Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
- Sandman1
- 6WD
- Viestit: 411
- Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
- Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
- Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
karkee heitto ois 1000-2500 €
Mulla 850 xpssä se oli jotakin 2500 € joten ainakin sen alle.
Mulla 850 xpssä se oli jotakin 2500 € joten ainakin sen alle.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Kuinkahan mahtaisi olla muutoskatsastus seuraavan laiselle mönkiälle.Elikkä sain isältä perinnöksi Polaris 325 mag mönkiän joka on rekisteröity inva mopoksi.Rekisteri otteessa lukee henkilön nimi joka saa käyttää sitä tieliikenteessä.Mahtaisikohan sitä saada muutettua mitenkään
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Saa toki jos invadiliteetti prosentit täyttyy, eli toisin sanoen fyysisesti terve ei sitä saa.samimak kirjoitti:Kuinkahan mahtaisi olla muutoskatsastus seuraavan laiselle mönkiälle.Elikkä sain isältä perinnöksi Polaris 325 mag mönkiän joka on rekisteröity inva mopoksi.Rekisteri otteessa lukee henkilön nimi joka saa käyttää sitä tieliikenteessä.Mahtaisikohan sitä saada muutettua mitenkään
Onko tähän kukaan vielä kerennyt perehtyä
Täällä ollaan puhuttu paljon ja aina on vastaus että ei saa rekisteröityä maastoliikenne mönkijää tieliikenne käyttöön, mutta tälläinen pisti silmään kun googlettelin "L7e rekisteröinti"
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82984
ja tuolta eritoteen nämä kaksi linkkiä:
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5728.pdf
http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_F ... asetus.pdf
Kiinnostus heräsi kun luki mitä pitää olla kunnossa että saa "yksittäiskappaleena valmistetun tai maahantuodun ajoneuvon" rekisteröityä L luokkaan. Ei puhuta enää tyyppiihyväksynnästä eikä siten coc todistuksista jne...
Lukekaa itse ja korjattaa väärin ymmärrykseni ennen kuin innostun asiasta...
Ja tästähän on olemassa ilmeisesti jo yksi esimerkki tapaus, jota täälläkin on jo haukuttu ja ihmetelty, mutta itse lukaisin jutun hiukan erikantilta
http://www.nordiancommerce.com/Norster%20tarina.html <---ja tässä puhutaan piensarjatyyppi hyväksynnästä, joka löytyy samasta linkistä aiemmin..
No selvyydenhän näihin asioihin saa kun kävelee konttorille ja kysyy sieltä että mitä mieltä ovat kun haluaa ajoneuvon l7e luokkaan.
"jottein mene liian vakavaksi niin nyt napsit naamaan ja saunaan"
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82984
ja tuolta eritoteen nämä kaksi linkkiä:
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5728.pdf
http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_F ... asetus.pdf
Kiinnostus heräsi kun luki mitä pitää olla kunnossa että saa "yksittäiskappaleena valmistetun tai maahantuodun ajoneuvon" rekisteröityä L luokkaan. Ei puhuta enää tyyppiihyväksynnästä eikä siten coc todistuksista jne...
Lukekaa itse ja korjattaa väärin ymmärrykseni ennen kuin innostun asiasta...

Ja tästähän on olemassa ilmeisesti jo yksi esimerkki tapaus, jota täälläkin on jo haukuttu ja ihmetelty, mutta itse lukaisin jutun hiukan erikantilta

http://www.nordiancommerce.com/Norster%20tarina.html <---ja tässä puhutaan piensarjatyyppi hyväksynnästä, joka löytyy samasta linkistä aiemmin..
No selvyydenhän näihin asioihin saa kun kävelee konttorille ja kysyy sieltä että mitä mieltä ovat kun haluaa ajoneuvon l7e luokkaan.
"jottein mene liian vakavaksi niin nyt napsit naamaan ja saunaan"
Can-Am Renegade 800
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Manuotus kirjoitti:Täällä ollaan puhuttu paljon ja aina on vastaus että ei saa rekisteröityä maastoliikenne mönkijää tieliikenne käyttöön, mutta tälläinen pisti silmään kun googlettelin "L7e rekisteröinti"
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82984
ja tuolta eritoteen nämä kaksi linkkiä:
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5728.pdf
http://www.mmaf.fi/documents/Taitettu_F ... asetus.pdf
Kiinnostus heräsi kun luki mitä pitää olla kunnossa että saa "yksittäiskappaleena valmistetun tai maahantuodun ajoneuvon" rekisteröityä L luokkaan. Ei puhuta enää tyyppiihyväksynnästä eikä siten coc todistuksista jne...
Lukekaa itse ja korjattaa väärin ymmärrykseni ennen kuin innostun asiasta...![]()
Ja tästähän on olemassa ilmeisesti jo yksi esimerkki tapaus, jota täälläkin on jo haukuttu ja ihmetelty, mutta itse lukaisin jutun hiukan erikantilta
http://www.nordiancommerce.com/Norster%20tarina.html <---ja tässä puhutaan piensarjatyyppi hyväksynnästä, joka löytyy samasta linkistä aiemmin..
No selvyydenhän näihin asioihin saa kun kävelee konttorille ja kysyy sieltä että mitä mieltä ovat kun haluaa ajoneuvon l7e luokkaan.
"jottein mene liian vakavaksi niin nyt napsit naamaan ja saunaan"
Yksittäiskappaleena valmistettu ja maahantuotu ajoneuvo vaatii poikkeuksetta tyyppihyväksymistodistuksen, eli laite täytyy olla tyyppihyväksytty tieliikenteeseen.
Yksittäiskappaleen tyyppihyväksyminen onnistuu se ei ole minkäänlainen ongelma, ongelmaksi muodostuu hinta, puhutaan muutamista kymmenistä tuhansista euroista.
Voisin väitää omaan kokemukseen perustuen, että suomalaisen katsastuskonttorin asiantuntemus tämmösissä asioissa on todella huono, joten yksittäiseltä katsastusinsinööriltä saatuun lausuntoon on syytä suhtautua varauksella.
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Lainaus trafin sivuilta:
Tyyppihyväksyntää ei voi hakea yksittäiskappaleena valmistetulle tai maahantuodulle ajoneuvolle tai komponentille, vaan tällöin ajoneuvo yksittäishyväksytään tai rekisteröintikatsastetaan.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_j ... aatimukset
Tyyppihyväksyntää ei voi hakea yksittäiskappaleena valmistetulle tai maahantuodulle ajoneuvolle tai komponentille, vaan tällöin ajoneuvo yksittäishyväksytään tai rekisteröintikatsastetaan.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_j ... aatimukset
Can-Am Renegade 800
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Yksittiäshyväksyntä käsittääkseni koskee vain M,N ja O luokkien ajoneuvoja.Manuotus kirjoitti:Lainaus trafin sivuilta:
Tyyppihyväksyntää ei voi hakea yksittäiskappaleena valmistetulle tai maahantuodulle ajoneuvolle tai komponentille, vaan tällöin ajoneuvo yksittäishyväksytään tai rekisteröintikatsastetaan.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_j ... aatimukset
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Perkeles niin lukeekin, mutta kummasti kun lukee kohtaa L 7 luokkaa niin sieltäkin on viittausta tuohon suuntaan...
Can-Am Renegade 800
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
turha ihmetellä miksi ajoveunoteollisuutta ei ole suomeen kehittynyt muuta kuin traktori, kelkka ja vene alueelle. Ne on valvomattomia ja vähän verotettuja.
Kaikkien autojen ja moottoripyörien rakentelu on rinnastettu veronkiertoon ja rikolliseen toimintaan ja tehty äärettömän vaikeaksi. Eipä paljoa ole sitten noita tehtaita, ruotsissa on hd osa valmistusta, ja pieniä urheiluautofirmoja yms.
aivan käsittämätöntä, että joku vehje ei ole katsastettavissa, jos sitä ei ole katsastettu aikoinaan. Miten täällä voi kaikki olla niin vaikeata...
Kaikkien autojen ja moottoripyörien rakentelu on rinnastettu veronkiertoon ja rikolliseen toimintaan ja tehty äärettömän vaikeaksi. Eipä paljoa ole sitten noita tehtaita, ruotsissa on hd osa valmistusta, ja pieniä urheiluautofirmoja yms.
aivan käsittämätöntä, että joku vehje ei ole katsastettavissa, jos sitä ei ole katsastettu aikoinaan. Miten täällä voi kaikki olla niin vaikeata...
“Unnatural work produces too much stress.”
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Soitettu parit puhelut ja keskusteltu trafin teknisen puolen kanssa asiasta, lopputulos....
Jos liitteen 2 mukaiset ehdot täyttyvät voidaan ajoneuvo rekisteröidä yksittäiskappaleena valmistetun pykälän mukaisesti luokkaan L7e...
lisäksi tulee katsoa myös direktiivit joihin liitteessä viitataan uusimpien arvojen osalta.
Ei siis tarvita mitään EY tyyppihyväksyntää.
Toki pitää olla dokumentit kompponenttien osalta että ne ovat käypäisiä ja juurikin siinä ajoneuvossa soveliaita.
Kohdat 31, 37 ja 45 ovat mielestäni ne vaikeimmat tapaukset. Hyväksytty asiantuntija, häneltä pitää saada lausunto näiden kohtien mukaisita määräyksistä.
Hyväksyjät löytyvät alta, pitänee alkaa kyselemään mitä he ovat asiasta mieltä.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_j ... antuntijat
Jos liitteen 2 mukaiset ehdot täyttyvät voidaan ajoneuvo rekisteröidä yksittäiskappaleena valmistetun pykälän mukaisesti luokkaan L7e...
lisäksi tulee katsoa myös direktiivit joihin liitteessä viitataan uusimpien arvojen osalta.
Ei siis tarvita mitään EY tyyppihyväksyntää.
Toki pitää olla dokumentit kompponenttien osalta että ne ovat käypäisiä ja juurikin siinä ajoneuvossa soveliaita.
Kohdat 31, 37 ja 45 ovat mielestäni ne vaikeimmat tapaukset. Hyväksytty asiantuntija, häneltä pitää saada lausunto näiden kohtien mukaisita määräyksistä.
Hyväksyjät löytyvät alta, pitänee alkaa kyselemään mitä he ovat asiasta mieltä.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_j ... antuntijat
Can-Am Renegade 800
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
mikäli ajoneuvo tai selkeästi sen kaltainen löytyy tyyppihyväksyttynä tieliikenteeseen T3 /L7E luokkaan tyypitettynä, ei ajoneuvoa saa yksittäiskappaleena rekisteriin. Eli meidän harrastelaitetta ei saa yksittäiskappaleena hyväksyttyä. Tämä on käyty kirjeenvaihdollisesti TRAFi:n juridisen- että teknisen puolen kanssa kirjallisesti läpi.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Mites on, onnistuuko maastomönkijän rekisteröiminen traktoriksi mitenkään? Otetaan nyt tuo honda trx 420 fe esimerkiksi josta juuri t3 malli julkaistiin. Kun kyseinen malli kerran on tyypätty myös traktoriksi niin eikös sen pitäisi suht helposti olla maastomallikin rekisteröitävissä traktoriksi? Traktorimallin erot on kummiskin tosi pienet ja aikas helposti/edullisesti lisätty maastomalliin:
-Valot
-Traktori jakkara
-Rajoitin
-Eteen ja taakse vetokidat
-Verot
Meneekö tämä tähän samaan ketjuun vai tartteeko oman?
-Valot
-Traktori jakkara
-Rajoitin
-Eteen ja taakse vetokidat
-Verot
Meneekö tämä tähän samaan ketjuun vai tartteeko oman?
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
löytyykö tuo teksti jostain lakikirjasta vai onko jonkun mielipide asiaan? Eihän kaikki mönkijät ole samanlaisia ja niitä ei ole tyypitetty EY hyväksynnän mukaiseksi.
Ja nimenomaan aiemmin tyypitettyä L7 luokan ajoneuvoa ei voida pitää vertauskuvana vaan pitää katsoa ajoneuvokohtaisesti ja siten tämä yksittäishyväksyntä ei ole riippyvainen noista muista.
Ja nimenomaan aiemmin tyypitettyä L7 luokan ajoneuvoa ei voida pitää vertauskuvana vaan pitää katsoa ajoneuvokohtaisesti ja siten tämä yksittäishyväksyntä ei ole riippyvainen noista muista.
Roosa999 kirjoitti:mikäli ajoneuvo tai selkeästi sen kaltainen löytyy tyyppihyväksyttynä tieliikenteeseen T3 /L7E luokkaan tyypitettynä, ei ajoneuvoa saa yksittäiskappaleena rekisteriin. Eli meidän harrastelaitetta ei saa yksittäiskappaleena hyväksyttyä. Tämä on käyty kirjeenvaihdollisesti TRAFi:n juridisen- että teknisen puolen kanssa kirjallisesti läpi.
Can-Am Renegade 800
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Mites oheinen:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090
ja sieltä ote:
Yksittäishyväksyntä
50 b § (3.4.2009/226)
Yksittäishyväksyntäoikeus
Yksittäishyväksyntä myönnetään tieliikennekäyttöön myytävälle tai ensirekisteröitävälle uudelle M-, N- tai O-luokan ajoneuvolle, jota ei ole tyyppihyväksytty. Tyyppihyväksytty M-, N- tai O-luokan ajoneuvo voidaan kuitenkin esittää yksittäishyväksyttäväksi, jos sitä on ennen ensirekisteröintiä muutettu siten, että myönnetyn tyyppihyväksynnän voimassaolo on päättynyt, tai jos ajoneuvolle on muussa ETA-valtiossa tai Ahvenanmaan maakunnassa myönnetty kansallinen piensarjatyyppihyväksyntä, jota ei ole Suomessa tunnustettu. Lisäksi monivaiheisen tyyppihyväksynnän viimeisessä vaiheessa valmistunut M-, N- tai O-luokan ajoneuvo voidaan EY-tyyppihyväksynnän tai kansallisen piensarjatyyppihyväksynnän sijasta yksittäishyväksyä.
Tuossa ei ole yksittäishyväksyttynä lainkaan L tai T-luokan ajoneuvoja...
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090
ja sieltä ote:
Yksittäishyväksyntä
50 b § (3.4.2009/226)
Yksittäishyväksyntäoikeus
Yksittäishyväksyntä myönnetään tieliikennekäyttöön myytävälle tai ensirekisteröitävälle uudelle M-, N- tai O-luokan ajoneuvolle, jota ei ole tyyppihyväksytty. Tyyppihyväksytty M-, N- tai O-luokan ajoneuvo voidaan kuitenkin esittää yksittäishyväksyttäväksi, jos sitä on ennen ensirekisteröintiä muutettu siten, että myönnetyn tyyppihyväksynnän voimassaolo on päättynyt, tai jos ajoneuvolle on muussa ETA-valtiossa tai Ahvenanmaan maakunnassa myönnetty kansallinen piensarjatyyppihyväksyntä, jota ei ole Suomessa tunnustettu. Lisäksi monivaiheisen tyyppihyväksynnän viimeisessä vaiheessa valmistunut M-, N- tai O-luokan ajoneuvo voidaan EY-tyyppihyväksynnän tai kansallisen piensarjatyyppihyväksynnän sijasta yksittäishyväksyä.
Tuossa ei ole yksittäishyväksyttynä lainkaan L tai T-luokan ajoneuvoja...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
sieltä löytyy lisäliite 1077, jossa käsitellään L luokan ajoneuvot
Myös katsastusasemalla ensin sanoivat tuon ja kun kerroin lisäliitteestä niin löysivät sen myös ja aloimme käymään sitä läpi.
Myös katsastusasemalla ensin sanoivat tuon ja kun kerroin lisäliitteestä niin löysivät sen myös ja aloimme käymään sitä läpi.
Can-Am Renegade 800