Jees, laitetaas tännekkin oma (melko jännä) katsastuskokemus
Mönkijä: Yamaha Raptor 700i
Katsastuspaikkakunta: Helsinki
Pomppasi ekalla yrittämällä päästöistä, uusinnasta läpi
Hinta: Itse katsastus oli 75e + pakokaasut uusinnassa muistaakseni 28e
Mitä tarkastettiin: Valojen toiminta, katottiin välyksiä ohjauksessa/pyörien tuennassa, "koeajo" oli käytännössä parkkipaikalta sisään halliin hyvin rauhassa.
Pakokaasujen raja-arvot/toteutuneet boldattuna;
CO 3,5
0.88
HC 600
31
O2 5,00
2,8
Mittaustavasta oli suurta epäselvyyttä alussa, lopussa tultiin seuraavaan; Tyhjäkäynnillä ja 1/3 maksimikierroksista (milläs toteat kun näissä ei kierroslukumittaria?)
Muuta kerrottavaa:
Jees, eli varsin vaiheikas tarina tämä.
Eli katsastukseen teippasin Raptorin e-hyväksymättömät vakiovalot, myöskään polttimot eivät olleet paikallaan. Tämä oli kuulemma täysin okei, koska ovat mönkijässä vakiona. Jälkiasennettuja (ilman e-leimaa) ei kuulemma saisi olla edes laitteessa kiinni.
Laitteessa on Devilin kokoputkisto (ilman kattia siis) ja pc3.
Tästä sitten tulikin ongelma päästöjen muodossa.
Ensimmäisellä kerralla seurasin katsastustapahtumaa kauempaa, enkä havainnut (omasta mielestäni) hylkäykseen johtavaa syytä. Päästöt oli siis ainoa ongelma, Co ja HC molemmat yli tuplasti raja-arvot.
Ensimmäisellä katsastuskerralla laitteesta oli mitattu vain tyhjäkäynnin päästöt, "kierroksilla" sarakkeet oli ruksattu yli!
Tästä viisastuneena vaihdoin laitteeseen uuden sytytystulpan (iridium) ja ilmanputsarin (vanha tosin oli käytännössä puhdas) ja käytin päästömittauksessa korjaamolla.
Korjaamolla tehty päästömittaus selvittikin sitten mikä oli mennyt pieleen.
Putkessa on kipinäverkko joka estää anturib työntämisen riittävän pitkälle oikeiden arvojen saamiseksi. Tästä syystä korjaamon lapussa oli jäännöshapet "taivaissa".
Korjaamolla sanoi että niin suuri jäännöshappi (johtuen siitä että anturia ei saa riittävän syvälle putkeen) sotkee koko mittauksen, ja muutkin arvot voivat tällöin olla "mitä sattuu".
Palasin konttorille päästömittauksen uusintaan, jossa alkoi selvitä mistä oli kyse edellisessä mittauksessa; inssi oli koittanut tukkia käsillään putkea jotta saisi jäännöshapet pois...wtf...
Otetiin kipinäverkko irti (yhdellä ruuvilla kiinni) ja probe syvälle putkeen...tyhjäkäynnillä läpäisi raja-arvot kevyesti.
Mutta sitten inssi rupesi kierrättämään, ja sanoi että kierroksilla ei mene raja-arvoihin. Ihmettelin ääneen miksi alunperäisessä lapussa ei ole mitattu kierroksilla ollenkaan, johon inssi totesi ettei hän edes tiedä millä kierroksilla pitäisi mitata?!
No tästä seurasi se, että mönkijän ympärillä pörräsi kolme inssiä pohtimassa asiaa.
Lopputulos : väännön jälkeen päästiin siihen, että otetaan vain tyhjäkäynnillä, vaikka inssien mukaan (kovan selvitystyön tuloksena) oikea tapa on tyhjäkäynti ja 1/3 osa huippukierroksista (miten todetaan ilman kierroslukumittaria?!).
Leima siis lappuun ja taas hymyilee ukko.
Nyt jälkikäteen vaan pistää miettimään A: miksi ei kerrottu alunperin, että ensimmäinen päästömittaus epäonnistui kipinäverkon takia, ja multa velotettiin uusintamaksu, jossa vielä yritettin "lisätä" tuo mittaus kierroksilla...
Toivottavasti joku pääsee kärryille tästä sepustuksesta vaikka pituutta kertyi
-Klasu