Kiinan 400-500cc TL-mönkijät (kampe hankittu)

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
JaskaH
3WD
Mönkijä:: Linhai 520 EFI

Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

ViiMax kirjoitti:Mikäs hintahaarukka JaskaH sulla oli, meni multa ohi kokonaan ?
4,5 tonnia on kipuraja, mutta jos vaihtoehtona olisivat esim. toimiva, alle 5 tuhatta ajettu Goessi kolmella tonnilla ja uusi Linkku 4,7 tonnilla, niin päätyisin todennäköisesti vajaat pari tonnia halvempaan Goesiin.
Itsellä kokemukset tasan yhdestä kiinan mönkijästä, Rally Usa. Vehkeellä pääsi harrastuksen alkuun mutta ajan kuluessa alkoi ilmetä pikkuvikoja ja ihme oikkuiluja. Aika hyvin tollasella edukkaammallakin pärjää, mutta kovempaan käyttöön en enää uskaltaisi ottaa.

Menee ilo koko hommasta jos saa jatkuvasti olla korjaamassa ja viilaamassa kampetta, toki yksilöt pitää ottaa huomioon (on maanantaikappaleita sekä ihan toimiviakin)
Ymmärrän. Kovaan käyttöön en tosiaan ole laitetta hankkimassa, vaan ihan harrastepeliksi.

Selvennykseksi sanottakoon, että mönkijän hankinta ei tällä hetkellä ole pakottava, mutta olen ajatellut, että siitä voisi olla iloa kalastuksessa, ja se voisi toimia nykyisen enduron (Yamaha XT) korvikkeena ja perheen varakulkupelinä. Vaarana kuitenkin on, että käyttö jää hyvin vähäiseksi, jolloin "tappio" ei olisi niin suuri, jos hankintahinta on alkujaankin ollut edullinen.
lawnmower
Noppeli
Mönkijä:: Odes 4x4 2010

Viesti Kirjoittaja lawnmower »

Itselläni oli vähän sama tilanne ja kiikarissa myös vastaavat laitteet, GOES 520, Kazuma Jaguar ja Trapper, ehkä juuri tuossa järjestyksessä. GOES oli ykkösenä suuren koon takia, 2-päällä tulee ajeltua jonkun verran. Kazumassa houkutteli taas tuo kunnon lukko myös edessä ja Trapper muuten vaan kun tuntuu olevan suosittu mm. safarikäytössä. Sopivan yksilön puuttuessa ostin kuitenkin Odeksen. Sillä on jokunen kilometri tullu rällättyä, tiellä ja aika vaikeassakin maastossa. Siinäkin on kitkalukko edessä ja erillisjousitus, tuntuu etenevän hyvin myös pahoissa paikoissa. Nappivaihteet toimii "jotenkuten", niiden kanssa pitää vähän pelata. Variaattori tietysti olisi käyttäjäystävällisempi mutta kyllä tuolla pärjää. Perustelen sitä vaikka sillä, että se saattaa kestää paremmin kun kiinan variaattori. Tuo laitteen yksinkertaisuus myös houkutti eli korjauksen pitäisi olla suht helppoa. Teholtaan tuo honda-kopio -moottori ei varmaan pärjää, mutta en ole ainakaan vielä kaivannut lisää voimaa. Sitä on tarpeen tullen helposti saatavilla suuttimen vaihdoilla ja putken rassaamisella.

Mitä sitten tulee noihin merkkivehkeisiin niin tuttavapiiristä löytyy 3 Polarista, kyllä niitäkin on saanut aika isolla kädellä korjata ja tuntuu että niissä lasku on aina summaltaan vähintään tuplat. Toisaalta merkkivehkeissä "kaikki" (valot, vaihteet, säilytystila, ...) tuntuu olevan pikkusen paremmin ja ainakin tunnetasolla niihin voi luottaa enemmän. Itse kuitenkin valitsin juuri vähäistä käyttöä silmällä pitäen "halpiksen", tosin tuo homma on niin kivaa, että käyttöä taitaa olla huomattavasti enemmän mitä alkuun arvelin...
Odes ATV 2010
JaskaH
3WD

Kiitokset kommenteista, lawnmower. Tuo Odes on mennyt itsellä vähän tutkan ali, mutta pitääpä ottaa sekin huomioon mönkkärimietinnässä, jos sellaisia sattuu tulemaan myyntiin tässä lähistöllä. Oliko itselläsi muuten mahdollisuutta koeajaa eri ehdokkaita? Olen itse miettinyt, että pitäisi käydä koeajamassa eri merkkejä sopivan tilaisuuden tullen, niin muodostuisi parempi käsitys noista... semminkin kun hankinnalla ei ole mikään mahdoton kiire (pahin mönkkärikuume on onneksi hieman laantunut). Tällä hetkellä kokemusta ei ole kuin uudesta, ohjaustehostimella varustetusta Grizzlystä, eikä ole mitään hajua, miten paljon esim. goessin ajettavuus tuosta poikkeaa. Täällä savon sydämessä on vaan vähän heikonlaisesti tuota tarjontaa.
ViiMax
Tracks
Mönkijä:: Sp 500

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Ainakin jotkut kiinalaiset nelikkomönkkärit on todella kankeita kääntymään, itse konkreettisestikin sen todennut ainakin Goes ja Rally USA.. Muista en osaa sanoa...
JaskaH
3WD

ViiMax, hyvä pointti. Tuo on oikeastaan ehkä suurin miinus goessin suhteen, ja kun se yhdistetään kankeaan vaihteensiirtoon, niin kampe ei vaikuta olevan sieltä näppärimmästä päästä... mutta kuten sanottua, pitäisi tosiaan käydä itse koeajamassa vekotin.

Olen kylläkin bongannut yhden goesin tuossa melkein naapurustossa. Pitäisi yrittää sattua kulkemaan paikan ohi sopivasti, kun omistaja on ulkosalla.
ViiMax
Tracks
Mönkijä:: Sp 500

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

JaskaH kirjoitti:ViiMax, hyvä pointti. Tuo on oikeastaan ehkä suurin miinus goessin suhteen, ja kun se yhdistetään kankeaan vaihteensiirtoon, niin kampe ei vaikuta olevan sieltä näppärimmästä päästä... mutta kuten sanottua, pitäisi tosiaan käydä itse koeajamassa vekotin.

Olen kylläkin bongannut yhden goesin tuossa melkein naapurustossa. Pitäisi yrittää sattua kulkemaan paikan ohi sopivasti, kun omistaja on ulkosalla.
Juu tuon sama vaihteensiirron kankeus tuntuu vaivaavan myös Rally USA 500 mallia, kyllä edelleenkin jos itse samoilla kriteereillä etsisin työ- / huvivälinettä niin kallistuisin Linhai / Trapper suuntaan. Kumpaakaan en ole omistanut, mutta molemmilla merkeillä olen ajellut sekä maastossa, että kovemmilla pinnoilla. Ovat molemmat varmastikin hintansa arvoisia kulkineita :!:
stequ78
Tracks
Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

Mä ottaisin kans Trapperin tai Linhain, koska ne musta on Kiinalaisista mönkkäreistä yleisempiä ja mitä niitä on mönkijälehdessä testattu niin ei ole haukuttu mitenkään huonoiks kuitenkaan haukuttu.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
lawnmower
Noppeli
Mönkijä:: Odes 4x4 2010

Viesti Kirjoittaja lawnmower »

JaskaH kirjoitti:Kiitokset kommenteista, lawnmower. Tuo Odes on mennyt itsellä vähän tutkan ali, mutta pitääpä ottaa sekin huomioon mönkkärimietinnässä, jos sellaisia sattuu tulemaan myyntiin tässä lähistöllä. Oliko itselläsi muuten mahdollisuutta koeajaa eri ehdokkaita? Olen itse miettinyt, että pitäisi käydä koeajamassa eri merkkejä sopivan tilaisuuden tullen, niin muodostuisi parempi käsitys noista... semminkin kun hankinnalla ei ole mikään mahdoton kiire (pahin mönkkärikuume on onneksi hieman laantunut). Tällä hetkellä kokemusta ei ole kuin uudesta, ohjaustehostimella varustetusta Grizzlystä, eikä ole mitään hajua, miten paljon esim. goessin ajettavuus tuosta poikkeaa. Täällä savon sydämessä on vaan vähän heikonlaisesti tuota tarjontaa.
Ei ollut ikävä kyllä mahdollisuutta kokeilla muita kiinalaisia, enemmän kokemusta on vaan Polaris 500 HO, HE, vai mikä se malli nyt oli. Kävin koeajamassa tuota Odesta, tuntui ihan hyvältä ja hintakin oli kohdallaan niin tein kaupat. Kannattaa ehdottomasti kokeilla muitakin ensin jos on mahdollista. En tosta ajettavuudesta sinänsä tiedä, tuntuu että kaikki on melko kamalia ajettavia tiellä, ainakin noilla maastorenkailla. Jotkut kunnon renkaat varmaan auttaisi asiaa. Takavedolla tiellä ajettaessa käytös on kyllä melkosen hätäistä, ohjaus ikäänkuin haukkaa. Nelivedolla tilanne paranee huomattavasti ja käytös rauhoittuu. Itsellä ajelut on pääosin metsäteitä, polkuja, tai muuta umpiryteikköä missä pidän tärkeänä tuota jousituksen toimintaa ja etenemiskykyä. Ne tuntuu olevan kunnossa tuossa kinuskissakin. Nelivedollakin kääntyy mielestäni ihan ok, ohjaus tosin on raskaampi. Kohta sitten kokeillaan lumitöitä kun sitä tänne etelään saadaan. Kilometrejä on takana vielä sen verran vähän etten osaa kovin syvällistä analyysiä tehdä.
Odes ATV 2010
Asseri80
Noppeli

Viesti Kirjoittaja Asseri80 »

Itellä ollu nyt kaks viikkoaTrapperi. kilsoja takana 180km ajeltu rankoja metsästä ja myös hupiajelua.. täyttää ainakin mun tarpeet ihan täysin, ja hintalaatu suhde ihan ok.
JaskaH
3WD

Nostanpa esiin tämän vuosi sitten aloittamani ketjun, ja osallistuneille kiitokset vielä kerran asiallisista vastauksista.

Vuosi siinä pyörähti, mutta tänään lopulta meni tilaukseen uusi Linhai 520 EFI. Laittelen varmaan kokemuksia tuonne Linhai-puolelle, jahka laite saapuu ja kokemuksia alkaa kertyä!

Ja jos Etelä-Savon suunnalta löytyy mönkijäimmeisiä, niin ilmoitelkaapa, jos tällainen keltanokka pääsisi jollekin reissulle mukaan kömpimään. Melko kiireistä tuppaa olemaan tämä elämä pienten lasten kanssa, mutta pitäähän sitä välillä harrastaakin.
vani
Noppeli

Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät (kampe hankittu)

Viesti Kirjoittaja vani »

Ittellä käytössä Goes 520 kömpijä, vm 2008. Ainut mitä tuohon on vaihettu on mittaristo, kun lopetti nopeuden näytön, vaihdon jälkeen toiminu moitteetta. Koksulla on tehty lumitöitä, vedetty tarpeen tullen kärryä, ajettu maantieajoa, ja välillä kömmitty mettässä, ja mittään valittamista ei ole, toimii kuin rolex, ja menee suolla samanlailla kun noi kalliimmarki veljet. Katsastin 11.9.2013 koksin, ja katastusmiehellä ei ollu muuta sanottavaa että hyvässä kunnossa on, ja kahto kyllä kaikki paikat läpi. Ajokilometrit on nyt 1600 km, ja vanhaan kerkes tulla vajaa tonni, ku lopetti yhteistyön mun kans.
vaniljacreme
6WD

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Goes löytyy ja pikku laittoa ja huoltoa on ollu. Aika yksinkertainen tekniikaltaan ja aika pitkälle pääsee normi työkaluilla. Varaosia löytyy aika hyvin. Harmi vaan kun varaosat ei taida sen kestävämpiä olla.
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
Saminiki
6WD
Mönkijä:: 850XP T3

Viesti Kirjoittaja Saminiki »

Itsellä Goessi ollut nyt vuoden verran ja en voi sanoo muuta ku et oon tyytyväinen. Laittamistahan noissa on aina ja kun ei ole peukalo keskellä kämmen(selkää) niin kyllä korjattua saa. Koneeseen oon vaihdellu osia vaikka kuinka paljon kun kuluvia ovat. Öljyjä ja muita nesteitä vaihdettu jopa liian useasti. Runkohan tuossa tuntuis olevan jotain alumiinin ja tinan sekoitusta kun on pehmeää, mutta eipä oo haitannu. Nyt jommasin isommat renkaat kesäx 27x12x12 taakse ja 26x10x12 eteen. Mahtuu just ja just pyörimään. Lumet olen työnnelly etukiinnitteisen auran(mallia puuilo) kanssa ja ilman ongelmia. Vaihteet tosiaan vois mennä paremmin tupaan mutta asian kanssa tulee tokmeen kun oppii tekniikan. Kääntyminen vaatii lentokentän, vähintään Helsinki-Vantaan kokoluokassa. Tulevana kesänä ajattelin jos enon maille Mikkeliin pääsis möyrimään, siellä on kunnon maastot. Sitte saa kunnon tietoa maazto-ominaisuuksista. En ole tionne Askolaan tai muualle oikein uskaltanut mennä kun tuo Goessi on ainoo millä pääsen töihin. Eli siis auto on mutta vaimon. N.10km on matkaa joten en kävele.
Ja kyllä joskus jos Suomessa pääsen rikastumaan niin osta OIKEAN mönkijän. Cana tai Polaristai joku sellanen ei kiinalainen.
Mutta hinta-laatusuhteeltaan goessi ON erittäin hyvä.
"Se oli jo tollanen ku me tultiin tähän..."
Ex. Comanche BS200S-7 TL
Ex. Goes 520 4x4 TL
Ex. Can-Am Outlander 650 HO TL
Antsu60
4WD

Viesti Kirjoittaja Antsu60 »

Saminiki kirjoitti:. Nyt jommasin isommat renkaat kesäx 27x12x12 taakse ja 26x10x12 eteen. Mahtuu just ja just pyörimään.
Mitenköhän nuo erikokoiset renkaat toimii nelivedolla ajaessa.
Saminiki
6WD
Mönkijä:: 850XP T3

Viesti Kirjoittaja Saminiki »

Iha jees. En tiiä miks mut nastakumeina on wandan p350:t kokoja 25/10-12 ja 25/8-12. Ostin viime kesänä ja nyt ne on niinki kulunu et edes pintaa 5mm ja takana 12mm. Tämä siis keskellä kuviota. Takuset on kulunu tasasesti ja etuset oikeastaan vaan keskeltä. Ja ennen ku ajattelet et liikaa painetta ni sanon et viimeset 5kk ajellu 0,4barilla ja sitä ennen 0,6barilla. Nyt tuntuis pito olevan paras. Ja samat paineet jokapuolella. Ja iskareitaki koitellu säädellä.

Tiiä onko sit syynä kiinan laite

Edit: aurauksetki on muutes säädetty.
"Se oli jo tollanen ku me tultiin tähän..."
Ex. Comanche BS200S-7 TL
Ex. Goes 520 4x4 TL
Ex. Can-Am Outlander 650 HO TL
Vastaa Viestiin