Panu kirjoitti:Kyllä amikselle pitää saada joku kunniamaininta tonne profiiliin, kun jaksaa värkätä kaikenlaista..
Ja mitä itse aiheeseen tulee, niin olisikohan tuohon peräkärryn vetämiseenkin jonkinlainen sääntä olemassa? Muistaisin, että olisin joskus lukenut jostain noita painorajoituksia Omamassa+kärryn massa jne..
Laittakee joku fakta tietoa niin ei mee ihan MUTUiluks
Pollen osalta vetohommat menee seuraavasti: Sportsman 500E:n suurin vedettävä massa 160kg ja yhdistelmän enimmäismassa 720kg.
Trail Boss 300E:n suurin vedettävä massa 109kg ja yhdistelmän enimmäismassa 566kg.
Nämä mallit ja lisäksi Scrambler 500E on hyväksytty myös 2 paikkaisiksi.
Tämä tieto on suoraan maahantuojalta...
**
L-luokan» ajoneuvon ja polkupyörän perävaunu
21 a § (21.5.2003/409)
Renkaat
1. «L-luokan» ajoneuvon ja polkupyörän perävaunussa tulee olla ilmarenkaat.
2. Moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän perävaunun renkaiden, pinnoitettuja renkaita lukuun ottamatta, tulee olla e-hyväksytyt direktiivin 92/23/ETY mukaisesti, E-hyväksytyt säännön n:o 30 tai 75 sellaisen version mukaisesti, joka vaatimustasoltaan vastaa mainittua direktiiviä, taikka täyttää FMVSS-standardin N:o 109 vaatimukset.
Ihan niin kuin asiassa ei olisi mitään ongelmaa, kunhan kaikki mahdolliset standardit on täytetty...
PAK[/quote]
Niin? Sain faktaa suoraan Ake:sta:
1) Tieliikennemönkijällä ei saa vetää henkilöauton perävaunua (O1, O2-luokka), sillä kuitenkin saa vetää erityistä L-luokan ajoneuvolle tarkoitettua yksiakselista perävaunua, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan sallimaa massaa, tämä tarkoittaa myös sitä, että jos tieliikennemönkijän valmistaja ei salli perävaunun vetämistä, ei siihen saa kytkeä perävaunua laisinkaan. Kytkentämassa ei kuitenkaan saa ylittää puolta vetävän ajoneuvon kuormittamattomasta massasta. Perävaunun suurin sallittu leveys on 150 cm. Perävaunun rakenteesta ja varusteista on säädetty asetuksessa 1250/2002. L-luokan ajoneuvon perävaunua ei tarvitse ja itseasiassa ei voida rekisteröidä.
Ja samalla sain myös nastarenkaisiin vastauksen:
2) Tieliikennemönkijässä (L7e) ei vaadita nastarenkaita niin kuin ei henkilöautoissakaan, mutta L7e-luokan ajoneuvossa tulee käyttää 1.12.- 28.2. välisenä aikana talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita. Jos tieliikennemönkijässä käytetään nastarenkaista sovelletaan siihen samoja nastarengassääntöjä kuin henkilö- ja pakettiautoihin.
amis kirjoitti:Eli siis mönkkärillä ei saa vetää käytännössä mitään liikenteessä
eikun siinähän luki näin:1) Tieliikennemönkijällä ei saa vetää henkilöauton perävaunua (O1, O2-luokka), sillä kuitenkin saa vetää erityistä L-luokan ajoneuvolle tarkoitettua yksiakselista perävaunua, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan sallimaa massaa.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
amis kirjoitti:Eli siis mönkkärillä ei saa vetää käytännössä mitään liikenteessä
eikun siinähän luki näin:1) Tieliikennemönkijällä ei saa vetää henkilöauton perävaunua (O1, O2-luokka), sillä kuitenkin saa vetää erityistä L-luokan ajoneuvolle tarkoitettua yksiakselista perävaunua, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan sallimaa massaa.
Niin nii, mutta...
hane kirjoitti:Kytkentämassa ei kuitenkaan saa ylittää puolta vetävän ajoneuvon kuormittamattomasta massasta.
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
amis kirjoitti:Eli siis mönkkärillä ei saa vetää käytännössä mitään liikenteessä
eikun siinähän luki näin:1) Tieliikennemönkijällä ei saa vetää henkilöauton perävaunua (O1, O2-luokka), sillä kuitenkin saa vetää erityistä L-luokan ajoneuvolle tarkoitettua yksiakselista perävaunua, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan sallimaa massaa.
Niin nii, mutta...
hane kirjoitti:Kytkentämassa ei kuitenkaan saa ylittää puolta vetävän ajoneuvon kuormittamattomasta massasta.
ei JUM****UTA näitten pykälien kanssa.... voiko ne enää sekavavammaksi saada
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Samaa mieltä. Ja lakitekstissä ei itseasiassa puhuta sanaakaan tieliikenteeseen hyväksytyistä L7E- luokan ajoneuvoista. Mulla lukee rekisteriotteessa tuo luokka.
En tiedä onkos sitten järkeä tehdä "L-luokan peräkärryä", jos kokonaispaino saa olla jotain 70kg:n luokkaa...
Opinion is like an asshole, everyone got it. -Callahan
Alkkari kirjoitti:Samaa mieltä. Ja lakitekstissä ei itseasiassa puhuta sanaakaan tieliikenteeseen hyväksytyistä L7E- luokan ajoneuvoista. Mulla lukee rekisteriotteessa tuo luokka.
En tiedä onkos sitten järkeä tehdä "L-luokan peräkärryä", jos kokonaispaino saa olla jotain 70kg:n luokkaa...
Kasaan vähän yhteen tästä L-luokan ajoneuvon perävaunusäädöksiä ilman lakitekstiä.
Sisältää moottoripyörät, Nelipyörät, sekä mopot
Kytkentämassa=Kärry+kuorma
1. Valmistajan tulee sallia perävaunun vetäminen. Myyjältä tai maahantuojalta saat tiedon, mikä on valmistajan kanta asiaan ja mikä on valmistajan maksimikytkentämassa.
2. Kytkentämassa on kuitenkin aina maksimissaan puolet ajoneuvon kuivapainosta
3. Kärryn maksimileveys 150 cm. Maksimi pituutta ei määritellä
4. Kärryn takaosassa pitää olla kaikki valaistuslaitteet: parkki, jarru ja vilkut. Mikäli kärryn leveys ylittäää vetävän ajoneuvon leveyden, tulee olla valkoiset äärivalot suunnattuna eteenpäin. Sumuvaloa ei vaadita
5. Perässä pitää olla hitaasta ajoneuvosta kertova "traktorikolmio"
6. Vetokytkin pitää olla E-hyväksytty
7. Renkaat pitää olla E-hyväksytyt
8. Rakenteen tulee olla yksiakselinen
9. Peräkärryä ei voi eikä tarvitse rekisteröidä .-> Ei rekisterikilpeä
10. L-luokan-ajoneuvon rekisterikilven näkyvyydestä ei AKE antanut lausuntoa, vaan jätti tulkinnan poliisiviranomaisen harteille.
11. Ei tarvitse erikseen vakuuttaa.
12. L-luokan ajoneuvolla ei saa vetää ns. henkilöautoon tarkoitettuja, rekisteröityjä peräkärryjä.
Jos listasta puuttuu jokin oleellinen rakentamista ja käyttämistä hidastava säädös, Copypaste tämä teksti ja lisää omasi jotta pysyy luettavana kaikille osapuolille.
Nämä siis koskevat kaikki tieliikenteessä toimimisesta. Omassa metsässä saat vetää vaikka kottikärryjä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Roosa999 kirjoitti:5. Perässä pitää olla hitaasta ajoneuvosta kertova "traktorikolmio"
Tästä on ymmärrettävissä että kärryn kanssa on joku maksimi nopeusrajoitus kun kolmio pitää olla peräpeilissä. Mikä mahtaa olla suurin sallittu nopeus peräkärryn kanssa???
Itse tein omaan kärryyn, vaikkakin se säädöksistä kovin poikkeaakin, valot ja pienet kolmiot (2kpl) taakse ihan varmuuden vuoksi.
Eipähän pimeässä ainakaa kukaan voi valittaa ettei se näy.
Ja sen mitä omasta mielestä "tilapäisesti" tietä pitkin siirryn ni ajan 40 km/h, kypärä päässä ja ajokortti taskussa.
Ja tämä kaikki eikä edes mönkijä ole tl-malli mutta jos joskus tulee poliisi vastaan ni selviääpähän tarkemmin mitä sisältyy tuohon tilapäiseen
siirtymiseen taajama-alueen ulkopuolella.
Roosa999 kirjoitti:2. Kytkentämassa on kuitenkin aina maksimissaan puolet ajoneuvon kuivapainosta.
Pieni tarkennus - onko ajoneuvon kuivapaino sama kuin 'omamassa' vai 'kokonaismassa' ?
Minun rekisteriotteessa käytetään noita jälkimmäisiä termejä, ja asialla on jotain merkitystäkin, koska lukuarvoilla on eroa melkein varttitonni (350/590kg).