Tarvetta muutoskatsatussäännöksille
Re: Tarvetta muutoskatsatussäännöksille
Ai että mieltä lämmittää kun kuulee asioiden etenevän 'kulissien takana' ja joskus saavuttavan käyttäjätkin.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
-
- 2WD
- Viestit: 30
- Liittynyt: 10 Loka 2006 14:19
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tarvetta muutoskatsatussäännöksille
Uudet muutoskatsastussäädökset on annettu 15.12.09 ja tulleet voimaan vuodenvaihteessa. Ohessa linkki säädöksiin finlex.fi-sivustolla: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078.
TraFi ohjeistaa katsastustoimipaikkoja joista voi kysellä lisätietoja säädöksen sisällöstä käytännössä.
Terveisin,
Maria Rautavirta
TraFi ohjeistaa katsastustoimipaikkoja joista voi kysellä lisätietoja säädöksen sisällöstä käytännössä.
Terveisin,
Maria Rautavirta
- prkl007
- 6WD
- Viestit: 622
- Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
- Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
- Paikkakunta: Pori
Re: Tarvetta muutoskatsatussäännöksille
Ainakin kohta "11 § Pyörien ja renkaiden muutokset" -näyttää kohtalaisen käytännölliseltä...


Re: Tarvetta muutoskatsatussäännöksille
Tuohan tarkoittaa 26" * 1.15 = 29.9" Eli melkein 30" rengas laillisesti alle ilman suurempaa muutosta. Näin ainakin XT outlanderissa. Leveydestä en kyllä ymmärtänyt mitään mainintaa. Suuntahan tässä pykälässä on ollut ihan oikea.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
- timpuri83
- 4WD
- Viestit: 248
- Liittynyt: 12 Loka 2007 20:02
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 800 TL
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Tarvetta muutoskatsatussäännöksille
Jee, nyt saa kilpeä kääntää myös sisäänpäin 15 astetta. Eli voi laittaa nipusiteillä outin akkukoteloon kii niin, ettei risut taita sitä kahtia. 

- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tarvetta muutoskatsatussäännöksille
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078.edu kirjoitti:Ai että mieltä lämmittää kun kuulee asioiden etenevän 'kulissien takana' ja joskus saavuttavan käyttäjätkin.
Sanoppa elä muuta Edu.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Re: Tarvetta muutoskatsatussäännöksille
Kovasti on saatu taas tarinaa aikaiseksi, mutta sellaistahan se lainsäädäntötyö on.
Toi rengaskoon laillinen kasvattaminen on kait lähinnä seikka joka useaakin kiinnostaa, eli nyt niillä ennen ylikokoisilla 'mutahakkuriräpyläkumeilla' on mahdollista saada jopa hyväksyntä katsastuksessa, mikäli täyttävät kaarreajo- ja kääntymisnormit ja niissä sattuu olemaan se E- merkintä.
Monessako on?
No ei monessakaan, eli jää lain kuolleeksi kirjaimeksi ja ne kellä on kilpi perciissä pitävät edelleen kahta rengaspakkaa. [katsastusgummit ja sitten ne ajogummit]
Tältä osin käytäntö menee entisen mukaan, vaikka parannusta oli uskallettu odottaa.
Toisaalta, harvoinhan se lakien raapustelu ja varsinkaan lopputulos käyttäjiä miellyttää.
Toinen huomio.
Ulkoisesti samankokoisten L7e ajokkien 1 tai 2 paikkaisuuteen ei näemmä ole ollut tarvetta puuttua, vaikka se monenkin mielestä on hupaisaa kun varsin pienikokoisen TGB:n tai jopa Rallyn selkään voi 2 laillisesti kavuta ja samankokoisen tai kookkaamman länsimaissa kasatun selkään ainoastaan 1.
No sehän meni alussa niin, jotta ken laitteita maahantoi ja tajusi tyypittää ajokin 2-paikkaiseksi, niin se oli alussa mahdollista.
Käytäntö vakiintuu tässäkin, enkä välttämättä pidä L7e- ajokkia turvallisena matkustajan kuljetukseen.
Kokonaisuutena tuo paperi tuo mieleen vanhan sanonnan; paljon puhetta, vähän villoja.
m.rautavirralta kohteliaasti kysyisin; miten sinun kädenjälkesi näkyy tässä kirjatussa säädöksessä, vai menikö lainvalmistelutyö pelkästään EU:sta tulleiden ohjeistuksien suomentamisessa ja niiden selostamisessa ao. ministerille?
Kysyn, koska haluaisin tietää onko meillä suomalaisilla enää minkäänlaisia vaikutusmahdollisuuksia tämän kaltaisissa asioissa?
Toi rengaskoon laillinen kasvattaminen on kait lähinnä seikka joka useaakin kiinnostaa, eli nyt niillä ennen ylikokoisilla 'mutahakkuriräpyläkumeilla' on mahdollista saada jopa hyväksyntä katsastuksessa, mikäli täyttävät kaarreajo- ja kääntymisnormit ja niissä sattuu olemaan se E- merkintä.
Monessako on?
No ei monessakaan, eli jää lain kuolleeksi kirjaimeksi ja ne kellä on kilpi perciissä pitävät edelleen kahta rengaspakkaa. [katsastusgummit ja sitten ne ajogummit]
Tältä osin käytäntö menee entisen mukaan, vaikka parannusta oli uskallettu odottaa.
Toisaalta, harvoinhan se lakien raapustelu ja varsinkaan lopputulos käyttäjiä miellyttää.
Toinen huomio.
Ulkoisesti samankokoisten L7e ajokkien 1 tai 2 paikkaisuuteen ei näemmä ole ollut tarvetta puuttua, vaikka se monenkin mielestä on hupaisaa kun varsin pienikokoisen TGB:n tai jopa Rallyn selkään voi 2 laillisesti kavuta ja samankokoisen tai kookkaamman länsimaissa kasatun selkään ainoastaan 1.
No sehän meni alussa niin, jotta ken laitteita maahantoi ja tajusi tyypittää ajokin 2-paikkaiseksi, niin se oli alussa mahdollista.
Käytäntö vakiintuu tässäkin, enkä välttämättä pidä L7e- ajokkia turvallisena matkustajan kuljetukseen.
Kokonaisuutena tuo paperi tuo mieleen vanhan sanonnan; paljon puhetta, vähän villoja.
m.rautavirralta kohteliaasti kysyisin; miten sinun kädenjälkesi näkyy tässä kirjatussa säädöksessä, vai menikö lainvalmistelutyö pelkästään EU:sta tulleiden ohjeistuksien suomentamisessa ja niiden selostamisessa ao. ministerille?
Kysyn, koska haluaisin tietää onko meillä suomalaisilla enää minkäänlaisia vaikutusmahdollisuuksia tämän kaltaisissa asioissa?
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
Re:
Onko tämän osalta tilanne edelleen se että yksi paikkaisena syntynyttä ei saa kaksi paikkaiseksi muutoskatsastettua?edu kirjoitti:mrautavirta kirjoitti: 3. Istuinpaikkaluvun muutoksia voi nytkin tehdä, jos ajoneuvo on kahdelle sopiva kantavuudeltaan ja täyttää siitä on asianmukainen selvitys katsastajalle esittää. Edellyttää muutoskatsastusta (hyväksyntäasetus 1244/2002, 25 §)ja asianmukainen selvitys ja rek. todistuksen merkintää. Moottoripyörien kädensijavaatimus ei koske L7:aa.
Tervehdys taas, kysyisin kohteliaimmin; mistä on mahdollista saada tarvitttava selvitys L7e ajokkini sopivuudesta muutoskatsastettavaksi kahdelle.
Kantavuus, satulan koko ja matkustajalle varatut tilat eivät ole todellakaan ongelmana, varmastikin riittää.
Onko oikea paperi coc-todistus?
Entä jos maahantuoja on siihen merkinnyt paikkaluvuksi, yksi?
Viljami jo tuossa aiemmin viittasikin siihen, että muutamat valmistajat/maahantuojat, joilla on mallistossaan ja myynnissä sellaisia kaksiosaisella erittäin pitkällä satulalla varustettuja malleja, eivät ehkä ole tyyppirekisteröiintivaiheessa huomanneet mahdollisuutta kahdelle rekisteröimiseen myöskin näillä lyhyemmällä satulalla varustetuilla malleilla.
Nämä lyhyetkin satulat hyväksytään monen merkin kohdalla kahdelle matkustajalle, melkoisen mielivaltaisella tyylillä tosin.
Korostan siis, että tarkoittamani lyhyemmätkin satulat ovat pituudeltaan huomattavasti kahdelle rekisteröityjä moottoripyörien satuloita pidempiä ja leveämpiä, koko ei siis ole tässä ongelmana, vaan tyyppikatsastuksessa tapahtunut unohdus.
Tässä casessa on muuten se kuuluisa omakin lehmä kaulaansa myöden ojassa, harmitaa kun en voi ottaa ketään, edes lasta, kyytiin, vaikka ulkoisilta ominaisuuksiltaan ja varmastikin kantavuudeltaan pienemmällä L7e:llä ajava ystäväni voi niin tehdä, ihan vaan kun ajokin merkki on toinen ja sen maahantuoja on 'älynnyt' aikanaa tyypityksen yhteydessä pyytää paikkaluvuksi kahta.