Ajattelin ihan vinkkinä laitella tällaisen ajatuksen esille. Itse keväällä ostin nm. Mr. Chargerin suosituksesta mönkkäriin eturenkaiksi skootterin kumit kokoa 130-90-10. Merkkinä Metzeler. Ameriikan puolella käyttävät näitä kuulemma enemmänkin esim kiihdytysvehkeissä. Kokemusta on nyt vajaan 2000km verran ja ei voi muuta kuin suositella! Plussana sanottakoon mm. renkaan selän pyöreä muoto sekä vähän merkistä riippuen myös edullinen hinta. Mönkijä ohjautuu nätisti ja keveästi, eikä vetele sivuille ajossa. Lisäksi renkaat ovat oikeasti pyöreitä, toisin kuin monet mönkijään suunnitellut renkaat. Kyseinen koko istui todella nätisti tuolle 5" (tai 5.5"?) leveälle vanteelle Tuossa vielä pari kuvaa todisteeksi:
JJP kirjoitti:Varmasti paljon kevyempi käännellä ja suoraan ajaessa kivat mutta eikö lähde puskemaan herkemmin koska kosketuspinta on kuitenkin pienempi?
Kyllä lähtisin väittämään että leveä rengas vetelee huomattavasti enemmän ja pyöreäolkaisuus on nimenomaan lääke tuohon vetelyyn.
Kantavuushan noissa kumeissa piisaa varmasti, luokka taisi olla 61, eli 257kg per rengas. Katsastanut en noita ole, mutta niiden kanssa ei liene mitään ongelmaa jos konttorilla kävisi.
Viimeksi muokannut Grey, 03 Elo 2010 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
gamo500 kirjoitti:Puskeminen vs. vetely, kaksi aivan eri asiaa?
Totta joo En ole kyllä puskemista havainnut ja liekkö suurempi ongelma esim talvella/liukkaalla? Lisäksi rengas on aika jäykkä, joten se voi viedä tuota puskemista ja "alta luistamista" myös poies.
Oletko ajanut kostealla asfaltilla?En siis meinaa että kaatosateessa pitäisi ajaa vaan uskon että pieni kosteus ja vauhti riittää siihen että noin kapealla ja sileällä pinnalla löytää ittensä kivetyksistä tai ojasta.
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne.. Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
JJP kirjoitti:Oletko ajanut kostealla asfaltilla?En siis meinaa että kaatosateessa pitäisi ajaa vaan uskon että pieni kosteus ja vauhti riittää siihen että noin kapealla ja sileällä pinnalla löytää ittensä kivetyksistä tai ojasta.
Kyllä enemmänkin ollut takapään ongelma tuo Mut tosissaan, ei kyllä ole pahaa sanottavaa kostellakaan asfaltilla ajosta. Joku voi tästäkin olla eri mieltä, varsinkin jos on reilummin kokemusta ja vertailupohjaa, mutta omaan ajoon passaa kuin nyrkki silmään.
Menisköhän mikään skootterin rengas 12" vanteelle, joka on 7" leveä (ITP SS212)? Mulla tuli mukana tuossa kömpijässä aivan surkeat katunakit (SunF 235/30 12) ja on kyllä noilla ihan ajokelvoton. Vetelee aivan sairaasti... Takanahan nuo menis, mutta eteen täytyis saada jotkut muut... Suositelkaas jotain, kiitos
Samjokin1 kirjoitti:Menisköhän mikään skootterin rengas 12" vanteelle, joka on 7" leveä (ITP SS212)? Mulla tuli mukana tuossa kömpijässä aivan surkeat katunakit (SunF 235/30 12) ja on kyllä noilla ihan ajokelvoton. Vetelee aivan sairaasti... Takanahan nuo menis, mutta eteen täytyis saada jotkut muut... Suositelkaas jotain, kiitos
Ei se vetely välttämättä renkaista johdu! Ootko tarkastanut aurauskulmat? luulisin et vika löytyy ennemmin sieltä!
235 on kyllä aika leveä etukumiksi.Onko sulla 12tuumaset vanteet liskossa?!??
Aurauskulmat voi joo vaikuttaa mut kadottaisin noi 235 etuset ensimmäisenä.
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne.. Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."