Saako vetää kärryä liikenteessä?

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Avatar
Sussu74Ooo
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 06 Heinä 2005 10:17
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sussu74Ooo »

Panu kirjoitti:Kyllä amikselle pitää saada joku kunniamaininta tonne profiiliin, kun jaksaa värkätä kaikenlaista.. :lol:

Ja mitä itse aiheeseen tulee, niin olisikohan tuohon peräkärryn vetämiseenkin jonkinlainen sääntä olemassa? Muistaisin, että olisin joskus lukenut jostain noita painorajoituksia :? Omamassa+kärryn massa jne..
Laittakee joku fakta tietoa niin ei mee ihan MUTUiluks :P

Pollen osalta vetohommat menee seuraavasti: Sportsman 500E:n suurin vedettävä massa 160kg ja yhdistelmän enimmäismassa 720kg.
Trail Boss 300E:n suurin vedettävä massa 109kg ja yhdistelmän enimmäismassa 566kg.
Nämä mallit ja lisäksi Scrambler 500E on hyväksytty myös 2 paikkaisiksi.
Tämä tieto on suoraan maahantuojalta...
-tä? vai mikähän se oli...
Avatar
hane
3WD
Viestit: 109
Liittynyt: 29 Heinä 2005 09:43
Mönkijä:: Dinli 801 -08
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja hane »

**
L-luokan» ajoneuvon ja polkupyörän perävaunu
21 a § (21.5.2003/409)
Renkaat
1. «L-luokan» ajoneuvon ja polkupyörän perävaunussa tulee olla ilmarenkaat.

2. Moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän perävaunun renkaiden, pinnoitettuja renkaita lukuun ottamatta, tulee olla e-hyväksytyt direktiivin 92/23/ETY mukaisesti, E-hyväksytyt säännön n:o 30 tai 75 sellaisen version mukaisesti, joka vaatimustasoltaan vastaa mainittua direktiiviä, taikka täyttää FMVSS-standardin N:o 109 vaatimukset.

3. «L-luokan» ajoneuvon perävaunun nastarenkaista säädetään ajoneuvon renkaiden nastoista annetussa liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa (408/2003).

**

Ihan niin kuin asiassa ei olisi mitään ongelmaa, kunhan kaikki mahdolliset standardit on täytetty...

PAK[/quote]

Niin? Sain faktaa suoraan Ake:sta:

1) Tieliikennemönkijällä ei saa vetää henkilöauton perävaunua (O1, O2-luokka), sillä kuitenkin saa vetää erityistä L-luokan ajoneuvolle tarkoitettua yksiakselista perävaunua, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan sallimaa massaa, tämä tarkoittaa myös sitä, että jos tieliikennemönkijän valmistaja ei salli perävaunun vetämistä, ei siihen saa kytkeä perävaunua laisinkaan. Kytkentämassa ei kuitenkaan saa ylittää puolta vetävän ajoneuvon kuormittamattomasta massasta. Perävaunun suurin sallittu leveys on 150 cm. Perävaunun rakenteesta ja varusteista on säädetty asetuksessa 1250/2002. L-luokan ajoneuvon perävaunua ei tarvitse ja itseasiassa ei voida rekisteröidä.

Ja samalla sain myös nastarenkaisiin vastauksen:

2) Tieliikennemönkijässä (L7e) ei vaadita nastarenkaita niin kuin ei henkilöautoissakaan, mutta L7e-luokan ajoneuvossa tulee käyttää 1.12.- 28.2. välisenä aikana talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita. Jos tieliikennemönkijässä käytetään nastarenkaista sovelletaan siihen samoja nastarengassääntöjä kuin henkilö- ja pakettiautoihin.

:)
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

hane kirjoitti:Kytkentämassa ei kuitenkaan saa ylittää puolta vetävän ajoneuvon kuormittamattomasta massasta.
Mikä on kytkentämassa? Peräkärryn kokonaispaino?
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Avatar
hane
3WD
Viestit: 109
Liittynyt: 29 Heinä 2005 09:43
Mönkijä:: Dinli 801 -08
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja hane »

Täydessä matkavarustuksessa olevan kärryn painoa sanotaan kytkentämassaksi.


Lakitekstinä löytyy alla olevasta linkistä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980291
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Eli siis mönkkärillä ei saa vetää käytännössä mitään liikenteessä :)
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

hane kirjoitti:**
L-luokan» ajoneuvon ja polkupyörän perävaunu
21 a § (21.5.2003/409)
Renkaat

jne ..
Alkaisikohan taas olla FAQ-kamaa ?
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

amis kirjoitti:Eli siis mönkkärillä ei saa vetää käytännössä mitään liikenteessä :)
eikun siinähän luki näin:1) Tieliikennemönkijällä ei saa vetää henkilöauton perävaunua (O1, O2-luokka), sillä kuitenkin saa vetää erityistä L-luokan ajoneuvolle tarkoitettua yksiakselista perävaunua, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan sallimaa massaa.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

blue Honda Trx kirjoitti:
amis kirjoitti:Eli siis mönkkärillä ei saa vetää käytännössä mitään liikenteessä :)
eikun siinähän luki näin:1) Tieliikennemönkijällä ei saa vetää henkilöauton perävaunua (O1, O2-luokka), sillä kuitenkin saa vetää erityistä L-luokan ajoneuvolle tarkoitettua yksiakselista perävaunua, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan sallimaa massaa.
Niin nii, mutta...
hane kirjoitti:Kytkentämassa ei kuitenkaan saa ylittää puolta vetävän ajoneuvon kuormittamattomasta massasta.
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

amis kirjoitti:
blue Honda Trx kirjoitti:
amis kirjoitti:Eli siis mönkkärillä ei saa vetää käytännössä mitään liikenteessä :)
eikun siinähän luki näin:1) Tieliikennemönkijällä ei saa vetää henkilöauton perävaunua (O1, O2-luokka), sillä kuitenkin saa vetää erityistä L-luokan ajoneuvolle tarkoitettua yksiakselista perävaunua, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan sallimaa massaa.
Niin nii, mutta...
hane kirjoitti:Kytkentämassa ei kuitenkaan saa ylittää puolta vetävän ajoneuvon kuormittamattomasta massasta.

ei JUM****UTA näitten pykälien kanssa.... voiko ne enää sekavavammaksi saada :?: :evil: :evil: :evil:
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Avatar
Alkkari
3WD
Viestit: 86
Liittynyt: 06 Marras 2005 21:19
Paikkakunta: Etelä-Suomi Mönkkä:LTZ440 K5
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alkkari »

Samaa mieltä. Ja lakitekstissä ei itseasiassa puhuta sanaakaan tieliikenteeseen hyväksytyistä L7E- luokan ajoneuvoista. Mulla lukee rekisteriotteessa tuo luokka.

En tiedä onkos sitten järkeä tehdä "L-luokan peräkärryä", jos kokonaispaino saa olla jotain 70kg:n luokkaa... :shock:
Opinion is like an asshole, everyone got it. -Callahan
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Alkkari kirjoitti:Samaa mieltä. Ja lakitekstissä ei itseasiassa puhuta sanaakaan tieliikenteeseen hyväksytyistä L7E- luokan ajoneuvoista. Mulla lukee rekisteriotteessa tuo luokka.

En tiedä onkos sitten järkeä tehdä "L-luokan peräkärryä", jos kokonaispaino saa olla jotain 70kg:n luokkaa... :shock:

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=911
Tuolla on kopio laki tekstistä ja siinä ainakin mainitaan tuo luokka.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kasaan vähän yhteen tästä L-luokan ajoneuvon perävaunusäädöksiä ilman lakitekstiä.

Sisältää moottoripyörät, Nelipyörät, sekä mopot

Kytkentämassa=Kärry+kuorma

1. Valmistajan tulee sallia perävaunun vetäminen. Myyjältä tai maahantuojalta saat tiedon, mikä on valmistajan kanta asiaan ja mikä on valmistajan maksimikytkentämassa.

2. Kytkentämassa on kuitenkin aina maksimissaan puolet ajoneuvon kuivapainosta

3. Kärryn maksimileveys 150 cm. Maksimi pituutta ei määritellä

4. Kärryn takaosassa pitää olla kaikki valaistuslaitteet: parkki, jarru ja vilkut. Mikäli kärryn leveys ylittäää vetävän ajoneuvon leveyden, tulee olla valkoiset äärivalot suunnattuna eteenpäin. Sumuvaloa ei vaadita

5. Perässä pitää olla hitaasta ajoneuvosta kertova "traktorikolmio"

6. Vetokytkin pitää olla E-hyväksytty

7. Renkaat pitää olla E-hyväksytyt

8. Rakenteen tulee olla yksiakselinen

9. Peräkärryä ei voi eikä tarvitse rekisteröidä .-> Ei rekisterikilpeä

10. L-luokan-ajoneuvon rekisterikilven näkyvyydestä ei AKE antanut lausuntoa, vaan jätti tulkinnan poliisiviranomaisen harteille.

11. Ei tarvitse erikseen vakuuttaa.

12. L-luokan ajoneuvolla ei saa vetää ns. henkilöautoon tarkoitettuja, rekisteröityjä peräkärryjä.

Jos listasta puuttuu jokin oleellinen rakentamista ja käyttämistä hidastava säädös, Copypaste tämä teksti ja lisää omasi jotta pysyy luettavana kaikille osapuolille.

Nämä siis koskevat kaikki tieliikenteessä toimimisesta. Omassa metsässä saat vetää vaikka kottikärryjä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Roosa999 kirjoitti:5. Perässä pitää olla hitaasta ajoneuvosta kertova "traktorikolmio"
Tästä on ymmärrettävissä että kärryn kanssa on joku maksimi nopeusrajoitus kun kolmio pitää olla peräpeilissä. Mikä mahtaa olla suurin sallittu nopeus peräkärryn kanssa???
Kylätason mönkijäkuski
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Luulisin että tuo 40 km/h on se nopeus.

Itse tein omaan kärryyn, vaikkakin se säädöksistä kovin poikkeaakin, valot ja pienet kolmiot (2kpl) taakse ihan varmuuden vuoksi.
Eipähän pimeässä ainakaa kukaan voi valittaa ettei se näy.
Ja sen mitä omasta mielestä "tilapäisesti" tietä pitkin siirryn ni ajan 40 km/h, kypärä päässä ja ajokortti taskussa.
Ja tämä kaikki eikä edes mönkijä ole tl-malli mutta jos joskus tulee poliisi vastaan ni selviääpähän tarkemmin mitä sisältyy tuohon tilapäiseen
siirtymiseen taajama-alueen ulkopuolella.

Kuva__Kuva
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

Roosa999 kirjoitti:2. Kytkentämassa on kuitenkin aina maksimissaan puolet ajoneuvon kuivapainosta.
Pieni tarkennus - onko ajoneuvon kuivapaino sama kuin 'omamassa' vai 'kokonaismassa' ?

Minun rekisteriotteessa käytetään noita jälkimmäisiä termejä, ja asialla on jotain merkitystäkin, koska lukuarvoilla on eroa melkein varttitonni (350/590kg).
Vastaa Viestiin