Tieliikennemönkijän katsastus

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
hemuli81
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 06 Marras 2009 13:24
Mönkijä:: Ei ole
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja hemuli81 »

2x4Mönkii kirjoitti:
Sattuipa vaan että minulla happiarvo oli liian suuri 9.5 (sallittu 5), ja hylky. :twisted:
Ei ole katsastusmies osannu oikein hommaansa taas :evil: , Trafin ohjeen mukaan päästöt mitataan "mahdollisuuksien mukaan". Eli jos se päästömittarin pilli ei mahdu kokonaan sinne putkeen niin siinä on aina liikaa happea ja jos vielä sattuu olemaan "hapetin" niinkuin kinkkivehkeissä, niin happea on aina liikaa. Ilmeisesti tästä syystä on annettu katsastusmiehille mahdollisuus joustaa, jota kaikki eivät ymmärrä/halua käyttää.
Uudenmaan Mönkijät Ry

Ex: Comanche 200
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Tuolla Järvenpään konttorilla on noi ednet78:sin mainitsemat raja-arvot printattuna lapulle siihen mittarin kylkeen ja koskee kaikkia mönkijöitä .Mitataan kaikista liikenne mönkijöistä ilman mallimerkkien omia arvoja.Näköjään hinta vaihtelee tilanteen mukaan sillä minulta päästömittaus veloitettiin ja toisilta ei ? omassa tuli myös hylky päästöjen takia ja muutaman nivelen.Toivottavasti noi katsastus systeemit joskus standardisoituu ja saadaan sama kohtelu joka asemalle ja asiakkaalle.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
syvälläsuossa
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Loka 2011 09:34

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja syvälläsuossa »

Tere. Kävin eilen näyttämässä Arctic-cattiani karjaan a-katsastus asemalla.Katsoi valot vilkut ajeli pari kierrosta aseman ympäri testaten jarrut jonka jäkeen halliin ja siellä mittasi pakokaasut:co-pitoisuus:0.62 HC-pitoisuus:34 CO2-pitoisuus:5.62 O2-pitoisuus:12.70.Sit väänneltiin hiukan renkaita välyksiä etsien,raidetangon päät molemmat hiukan välykselliset :shock: Katsastus päätös:HYVÄKSYTTY =D> merkintä otteeseen vaihdettava kahden viikon sisään nuo raidetangon päät...58 euroa maksoi tämä noin 15-20 minuutin kestoinen jännitys näytelmä :D Jaa niin ja sen runkonumeron kattoi ja renkaat...
Avatar
Villeristo
3WD
Viestit: 87
Liittynyt: 27 Loka 2011 21:30
Mönkijä:: Linhai 300 2x4 -06

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Villeristo »

Lempäälässä kävin Ideaparkin kupeessa keskiviikkona. 40€ maksoi ja ulkona testasi jarrut. Sisällä tunkilla etupää ylös ja tutki välykset. Valot tietysti tarkastettiin. Hylky tuli etukäteen haetun päästöpaperin kierrosten takia, koska liian suuret kierrokset. Ajelin sitten suoraan korjaamolle ja uusi paperi mukaan. Sen kanssa sitten menin (autolla) konttorille ja taas on yli vuosi ajoaikaa. Palvelu on tuolla ollut aina loistavaa, menen jatkossakin. Uusinta maksoi 5€.
Ne jotka juoksevat, ovat lähteneet liian myöhään. Minä käytän moottoria.
Jape II
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Marras 2011 20:07
Mönkijä:: TRX420FA
Paikkakunta: Nastola - Ruokolahti

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Jape II »

1 Mikä mönkijä

Sym QuadLander 250 -06

2 Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli

Hyväksytty, ei huomautettavaa

3 Paljonko maksoi

55€ sis. pakokaasumittaus

4 Mitä oikeasti tarkistettiin

Jarrut koeajolla, valot/vilkut, alapallot, raidetangot, tyyppikilpi, runkonumero ja rengaskoko

5 Paikkakunta

Lahti K1 Lotila

6 Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona.

CO% 1,69
CO2 5,6

7 Muuta kerrottavaa asiaan littyen.

Erittäin asiallista palvelua!!
Puuhis66
4WD
Viestit: 141
Liittynyt: 03 Helmi 2010 11:24
Paikkakunta: Salo / Pertteli

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Puuhis66 »

Tänään 22.12.2011 käyty näyttämässä tegua.

Ja leima tuli ilman huomautettavaa =D> .

Kävin A-Katsastuksessa Salon Enolassa. Hinta 38 €, eikä mitattu pakokaasuja...
Mikä luvataan se pidetään.
Kuva
http://www.puuhis66.kuvat.fi/kuvat/

Uudenmaan Mönkijät ry
Klasu_
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Kesä 2010 19:22

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Klasu_ »

Jees, laitetaas tännekkin oma (melko jännä) katsastuskokemus

Mönkijä: Yamaha Raptor 700i

Katsastuspaikkakunta: Helsinki

Pomppasi ekalla yrittämällä päästöistä, uusinnasta läpi

Hinta: Itse katsastus oli 75e + pakokaasut uusinnassa muistaakseni 28e

Mitä tarkastettiin: Valojen toiminta, katottiin välyksiä ohjauksessa/pyörien tuennassa, "koeajo" oli käytännössä parkkipaikalta sisään halliin hyvin rauhassa.

Pakokaasujen raja-arvot/toteutuneet boldattuna;

CO 3,5 0.88

HC 600 31

O2 5,00 2,8

Mittaustavasta oli suurta epäselvyyttä alussa, lopussa tultiin seuraavaan; Tyhjäkäynnillä ja 1/3 maksimikierroksista (milläs toteat kun näissä ei kierroslukumittaria?)

Muuta kerrottavaa:

Jees, eli varsin vaiheikas tarina tämä.

Eli katsastukseen teippasin Raptorin e-hyväksymättömät vakiovalot, myöskään polttimot eivät olleet paikallaan. Tämä oli kuulemma täysin okei, koska ovat mönkijässä vakiona. Jälkiasennettuja (ilman e-leimaa) ei kuulemma saisi olla edes laitteessa kiinni.

Laitteessa on Devilin kokoputkisto (ilman kattia siis) ja pc3.
Tästä sitten tulikin ongelma päästöjen muodossa.
Ensimmäisellä kerralla seurasin katsastustapahtumaa kauempaa, enkä havainnut (omasta mielestäni) hylkäykseen johtavaa syytä. Päästöt oli siis ainoa ongelma, Co ja HC molemmat yli tuplasti raja-arvot.
Ensimmäisellä katsastuskerralla laitteesta oli mitattu vain tyhjäkäynnin päästöt, "kierroksilla" sarakkeet oli ruksattu yli!


Tästä viisastuneena vaihdoin laitteeseen uuden sytytystulpan (iridium) ja ilmanputsarin (vanha tosin oli käytännössä puhdas) ja käytin päästömittauksessa korjaamolla.
Korjaamolla tehty päästömittaus selvittikin sitten mikä oli mennyt pieleen.
Putkessa on kipinäverkko joka estää anturib työntämisen riittävän pitkälle oikeiden arvojen saamiseksi. Tästä syystä korjaamon lapussa oli jäännöshapet "taivaissa".
Korjaamolla sanoi että niin suuri jäännöshappi (johtuen siitä että anturia ei saa riittävän syvälle putkeen) sotkee koko mittauksen, ja muutkin arvot voivat tällöin olla "mitä sattuu".

Palasin konttorille päästömittauksen uusintaan, jossa alkoi selvitä mistä oli kyse edellisessä mittauksessa; inssi oli koittanut tukkia käsillään putkea jotta saisi jäännöshapet pois...wtf...
Otetiin kipinäverkko irti (yhdellä ruuvilla kiinni) ja probe syvälle putkeen...tyhjäkäynnillä läpäisi raja-arvot kevyesti.

Mutta sitten inssi rupesi kierrättämään, ja sanoi että kierroksilla ei mene raja-arvoihin. Ihmettelin ääneen miksi alunperäisessä lapussa ei ole mitattu kierroksilla ollenkaan, johon inssi totesi ettei hän edes tiedä millä kierroksilla pitäisi mitata?!
No tästä seurasi se, että mönkijän ympärillä pörräsi kolme inssiä pohtimassa asiaa.

Lopputulos : väännön jälkeen päästiin siihen, että otetaan vain tyhjäkäynnillä, vaikka inssien mukaan (kovan selvitystyön tuloksena) oikea tapa on tyhjäkäynti ja 1/3 osa huippukierroksista (miten todetaan ilman kierroslukumittaria?!).

Leima siis lappuun ja taas hymyilee ukko.

Nyt jälkikäteen vaan pistää miettimään A: miksi ei kerrottu alunperin, että ensimmäinen päästömittaus epäonnistui kipinäverkon takia, ja multa velotettiin uusintamaksu, jossa vielä yritettin "lisätä" tuo mittaus kierroksilla...

Toivottavasti joku pääsee kärryille tästä sepustuksesta vaikka pituutta kertyi :D

-Klasu
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Etkö saanut korjaamolta päästömittaustodistusta vai halusivatko muuten vaan vielä testata konttorilla ?
Klasu_
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Kesä 2010 19:22

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Klasu_ »

Tiedustelin asiaa heti ensimmäisen katsastuksen lopussa, lähtökohta oli että lapun voi hakea, mutta silti tuodaan mönkkäri ja otetaan konttorilla päästöt uusiks.

Omalla tavallani tämän menettelyn ymmärrän.

Edit : Lueskelin tätä ketjua läpi, ja viestien perusteella kukaan ei ole törmännyt tähän "päästöt kierroksilla" pykälään.

Tästä kaipaisin vähän kokemuksia, jos joku sellaisia omaa. En kyllä itsekkään oikein ymmärtänyt, miksi päästöt menee niin överiksi heti kierroksilla, käy ja vetää mainiosti kuitenkin.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja dealer »

OK. Katsastusasema ei voi veloittaa päästömittauksesta jos siitä on todistus toisaalta, jälkitarkastuksesta tietysti menee maksu.
Avatar
MattiSi
3WD
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2010 13:54
Mönkijä:: -

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja MattiSi »

Tänää kävin hakemas leiman K1-Katsastus Lapua. Kallistahan se oli ja päästöt otti... Muttei huomautettavaa, ainoastaan kehotti tulemaan lämpöösemmällä seuraavalla kertaa, mittaris oli -15... :-"
Avatar
Hartsa24
4WD
Viestit: 135
Liittynyt: 29 Maalis 2010 06:40
Mönkijä:: Hyosung 450 TE
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Hartsa24 »

Klasu_ kirjoitti:Tiedustelin asiaa heti ensimmäisen katsastuksen lopussa, lähtökohta oli että lapun voi hakea, mutta silti tuodaan mönkkäri ja otetaan konttorilla päästöt uusiks.

Omalla tavallani tämän menettelyn ymmärrän.

Edit : Lueskelin tätä ketjua läpi, ja viestien perusteella kukaan ei ole törmännyt tähän "päästöt kierroksilla" pykälään.

Tästä kaipaisin vähän kokemuksia, jos joku sellaisia omaa. En kyllä itsekkään oikein ymmärtänyt, miksi päästöt menee niin överiksi heti kierroksilla, käy ja vetää mainiosti kuitenkin.
Pari mönkkäriä oon käyny leimaamassa ja ei niistä koskaan ole mitattu päästöjä kierroksilla. Viimesellä kerralla oli päästöt kai jonkin verran ylitte arvojen koska asiasta mainitsi, niin totesin siihen et on talvisäädöissä et lähtee paremmin käyntiin ja leima tuli :D
Klasu_
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Kesä 2010 19:22

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Klasu_ »

No jopas kuullostaa erikoiselta tuo.

Mulla oltiin niin tarkkoja siitä, kauheella väännöllä sain läpitte.
Yritin Finlexistä etsiä noita säädöksiä, mutta sekosin pykäläviidakkoon, eli eipä auttanut sekään.

Käsittääkseni näissä on "ei vähäpäästöisen auton" rajat, ja eikai niistäkään mitata kun tyhjäkäynnillä päästöt?
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tiedustelin asiaa heti ensimmäisen katsastuksen lopussa, lähtökohta oli että lapun voi hakea, mutta silti tuodaan mönkkäri ja otetaan konttorilla päästöt uusiks.
Omalla tavallani tämän menettelyn ymmärrän.
Katsastajalta lapsellista toimintaa.
Onhan heillä oikeus mitata vaikka olisi päästölappu korjaamolta mutta mitä hyötyä siitä kenellekään on, kunhan kiusaa yritetään tehdä.

Kesällä kun katsastin silloista mönkijääni (Polaris 300) otettiin pakokaasut tyhjäkäynnillä, happiarvo oli mitä oli ja katsastusmies totesi että eipä näistä tahdo rajoihin mahtuvaa tulosta saada (happiarvo korkealla) mutta kyllä tuosta näkee että kaikki on kunnossa.
Avatar
anttisku
6WD
Viestit: 507
Liittynyt: 11 Heinä 2010 22:52
Mönkijä:: Cf Moto 800 Terralander

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja anttisku »

1 Mikä mönkijä
2 Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli
3 Paljonko maksoi
4 Mitä oikeasti tarkistettiin
5 Paikkakunta
6 Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona.
7 Muuta kerrottavaa asiaan littyen.

1 -TGB Avenger 400 le
2 -Läpi meni / ei huomautettavaa
3 -60 euroa
4 -Jarrut, valot, nivelet, runko- ja valmistenumerot, pyöränlaakerit, pakokaasutesti ja koeajo
5 -Klaukkala, Klaukkalan Ajoneuvokatsastus
6 -3.5 ja 88, raja-arvot 3.5 ja 600 jotain...
7 -Ammattitaitoinen ja ystävällinen henkilökunta, muistaakseni viimeksi maksoi Linhaita katsastaessa 70 euroa :-k Tulipa samalla katsastukseen mennessä 50 kilometriä hurukyytiä loskap.......ssa :-({|=
Shineray Stixe 250
Tyscon Street 250
Linhai 260 SS
Rally 250
TGB Avenger 400
SMC 250 exä
Polaris Sportsman 300
2 x TGB Blade 250
Outlander 400 Max
Dinli 450
Arctic Cat XC 450
Goes 625i


Uudenmaan Mönkijät ry
Vastaa Viestiin