Miten mönkijää saa rakennella?

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
iiKster
Noppeli

Viesti Kirjoittaja iiKster »

mrautavirta kirjoitti: "Pueri sunt pueri et pueri puerilia agunt"
Vapaasti suomennettuna "Pojat on poikia ja leikit sen mukaiset"?

Juu sori, OT
28081969
Noppeli

Re: Miten mönkijää saa rakennella?

Viesti Kirjoittaja 28081969 »

Eiköhän tuo ratastaminen ole sallittua L7e ajoneuvolle on vaan eri asia kuinka paljon ja kannattaako(voima vaan ei riitä kovin pitkille välityksille9
Kimi
Tracks

Viesti Kirjoittaja Kimi »

28081969 kirjoitti: on vaan eri asia kuinka paljon ja kannattaako(voima vaan ei riitä kovin pitkille välityksille9
Tämän yleisen harhaluulon kun saisi kitkettyä pois, niin voisi useampikin olla tyytyväinen mönkijäänsä.

Ketjuvetohan on yleisimmin crossimönkyissä, jotka on alunperin suunniteltu ihan muualle kuin maantielle ja välitykset onkin sitten sen mukaiset. Esimerkkinä oma kulkineeni Comanche 200tl joka alkuperäisillä välityksillä kulki n.75km/h, kierroksilla +10 000rpm. Koneen huipputeho ja vääntö saavutetaan kuitenkin n.7 000rpm:n hujakoilla ja alkuperäisillä välityksillä nuo kiekat saavutetaan jo jossain 50km/h kohdilla. Kokeiltuani eri välityksiä, huomasin että parhaat kyydit antaa aavikkovälitys, eli suurin mahdollinen eturatas ja pienin mahdollinen takaratas. Takarattaan jouduinkin tekemään itse, ratasaihiosta, koska riittävän pientä ei ollut saatavilla. Sen lisäksi olen hankkinut 2 tuumaa korkeammat takarenkaat, saadakseni entistä harvemman välityksen ja näillä eväillä onkin maantieajo jo yhtä juhlaa ja esimerkiksi 85km/h ajetaankin nyt kierroksilla 6 500rpm ja jää vielä noissa nopeuksissa vielä ohituskiihtyvyyttäkin tarpeen tullen, vaikka eihän se mikään raketti ole kiihtymään noissa nopeuksissa.

Ja lisätään nyt vielä sekin , eli kohtuullisen vakio kone, suutin/powerfiltteri ja äänenvaimennin vaihdettu, muuten vakio.
larppari
3WD
Mönkijä:: MXU

Viesti Kirjoittaja larppari »

Olen ainakin vakaassa uskossa että L7e rengaskokoja ei ole tällä hetkellä mahdollista muutoskatsastaa/muuttaa.
Kimi
Tracks

larppari kirjoitti:Olen ainakin vakaassa uskossa että L7e rengaskokoja ei ole tällä hetkellä mahdollista muutoskatsastaa/muuttaa.
Uskomuksesi on täysin oikea. Olen tiedustellut asiaa katsastuskonttorilta ja vastasivat ettei ole olemassa minkäänlaisia säännöksiä, mönkkärin muutoskatsastuksesta ja näinollen eivät suostu muutoksia otteeseen merkitsemään. Ja tämähän koskee myös muitakin muutoksia, ei pelkästään rengasmuutoksia.
qaw
6WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kimi kirjoitti:
larppari kirjoitti:Olen ainakin vakaassa uskossa että L7e rengaskokoja ei ole tällä hetkellä mahdollista muutoskatsastaa/muuttaa.
Uskomuksesi on täysin oikea. Olen tiedustellut asiaa katsastuskonttorilta ja vastasivat ettei ole olemassa minkäänlaisia säännöksiä, mönkkärin muutoskatsastuksesta ja näinollen eivät suostu muutoksia otteeseen merkitsemään. Ja tämähän koskee myös muitakin muutoksia, ei pelkästään rengasmuutoksia.
Käsittääkseni tapauksessa, jossa ei ole säännöksiä erikseen mönkijälle, pitää soveltaa moottoripyörän/auton säännöksiä. Nimimerkki mrautavirta tarkentakoon, kun oikeasti tietää asioista.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
shinuprkl
Noppeli

Viesti Kirjoittaja shinuprkl »

Siis ei varmaan saa ajaa laillisesti esim. talvella 13" auton nastarenkailla ku orkkis rengaskoko on 10"?
Kimi
Tracks

shinuprkl kirjoitti:Siis ei varmaan saa ajaa laillisesti esim. talvella 13" auton nastarenkailla ku orkkis rengaskoko on 10"?
Ei saa.
Gortex
Noppeli
Mönkijä:: Bashan BS250-11B RAPTOR

Viesti Kirjoittaja Gortex »

Vähän aikaa sitten jossain viestiketjussa oli joku linkki muistaakseni aken sivuille ja kun sitä luin sain semmosen käsityksen, että saa muuttaa jarrut silleen, että jalkajarru taakse ja kahvasta eteen.
Löyty linkki : http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078

Eli vaan L5 vehkeeseen saa muuttaa, mutta ei L7. :(

Tai en oo ihan varma, kun ei ymmärrä tota lakitekstiä:
5. L5e-luokan ajoneuvon yhdistelmäjarru voidaan jakaa kahdeksi erilliseksi tai jaetuksi käyttöjarrulaitteeksi, joista taka-akseliin vaikuttava jarrulaite toimii jalkakäyttöisenä. Muun kuin umpinaisella korirakenteella varustetun satulaistuimella varustetun L7e-luokan ajoneuvon yhdistelmäjarru voidaan muuttaa toimimaan käsikäyttöisellä hallintalaitteella. Jarrujen hallintaa koskevat muutokset tulee toteuttaa luotettavasti, yleisesti käytössä olevien toimintaperiaatteiden mukaan. Jarrujen käyttölaitteiden ja jarruilla varustettujen pyörien määrää ei saa vähentää alkuperäisestä.

6. Lukkiutumattomilla jarruilla tai sähköohjatuilla jarruilla varustetun ajoneuvon tulee muutosten jälkeen täyttää vähintään nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan suorittamassa testissä L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 vaatimukset. Hyväksyntätodistusta ja -merkkiä ei vaadita.
Vauhti korjaa virheet
boneheadab
3WD
Mönkijä:: yamaha raptor 350
Viesti:

Viesti Kirjoittaja boneheadab »

no mulle sanottiin konttorilla kuhan runkonumeron pätkä jää niin ala rakentelemaan ja nyt on peli valmis ja prossat on myös käyttämättä..tosin koneen taidan viel muutos katsastaa ku löydän penkin jostain. se imee 28% mut ei haittaa xD
See god then hit the brakes!
Vastaa Viestiin