Onko valinnanvaraa?

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Avatar
quasar
4WD
Viestit: 151
Liittynyt: 29 Loka 2004 13:12
Paikkakunta: Kempele

Onko valinnanvaraa?

Viesti Kirjoittaja quasar »

Jos kriteerinä on hankkia L7e tieliikennekäyttöön hyväksytty mönkijä, neliveto, niin mitä on saatavilla?

Paikalliset kauppiaat (Oulussa) ovat ihmeen tietämättömiä: yksi sanoi, ettei Hondalta löydy tuollaista, koska vilkkusarjaa ei ole saatavilla. Toinen sanoi ettei 4 x 4 voi rekisteröidä liikenteeseen ja ihmettelyn jälkeen sano Bombardierin olevan ainoa htväksytty 4 x 4 tieliikenteeseen?!? Kovasti ihmeellisiä käsityksiä. Eikö retkasevaa ole se, että jos hankkii tieliikennekäyttöön mönkijän niin on maksettava moottoritilavuudesta riippuva vero. Tuo Hondakauppias oli sitä mieltä, että osta kone, laita siihen vilkut ja rekisteröi, ei muita kuluja. Ei kai se näin mene?

Maahantuojien esitteistäkään ei heti ota selvää onko niillä tieliikennekäyttöön rekisteröitäviä malleja. Ilmeisesti ei, jos esitteissä ei mitään sanota, kuten Arctic Cat vm. 2005.

Eipä näytä helpolla pääsevän kaupantekoon ainakaan Oulun puolessa :-o
Avatar
tkoivumaki
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 28 Loka 2004 10:04
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkoivumaki »

Katsoppas tuolta http://www.vehiclesimport.net Mönkkäreistä rekisteröitävät. Tuo Linhai All Road 300 on ainakin ihan loistopeli. Jos nyt kaipaat ihan vaan lisää informaatiota aiheesta, niin laita meiliä vehiclesimport@vehiclesimport.net osoitteeseen, varmasti vastaa kaikkiin kysymyksiisi (ja tekee sivussa tarjouksen tuosta All Road 300:sta).

Hondalla ei tietääkseni ole rekisteröitävää mallia, Polarikselta on vuoden -05 mallistossa rekisteröitäviä. Ja kyllä nelivedonkin voi rekisteröidä ilman mitään ongelmia, kunhan on L7e hyväksytty.

Kerroppas jonkun alan liikkeen nimi sieltä Oulusta, jossa eivät tienneet aiheesta?
Avatar
quasar
4WD
Viestit: 151
Liittynyt: 29 Loka 2004 13:12
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja quasar »

Euromotor Center (Honda) valitteli vilkkusarjan puutetta Hondan rekisteröimättömyyden syyksi... :lol:
\o/ VETERAANIT \o/
Avatar
tkoivumaki
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 28 Loka 2004 10:04
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkoivumaki »

Allrighty, kiitos tuosta.
Ymmärtääkseni se ei ole pelkästään noista vilkuista kiinni, siihenhän vaikuttaa paljon muitakin asioita kun vain vilkut ja peilit. Tehot saa olla sen maksimissaan 14kw muistaakseni jne.

Noh, kysy tuolta Vehicles Importista, siellä kyllä tiedetään.
(Mainostusta, mainostusta)
joroen
4WD
Viestit: 125
Liittynyt: 28 Touko 2004 20:49

Tieliikennekäyttö

Viesti Kirjoittaja joroen »

Tällä hetkellä se ei onnistu, että menet ostaan vilkut ja pailit ja painelet rekisteröimään ei näin voi tehdä.

Laite pitää olla tyyppihyväksytty ja tyyppihyväksyntä maksaa ihan ... :oops:

No, jos jätetään pois noin takavetoiset jotka on tuotettu jostain :?

4x4 laitteita on suomessa tieliikennekäyttöön tyypittäneet vain Arctic Cat 300 cc ja Bombarjer 400 cc . Tällähetkellä. Nyt on puhuttu, että tulisi myös Pompalta joku, mutta messuilla oli vain 200 cc takavetoinen rekisterivalmiudella.

Hondalla ei ole yhtään ja Yamaha ei tällä hetkellä edes harkitse asiaa. Suzukillakaan ei ole tieliikenne versioista vehjettä.

Ei sitten muuta, hyvää jatkoa!
Avatar
mikko v
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 08 Syys 2004 20:58
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja mikko v »

Ois kiva tietää kuka on päättänyt ton 14kw rajan onko vaan suomessa? Ei ole paljon järkee ostaa 14000e yli 500 cc jossa on 14 kw :)
Avatar
Hmort
6WD
Viestit: 651
Liittynyt: 03 Loka 2004 15:26
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hmort »

mikko v kirjoitti:Ois kiva tietää kuka on päättänyt ton 14kw rajan onko vaan suomessa? Ei ole paljon järkee ostaa 14000e yli 500 cc jossa on 14 kw :)
Milläs ne tienpäällä tehot mittaa ????? :D
Avatar
mikko v
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 08 Syys 2004 20:58
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja mikko v »

Ainakin siinä vaiheessa sinivuokot tietää että kyseessä ei ole alle 14kw kun joku ajaa moottori tiellä krossi pelillä yli satasta :D :D :D
Avatar
Hmort
6WD
Viestit: 651
Liittynyt: 03 Loka 2004 15:26
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hmort »

no joo tai sitten on välityksiä vaihdettu lupaa meinaan sachs 250 mönkkärille 85(100) km/h
Avatar
mikko v
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 08 Syys 2004 20:58
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja mikko v »

Aika hyvin kulkee. Ajattelin käydä huviksen kokeilemassa täällä espoossa tk biketeam näytti olevan tommonen:)
Avatar
Hmort
6WD
Viestit: 651
Liittynyt: 03 Loka 2004 15:26
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hmort »

niin on on tehny mieli käydä kokeileen mutta en oo kerenny kyllä vielä jonain päivänä...
Avatar
quasar
4WD
Viestit: 151
Liittynyt: 29 Loka 2004 13:12
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja quasar »

Eikö siitä tieliikennemallista mene veroakin? Eli sikäli ei onnistu ostaa maastomönkkäriä ja vilkkusarjaa ja pistää kilpiin. Jossain vaiheessa menee sitä moottoripyöräveroa riippuen kuutiotilavuudesta. Yleensä nuo verot peritään, siinä ei auta mikään.
\o/ VETERAANIT \o/
Kenne
6WD
Viestit: 679
Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
Viesti:

Re: Tieliikennekäyttö

Viesti Kirjoittaja Kenne »

joroen kirjoitti:Tällä hetkellä se ei onnistu, että menet ostaan vilkut ja pailit ja painelet rekisteröimään ei näin voi tehdä.

Laite pitää olla tyyppihyväksytty ja tyyppihyväksyntä maksaa ihan ... :oops:

No, jos jätetään pois noin takavetoiset jotka on tuotettu jostain :?

4x4 laitteita on suomessa tieliikennekäyttöön tyypittäneet vain Arctic Cat 300 cc ja Bombarjer 400 cc . Tällähetkellä. Nyt on puhuttu, että tulisi myös Pompalta joku, mutta messuilla oli vain 200 cc takavetoinen rekisterivalmiudella.

Hondalla ei ole yhtään ja Yamaha ei tällä hetkellä edes harkitse asiaa. Suzukillakaan ei ole tieliikenne versioista vehjettä.

Ei sitten muuta, hyvää jatkoa!
Niin ja täällä ei pysty tyyppihyväksymään peliä. Sen on tapahduttava valmistaja toimesta. Kansalliset hyväksynnät ei kelpaa meillä mutta vissiin kaikissa keski euroopan maissa kyllä. Se on niin yhtenevää tää EU. Samat säännöt kaikissa maissa....ja v***t sanon vaan :evil:
joroen
4WD
Viestit: 125
Liittynyt: 28 Touko 2004 20:49

Viesti Kirjoittaja joroen »

Sorry! Kyllä yksityinen henkilökin voi tyyppihyväksyttää laitteen, mutta sitten tarvitsee olla valmistajalta kaikenmoisia todistuksia jarrujen yms laitteiden riittävyydestä niihin nopeuksiin mitä kone kulkee. Tosin tämä tyyppihyväksyttäminen maksaa ns. mansikoita, joten siihen hommaan rupeaa vain immeinen jolla todella on ylimääräistä rahaa ja aikaa!
Sitten tosta kaikissa EU maissa kyllä asia on toisin. Se ei pidä paikkaansa. EU:n alueella on maita, missä mönkijällä ei lain mukaan saa ajaa missään ja maita joissa on mahdollisuus saada laite kilpiin ja siltäväliltä. Kun käy euroopassa ja näkee kilvissä olevan laitteen ei se tarkoita, että se on rekisterikilpi, se on monesti ns. vakuutuskilpi kuten meillä moottorikelkoissa ja kohta mönkijöissäkin, jos jo vuosia velloneet huhut kohta toteutuu.
Muuten tämä rekisteriluokka L7 tyyppihyväksytty mönkijä on nimeltään kevyt nelipyörä ja vaatii B luokan ajokortin kuljettajalta sekä E hyväksytyt tieliikenne käyttöön tarkoitetut renkaat.
Tosin täytyy samaan hengenvetoon todeta, että tällä hetkellä meillä poliiseista jota valvovat liikennettä vain murto-osa tajuaa mönkijöiden päälle ylipäätään mitään. Harmi!

Mielestäni mönkijä ei ole mikään kauppakassi, mutta olisihan se kiva päästä kotipihasta ajelemaan sivummalla olevia teitäpitkin maastoon eikä aina tarvis laittaa laitetta kärryn päälle.

(nm. viikon sisällä 780 km mönkijää kärryssä kuljettanut)
Kaizu
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Loka 2004 16:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

joroen kirjoitti:Sorry! Kyllä yksityinen henkilökin voi tyyppihyväksyttää laitteen, mutta sitten tarvitsee olla valmistajalta kaikenmoisia todistuksia jarrujen yms laitteiden riittävyydestä niihin nopeuksiin mitä kone kulkee. Tosin tämä tyyppihyväksyttäminen maksaa ns. mansikoita, joten siihen hommaan rupeaa vain immeinen jolla todella on ylimääräistä rahaa ja aikaa!
Sitten tosta kaikissa EU maissa kyllä asia on toisin. Se ei pidä paikkaansa. EU:n alueella on maita, missä mönkijällä ei lain mukaan saa ajaa missään ja maita joissa on mahdollisuus saada laite kilpiin ja siltäväliltä. Kun käy euroopassa ja näkee kilvissä olevan laitteen ei se tarkoita, että se on rekisterikilpi, se on monesti ns. vakuutuskilpi kuten meillä moottorikelkoissa ja kohta mönkijöissäkin, jos jo vuosia velloneet huhut kohta toteutuu.
Muuten tämä rekisteriluokka L7 tyyppihyväksytty mönkijä on nimeltään kevyt nelipyörä ja vaatii B luokan ajokortin kuljettajalta sekä E hyväksytyt tieliikenne käyttöön tarkoitetut renkaat.
Tosin täytyy samaan hengenvetoon todeta, että tällä hetkellä meillä poliiseista jota valvovat liikennettä vain murto-osa tajuaa mönkijöiden päälle ylipäätään mitään. Harmi!

Mielestäni mönkijä ei ole mikään kauppakassi, mutta olisihan se kiva päästä kotipihasta ajelemaan sivummalla olevia teitäpitkin maastoon eikä aina tarvis laittaa laitetta kärryn päälle.

(nm. viikon sisällä 780 km mönkijää kärryssä kuljettanut)
Onko tuo tyyppihyväksyntä systeemi muuttunut? Ainakaan muutama vuosi sitten ei saanut itse tyyppihyväksytettyä silloista 2 mallin Golffia kuin maahantuojan toimesta, näin sanottiin ja yllättäen ei volkkarin maahantuojalla ollut mitään kiinnostusta asiaan. Tämä siis kun yritettiin tehdä veronkierto autoa eli golffi pakettiautoksi. Tämä kyseinen härveli oli kuitenkin jossain päin eurooppaa tyypitetty pakuksi joten ongelmia ei sinänsä olisi ollut, mutta maahantuoja olisi pitänyt olla asialla.
Vastaa Viestiin