saako tämmöistä kärryä vetää mönkijällä jossa ei ole alunperin ollu vetokoukkua?joka on itse asennettu jälkikäteen eli ns. omavalmiste.tryyk1 kirjoitti:Jos meinaat L7 eli nelipyörän eli rekisteröidyn mönkijän kärryä, niin:japit kirjoitti:Tää saitti on hyvä, mutta sisältää aika paljon vanhaa ja ristiriitaista tietoa ???
Jos joku joka tietää tämänpäivän lakipykälistä olisi niin ystävällinen että tekisi kunnon yhteenvedon niin uskoakseni aika moni olisi erittäin tyytyväinen
Itseäni ainakin askarruttaa seuraavat asiat !!
1. mönkijän peräkärry oltava millainen ?? jos sitä vetää tiellä
- Onko peräkärry oltava rekisteröity / tai riittääkö että valistaja sanoo sen täyttävän " vaatimukset "
- Onko siinä oltava valot,vilkut,heijastimet
- Onko kilpi oltava takana ja missä tilanteissa.
Tässä joitakin kysymyksiä !!
Kiitän jo nyt hyvistä ja asiallisista vastauksista !
- yksiakselinen
- max leveys 150 cm
- heijastimet, valot ja myös vilkut oltava
- massa puolet veturin omasta massasta ellei valmistaja määrännyt alemmaksi
- E-hyväksytyt renkaat
- nopeusrajoitus 80 km/h paitsi jousittamaton 60 km/h
- ei tarvi rekisteröidä
- ylimääräinen rekisterikilpi tai veturin kilpi asennetteva kärryn perään ellei veturin kilpi näy
Saako vetää kärryä liikenteessä?
Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
ex cpi xs250
ex Comanche cross 200cc
http://kuvablogi.com/blog/28959/
http://www.villenrengasjakone.fi/
ex Comanche cross 200cc
http://kuvablogi.com/blog/28959/
http://www.villenrengasjakone.fi/
Re: Peräkärryn vetämisestä tiellä
Jos kysymyksessä on tieliikkennemönkijä, niin suurin vedettevä massa löytyy siitä mönkijän rekisteriotteesta.
Ei kait tuota sen enempää tarvinne arpoa. Esim. Polaris sportsman 500E 160kg.

Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
Luin silmät kiiluen koko viestiketjun läpi, mutta mieltä jäi vaivaamaan vielä yksi kysymys... Rekisteriotteessani ei lue suurimman sallitun kärryn painon kohdassa mitään. Tarkoittaako tämä sitä, että en saa vetää minkäänlaista kärryä vai että saan vetää kärryä jonka kytkentämassa on puolet mööpelin painosta? Ohjekirjassa valmistaja ilmoittaa suurimmaksi sallituksi kärryn painoksi 335kg. Tarvis saada raivaussaha ja moottorisaha + tarvikkeet siirtymään työmaalta toiselle ja varsinkin raivuri on paha laittaa ritseille..
- migu250
- Tracks
- Viestit: 1270
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
- Paikkakunta: Pohjois-Espoo
- Viesti:
Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
Jos valmistaja niin ilmoittaa että kärryn paino, eikä kokonaisuus massa silloin lasketaan kärryt+vetolaite+ kärryssä oleva tavara.Jussi H kirjoitti:Luin silmät kiiluen koko viestiketjun läpi, mutta mieltä jäi vaivaamaan vielä yksi kysymys... Rekisteriotteessani ei lue suurimman sallitun kärryn painon kohdassa mitään. Tarkoittaako tämä sitä, että en saa vetää minkäänlaista kärryä vai että saan vetää kärryä jonka kytkentämassa on puolet mööpelin painosta? Ohjekirjassa valmistaja ilmoittaa suurimmaksi sallituksi kärryn painoksi 335kg. Tarvis saada raivaussaha ja moottorisaha + tarvikkeet siirtymään työmaalta toiselle ja varsinkin raivuri on paha laittaa ritseille..
Tuo ilmoitettu paino viittaa, kyllä maastomönkijään.
Lisäksi pitää ottaa huomioon mitä vetokuulalla saa vetää, kiinnitys kun tuppaa olemaan aika huono jos massaa on enempi.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
En oikein saanut tuosta vastauksesta irti sitä, että saako kärryä vetää vai ei kun rekisteriotteessa ei ole siitä mitään mainintaa?
Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
Kyllä tuon tulkitsisin että saa kun massa puolet veturin massasta ellei valmistaja maininnut alemmaksi.
Eli esim. omaan canaan voisi 150kg (??) jos omapaino 300kg. Siihenhän lie katsotaan veturin omapaino, ei kok.paino?
Itseäni jäi mietityttämään että onko väliä onko rekisterissä tai ei jos muut kriteerit täyttyy? Turhaahan sitä kilvissä pitää kun ei pakko mutta jos vetää vaikka rekisterissä olevaa pikkukärryä tms.
Eli esim. omaan canaan voisi 150kg (??) jos omapaino 300kg. Siihenhän lie katsotaan veturin omapaino, ei kok.paino?
Itseäni jäi mietityttämään että onko väliä onko rekisterissä tai ei jos muut kriteerit täyttyy? Turhaahan sitä kilvissä pitää kun ei pakko mutta jos vetää vaikka rekisterissä olevaa pikkukärryä tms.
Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
Mites on tuon rekisteröimättömän Vahva-Jussikärry-yhdistelmän vetäminen liikenteessä, käsittääkseni sille tulee painoa nostureineen ja kaikkinen härpättimineen lähemmäs 500 kiloa, ellei jopa enempikin? Mönkijällähän noita kuitenkin vedetään. Ovat 2 akselisia ja painoakin on enemmän kuin vain puolet mönkijän painosta...
- FinnMack
- Tracks
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
- Paikkakunta: Roimalandia
Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
Vedän Vahva-Jussia liikenteessä.Pedari kirjoitti:Mites on tuon rekisteröimättömän Vahva-Jussikärry-yhdistelmän vetäminen liikenteessä, käsittääkseni sille tulee painoa nostureineen ja kaikkinen härpättimineen lähemmäs 500 kiloa, ellei jopa enempikin? Mönkijällähän noita kuitenkin vedetään. Ovat 2 akselisia ja painoakin on enemmän kuin vain puolet mönkijän painosta...
Veturina Traktoripolle jolla saa vetää 650kg:n perävaunua.Polle itsessään painaa 430kg vakiokamppeissaan.
Kärryn etusermissä on hitaan ajoneuvon kolmio asennettuna taaksepäin ja joskus olen laittanut väliaikaisen takavalo
setin paikalleen kärryn perään mutta laiskuutani se usein jää asentamatta..
Laki sanoo että jos traktorin hinattava laite peittää takavalojen näkyvyyden niin valot on oltava kärryssä takana.
Pihalta löytyy myös kipillinen telikärry johon olen asentanut takavalon ja hitaan ajoneuvon kolmion sekä 50kmh:n rajoituslätkän.
Tämä vaan huumormielessä...
Molempia olen vedellyt liikenteessä Poliisien osoittaessa ainoastaan mielenkiintonsa katsellessa menoani.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
- FinnMack
- Tracks
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
- Paikkakunta: Roimalandia
Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
Ohops.. tuplat tuli. 

Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
Joo kyllähän se traktorilla menee...vai tartteeko traktorinkin perässä olla jo jarrullinen kärri jos noin paljon painaa....mutta miten on tavallisen mönkijän kanssa, saako niillä vetää Vahva-Jussi-peräkärriyhdistelmään liikenteessä ollenkaan vai ei? Mönkijäthän painaa yleensä siinä 350-450kg, eli kärrissä on paljon enempi painoa.FinnMack kirjoitti:Vedän Vahva-Jussia liikenteessä.Pedari kirjoitti:Mites on tuon rekisteröimättömän Vahva-Jussikärry-yhdistelmän vetäminen liikenteessä, käsittääkseni sille tulee painoa nostureineen ja kaikkinen härpättimineen lähemmäs 500 kiloa, ellei jopa enempikin? Mönkijällähän noita kuitenkin vedetään. Ovat 2 akselisia ja painoakin on enemmän kuin vain puolet mönkijän painosta...
Veturina Traktoripolle jolla saa vetää 650kg:n perävaunua.Polle itsessään painaa 430kg vakiokamppeissaan.
Kärryn etusermissä on hitaan ajoneuvon kolmio asennettuna taaksepäin ja joskus olen laittanut väliaikaisen takavalo
setin paikalleen kärryn perään mutta laiskuutani se usein jää asentamatta..
Laki sanoo että jos traktorin hinattava laite peittää takavalojen näkyvyyden niin valot on oltava kärryssä takana.
Pihalta löytyy myös kipillinen telikärry johon olen asentanut takavalon ja hitaan ajoneuvon kolmion sekä 50kmh:n rajoituslätkän.
Tämä vaan huumormielessä...
Molempia olen vedellyt liikenteessä Poliisien osoittaessa ainoastaan mielenkiintonsa katsellessa menoani.
-
- 3WD
- Viestit: 108
- Liittynyt: 19 Huhti 2008 17:13
- Mönkijä:: xp 850-13 EUt +Country330+1,4
- Paikkakunta: pieksämäki
Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
Saa vetää ja vahva-jussihan ei paina tyhjänä ko 360 kg. Vaan sitten kuorman kanssa pitäis olla valot, kun koneen omat valot lakkaa näkymästä.
Minuakaan ei ole virkavalta edes jutustelu mielessä pysäyttänyt, pitkiä katseita on kyllä vaihdettu..
Minuakaan ei ole virkavalta edes jutustelu mielessä pysäyttänyt, pitkiä katseita on kyllä vaihdettu..

Beathill
Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
Vaikka kärri painaisikin tyhjänä ja riisuttuna versiona tuon verran, silti se on enempi kuin vain puolet mönkijän painosta, vai minkä mönkijän omapaino on 720kg?saimi kirjoitti:Saa vetää ja vahva-jussihan ei paina tyhjänä ko 360 kg. Vaan sitten kuorman kanssa pitäis olla valot, kun koneen omat valot lakkaa näkymästä.
Minuakaan ei ole virkavalta edes jutustelu mielessä pysäyttänyt, pitkiä katseita on kyllä vaihdettu..
Eli kyllä se Vahva-Jussikärri-yhdistelmä saattaa helposti painaa enempi kuin 360kg, tietysti riippuu miten hyvin sitä on varusteltu, mutta esim. seuraava paketti painaa jo aika paljon enempi:
kärri 150kg (valmistajan sivuilta), nosturi 150kg (valmistajan sivuilta), hydrauliyksikkö 38kg (valmistajan sivuilta), lisäksi tuossa saattaa olla lava päällä joka on oman arvioini mukaan ainakin 150kg, nesteet eivät ilmeisesti sisälly valmistajan painoihin, eli niistäkin tulee varmaan 20kg, hydraulinen vinssikin painaa kait yli 5kg ja jos kärry on varustettu 4-vedolla, sekin painaa varmaan n. 20kg...ja usein kun mennään paikasta toiseen erilaisiin töihin, lavalla saattaa olla kahmari (20kg) ja tukkikoura (10kg)...joten todellista "tyhjä"painoa kertyy helposti yli 550 kg.
- jesi
- Tracks
- Viestit: 2029
- Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
- Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
- Paikkakunta: Tampere
Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
Laitoinpa kyselyä meneen, mutta veikkaan ettei taiwanin tytöt anna lupia moiseen huvitukseen 
Ois saanu koiratki reissulle mukaan

Ois saanu koiratki reissulle mukaan

/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
Ei kai teillä mene L7e ja T3 sekaisin - tai ainakin puhutte molemmista vuorotellen, rinnakkain ja limittäin ? L7e rajoitukset on paljon ankarampia, kun veturi voi (ainakin periaatteessa) kulkea niin kovaa kuin paikallinen rajoitus sallii (vaikka käytännössä sellainen 15kW laillinen L7e, jolla yleensä saa mielekkäänpainoista peräkärryä vetää, ei edes yksinään paljoa yli 70 km/h kulje ..), kun taas traktori kulkee/saisi kulkea max 40 km/h.Pedari kirjoitti:Vaikka kärri painaisikin tyhjänä ja riisuttuna versiona tuon verran, silti se on enempi kuin vain puolet mönkijän painosta, vai minkä mönkijän omapaino on 720kg?
Re: Saako vetää kärryä liikenteessä?
Moi
mielestäni tuolla materiaalissa on aika mukavasti kerrottu miten tämä viranomaisten mielestä menee
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.n ... aktori.pdf
mielestäni tuolla materiaalissa on aika mukavasti kerrottu miten tämä viranomaisten mielestä menee
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.n ... aktori.pdf