Saako vetää kärryä liikenteessä?

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Eiköhän tuo kuivapaino ole sama kuin omamassa.
Kokonaismassahan on se minkä verran mönkijä saa painaa nesteineen, kuljettajineen ja taakkatelineet täynnä.

Mulla on semmoinen kutina että Pollen papereissa mainitaan tuo kuivapaino :roll: täytyy kaivella paperit ja kattoo lukeeko se siellä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kuivapaino on mainitsemistasi painoista pienempi. Josta siis maksimi kytkentämassa lasketaan, ellei valmistaja ole ilmoittanut pienempää kytkentämassaa. Valmistajan sallima ajaa aina laskennallisen painon edelle.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Börje
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Huhti 2006 13:24

Viesti Kirjoittaja Börje »

Koiria lenkittäessä tulin miettineeksi, että kilpimönkkäristä ja kanootista saisi mukavan laillisen venetraileriyhdistelmän, jolla pääsen kalaan sellaisiin paikkoihin joihin ihan joka sälli ei mene.

Kun kanootti painaa suunnilleen 45 kiloa, niin kuljetuskärrylle jäisi vielä 100 kiloa. Sillä painolla voisi kuvitella saavansa aikaiseksi jonkinlaisen kuljetuslavetin jolla voi vetää muutakin kuin kanoottia. Sitten vain pikkuteitä pitkin metsälampia koluamaan. Jää enää ikuinen tulkintaongelma mikä kärrypolku tai metsäautotie on vielä yleistä tietä.

Olisihan se kiva katsella ihmisten ilmeitä kun vetää maantiellä täysin varusteltua vetouistelukanoottia :P

Jokohan on olemassa valmistajia, jotka tekevät näitä AKEn tarkoittamia L-luokan peräkärryjä?
vaski
6WD
Viestit: 319
Liittynyt: 19 Maalis 2006 12:58
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja vaski »

Hyvä tuo Roosan yhteen veto,ymmärsinköhän pahoin väärin että: valitaan markkinoitten pienin ja kevyin auto kärry jotta ei rekisteröidä ja sen paino kertoo suoraan millä mönkkärillä ja millä painolla sitä voi vetää kun tarkistaa omasta koneestaan oman painon. Muut vaateethan tuossa tulee täytettyä, myös leveys jos valkeat äärivalot on mukana. Sitte vaan valopistoketta koneeseen ja hitaan ajoneuvon kolmio takalautaan ja matkaan...
Eeii se näi helpoo voi olla,mitähän jäi huomioimatta???
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kyllä se noin menee. Eli kyllä kärry saa olla tehdastekoinen. En kyllä itse näe mitään ongelmaa asiassasi. Köykänen Alumiinikärry vaan työn alle.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jph70
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 28 Marras 2005 12:17
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jph70 »

karkkaisella taitaa olla sellainen karry myytavana (http://www.karkkainen.com), josta puhetta. oulussa ei ollut sellaista kasattuna, yliveskassa kuulemma on (myyja). valot loytyy ainakin lehtimainoksen prusteella. hintaa jotain 350€. mainoksen kuvassa jai epailyttamaan vain renkaat.

sori aakkoset, johtuu 770;n asetuksista.
boogieman

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Roosa999 kirjoitti: 4. Kärryn takaosassa pitää olla kaikki valaistuslaitteet: parkki, jarru ja vilkut. Mikäli kärryn leveys ylittäää vetävän ajoneuvon leveyden, tulee olla valkoiset äärivalot suunnattuna eteenpäin. Sumuvaloa ei vaadita
Arvoisa jäsen Roosa, neuvo tyhmää, kun en itse osaa etsiä lainkirjainta jossa L7:n peräkärryyn vaaditaan em. valot.
Vielä tässä vaiheessa oletan että pelkkä hitaan ajoneuvon tunnus, siis iso punainen kolmio, riittäisi. Tällöin toki nopeus ei saisi ylittää 40km/h.
Pystyn kyllä pitkin hampain nieleksimään kalkin jos olen väärässä.
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

L7 luokan ajoneuvossa vaaditaan samat tieliikennemääräykset kuin muiltakin tieliikenne perävaunuilta. Tieliikenteeseen hyväksytyssä (L7) ajoneuvon perävaunusta täytyy löytyä takavalot, heijastimet, jarruvalot yms. rekvisiitat joita myös vaaditaan muiltakin liikenteessä vedettäviltä perävaunuilta. Eräitä poikkeus sääntöjä on kärryjen leveydessä ja painoissa verrattuna autoihin. Nopeusrajoitus L7 luokan ajoneuvolla kärry perässä liikenteessä 80 km / h, sama kuin autolla. Mönkijällä taas tilapäisessä ajossa yleisellä tiellä 40 km / h.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

petri.n kirjoitti:L7 luokan ajoneuvossa vaaditaan samat tieliikennemääräykset kuin muiltakin tieliikenne perävaunuilta. Tieliikenteeseen hyväksytyssä (L7) ajoneuvon perävaunusta täytyy löytyä takavalot, heijastimet, jarruvalot yms. rekvisiitat joita myös vaaditaan muiltakin liikenteessä vedettäviltä perävaunuilta. Eräitä poikkeus sääntöjä on kärryjen leveydessä ja painoissa verrattuna autoihin. Nopeusrajoitus L7 luokan ajoneuvolla kärry perässä liikenteessä 80 km / h, sama kuin autolla. Mönkijällä taas tilapäisessä ajossa yleisellä tiellä 40 km / h.
Älä nyt hitossa, parhaan ymmärrykseni mukaan L7e nelipyörällä saa vetää peräkärryä jonka kokonaispaino on puolet mönkijän painosta, yksiakselinen, E-hyväksytyt renkaat, maksimileveys 150cm, valot takana ja hitaan ajoneuvon kolmio. Saattaa olla että olen väärässä mutta julkisesti en sitä myönnä :wink:
Kylätason mönkijäkuski
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tuo hitaan ajoneuvonkolmion tarvitset siellä perävaunun perässä jos vedät tilapäisesti tavallisella mönkijällä tiellä perävaunua. Koska tavallisen mönkijän nopeus on silloin rajoitettu 40 km / h. L7 luokan ajoneuvolla liikennesäännöt samat kuin autolla / moottoripyörällä. Kuten nyt uudessa laissa on tuo hitaankyltti tulossa mopoautoihin ja mopomönkijöihin. Havaittavuutta parantamaan. Lisäksi jos perävaunu on jousittamaton niin silloin L7 ajonopeus on 60 km / h. Valmistaja antaa suurimman sallitun perävaunun painon.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Löydätkö, petri, jostain lakitekstin missä tuo sama kerrotaan?
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
heke26
4WD
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Tammi 2006 17:11
Paikkakunta: Turku RoXon SilverfoX 50cc 2x4

Viesti Kirjoittaja heke26 »

tollanen teksti löytys liikenneturvan sivuilta jos nyt mopolla vetämistä ajattelee:


Kysymys:
Mitkä ovat peräkärrysäännöt mopolla, polkupyörällä tai moottoripyörällä?
Minkälainen kärry ja kiinnitys?

Vastaus:
Asetuksessa sanotaan kaksi- ja kolmipyöräisten peräkärryistä, että moottoripyörään, mopoon, kolmipyörään, nelipyörään ja kevyeen nelipyörään saa kytkeä yksiakselisen perävaunun, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan sallimaa massaa. Kytkentämassa ei kuitenkaan saa ylittää puolta vetävän ajoneuvon kuormittamattomasta massasta. Perävaunun suurin sallittu leveys on 1,50 metriä.
Polkupyörään saa kytkeä yksiakselisen perävaunun, jonka leveys on enintään
1,25 metriä ja kytkentämassa enintään 50 kg.

Perävaunun kytkemisen yleisissä ohjeissa mainitaan mm., että ajoneuvoyhdistelmässä tulee vetävän ja hinattavan ajoneuvon välisten kytkinlaitteiden olla tarkoituksenmukaiset ja luotettavat sekä ajoneuvon ja kytkinlaitteiden valmistajan kyseiseen käyttöön ja kuormitukselle tarkoittamat.



http://www.liikenneturva.fi/fi/kysyttya ... jectID=521
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Laita googleen hakusanaksi L7e. Johan rupeaa tulemaan tekstiä. Samaa mitä löytyy tuolta lakiopuksesta. Laittaisin linkin, mutta en ole niin taitava näissä atk hommissa. :cry:
boogieman

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Eli toisin sanoen, marssin maanantaina Kone-Keskoon ja ostan 1,5m leveän kärryn, revin siitä rek.kilven irti, jätän se hämmästyneen myyjän käteen ja toiseen rekisteripaperit, kytken sen kömpijään kiinni, samoin valopistokkeen ja painan kaasua. Vai?
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Lukekaa Finlexistä asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992 / 1257. Henkilöauton peräkärryä ei saa vetää mönkijällä liikenteessä. Koska kokonaispaino varmaankin ylittää useamman L7e kytkettävän kokonaispainon. :wink:
Vastaa Viestiin