ceebbari kirjoitti:Eipä ole minun Grizzlyssäkään parkkeja. Tai on siellä lamput jotka palaa ajovalojen kanssa. Eihän tuossakaan ole mitään kytkintä parkeille...
Ihan sama homma omassa Grizzlyssä ja nyt ensimmäisen kerran katsastuksessa tuosta tuli papereihin korjauskehotus, että etuvalot ei toimi. Eri konttoreilla aiempina vuosina ei ole sanottu asiasta mitään. Vaan palaahan ne parkit, mutta ainoastaan ajovalojen kanssa yhtä aikaa. Miten hitossa tuo muka pitäisi korjata, kun ovat ihan uudesta asti noin toimineet, eikä parkkeja yksinään olemassa olevalla (alkuperäisellä) valokatkaisijalla, eikä virtalukostakaan, päälle saa. Hieman tästä koitin kysellä, että mikä meininki, mutta katsastustodistukseen tuon kuitenkin korjauskehotuksena laittoi. No enpä ajatellut asialle mitään tehdä.
Koittanut tästä lainsäädäntöäkin etsiä, mutta eipä oikein tunnu yksiselitteistä vastausta löytyvän. Esim. tuossa toiseen viestiketjuun linkatussa mönkijän katsastusohjeen liitteessä ainakin mainitaan näin: "Etuvalot (seisontavalot) - Toimittava yhtä aikaa lähi- ja kaukovalojen kanssa". Mistä lie tieto saatu ja mikä lie sitten se virallinen totuus.
1. Mikä mönkijä: Yamaha Grizzly 450 '09
2. Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli: Meni läpi, mutta aiheeton (?) korjauskehotus toimimattomista etuvaloista (parkeista).
3. Paljonko maksoi: Päästömittauksineen 55€
4. Mitä oikeasti tarkistettiin: Koko aikaa en ollut vieressä ihmettelemässä, mutta ainakin jarrut (myös käsijarru), valot, äänimerkki, päästöt, runkonumero.
5. Paikkakunta: Tampere, Kymppikatsastus (niitä harvoja lauantaisin auki olevia, siksi sinne).
6. Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona: Kierroksilla mitattuna CO% = 12 ja HC ppm: 60. Muut arvot lapussa 0.
7. Muuta kerrottavaa asiaan littyen: Alkoi jossakin vaiheessa kyselemään ja etsimään, että löytyykö varoituskolmiota. Sanoin että eipä ole, eikä aiemmin kukaan ole katsastuksessa edes kysynyt. Sitten aloitti pitkällisen surffailun netissä. Aikansa etsittyään totesi, että eipä sitä tässä tarvikaan, kun laitteen suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä on tasan 500kg. Jos olisi ollut YLI 500kg, niin varoituskolmio olisi kuulemma tarvittu.