laillinen tieliikennemönkijä (?)

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Laiton mönkijä, voi voi mitä sitä joutuukaan lukemaan...
Täten juhlallisesti ilmoitan että minulla on ainakin laiton mönkijä!
Ja laittomammaksi tulee.
Kävelen myös joskus punaisia valo vasten.Ylinopeuttakin ajan autolla harvase päivä moottoritiellä/kehä 1:llä.En myöskään ole aina maksanut tv lupamaksua. etc, etc...
Noh, onneks ei olla Bagdadissa. Siellä mut kait jo hirtettäs. :wink:
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Tieliikenne laitteen kokeneena vaihdan takaisin maasto malliin, sinne nämä vehkeet on tehty(ainakin 4x4)

Osa syy vaihtoon on siinä, että 15kw on hanurista :!: ja henk. koht. en tykkää jännittää liikenteessä ollessani koska polliisi vie kilvet ja sakottaa, kun ei oo kurit kiinni.
Pahimmassa tapauksessa olen liikenne onnettomuudessa mukana ja maksan omat + muiden vahigot, kun oli laiton peli ja aiheutin onnettomuuden.
tripleT
4WD
Viestit: 231
Liittynyt: 18 Syys 2006 11:02
Paikkakunta: Pirkkala Can Am Renegade

Viesti Kirjoittaja tripleT »

viritetty on mönkijäni, jos nyt viritykseksi lasketaan perinteiset "köyhän miehen virit", putki, suuttimet jne. Vehkeen kun aikanaan sain, siinä oli pakoputken päässä hitsattuna prikka, jonka reiän halkaisia oli 9mm! arvaa jaksoko kunnolla edes käydä! prikka mäkeen, niin johan rupes paremmin pelaan. sisäänajon oltua ohi otin kaasarista "rajoittimen" pois. dynon setin hommasin jotta pelais paremmin, ilman sitä alakierroksilla nyki jne. ko. ominaisuus ei kuulu tieliikenne käytössä olevaan vehkeeseen! putken hommasin pääasiassa hienompien äänien toivossa!
jotkut vaan tykkää ajaa laitteilla jotka kiihtyy, kulkee ja toimii. kyllä minun riisimopollakin kerkee ja käyttis autokin taittaa 0-100km/h 8s. pintaan.
olkoon nopeusrajotukset rajoittimena. ei noilla saatanan saarnoilla asia miksikään muutu! vakuutusmaksut ovat nousupaineessa ilman virittämisiä tai kuristusten poistoja, tainnut vakuutusyhtiöitä yllättää nämät mönkijäkuviot. Pirkkalan AVK:llakin vähän väliä on joku TL-mönkijä paskaksi ajettuna. osa ollut ihan varmasti laillisiakin, yhestä predasta en kyl tiedä! :wink:
deeäksär
4WD
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Heinä 2006 09:31

Viesti Kirjoittaja deeäksär »

nuo meidän vehkeet kulkee vakiona noin 110. ihan uteliaisuuttani kertoisitteko sellaisia koneita joille tuo 80 on vaikea saavuttaa(?)
ihan tervettä virittämistä on mielestäni sellaiset tapaukset joissa
a) tuote ei kulje vähintää 90
b) mootori on niin kuristettu eittei toimi kunnolla

yleensä näihin apu on löytynyt nostamalla neula ylä-asentoon ja säätämällä. ilmanoton kuristeet poistamalla. pakopuolen virtauksiin puuttuminen on keskimäärin turhaa (ie juurikaan vaikuta tehoon eikä paranna toimivuutta)ja sitten siinä tulee se katalysaattoriongelma vastaan. nokka-akselihionta auttaa jos nämä helpoimmat ei.

jos paremmat äänet on tavoitteena se on ihan ymmärrettävää ja lisää jossain määrin liikenneturvallisuutta. mutta katalysaattorin poisto taas tuhoaa yhteistä ilmakehäämme.

tällaiset muutokset eivät katsastuksessa näy eivätkä näinollen ketään kiinnosta.

jos liikennekoneeseen halutaan sen sijaan maastokoneen tehoja, mennään ulos ymmärrysalueelta...kyseessä on kaksi eri ajoneuvoluokkaa joiden välillä on tehtävä valinta ostovaiheessa.

että saisko listaa näistä ongelmallisista merkeistä/malleista. kiitos.
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

deeäksär kirjoitti:nuo meidän vehkeet kulkee vakiona noin 110. ihan uteliaisuuttani kertoisitteko sellaisia koneita joille tuo 80 on vaikea saavuttaa(?)
ihan tervettä virittämistä on mielestäni sellaiset tapaukset joissa
a) tuote ei kulje vähintää 90
b) mootori on niin kuristettu eittei toimi kunnolla

yleensä näihin apu on löytynyt nostamalla neula ylä-asentoon ja säätämällä. ilmanoton kuristeet poistamalla.
pakopuolen virtauksiin puuttuminen on keskimäärin turhaa (ie juurikaan vaikuta tehoon eikä paranna toimivuutta)ja sitten siinä tulee se katalysaattoriongelma vastaan. nokka-akselihionta auttaa jos nämä helpoimmat ei.

jos paremmat äänet on tavoitteena se on ihan ymmärrettävää ja lisää jossain määrin liikenneturvallisuutta. mutta katalysaattorin poisto taas tuhoaa yhteistä ilmakehäämme.

tällaiset muutokset eivät katsastuksessa näy eivätkä näinollen ketään kiinnosta.

jos liikennekoneeseen halutaan sen sijaan maastokoneen tehoja, mennään ulos ymmärrysalueelta...kyseessä on kaksi eri ajoneuvoluokkaa joiden välillä on tehtävä valinta ostovaiheessa.

että saisko listaa näistä ongelmallisista merkeistä/malleista. kiitos.


No jos ihan tarkasti katsotaan, niin nuo yllämainitut muutokset aiheuttaisivat tarkemmassa katsastuksessa tuon kilpien poiston. Suurin osa L7e:stä on kuristettu juurikin ilmansaantia pienentämällä ja/tai kaasuvivuston liikettä rajoittamalla. :roll:

Tätä taustaa vasten pidän sangen kummallisena sitä, että meuhkaat täällä virittämistä ja kuristusten poistoa vastaan, mutta kuitenkin yllämainitussa kommentissasi sen olet valmis hyväksymään? Ja mitä tulee saastuttamiseen, niin muistaako kukaan mikä oli testin lopputulos, kun verrattiin moottorikelkkaa Audin TDi:hin suhteessa saastutukseen? Kelkalla kun ajoi kilometrin, niin saman verran saastetta tuotti Audi 1000 kilometrin matkalla... Mietipä sitä. :idea:

Tarkoituksenani ei tällä viestillä ole provosoida, vaan ennemminkin kyseenalaistaa. :?:

Ja yksi malli mikä kaipaa järjellisempää kuristusta on esimerkiksi Yamahan 350 Raptor. Alunperin 19Kw kone on kuristettu 7,5Kw:seksi. Äly hoi, vähempikin olis kai riittänyt.
l Kipu on vain tunne l
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

deeäksär kirjoitti:nuo meidän vehkeet kulkee vakiona noin 110. ihan uteliaisuuttani kertoisitteko sellaisia koneita joille tuo 80 on vaikea saavuttaa(?)
ihan tervettä virittämistä on mielestäni sellaiset tapaukset joissa
a) tuote ei kulje vähintää 90
b) mootori on niin kuristettu eittei toimi kunnolla

yleensä näihin apu on löytynyt nostamalla neula ylä-asentoon ja säätämällä. ilmanoton kuristeet poistamalla. pakopuolen virtauksiin puuttuminen on keskimäärin turhaa (ie juurikaan vaikuta tehoon eikä paranna toimivuutta)ja sitten siinä tulee se katalysaattoriongelma vastaan. nokka-akselihionta auttaa jos nämä helpoimmat ei.

jos paremmat äänet on tavoitteena se on ihan ymmärrettävää ja lisää jossain määrin liikenneturvallisuutta. mutta katalysaattorin poisto taas tuhoaa yhteistä ilmakehäämme.

tällaiset muutokset eivät katsastuksessa näy eivätkä näinollen ketään kiinnosta.

jos liikennekoneeseen halutaan sen sijaan maastokoneen tehoja, mennään ulos ymmärrysalueelta...kyseessä on kaksi eri ajoneuvoluokkaa joiden välillä on tehtävä valinta ostovaiheessa.

että saisko listaa näistä ongelmallisista merkeistä/malleista. kiitos.
Siis vertaatko keveätä DXR-konetta raskaaseen 4x4 koneeseen, siis vaikkapa Polaris-Sportmaniin tai CF-Motoon? Nämä laitteet painaa yli 300 kg ja silloin tämä 15 kW tehoraja tuntuu. Näillä laitteilla ajetaan myös maastossa, joten siellä on kaikki teho tarpeen. 15kW:lla laite muuttuu maastossa vaaralliseksi, kun mäkeä ei pääsekään ylös. Myöskin lumessa puskiessa kaikki tehot on tarpeen. Myöskin rengastus on koneissa aikalailla erilainen. E-hyväksytty, 25-27" rengas laittaa julmetustu hanttiin yli 60km/h nopeuksissa.

Ja ihan turha tulla nillittämään, että kelkat on lumelle ja maastomönkijät maastoon. Idea tässä keskustelussa on tuumata, miten kalliista L7E-koneesta saisi kaiken hyödyn irti, niin maantiellä kun maastossa.
Viimeksi muokannut Roosa999, 05 Helmi 2007 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
OlliRV
6WD
Viestit: 408
Liittynyt: 02 Loka 2006 23:39
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja OlliRV »

Pitäis olla maasto/maantienappula siinä starttinappulan vieressä :wink: Ihan tosi 8)
"Tosi Varovasti"

Can-Am Outlander 800 H.O. EFI -07
Tieliikenne
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Roosa999 kirjoitti:En ota kantaa varsinaisesti virittämiseen, mutta huomiona Liikenne- ja viestintäministeriö voisi ottaa tästä opiksi ja tehdä mahdolliseksi koneiden tehojan nostamisen ja laskemisen tie- ja maastokäytön välillä. Kohtapuoliin koneet on kaikki ruiskuja, jossa tämä tehon nosta ja lasku olisi helposti toteutettavissa.

Täällä on ollut keskustelua tehorajoittajista, joka on oikea tie, mutta lailliseksi ne ei koneita tee, jos oikein pilkkua viilataan, sillä tehot on rajoitettu koneissa tyyppikatsastuksen mukaisesti ja se ainoa oikea tapa rajoittaa tehoja 15 kilowattiin... siis lainkirjaimen mukaan.

Jälkikäteen asennetut toki ovat lain hengen mukaisia, joten mielestäni sen pitäisi riittää, mutta tuskin katsastusmiehelle jos rupeaa sitä puolta tosissaan syynäämään.

Varsinaisesti tästä viripuuhasta naputtaa eniten tuo 50cc -koneisten harrastajakunta. Toki L7E luokastakin on kirjoittelua, mutta vähemmälti.

Itse toki olen rajoittamattomien koneiden kannalla ja jos nyt jokin raja pitää laittaa esimerkiksi näiden vakuutusmaksujen takia, kahden pahan väliltä valitsisin 80 km/h rajoituksen.

Tuon nappulan kannalla olin ihan alusta saakka.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
deeäksär
4WD
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Heinä 2006 09:31

Viesti Kirjoittaja deeäksär »

tuo maasto/maantie kytkin olisi aivan loistava ratkaisu, jos se
a. olisi mahdollista
b. kaikki muistaisivat aina painaa sitä tullessaan tielle

laittakaa järjestöjen puuhamiehet/-naiset tällaista adressia menemään tie- ja liikeneministeriöön päin. tulen allekirjoittamaan ja liputtamaan asian puolesta.

raptorimiehelle:
miksi tämä puheenaihe herättää niin kuumia tunteita?
raptori on käsittääkseni niin hyvä tiekone kuin rahalla saa, ylisstivät sen ominaisuuksia TM testiryhmässäkin , nimenomaan suorituskykyä.
mikä estää jereä viilaamasta koneesta 15 kW tasan ulos kunhan antaa katalysaattorin olla putkessa. tällä hetkellä ei mikään. jos meuhkaaan mielestäsi olen pahoillani, en tiennyt että KIRJOITETTU teksti voi näyttää meuhkaamiselta. ei ollut tarkoitus. kuumana on tunteet monella muullakin heti kun asian pöydälle ottaa. nooh, puhutaan sitten vaikka säästä. ...etti - ...kele - .....tttu...aatana ja kymmenen hymiötä päälle kun on niin kylmä että nenänpää jääty tuossa parin kilsan matkalla!!!

eikun tässä vaiheessa eletään sellaista aikaa kun pääosa tuosta liikennekalustosta tulee vasta vuoden tai parin kuluttua k-tettavaksi. on mielestäni hedelmällistä puida tätä tässä vaiheessa verrattuna siihen että sanomista tuleee sitten konttorilla. mutta ei ollut tarkoitus kenenkään hermoja kuumentaa. kerätään tietoa noista ongelmalaitteista. jos vaikka jotain positiivista saisi tuotua esille koulutustilaisuuksissa ym. joissa työ puolesta näitäkin asioita pyöritellään.

tuohon joku hymiö jollon nenä jäässä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

tuo maasto/maantie kytkin olisi aivan loistava ratkaisu, jos se
a. olisi mahdollista
b. kaikki muistaisivat aina painaa sitä tullessaan tielle
Teknisesti täysin mahdollista, rajoittimien käyttö on sitten kuskista kiinni, aivan kuten suuntavilkun käyttäminenkin tai suojatien eteen pysähtyminen jos sen edessä on auto pysähtyneenä.
mikä estää jereä viilaamasta koneesta 15 kW tasan ulos kunhan antaa katalysaattorin olla putkessa.
Jereä estää viilaamasta se että sillä ei ole enään Raptoria :lol:

Myös käsittääkseni laki estää viilaamasta laitetta tehokkaammaksi. Jos tahot nostetaan 15kw tasolle niin tyypitys on edessä koska sitä ei ole tyypitetty 15kw tehoille.

En oikein ymmärrä deeäksärrän pointtia tässä meuhkaamisessa. Lain mukaan muutoksia ei saisi tehdä koska tyyppihyväksyntä raukeaa muutosten myötä ja itsekkin olet sitä mieltä että tehot on oltava kurissa. Toisaalla taas oikein kehoitat rikkomaan lain kirjainta ja pyydät henkilöä virittämään laitteen laittomaksi vaikka tehot jäisivätkin alle 15kw tasolle...

Perverssiä eikö totta?

Kannattaa joskus käydä ajamassa eri merkkisiä tieliikenne mönkijöitä ja sen jälkeen vasta arvostella täysitehoisen mönkijän soveltuvuutta tieliikenteeseen.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

deeäksär kirjoitti:...mikä estää jereä viilaamasta koneesta 15 kW tasan ulos...
Ähh... Taasko tästä pitää...

Jos laite on tyypitetty XX kilowattiseksi, sitä EI saa mennä muuttamaan. Jos muuttaa 7,5Kw Raptorin 15KW:ttiseksi, se EI ole enää tyypityksen mukainen, eli siis laiton --> kilvet lähtee.

Itse kunkin koneen rekisteriotteessa on maininta maksimitehosta ja myös teho/painosuhde. Nämä lukemat kun tarkoituksenmukaisesti omistajan toimesta ylitetään, on kone silloin tyypityksen vastainen ja laiton.
Jos koneessa on kaikki maahantuojan tyypitystä vastaava kuristukset kiinnitettynä ja se ylittää siitä huolimatta mainitut teholukemat, asiasta vastaa silloin k.o. laitteen maahantuoja.

15Kw on EU-direktiivin mukainen MAKSIMIteho joka saa olla L7e-luokan ajoneuvossa. Viimekädessä kuitenkin tyypitys määrää kunkin laitteen maksimitehon, ei tuo direktiivi.
l Kipu on vain tunne l
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

deeäksär kirjoitti:...ajoneuvotekniikasta pitäisi (?) työn puolesta jotain tietää ja katsastuksesta...
http://www.keskustelu.sammysatv.com/vie ... ght=#76485

Jos tuo oikeasti pitää paikkansa, niin hiukan ihmetyttää tuo tietämättömyys tyypityksestä ja sen rajauksista...
l Kipu on vain tunne l
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Joo, siis 15 kW on lain sallima raja L7E koneelle, mutta se voidaan tyypityksessä vetää tiukemmallekin ja tällöin kun kosketaan koneen tehoihin, ollaan laittomuuksien tiellä. Eli 9kW jos nostetaan 15kW tasolle, ollaan laittomilla teillä.

Ja edelleen topikissa käsitellään "mitäs jos" tyyppisiä asioita, eikä aina niin absoluuttista Law&Order - osastoa
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

Roosa999 kirjoitti:...Ja edelleen topikissa käsitellään "mitäs jos" tyyppisiä asioita...
Mitäs jos. Jos, niin mä olen nopeusrajoituksen kannalla. Max 100 km/h riittää mainiosti, jottei ole muun liikenteen haittana.
l Kipu on vain tunne l
deeäksär
4WD
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Heinä 2006 09:31

Viesti Kirjoittaja deeäksär »

rauhoittukaa hyvät ihmiset. mä olen tämän keskustelunaiheen avannut ja mä käytän sen tuomaa ajatuskertymää omiin tarkoituksiini jotka ovat aivan viattomia ja epäitsekkäitä. jotkut esittämistäni argumenteista ovat faktaa jotkut fiktiota. olen erittäin ilahtunut siitä oikean tiedon määrästä mitä tässä on esiin tullut. huolettaa vaan tosiaan tuo vakuutusmaksujen nousu-uhka. en lähde tässä omia enkä muiden argumentteja korjaamaan enkä muuttamaan. olen saanut hyvän kuvan siitä miten näihin asioihin harrastajian parissa suhtaudutaan.älkää loukkaantuko. nyt on joku jo melkein ajojahtiin alkanut kun aikaisempia kirjoituksiani eri aiheista on lypsetty mukaan ja pyydetty kotiin soittelemaan(mitä äitiskin siitä sanoisi?).perverssiäkö?

mä von suksia kuuseen koko palstalta jos täällä ei ole soveliasta suutaan soittaa miten haluaa ja mistä haluaa. kiitos!

ajoin saakeli ojaan tuossa ruokikselta tullessani. lähti sentään ehjänä ylös. housut täynnä lunta. että kutistu kikkeli lumessa pieneksi. pah - se olikin tupakintumppi...siellä sen allahan se kikkeli olikin...(puh)
Vastaa Viestiin