ja lasit on päässä myös aina ajaessa.

Onko tuon 100 euron arvoista olla crossi laseilla ja tarkeneeko sillä talvella? Jos on suositella jotain mallia tai muuta kombinaatiota, niin saa ehdotella. Makuasioitahan nämä on, mutta edes jotain vinkkejä olis kiva saada.
jötkis
4WD
Mönkijä:: Raktori-Polle

Viesti Kirjoittaja jötkis »

Mulla on tuollanen mönkijäkäytössä:
http://www.duell.fi/product_info.php?cP ... s_id=93130

On todella kätevä kun on avattava, ja lasienkin kanssa helpompi käyttää. Hintaa tieten on vähän enemmän kun satku, mutta on varmasti hintansa arvoinen.
Ovlov
4WD

Nuo avattavat umpikypärät olin unohtanut kokonaan pois hakukriteereistäni, eikä se myyjäkään hoksannu niitä esitellä. :oops: No, onneksi foorumi pelastaa. Pitää mennä huomenissa vähä kyseleen lisää myyjiltä. Onko lisää ehdotoksia tuohon hintaluokkaan ja onko viisata hyvää paikkaa Tamperella, joka myy kypäriä kohtuuhintaan?

Tuos mainitaan, että siinä on hengitysilmaohjain. Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että ku sielä sisällä huohottaa, niin se yrittää eres vähä ohjata sitä kosteutta johonki muualle, kuin suoraan visiirin sisäpinnalle?
jötkis
4WD

Mulla ainakin hengitysilma osuu siihen leukaosaan. Ja tuossahan on pinlock-visiiri, eli ei huurru, ei sitten millään vaikka kuinka hönkisit. :D

Eikös Tampereellakin ole Bike World? Tuon omani ostin Raision BW:stä, eli luulisi muittenkin paikkakuntien liikkeissä olevan.
Ovlov
4WD

Tuosta pinlock-visiiristä olen kuullut ja sen toimintaan uskon, mutta ku mulla on nämä silmälasit ja niihin tuota toimivaa huurtumisenestoe ei oo vielä keksittykää. Sitä lähinnä ajattelin, ku tuosta ilmanohjaimesta kyselin. Pinlock-visiirin hommaan uuteen kypärään, jos se vain on mahdollista ts. tulevassa kypärässä on visiiri. Crossi-mallis kun nämä silmälasit vaikuttaa niihin ajolasien malliin kans aika tavalla, joten umpikypärän kanssa on aika lailla enemmän vaihtoehtoja ja tuo avattava näyttää näppärältä.
jötkis
4WD

Silmälaseja ei itellään ole ni en osaa sanoa niitten huurtumisesta. Mulla ei ainakaan tuossa ole mitään "kuonokoppamaista" ilmanohjainta, liekö unohtunut tehtaalla pois vai onko sit joku vanha malli. Mutta leukaosa tuossa on normaalia korkeampi, eli hengitysilma ei ainakaan visiiriin mene. Ja niitä ohjaimiahan saa myös erikseen ostaa, tulevat "takiaisnauhalla" kiinni kypärän pehmusteisiin. Sellainen olisi tarkoitus ite vielä hankkia, jos vaikka suojaisi hiukan paremmin naamaa kylmältä.
Mika_M
6WD

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Ite ainakin vähän petyin uuteen kypärääni. Näin rillipäänä halusin avattavan umpikuupan ja tuli ostettua Nolanin N102. On pinlock juu mutta pikkasen pettynyt olen silti. Kovemmassa vauhdissa ilma vaihtuu sen verran ettei huurtumisongelmia tule, mutta jossain montulla pyörittäessä tai muuten hitaasti edetessä alkaa kyllä näkyvyys heikkenemään. Kakkulat huurtuu ja kyllä tuo visiirikin tuppaa kosteutta keräämään, vaikuttaisi kasaantuvan tuonne visiirien väliin alkaen keskeltä alhaalta.

Onhan tuo valovuosia parempi kuin vanha umpipotta ilman pinlockia, mutta ei mitenkään autuaaksi tekevä keksintö kuitenkaan. Mutta minkäpä sille mahtaa kun ei ilman lasejakaan oikein näe ajaa...
siiri
Noppeli

Viesti Kirjoittaja siiri »

Omasta kokemuksesta voin suositella seuraavaa vaikka kypäräkaupaksi: http://www.motokomeetta.fi/read_shop_mx ... up=&sivu=7
Sieltä kannatta katsoa myös kirpputoriosio, mielestäni hinnat kohdallaan. Siellä on myös avattavia umpipottia...
mkn
6WD

Viesti Kirjoittaja mkn »

Silmälasien kanssa auttaa huurteenestoaine.

Avattava kypärä (vanha Nolan N100) on minulla toiminut varsin hyvin ympäri vuoden kun asensin siihen pinlock sisävisiirin. Ihme kyllä Pinlock-visiirin osa ei ole vielä koskaan mennyt huuruun, vaikka muu osa visiiristä on ollut kokopäivän aivan ummessa.
Silmälaseissa olen käyttänyt OptikBoy suihketta. 100ml purkista ei ole parissa vuodessa kulunut puoliakaan, vaikka lähes aina talvella, kostealla ilmalla tai maastossa ajellessa tuota olen laseihin suihkauttanut.
Hitaassa ajossa (maasto) minulla on aina kypärä auki, mutta hiemankin nopeammin edetessä (tieura tmv.) leukaosan voi laskea alas ja visiirin laittaa kiinni. Toki jos pää on litimärkä niin lasit pyrkivät huurtumaan suihkeista huolimatta, mutta visiirin raottaminen poistaa huurut. Hien tai kyynelnesteen (mulla silmät valuu vettä heti jos vähänkin viima niihin ottaa) sotkemat lasit ovat tieten ongelma, kun suihkeen vaikutus heikkenee/häviää jos laseja joutuu puhdistamaan kesken ajojen.

Ei huurteenestosuihkekaan mahdottomiin pysty, mutta se on osoittautunut yllättävän hyväksi.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Monia ruukkuja on talvella kokeiltu mutta yksi on jäänyt jatkuvaan käyttöön eikä ole tarvetta vaihtaa mihinkään muuhun. Tänäkin talvena ihastellaan maisemia BRP BVS:än kirkkaan visiirin läpi, hieman raskas kypärä mutta eipä tarvii kikkailla huurtumisen kanssa. Vielä siitä mukava ruukku että ei tarvii ottaa päästä pois syömisiä/juomisia/röökiä varten, Varmaan parempiakin on olemassa, ei vaan ole tullut kokeilleeksi... :wink:
Kylätason mönkijäkuski
jötkis
4WD

Mika_M kirjoitti: Kakkulat huurtuu ja kyllä tuo visiirikin tuppaa kosteutta keräämään, vaikuttaisi kasaantuvan tuonne visiirien väliin alkaen keskeltä alhaalta.
Jos visiirien välistä huurtuu ni kannattaa tarkistaa ettei siellä ole rakoa. Jos se pinlockin silikonipinta on tiiviisti visiiriä vasten ni ei sinne mistään pitäisi kosteutta päästä.
Vastaa Viestiin