Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Mulle tulee ensimmäisenä mieleen sellainen etu ketjuvetoisessa että siihen on helppo vaihtaa välitykset tieliikenteeseen sopiviksi.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Logibear kirjoitti:...Ilmeisesti crossimallisesta / ketjuvetoisesta / takapotkusta haetaan mahdollisimman pientä tehohäviötä?...
Tehopainosuhde on varmaan yksi pointti myös kevyemmän pelin puolesta. Tuo Cectek näyttäisi ainakin olevan todellinen möhkö 310 kg:n kuivapainollaan. Toisaalta ehkä tehon suhde ajo-ominaisuuksiin olisi katukäytössä relevantimpi zrgumentti kuin teho suhteessa painoon.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Mfin
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 07 Maalis 2010 18:28
Mönkijä:: Kymco MXU 300
Paikkakunta: ÄsJoki

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja Mfin »

pusikkoon kirjoitti:
Mfin kirjoitti:...Sen verran selvinny että 2WD crossi olisi siis liikenteeseen parempi malli...
Joo taisin ehkä ilmaista väärin...eli tarkoitin että ennemmin 2WD kuin 4 liikenteeseen.
Avatar
Vee-äM
R.I.P
Viestit: 2460
Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Itse ajattelen niin että crossipeli on lähellä moottoripyörää,ketjuveto ym. kestäviä ratkaisuja.Nelikoissa taas paljon mukana pyörivää tavaraa jotka oikeasti tarkoitettu aivan muuhun käyttöön kun 20 tuhanteen kilometriin tiellä.Maasto- ja työkäyttöönhän mönkijät tietääkseni on kehitelty.

Pienen tielenkin nelikolla ajaneena (50km) en kokenut hommaa mielekkääksi.Joskus jos ei prätkäily enää kiinnosta niin sitä krossipeliä vois harkita,muuten vaikka skoballa ennen kun nelikolla :biggrin:
Kuva
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

pusikkoon kirjoitti:Kenelläkään kokemuksia molemmista, jotta voisi heittää kokemusperäistä kommenttia peliin?
Ei ole kokemusta parin kilsan koeajoa enempää, mutta kyllä Cectekin alusta on katuajoon tehty. On se nimittäin ihan tolkuttoman jäykkä. Kun vielä laitteessa on ainoana mönkijänä oikea tasauspyörästö myös takana, niin ei se välttämättä lainkaan hassumpi olisi kadulle.
Metsuari
3WD
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Helmi 2008 23:07

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja Metsuari »

Mielenkiintoinen topikki. Keskustelusta on jäänyt sivuun hieman tuo hintapuoli, eli millaisella budjetilla ollaan llikenteessä? Haitarin skaala on aika laaja. Käytetyt katupelit lähtee tonnista ja kalleimmat rekisteripelit päättyy kai 20ke. Ilmoittamasi työmatka ei ole pitkä, kauppakaan ei taida olla kauhean kaukana. Perusneliveto menee kyllä hyvin takapyörilläkin. Välitykset on kuitenkin tehty mönkimiseen ja kone huutaa kun matkavauhti kasvaa. Krossit on ketjuvälityksellä, jolloin välityksen saa fiksattya, ajo-ominaisuuksia tuunattua katukäyttöön paremmin sopivaksi. Katurenkaat nappuloiden sijasta helpottaa huomattavasti molempien ajamista tiellä. Valintaa riittää. Itsellä kinuski cfmoto, ei priima kummassakaan käytössä mutta käypänen molemmissa. On tullut käytyä potkimassa Cectekin renkaita ruotsissa ja Hallikaisella. Suurinpana erona näen itse, että sen quadriftin välitykset on tehty katukäyttöön. Cectekillä on sen lisäksi katukayttöön tehty krossimalli Estoc. Joku ruåtsalainen lehti valitsi Estoc:in vuoden katumönkijäksi ja Quadriftin sellaiseksi että jos mönkijäporukoilla ois ylimääräistä pätäkkää niin kaikkien pitäis ostaa Quadrift vain driftailua ja lähikiskalle elvistelyä varten...
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Olit huolissasi tuosta ravan roiskumisesta, no omakohtaisesti voin sanoa että jos kostealla kelillä ajelet farkuissa ja pikkukengissä niin sukat kastuu :wink: Mulla on satulan alla tallessa semmoiset kankaiset sadesuojat kengille jotka tarvittaessa voi ottaa käyttöön ja muuten aina ajovermeet päällä.Ainakaan Dinlissä ei isoa suojaa lokareista ole mutta silti roiskeet lähinnä polvenkorkeudesta alaspän,jos ihan mutaan menee leikkimään ja sutimaan niin on varmasti kypärää myöten ravassa.Ajovarusteet kannattaa siis hankkia ja sitten heti aluksi kunnolliset niin ei harmita tienpäällä sadekuuron yllättäessä kun oot kalsareita myöden märkä ja töihin menossa.Joko olet mönkijää jossain ajellut vai onko vielä ajattelu asteella, kannattaa pyytää koeajo jos ei kokemusta vielä ole sillä saattaa mieli muuttuakkin ja sehän harmittaa jos on ehtinyt uuden mönkijän hommannut eikä sittenkään tykkää koko hommasta :oops:
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Mfin
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 07 Maalis 2010 18:28
Mönkijä:: Kymco MXU 300
Paikkakunta: ÄsJoki

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja Mfin »

pete-801 kirjoitti:Olit huolissasi tuosta ravan roiskumisesta, no omakohtaisesti voin sanoa että jos kostealla kelillä ajelet farkuissa ja pikkukengissä niin sukat kastuu :wink: Mulla on satulan alla tallessa semmoiset kankaiset sadesuojat kengille jotka tarvittaessa voi ottaa käyttöön ja muuten aina ajovermeet päällä.Ainakaan Dinlissä ei isoa suojaa lokareista ole mutta silti roiskeet lähinnä polvenkorkeudesta alaspän,jos ihan mutaan menee leikkimään ja sutimaan niin on varmasti kypärää myöten ravassa.Ajovarusteet kannattaa siis hankkia ja sitten heti aluksi kunnolliset niin ei harmita tienpäällä sadekuuron yllättäessä kun oot kalsareita myöden märkä ja töihin menossa.Joko olet mönkijää jossain ajellut vai onko vielä ajattelu asteella, kannattaa pyytää koeajo jos ei kokemusta vielä ole sillä saattaa mieli muuttuakkin ja sehän harmittaa jos on ehtinyt uuden mönkijän hommannut eikä sittenkään tykkää koko hommasta :oops:
Jeps, ei ole tarkoitus pikkukengissä ajella :biggrin: Ilman muuta jos mönkijän ostan niin ajovarusteisiin pitää satsata. Virallisesti en ole vielä koeajanut muuta kuin tutun kiinalaisella halpis mönkijällä. Ja siis kyseessä oli joku halpa ja ei mikään hyvä peli...tutulla ihan huviajossa mökillä. Olihan se hauskaa :) Kaippa sitä seuraava askel olis suunnata alan liikkeisiin ja päästä vähän kokeilemaan niin saisi vähän parempaa kokemusta.
Metsuari kirjoitti:Keskustelusta on jäänyt sivuun hieman tuo hintapuoli, eli millaisella budjetilla ollaan llikenteessä?
Haarukkaa olen ajatellut siinä 3000-4000 hujakoilla..Sanokaas alan ammattilaset saako tuohon hintaan edes tarkoituksiin sopivaa kulkupeliä? Hintahaitari on tosiaan laaja kun netistä katsastelee...Vaikea näin uutena tulokkaana kun ei oikein tiedä että mikä olisi edes jokseenkin luotettava peli ja mikä olisi sen "esikoisen" sopiva hinta.
Barossa
Tracks
Viestit: 1677
Liittynyt: 17 Helmi 2005 19:02

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja Barossa »

Mfin kirjoitti: Jos sattumalta tiedät hyvän mönkijän tieliikenteeseen niin laitahan viestiä tähän!
Mfin kirjoitti:Haarukkaa olen ajatellut siinä 3000-4000 hujakoilla..
Juu ei. Vaihtoehdot on kiinalaisia eikä missään nimessä hyviä päivittäiseen työmatkailuun eikä muutoinkaan tieliikenteeseen. Levitä se haarukka kasinkertaiseksi niin alkaa joitakin vaihtoehtoja löytymään.
3000 - 4000 haitarilla saat hyvälaatuisen skootterin millä pysyy liikenteen mukana, ei väsy vekotin eikä kuski vaikka kilometrejä kertyisi enemmänkin mittariin.
Mfin
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 07 Maalis 2010 18:28
Mönkijä:: Kymco MXU 300
Paikkakunta: ÄsJoki

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja Mfin »

Barossa kirjoitti: Juu ei. Vaihtoehdot on kiinalaisia eikä missään nimessä hyviä päivittäiseen työmatkailuun eikä muutoinkaan tieliikenteeseen. Levitä se haarukka kasinkertaiseksi niin alkaa joitakin vaihtoehtoja löytymään.
3000 - 4000 haitarilla saat hyvälaatuisen skootterin millä pysyy liikenteen mukana, ei väsy vekotin eikä kuski vaikka kilometrejä kertyisi enemmänkin mittariin.
Taidat olla oikeassa. Pitää varmaan vielä alkaa säästämään ja tutkimaan asiaa. Kiitos, kun tipautit maanpinnalle :wink:
Mutta täytyy sanoa että hyvä foorumi ja aktiivista väkeä täällä. On jo tullut paljon vinkkejä alaan vasta tutustuvalle.

Mites tuollainen halvempi niin se ei sitten kestä päivittäistä liikenne ajoa? Vai miksi ne ovat huonoja tällaiseen ajoon? Matkahan ei kyllä ole pitkä ja sallittu maksimi nopeus on 50km/h tuolla matkalla.
Barossa
Tracks
Viestit: 1677
Liittynyt: 17 Helmi 2005 19:02

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja Barossa »

Mfin kirjoitti:Mites tuollainen halvempi niin se ei sitten kestä päivittäistä liikenne ajoa?
Nii että jos kuitenkin? :roll: On se kumma tuo kiinalaisen taika!
Tosiasiassa kyseessä on mielikuvat kopioinnin kautta... toistan, Kiinalaiset osaa luoda luotettavaa mielikuvaa kopioimalla merkkituotteita.
Valitettavasti laatu ei vastaa ulkonäköä, eikä ulkonäkökään tarkempaa tarkastelua. (sitähän ei mönkijäpuutoksesta kuumeileva "unelmia halvalla" jamppa ajattele)
jötkis
4WD
Viestit: 203
Liittynyt: 20 Loka 2008 20:36
Mönkijä:: Raktori-Polle
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja jötkis »

En nyt jaksa selata koko ketjua läpi, mutta pitikö sen kömpijän olla uusi? Kyllähän tuohon hintahaarukkaan jo ihan kelpoja käytettyjä saa. Coolerihan on jo testannut ja hyviksi työmatkakulkineiksi todennut Kymcon 250 ja 300 mallit, niitä ainakin saa tuolla hinnalla ja halvemmallakin.
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

heitän vielä kommenttina että noi dinlit vaikka ovatkin taiwanista niin hinta ei uutenakaan ole ihan kaukana tosta hinta haitarista,jos satut olemaan läheltä tuusulaa-järvenpäätä voidaan yrittää järkätä hieman koeajo mahdollisuutta.itse valitsin variaattori mallin sen helppouden takia.ja nopeus riittää työmatkoihin ihan hyvin.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
HaMA

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja HaMA »

Jos ja kun löydät sen oikeasti tieliikenteeseen sopivan merkin ja mallin, niin kannattaa käydä vielä kahlaamassa läpi kyseisen merkin keskusteluketju läpi ilman ns. "sinisiä silmiä", ettei tulisi laadun suhteen pahaa pettymystä (varsinkin jos päätyy näihin kiinanihmeisiin). Nimittäin ensimmäisen mönkijän hankkija on juuri se, jolla on suurin riski ostaa se "hyvä halvalla".

Vaikka matkat olisivat lyhyitä ja käyttö satunnaista, niin saattaa verisuoni otsassa pullistua jos laite ei toimi silloin kun olisi tarkoitus lähteä esim. töihin aamulla. Varsinkin jos auto on vaimolla ja aikataulu tiukka... 6km on pitkä matka kävellä :cry:
Avatar
koala
6WD
Viestit: 418
Liittynyt: 01 Helmi 2006 20:24
Mönkijä:: SMC 500re !
Paikkakunta: k:ala

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??

Viesti Kirjoittaja koala »

Vastaa Viestiin