Tarvii sillä maastokamppeellakin käyttää kypärää jos lähjdet sillä ajamaan tilapäistä siirtymää tielle, silloin astuu kypäräpakko voimaan.tryyk1 kirjoitti:Siinä on suomalaisen lainsäädännön yx kukkanen. Peräkkäin ajavat Cana kilvillä ja toinen ilman kilpiä, niin kilvellisellä oltava kypärä aina maastomallilla ei tarvi.
järjestysmiesten kypärän käyttö.
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
Kylätason mönkijäkuski
- tryyk1
- 6WD
- Viestit: 282
- Liittynyt: 21 Heinä 2008 22:16
- Mönkijä:: Canamilla mennään
- Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
Koheltaja kirjoitti: Tarvii sillä maastokamppeellakin käyttää kypärää jos lähjdet sillä ajamaan tilapäistä siirtymää tielle, silloin astuu kypäräpakko voimaan.
Mistäpä löytyy pykälä????
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
- rulez
- Tracks
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
- Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
- Viesti:
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
Samaa minäkin ihmettelin että mistäs koheltaja moista tietoa on saanut toki esimerkin vuoksi soisi kypärää käytettävän myös erillaisissa suljettujen alueiden järjestysmies tehtävissäkin mutta jos ajo on kävelyvauhdilla etenemistä ihmisten seassa on siitä enempi haittaa kun hyötyä !tryyk1 kirjoitti:Koheltaja kirjoitti: Tarvii sillä maastokamppeellakin käyttää kypärää jos lähjdet sillä ajamaan tilapäistä siirtymää tielle, silloin astuu kypäräpakko voimaan.
Mistäpä löytyy pykälä????
Lakiteksti tuosta kohelluksen väitteestä olis kyllä mukava nähdä jos moista on olemassa eikä ole vaan siskon tutun poliisikaverilta kuultua !
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
Eikö se ole tieliikenne laki joka velvoittaa,oli sitten rekisterissä tai ei?
2. Tieliikennelaissa säädetty velvollisuus käyttää suojakypärää ei koske:
a) kolmipyöräisen mopon (L2e-luokka), kolmipyörän (L5e-luokka), kevyen nelipyörän (L6e-luokka) eikä nelipyörän (L7e-luokka) kuljettajaa ja matkustajaa, jos ajoneuvo on varustettu umpinaisella ohjaamolla;
b) turvavöin ja suojakaarella tai -katoksella varustetun kaksipyöräisen moottoripyörän (L3e-luokka) ja mopon (L1e-luokka) suojakaaren tai -katoksen suojassa olevaa kuljettajaa ja matkustajaa;
c) invalidimoottoripyörän tai invalidimopon kuljettajaa;
d) liikenteen valvonnassa tai muussa virkatehtävässä olevaa, jos «kypärä» haittaa tehtävän suorittamista;
e) moottoripyörän ja mopon tarkastusta suorittavaa katsastajaa;
f) poronhoito- tai metsänhoitotehtävissä, energiansiirto- tai televerkostotöissä taikka verkontarkastustehtävissä olevaa moottorikelkan kuljettajaa ja matkustajaa;
g) umpinaisessa perävaunussa olevaa moottorikelkan matkustajaa;
h) museomoottoripyörän, -mopon ja -moottorikelkan käyttäjää erityisesti järjestetyn ajotapahtuman aikana.
2. Tieliikennelaissa säädetty velvollisuus käyttää suojakypärää ei koske:
a) kolmipyöräisen mopon (L2e-luokka), kolmipyörän (L5e-luokka), kevyen nelipyörän (L6e-luokka) eikä nelipyörän (L7e-luokka) kuljettajaa ja matkustajaa, jos ajoneuvo on varustettu umpinaisella ohjaamolla;
b) turvavöin ja suojakaarella tai -katoksella varustetun kaksipyöräisen moottoripyörän (L3e-luokka) ja mopon (L1e-luokka) suojakaaren tai -katoksen suojassa olevaa kuljettajaa ja matkustajaa;
c) invalidimoottoripyörän tai invalidimopon kuljettajaa;
d) liikenteen valvonnassa tai muussa virkatehtävässä olevaa, jos «kypärä» haittaa tehtävän suorittamista;
e) moottoripyörän ja mopon tarkastusta suorittavaa katsastajaa;
f) poronhoito- tai metsänhoitotehtävissä, energiansiirto- tai televerkostotöissä taikka verkontarkastustehtävissä olevaa moottorikelkan kuljettajaa ja matkustajaa;
g) umpinaisessa perävaunussa olevaa moottorikelkan matkustajaa;
h) museomoottoripyörän, -mopon ja -moottorikelkan käyttäjää erityisesti järjestetyn ajotapahtuman aikana.
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
Niin, alkaako wanhalla dementtia vaivaamaan tässä maastoliikennemönkijän käytöstä tilapäisessä tiesiirtymässä?
Muuten, ei ole siskon tutuilla Poliisikavereita
Toisekseen, tuli löydettyä pykälä missä sallitaan kypärättömyys virka/valvontatehtävissä jos kypärän käytöstä on haittaa kyseisessä tehtävässä.
Muuten, ei ole siskon tutuilla Poliisikavereita

Toisekseen, tuli löydettyä pykälä missä sallitaan kypärättömyys virka/valvontatehtävissä jos kypärän käytöstä on haittaa kyseisessä tehtävässä.
Kylätason mönkijäkuski
- tryyk1
- 6WD
- Viestit: 282
- Liittynyt: 21 Heinä 2008 22:16
- Mönkijä:: Canamilla mennään
- Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
P3t3:lle nuo vapautukset koskee ajoneuvoja joille muuten on kypärä määrätty ja siitä joukosta ei mönkijää löydy.
Kypärän käyttöhän ei ole riippuvainen ajopaikasta vaan ajoneuvosta. Pihalla aurailet mönkijällä ilman kypärää, -> ok. Rekisteröidyllä nelipyörällä sama homma, -> liikennerikkomus ja rikesakko.
Joo oli kärjistettyä, myönnän, mutta periaatteessa näin.
Sitten vielä ku aatellaan että maastomallissa n. 60 villiä hevosta ja rekisteröidyssä max. n. 21 luuskaa, on tämä Fiksua.
Laajennetaan vielä enemmän OT. Maastomallin liikennevakuutus keskimäärin puolet halvempi kuin tiepelissä.
Eli kypärän käyttö lisää onnettomuusriskiä.
Kypärän käyttöhän ei ole riippuvainen ajopaikasta vaan ajoneuvosta. Pihalla aurailet mönkijällä ilman kypärää, -> ok. Rekisteröidyllä nelipyörällä sama homma, -> liikennerikkomus ja rikesakko.
Joo oli kärjistettyä, myönnän, mutta periaatteessa näin.
Sitten vielä ku aatellaan että maastomallissa n. 60 villiä hevosta ja rekisteröidyssä max. n. 21 luuskaa, on tämä Fiksua.

Laajennetaan vielä enemmän OT. Maastomallin liikennevakuutus keskimäärin puolet halvempi kuin tiepelissä.

Eli kypärän käyttö lisää onnettomuusriskiä.

Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
- tryyk1
- 6WD
- Viestit: 282
- Liittynyt: 21 Heinä 2008 22:16
- Mönkijä:: Canamilla mennään
- Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
Tuo pykälä koskee virkamiehiä (tulli, poliisi, raja). Eipä taida järkkärit olla virkavastuulla töissä.Koheltaja kirjoitti:
Toisekseen, tuli löydettyä pykälä missä sallitaan kypärättömyys virka/valvontatehtävissä jos kypärän käytöstä on haittaa kyseisessä tehtävässä.

Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
- Tepy
- 6WD
- Viestit: 940
- Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
- Mönkijä:: Polleheppa
- Paikkakunta: Hullun hauska kylä
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
Me kun tällä palstalla olijat tiedämme ja ymmärrämme, että tämä ei ole oikein eikä eteenkään meitä kömpijöitä imartelevaa, niin mikäli olemme mukana järjestelyissä tai järkkäreinä, niin tiedämme miten pitää eikä pitäisi käyttäytyä. Tässä on mielestäni vastuu järjestäjällä, tämä instanssi/organisaation tekee pelisäännöt ja vastaa niistä.kate kirjoitti:...yhelläkään järkkärillä en nähnyt kypärää päässä vaikka ajelivat aika kovaakin vauhtia asfalttiteitäkin pitkin....
Saanen kumota tähän vakuutusyhtiöiden rahastuksen aiheittaman vääristymän: Lehdistä ja tilastoista saa kylläkin lukea että onnettomuus tapauksissa EI ole ollut yleensä kypärää päässä, mutta silloin on myös ollut kuningas alkkoholi kaverina. Liennekö kypärättömyyteen silloin syynä se, että kun pää on täynnä, niin ei siihen enään "potta" mahdutryyk1 kirjoitti:Laajennetaan vielä enemmän OT. Maastomallin liikennevakuutus keskimäärin puolet halvempi kuin tiepelissä.![]()
Eli kypärän käyttö lisää onnettomuusriskiä.

Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
Kiitos selvennyksestä, pykälässä kun ei kerrottu/eritelty ketä tai mitä tahoa siinä tarkoitettiin.tryyk1 kirjoitti:Tuo pykälä koskee virkamiehiä (tulli, poliisi, raja). Eipä taida järkkärit olla virkavastuulla töissä.Koheltaja kirjoitti:
Toisekseen, tuli löydettyä pykälä missä sallitaan kypärättömyys virka/valvontatehtävissä jos kypärän käytöstä on haittaa kyseisessä tehtävässä.
Hyvä että täällä on tarkkaavaisia foorumilaisia, wanhan on näköjään aivan turha yrittää vetää jengiä retkuun omaperäisillä tulkinnoillaan

En muuten tiedä mistä, mutta jostain on jäänyt mieleen se että maastokömpijällä pitää käyttää kypärää tilapäisillä tiesiirtymillä. Näköjään homma on sitten niin että moista pykälää ei sitten olekkaan vaan mun tulkinta perustuu siihen että ruukun päässäpitäminen on itsestäänselvyys, varsinkin jos mennään muun liikenteen sekaan.
Pahoittelen virheellistä tietoa, pyrin jatkossa olla parantamatta tapojani tulkintojen suhteen

Kylätason mönkijäkuski
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
Nämä lain koukerot eivät aina ole yksi selitteinen juttu mutta tällainen pykälä on olemassa:
89 §
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä malliltaan hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:
1) moottoripyörällä;
2) kolmipyöräisellä moottoriajoneuvolla;
3) muulla nelipyöräisellä moottoriajoneuvolla kuin autolla;
4) mopolla; ja
5) moottorikelkalla.
Kuljettajan on huolehdittava, että alle 15-vuotias lapsi käyttää suojakypärää.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää ajoneuvon erityisestä rakenteesta tai ajotehtävän erityislaadusta johtuvia vapautuksia.
Tuo kohta kolme mielestäni tarkoittaa myös mönkijää.
Tuossa linkki hallituksen esitykseen mutta siinä mainitaan myös nykytila:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2002/20020103
Toki kun sieltä otta tuon alkuperäisen version niin sieltä en heti ainakaan löytänyt tuota kohtaa kolme joka on ylempänä liitetyssä tekstistä.
Lassi
Lamos oy
89 §
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä malliltaan hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:
1) moottoripyörällä;
2) kolmipyöräisellä moottoriajoneuvolla;
3) muulla nelipyöräisellä moottoriajoneuvolla kuin autolla;
4) mopolla; ja
5) moottorikelkalla.
Kuljettajan on huolehdittava, että alle 15-vuotias lapsi käyttää suojakypärää.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää ajoneuvon erityisestä rakenteesta tai ajotehtävän erityislaadusta johtuvia vapautuksia.
Tuo kohta kolme mielestäni tarkoittaa myös mönkijää.
Tuossa linkki hallituksen esitykseen mutta siinä mainitaan myös nykytila:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2002/20020103
Toki kun sieltä otta tuon alkuperäisen version niin sieltä en heti ainakaan löytänyt tuota kohtaa kolme joka on ylempänä liitetyssä tekstistä.
Lassi
Lamos oy
- rulez
- Tracks
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
- Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
- Viesti:
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
Eiköhän se loppupeleissä mee niin että jokasen pitää tajuta ite millon on käytettävä kypärää !
Henkilökohtasesti en ainakaan käytä kypärää ku teen tönkimellä töitä jossa se on täysin hyödytön eli klapeja kerään lavalle,kuletan jotain rakennustarvikkeita tai muita romuja tontilla (näissä hommissa vauhti ei vaan yksinkertasesti nouse juurikaan kävelyvauhtia nopeammaks ja tällöin en näe kypäränkäytölle mitään selitystä/syytä)
Jos ei tajua millon kypärän on sallittua/hyväksyttävää jättää päästä sano laki mitä vaan nii sillo se varmaan on turvallisin pitää päässä ku menöö nukkumaanki !
Kun taas vauhti nousoo yli kävelyvauhin tai meno rupeaa olemaan maastossa kikkailua(jollo pelin päälletuloriski kasvaa vauhdista huolimatta) kypärästä ei voi eikä saa olla niin paljon haittaa ettei sitä voi päähän tunkea oli lain kirjain sitte mikä vaa !!!
Eli parempi ettei es yritetä kaivaa pykälää jonka nojalla siirtymät pitäs ajaa ilman kypärää tai kypärän kanss jottei kellekkään jää mielikuvaa että tämähän on laissa sallittu ja silloi hyvien tapojen mukaista
Henkilökohtasesti en ainakaan käytä kypärää ku teen tönkimellä töitä jossa se on täysin hyödytön eli klapeja kerään lavalle,kuletan jotain rakennustarvikkeita tai muita romuja tontilla (näissä hommissa vauhti ei vaan yksinkertasesti nouse juurikaan kävelyvauhtia nopeammaks ja tällöin en näe kypäränkäytölle mitään selitystä/syytä)
Jos ei tajua millon kypärän on sallittua/hyväksyttävää jättää päästä sano laki mitä vaan nii sillo se varmaan on turvallisin pitää päässä ku menöö nukkumaanki !
Kun taas vauhti nousoo yli kävelyvauhin tai meno rupeaa olemaan maastossa kikkailua(jollo pelin päälletuloriski kasvaa vauhdista huolimatta) kypärästä ei voi eikä saa olla niin paljon haittaa ettei sitä voi päähän tunkea oli lain kirjain sitte mikä vaa !!!
Eli parempi ettei es yritetä kaivaa pykälää jonka nojalla siirtymät pitäs ajaa ilman kypärää tai kypärän kanss jottei kellekkään jää mielikuvaa että tämähän on laissa sallittu ja silloi hyvien tapojen mukaista

http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
Kysyin tästä asiasta Liikenneturvasta kun jäi itseänikin hieman vaivaamaan asia, olen luullut samaa kuin Koheltaja. Vastauksessa sanottiin ettei tarvitse käyttää kun ei maastossakaan tarvitse, todettiin kyllä että olisi suositeltavaa käyttäminen. Ja lopussa viestissä huomautettiin ettei sillä maastovehkeellä saisi siellä tiellä ajellaKoheltaja kirjoitti: Tarvii sillä maastokamppeellakin käyttää kypärää jos lähjdet sillä ajamaan tilapäistä siirtymää tielle, silloin astuu kypäräpakko voimaan.

Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
Niin, vaikka se hassulta kuulostaakin, tietä ylittävän maastomönkimen kuljettajan ei tarvitse pitää kypärää päässään, tai paremminkin päätään kypärässä, vaikka moottorikelkan kuljettajan täytyy.
Mikä on mönkijä?
Mönkijä on sikäli erikoinen ajoneuvo, että sitä ei erikseen mainita missään määräyksissä.
Laki- ja asetustekstien tutkiminen jättää lukijan helposti epätietoiseksi.
Ajoneuvolain 16. pykälän mukaan maastoajoneuvo on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen tai muita ajoneuvoja vetämään valmistettu jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa tai maahan tukeutuen kulkemaan valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, kuten moottorireki tai ilmatyynyalus. Maastoajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota ajoneuvoa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi moottorikelkkailureitin lisäksi myös muulla tiellä.
Asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä (11 § Maastoajoneuvon käyttö tiellä) sanotaan, että moottorireellä ja pyörillä varustetulla maastoajoneuvolla saa ylittää tien tai sillan. Jos moottorireellä tai pyörillä varustetulla maastoajoneuvolla suoritettava kuljetustehtävä tai maaston olosuhteet tekevät maastossa liikkumisen kohtuuttoman vaikeaksi tai jos sitä on pidettävä tien turvallisen ylittämisen kannalta tarpeellisena, moottorirekeä ja pyörillä varustettua maastoajoneuvoa saa kuitenkin tarpeellista varovaisuutta noudattaen muutoinkin tilapäisesti kuljettaa tiellä.
Näiden määritelmien mukaan mönkijä on pyörillä varustettu MAASTOajoneuvo.
Niillä mönkijöillä, jotka rekisteröidään ajoneuvoksi, saa tietysti ajaa normaalissa liikenteessä, ja niiden kuljettajien on käytettävä suojakypärää.
Tieliikennelain 89 §:ssä (Suojakypärän käyttö) mainitaan ne ajoneuvot, joiden kuljettajien ja matkustajien on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää.
Pyörillä varustettu maastoajoneuvo EI OLE kuitenkaan kolmi- eikä nelipyörä, jonka kuljettajan on käytettävä kypärää. Se ei myöskään ole kevyt nelipyörä, jota ei ole varustettu korilla.
Suojakypärän käyttöpakko on kirjattu moottorikelkan kohdalle, mutta ei pyörillä varustetun maastoajoneuvon osalle.
Maastomönkijän kuljettajalta ei siis voida olemassa olevien säädösten perusteella vaatia kypärän käyttöä.
Avainsanat tässä case'ssä ovat siis [pyörillä varustettu maastoajoneuvo] ja {nelipyörä}, toista ajettaessa on pää survottava ruukkuun ja toisessa taasen ei.
Mikä on mönkijä?
Mönkijä on sikäli erikoinen ajoneuvo, että sitä ei erikseen mainita missään määräyksissä.
Laki- ja asetustekstien tutkiminen jättää lukijan helposti epätietoiseksi.
Ajoneuvolain 16. pykälän mukaan maastoajoneuvo on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen tai muita ajoneuvoja vetämään valmistettu jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa tai maahan tukeutuen kulkemaan valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, kuten moottorireki tai ilmatyynyalus. Maastoajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota ajoneuvoa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi moottorikelkkailureitin lisäksi myös muulla tiellä.
Asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä (11 § Maastoajoneuvon käyttö tiellä) sanotaan, että moottorireellä ja pyörillä varustetulla maastoajoneuvolla saa ylittää tien tai sillan. Jos moottorireellä tai pyörillä varustetulla maastoajoneuvolla suoritettava kuljetustehtävä tai maaston olosuhteet tekevät maastossa liikkumisen kohtuuttoman vaikeaksi tai jos sitä on pidettävä tien turvallisen ylittämisen kannalta tarpeellisena, moottorirekeä ja pyörillä varustettua maastoajoneuvoa saa kuitenkin tarpeellista varovaisuutta noudattaen muutoinkin tilapäisesti kuljettaa tiellä.
Näiden määritelmien mukaan mönkijä on pyörillä varustettu MAASTOajoneuvo.
Niillä mönkijöillä, jotka rekisteröidään ajoneuvoksi, saa tietysti ajaa normaalissa liikenteessä, ja niiden kuljettajien on käytettävä suojakypärää.
Tieliikennelain 89 §:ssä (Suojakypärän käyttö) mainitaan ne ajoneuvot, joiden kuljettajien ja matkustajien on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää.
Pyörillä varustettu maastoajoneuvo EI OLE kuitenkaan kolmi- eikä nelipyörä, jonka kuljettajan on käytettävä kypärää. Se ei myöskään ole kevyt nelipyörä, jota ei ole varustettu korilla.
Suojakypärän käyttöpakko on kirjattu moottorikelkan kohdalle, mutta ei pyörillä varustetun maastoajoneuvon osalle.
Maastomönkijän kuljettajalta ei siis voida olemassa olevien säädösten perusteella vaatia kypärän käyttöä.
Avainsanat tässä case'ssä ovat siis [pyörillä varustettu maastoajoneuvo] ja {nelipyörä}, toista ajettaessa on pää survottava ruukkuun ja toisessa taasen ei.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
-
- 4WD
- Viestit: 218
- Liittynyt: 22 Touko 2009 02:13
- Mönkijä:: dinli 450 nitrogen edition
- Paikkakunta: JOENSUU
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
palataksemme aiheeseen,itse teen elääkseni järjestyksen-valvojan töitä ja vuosia alkaa jo olla takana reilusti,lisäksi mönkkäriharrastus on vienyt sydämmen.Esim ilosaarirocissa kollegani toimi järkkäreiden aluevastaavana ja hällä oli käytössään 500 vuokranelikko jolla suoritettiin valvontaa. massatapahtumissa suurin syy mönkijöiden käyttöön on loukkaantuneiden/sammuneiden kuljetus poliisille/selviämispaikalle/ensiapuun ja pääsääntöisesti vauhdit pysyvät matalina,tästä johtuen poliisilta on erityislupa kypärättä ajamiseen koska se selvästi heikentää kuljettajan näkökenttää jota tarvitaan isojen massojen seassa,lisäksi sadat ihmiset tulevat kyselemään järkkäreiltä turhia asioita ja järkkärit joutuvat myös komentamaan satoja ihmisiä huutamalla jolloin kypärästä taas olisi haittaa..eikä niitä mönkkäreitä millekkään kesäpojille anneta,kohtalaisen kokeneita kuskeja siellä on joten vaaratilanteet joissa kypärästä olisi apua on arvioitu minimaalisiksi..ja koska kyse on ihmisten auttamisesta ja yleisen rauhan turvaamisesta niin miten joku voi ottaa nokkiinsa koko asiasta kun kyseessä on tilapäinen juttu,ei ne järkkärit normitilanteissa edes aja mönkkäreillä niin annetaan niiden tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja mahdollisimman hyvillä edellytyksillä niin kaikilla on paljon hauskempaa...piste.
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: järjestysmiesten kypärän käyttö.
Tuo pykälä koskee myös muuta valvontatehtävää suorittavaa henkilöä.tryyk1 kirjoitti:Tuo pykälä koskee virkamiehiä (tulli, poliisi, raja). Eipä taida järkkärit olla virkavastuulla töissä.Koheltaja kirjoitti:
Toisekseen, tuli löydettyä pykälä missä sallitaan kypärättömyys virka/valvontatehtävissä jos kypärän käytöstä on haittaa kyseisessä tehtävässä.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...