Auton nastarenkaat mönkijään?
Auton nastarenkaat mönkijään?
Ajelin tuossa edellispäivänä Can-Am 800 Outillani asfaltilla Kendan Bear Calwit allla ja piru että tuntu liukkaalta tienpinta vaikka nelikkokin oli päällä.
Yli 60km/h ei uskaltanut ottaa nopeutta kun tuntu että perä lähtee alta.
Mulla olis kyllä jo alumiinista tehdyt vanneadapterit Fordin 4*108 pulttijaolle, mutta kunnon nastarenkaat vielä puutuisi ja ajattelinpa kysäistä jospa jollain olisi jo auton nastarenkaat alla miten nastarengas puree tiehen ja vaikuttaa ajamiseen talvisella asfalttitiellä?
Mulla olis kyllä jo alumiinista tehdyt vanneadapterit Fordin 4*108 pulttijaolle, mutta kunnon nastarenkaat vielä puutuisi ja ajattelinpa kysäistä jospa jollain olisi jo auton nastarenkaat alla miten nastarengas puree tiehen ja vaikuttaa ajamiseen talvisella asfalttitiellä?
Re: Auton nastarenkaat mönkijään?
Mä olen ajellut Nokian H4:silla, kokoa 185/65R14 ja hyvin on pitäneet. Juniorijussilla ja Mönkällä on adaptereilla kiinni kitkarenkaat, ja ovat kehuneet kovasti.hainel kirjoitti:Ajelin tuossa edellispäivänä Can-Am 800 Outillani asfaltilla Kendan Bear Calwit allla ja piru että tuntu liukkaalta tienpinta vaikka nelikkokin oli päällä.
Kasisatkussa saisi olla isompi kuin 14" rengas, vähintään 195/65R15, mutta mulla sattu tollaset rinkulat oleen ylimääräisenä ja vielä sopivilla vanteilla, joten allehan ne joutu laittaan.

Rengaspaineet kannattaa laskea niin alas kuin pystyy, että kumi joustaa edes vähän. On meinaan tollanen 14" taligummi 1,9bar paineill aika "sporttisen jämäkkä" tuon Canan alla.

l Kipu on vain tunne l
Kiitoksia jerelle ja taidankin tästä lähteä joulunjälkeen nastarenkaita etsimään ettei kylmä hiki otsalla tarvitse talvella ajella.
Ostin muuten HJC;n umpi kelkkakypärän CS-12 mallisen sähkövisiirillä All Rightiltä ja on muuten todella hyvä potta talveksi.
En olisi uskonut kuinka hyvin visiiri pysyy kirkkaana vaikka näillä keleillä en vielä ole sähkölämmitystä kokeillutkaan.
Ostin muuten HJC;n umpi kelkkakypärän CS-12 mallisen sähkövisiirillä All Rightiltä ja on muuten todella hyvä potta talveksi.
En olisi uskonut kuinka hyvin visiiri pysyy kirkkaana vaikka näillä keleillä en vielä ole sähkölämmitystä kokeillutkaan.
Itse tuli tehtyä kun en halunnut mitään painavia teraksestä tehtyjä rinkuloita lakereita rasittamaan.
Kun olen metallialihankintafirmassa töissä saa pienen palkan lisäksi sitten värkkäillä siellä noita omiakin hommia oikein pomonkin luvalla, omalla ajalla tietenkin.
Nyt kun vielä löytäisi jostain käytetyn edullisen nastarengas-sarjan joku 195 tai leveämmät 15" vanteineen sitten pääsis kokeilemaan miten Cana kiitää nastagummeilla.
Kun olen metallialihankintafirmassa töissä saa pienen palkan lisäksi sitten värkkäillä siellä noita omiakin hommia oikein pomonkin luvalla, omalla ajalla tietenkin.
Nyt kun vielä löytäisi jostain käytetyn edullisen nastarengas-sarjan joku 195 tai leveämmät 15" vanteineen sitten pääsis kokeilemaan miten Cana kiitää nastagummeilla.
No nyt on sitten ajeltu 185/65/14 nastagumeilla jotka sain edullisesti kaverilta ostettua.
Rengasliikkeestä löytyi vielä sopiva hyväkuntoinen käytetty sierran peltivannesarja.
Kyllä täytyy sanoa että meno on muuttunut ja hurjasti parempaan suuntaan. Tiellä voi ja pystyy ajella luottavaisin mielin eikä perä ole jatkuvasti kampeamassa linkkuun. Sitten kun vielä pitää takavedon ainoastaan pällä ei tule yllättäviä tempomisia jos eturengas ottaa sulasta tienkohdasta pitoa. Leveämmät kumit olis vielä saaneet olla kunhan lompsa olis kestänyt kaittaa ainakin taakse.
Rengasliikkeestä löytyi vielä sopiva hyväkuntoinen käytetty sierran peltivannesarja.
Kyllä täytyy sanoa että meno on muuttunut ja hurjasti parempaan suuntaan. Tiellä voi ja pystyy ajella luottavaisin mielin eikä perä ole jatkuvasti kampeamassa linkkuun. Sitten kun vielä pitää takavedon ainoastaan pällä ei tule yllättäviä tempomisia jos eturengas ottaa sulasta tienkohdasta pitoa. Leveämmät kumit olis vielä saaneet olla kunhan lompsa olis kestänyt kaittaa ainakin taakse.
Teekkö muihinkin vehkeisiin (linkku) sopivia jos oikee nätisti pyytää? Millaset nää adapterit on
Adapterit on tehty 160mm alumiinitangosta jotka tilasin työpaikan kautte valmiiksi sahattuna muistaakseni 40mm leveinä kiekkoina.
Kiinityspultit tilasin Biltemasta.
Kuvakin mulla on niistä kun vaan tietäs minne ne voi laittaa.
Periaatteessahan niitä kyllä voi tehdä mihin vehkeeseen vaan kunhan on piirustukset joista löytyy: mönkijän pulttijako ja pultin koko,navan olakkeen koko jos sellainen navassa on(ainakin Can-Amissa kumisuoja töttörön alla sellainen oli) josta adapteri ottaa ohjauksen,tulevan autonvanteen keskireikä ja pulttijako.
Tosin kyllähän noi mönkijän pultit tai mutteritkin adapterin ohjaa riittävästi kunhan viissä on viiste.
Raaka-aine maksoi pelkästään 120e sahattuna.
Lähetän sinulle sähköpostissa kuvan noista omista adaptereista kunhan annat osoitteen tai sitten jos olis täällä joku helppo tapa laittaa kuvia näkyville.
Omasta mielestäni tuli hyvät ja on nopea ja helppo vaihtaa autonrenkaat/mönkijän omat maastorenkaat mitkä aina sitten haluaakin allensa laittaa(noin 30min jos on nosturi joka nostaa mönkijön kokonaan ilmaan Biltemasta löytyy sellainen moottoripyöränosturi ja mutteripyssy).
Adapterit on tehty 160mm alumiinitangosta jotka tilasin työpaikan kautte valmiiksi sahattuna muistaakseni 40mm leveinä kiekkoina.
Kiinityspultit tilasin Biltemasta.
Kuvakin mulla on niistä kun vaan tietäs minne ne voi laittaa.
Periaatteessahan niitä kyllä voi tehdä mihin vehkeeseen vaan kunhan on piirustukset joista löytyy: mönkijän pulttijako ja pultin koko,navan olakkeen koko jos sellainen navassa on(ainakin Can-Amissa kumisuoja töttörön alla sellainen oli) josta adapteri ottaa ohjauksen,tulevan autonvanteen keskireikä ja pulttijako.
Tosin kyllähän noi mönkijän pultit tai mutteritkin adapterin ohjaa riittävästi kunhan viissä on viiste.
Raaka-aine maksoi pelkästään 120e sahattuna.
Lähetän sinulle sähköpostissa kuvan noista omista adaptereista kunhan annat osoitteen tai sitten jos olis täällä joku helppo tapa laittaa kuvia näkyville.
Omasta mielestäni tuli hyvät ja on nopea ja helppo vaihtaa autonrenkaat/mönkijän omat maastorenkaat mitkä aina sitten haluaakin allensa laittaa(noin 30min jos on nosturi joka nostaa mönkijön kokonaan ilmaan Biltemasta löytyy sellainen moottoripyöränosturi ja mutteripyssy).
- vaughan
- Tracks
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Viesti:
Kuvablogiin kuvat näkyville.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Kiitoksia vinkistä.
Nyt täytyy vielä muutta jotenkin kuvien kokoa kun olen ottanut ne turhan tarkkoina ja niiden koko ylittää sivuston suurimman 2Mb koon.
Tulin juuri sivutieltä ajelemasta kun ajoin liian läheltä lumista tienreunaa ja silloinhan se nappasi eturenkaan pehmeään valliin.
Silloin alko pyörimään(ei ympäri vaan spinnaamalla) koko vehje ja parin piruetin jälkeen jäätiin tielle taas nokka meno suuntaan.
Mitään ei onneksi käynyt kun tilaa riitti eikä autojakaan vastaan tullut.
Kyllä se kuitenkin vähän säväytti.
Alkaa vissiin nopeudet nousta turhan koviksi kun on kuitenkin petollisen hyvä ajaa!
Nyt täytyy vielä muutta jotenkin kuvien kokoa kun olen ottanut ne turhan tarkkoina ja niiden koko ylittää sivuston suurimman 2Mb koon.
Tulin juuri sivutieltä ajelemasta kun ajoin liian läheltä lumista tienreunaa ja silloinhan se nappasi eturenkaan pehmeään valliin.
Silloin alko pyörimään(ei ympäri vaan spinnaamalla) koko vehje ja parin piruetin jälkeen jäätiin tielle taas nokka meno suuntaan.
Mitään ei onneksi käynyt kun tilaa riitti eikä autojakaan vastaan tullut.
Kyllä se kuitenkin vähän säväytti.
Alkaa vissiin nopeudet nousta turhan koviksi kun on kuitenkin petollisen hyvä ajaa!
Noniin nyt olis sitten kuvia siellä kuvabloki.com osoitteesse.
Katsotaan nyt saanko onnistuneesti linkin liimattua tähän seuraavaksi.
[url=http://kuvablogi.com/nayta/238004/ ... .jpg[/img][/url]

Siinä niitä nyt olis kuvia vihdoinkin ja tulivat näkyviinkin näköjään heti.
Katsotaan nyt saanko onnistuneesti linkin liimattua tähän seuraavaksi.
[url=http://kuvablogi.com/nayta/238004/ ... .jpg[/img][/url]

Siinä niitä nyt olis kuvia vihdoinkin ja tulivat näkyviinkin näköjään heti.
On muuten pieni koko, vaikka mullakin on samankokoiset. 195/65 205/65 215/60 15" taikka jopa samansuuntaiset koot 16" menee. Mönkällä oli 17" 205/50 ja nekin oli muutoin hyvät, mutta ei enää hiekkatiellä olleet parhaat mahdolliset, kun tuo matala profiili tekee niistä aika kovat.hainel kirjoitti:No nyt on sitten ajeltu 185/65/14 nastagumeilla...
l Kipu on vain tunne l
Niinhän nuo ovat ja aika lelun näköisetkin alla verrattunna 27"kendoihi.
Mutta kyllä niillä oli monin verroin parempi ajaa asfaltilla.
Ei nuo mönkijän omat (katumallisetkaan) renkaat oikeen ulkokehältään heitottomasti tahdo pyöriä ainakaan nykymalliset vielä.
Ehkä tulevaisuudessa saadaan parempia omia renkaita mönkkäreihinkin niin ei tarvitse pelata näillä autonrenkailla.
Kesäksi olis suunnitteilla kyllä vanteen ja renkaan suurentamista jahka budjetti sen sallii.
Mutta kyllä niillä oli monin verroin parempi ajaa asfaltilla.
Ei nuo mönkijän omat (katumallisetkaan) renkaat oikeen ulkokehältään heitottomasti tahdo pyöriä ainakaan nykymalliset vielä.
Ehkä tulevaisuudessa saadaan parempia omia renkaita mönkkäreihinkin niin ei tarvitse pelata näillä autonrenkailla.
Kesäksi olis suunnitteilla kyllä vanteen ja renkaan suurentamista jahka budjetti sen sallii.