Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Valtramies
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Heinä 2011 20:55
Mönkijä:: Polaris 550xp traktori -11
Paikkakunta: Tammela

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Valtramies »

atv mies kirjoitti:Mutta saakohan poliisi edes testata ilman omistajan lupaa mönkijää? Jostain olen kuullut että ei sais :doubt:
Mutta mopojahan ne saavat kokeilla vaikka ilman lupia, ilmeisesti?

Mutta jos poliisi ei saa testata laitetta niin se suattaapi määrätä laitteen katsastukseen.

Mutta jos rauhassa ajelet menemään niin tuskin tulee sanomista.
Kaverilla sattui tällainen tapaus viime joulukuussa, kun ajoi kuristamattomalla traktori mönkkärillä kaksipäällä alle 50km/h vauhtia pysäkillä olevan poliisiauton ohi. No poliisi jäi miettimään hetkeksi aikaa, mutta lähti sen jälkeen perään ja pysäytti mönkijän. Ensiksi poliisi valitti penkin laillisuudesta (polariksen e-hyväksytty normaali penkki josta selkänoja puuttui tapaturman vuoksi). Ei mitään, kaveri näytti korkeudensäätö mekanismin, mutta kaksipäällä menemisestä sen sijaan tuli moitetta. Hetkenpäästä poliisi lähti testilenkille ja ajoi n.72 km/h loivaan ALAMÄKEEN :shock: (ei kuulemma uskaltanut ajaa kovempaa :lol:). Sakkoa tuli lopulta n.80e+autovero="kevarivero" xxxx€, kilvet pois, kortti viideksi viikkoa, vuoden suorituskielto? syyllistyminen ajo-oikeudetta ajamiseen, olisi vaadittu B-luokan kortti. Ei muuta kun mönkkäriin kuria väsäämään ja katsastuskonttorille, katsastus n.40-50€. Yhteenvetona= Ei kannata olettaa luulopuheisiin, koska aina asiat ei mene niinkuin strömsöössä :)
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 07:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

siis periaatteessa voisko 250 kuutioiseen mönkkäriin pistää esim. ninjan 250 kuutioisen moottorin kunhan kuristaa ja vie teholapun mukana konttorille? mä ku luulin näiden tyyppihyväksyntöjen olevan niin tiukkoja ettei saa vaihtaa yhtään mitään.. :lol:
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
zille88
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Maalis 2013 10:07
Paikkakunta: E-P

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja zille88 »

Varmaankin tuosta seuraavasta koneesta täytyy vielä päästöt olla tiedossa (ainakin uudemmissa mönkijöissä). Siitä en ole varma riittääkö konttorin suorittamat päästötestit tai luovuttajatekniikan laput siitä mitä kone on päästänyt tehtaalta lähtiessä. Konttorille soittamalla saa sivistyneemmän arvauksen.

Eihän tuossa "laittomassa virittämisessä" ole muuta kurjaa kun vahingon sattuessa... Tällä tarkoitan sitä, että jos satut ajamaan jonkun ihmisen päälle tms. Mikäli tuollaisessa tilanteessa todetaan mönkkäri katsastuskelvottomaksi, saakin makseskella vahingot omasta pussista.
Kaikesta muusta kiinnijäämisestä selviääkin kohtuullisen vähällä, kuhan ei riko liikennesääntöjä muulla tavalla :wink:
Viimeksi muokannut cotcot, 09 Huhti 2013 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Edellisen viestin lainaaminen on turhaa, ainakin kokonaisuudessaan. Lainaus poistettu.
-JosEtTeippaaEtVoiVoittaa-
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja qaw »

Säännöt moottorin vaihtoon ym. asioihin löytyy tästä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078

sekä em. tekstissä mainitut L-luokan rakenneasetuksen liitteet tästä:
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5728.pdf

Tuossa vielä Trafin ohjeistus katsastusasemille, joka on hieman helpommin ymmärrettävissä:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... isesta.pdf


Siittä vaan sitten lakitekstiä tavaamaan :mrgreen:

Ainakin tällainen osui silmiin:
Muutettaessa moottoria siten, että iskutilaavuus tai puristussuhde kasvaa, katsotaan moottoritehon lisääntyvän samassa suhteessa, kuin edellä mainitut muutokset ovat lisänneet iskutilavuutta tai puristussuhdetta. Vaihdettaessa ajoneuvoon toinen moottori katsotaan vaihtomoottorissa olevan tehoa vähintään yhtä paljon, kuin siinä on alun perin ollut (vaihtomoottorin alkuperäinen nimellisteho). Moottoria ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa sen nojalla, että sen tehoa alennetaan 4 momentin a-kohdan rajoihin sopivaksi. Ahdetun moottorin tehonmittaustodistuksessa tulee ilmetä ahtopaine suurimman tehon pyörimisnopeudella sekä suurin ahtopaine.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 07:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

hmm..mielenkiintosta on. mp puolelta tulee ongelmia kun toi 15kw täyttyyy hyvin äkkiä, eikä saa kuristaa jälkikäteen. vaikka periaatteessa kuristettujahan nää mönkijöiden koneet on mutta ne on tehty tehtaalla. on se niin hanurista nää eu:n ja suomen tiukat säädökset kaikesta. jopa viron puolella on jo paljon vapaampaa rakentelu saati sitten esim. kanadassa ei tarvii katsastaa paitsi omistajan vaihdoksessa.. :D
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 07:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

ei nyt mennä liiallisuuksiin... :lol: tietenkin suomessa varmaan onnistuu jos on rahaa todella paljon kaikkiin tyyppihyväksyntiin yms.
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
Avatar
PNPN
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 07 Syys 2009 20:13
Mönkijä:: Pau-Pau
Paikkakunta: Akaa

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja PNPN »

zille88 kirjoitti: Eihän tuossa "laittomassa virittämisessä" ole muuta kurjaa kun vahingon sattuessa... Tällä tarkoitan sitä, että jos satut ajamaan jonkun ihmisen päälle tms. Mikäli tuollaisessa tilanteessa todetaan mönkkäri katsastuskelvottomaksi, saakin makseskella vahingot omasta pussista.
Kaikesta muusta kiinnijäämisestä selviääkin kohtuullisen vähällä, kuhan ei riko liikennesääntöjä muulla tavalla :wink:
Yhtä laiton se mönkijä on, oli siinä sitten mikä tahansa moottori, jos tehot ovat yli sallitun.
Avatar
rönttö
6WD
Viestit: 505
Liittynyt: 15 Helmi 2012 08:54
Mönkijä:: Ei enään
Paikkakunta: 019

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja rönttö »

Saa nähä muuttuuko asiat kun tulee ne uudet mönkkäriluokat rajoittamaton-90km/h ja 15kw-rajoittamaton
SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
zille88
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Maalis 2013 10:07
Paikkakunta: E-P

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja zille88 »

Yhtä laiton se mönkijä on, oli siinä sitten mikä tahansa moottori, jos tehot ovat yli sallitun
Totta, tästähän se on aina lähdettävä.
Toiset viritykset ovat vaan helpommin huomattavissa kuin toiset. Tekniikanvaihto on varmaankin tästä toisesta ääripäästä.
-JosEtTeippaaEtVoiVoittaa-
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 07:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

sitä en kyl oikein tajua näissä tehoissa eli jos 200cc mönkijässä on 15kw tehoa ja 800cc mönkijässä saman verran, mutta silti se 800cc tuntuu tehokkaammalle ja kulkupuolta löytyy enempi. vai olenko aivan väärässä?
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
Avatar
rönttö
6WD
Viestit: 505
Liittynyt: 15 Helmi 2012 08:54
Mönkijä:: Ei enään
Paikkakunta: 019

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja rönttö »

Vääntöähän noissa isommissa on niin perhanasti. Voihan se isokone vääntää vaikka 100nm 1400 kierroksen kohalla ja vieläkin ollaan laillisella tehoalueella. Ja varmasti sutii :lol:
SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 07:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

hmm.. eiks teho ja vääntö mene käsikädessä?
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
astalo
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 05 Loka 2011 19:23
Mönkijä:: -11 sporttimanne 400 h.o
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja astalo »

nopeus x vääntö = teho Eli mitä enemmän kone kiertää sen vähemmän tarvitaan vääntöä että saavutetaan tietty teho.
Avatar
rönttö
6WD
Viestit: 505
Liittynyt: 15 Helmi 2012 08:54
Mönkijä:: Ei enään
Paikkakunta: 019

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja rönttö »

Teho (kW) on , (nm X rpm)/9550. Eli vääntö kertaa kierrosnopeus jaettuna 9550.

Edit, astalo näköjää kerkes ensin :)

Edit nro2 korjattu kirjotusvirheitä
SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
Avatar
PNPN
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 07 Syys 2009 20:13
Mönkijä:: Pau-Pau
Paikkakunta: Akaa

Re: Mönkkäri mp koneella liikenteessä

Viesti Kirjoittaja PNPN »

zille88 kirjoitti: Toiset viritykset ovat vaan helpommin huomattavissa kuin toiset. Tekniikanvaihto on varmaankin tästä toisesta ääripäästä.
Joo, varsinkin jos mönkijään laittaa jonkun kyykyn moottorin, voi olla että vähän kokemattomampikin virkavallan edustaja huomaa ettei kyseessä ole alkuperäinen kone. Toisaalta, usein viritetyt mönkijät on päivitetty(toivottavasti) muiltakin osin, jarrut ym. vastaamaan nousseita tehoja, joten normaaliliikenteessä ne eivät ole ainakaan "vaarallisempia" kuin vakiot. Aika usean autonkin ominaisuudet riittävät yli 120 kmh. vauhteihin, vaikkei sen lujempaa saa yleisillä teillä ajaa :) Kuski on kuitenkin aina vastuussa laitteestaan ja ajokäyttäytymisestään.

Jos tuo 90kmh. luokka tulee, voidaan jatkossa nähdä aika huimia laitteita liikenteessä...
Vastaa Viestiin