Kysely ns. auton renkaista mönkijässä
-
- 6WD
- Viestit: 528
- Liittynyt: 18 Helmi 2007 12:47
- Mönkijä:: Myyty...
- Paikkakunta: Liedon ja Pöytyän välissä.
Re: auton renkaat mönkijässä
Jumalattoman herkkä ja nopea ohjaus, ei tarvi kun suurinpiirtein ajatella kääntävänsä tankoa kovemmassa vauhdissa niin mönkijä pomppaa 30-40 cm käännettyyn suuntaan,ja on tosi uraherkät, mutta on niillä mukava ajaa tiellä verrattuna kunnon nappula tai mutakumeihin. Auton renkailla ei kyllä sit tee yhtään mitään jos aiot jossain muuallakin ajaa kuin tiellä, niillä ei pääse oikeestaan edes nurmikolla eteenpäin, en enää itelle laittaisi alle.
EX-Outlander 650-09,EX-Brute 750-08,EX-Grizzly 700-09, EX-Rene 800 -08, EX-Rene 800-07, EX-Kingquad 700i-07, EX-400 Outlander-tl-07,EX-Linhai300 3x4-06 tl
- stequ78
- Tracks
- Viestit: 998
- Liittynyt: 29 Tammi 2011 08:21
- Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)
- Paikkakunta: Porin kylä
Re: auton renkaat mönkijässä
Kyllä autonrenkailla pääsee nurtsilla hyvinkin eteenpäin siis nelikolla vielä ihan perävaunun kanssa jossa on kuormaa, äärimmäiseen yliohjautuvuuteen auttaa aurauskulmien säätö ja jousien säätö,mönkkäri on tietty vielä näiden säätöjen jälkeen himpun verran yliohjautuva mut ei enää mikään paha ja tosiaan ajettavuus on ihan eri planeetalta kun suokumeilla.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
Re: auton renkaat mönkijässä
Tiellä mukava ajella vaikka herkkä ohjautuvuus, maastoon ei mitään asiaa.kazuma cougar kirjoitti:oletteko kokeilleet auton renkaita mönkijässä ?
mikäslaisia tuloksia olette saaneet ?
-
- 4WD
- Viestit: 132
- Liittynyt: 21 Maalis 2013 08:08
- Mönkijä:: can-am 400 efi t3 -13
- Paikkakunta: Lahti
Re: Kysely ns. auton renkaista mönkijässä
mulla on alla 155 x 65 x12 henkilöauton talvirenkaat nastoilla
60 asti ok ajaa 70 uraherkkä ja 80 alkaa pelottamaan
lumessa meni (moottorikelkalla ajettu ura) kohtalaisesti tosin perse tuppas olemaan sivulla ihan koko ajan.
tossa muutamana päivänä olen ajellut tuolla yhelle suolle menevälle tiellä ja kelistä riippuen ominaisuudet vaihtelee aikalailla
mutta uraherkät noi ainakin on (takatuupparin alla)
tietty 60 km ajokokemuksella on hieman paha sanoa että onko säädöt persiillään vai kulmat
vaiko johtuuko renkaista.
joka tapauksessa kun aattelee että käännän hieman tonnepäin niin mökö mokoma hyppää jo sen 40 senttiä siihen suuntaan.
eli aika luikertelua tuppaa olemaan
60 asti ok ajaa 70 uraherkkä ja 80 alkaa pelottamaan

lumessa meni (moottorikelkalla ajettu ura) kohtalaisesti tosin perse tuppas olemaan sivulla ihan koko ajan.
tossa muutamana päivänä olen ajellut tuolla yhelle suolle menevälle tiellä ja kelistä riippuen ominaisuudet vaihtelee aikalailla
mutta uraherkät noi ainakin on (takatuupparin alla)
tietty 60 km ajokokemuksella on hieman paha sanoa että onko säädöt persiillään vai kulmat
vaiko johtuuko renkaista.
joka tapauksessa kun aattelee että käännän hieman tonnepäin niin mökö mokoma hyppää jo sen 40 senttiä siihen suuntaan.
eli aika luikertelua tuppaa olemaan
vikakoodien luku ja nollaus kaikkiin henkilöauto merkkeihin. myös opd2 mittaus (01-->)
http://uudenmaanmonkijat.fi/
riihimäen mönkijät
http://uudenmaanmonkijat.fi/
riihimäen mönkijät
-
- Noppeli
- Viestit: 20
- Liittynyt: 14 Marras 2011 18:22
- Mönkijä:: Arctic Cat 500 4x4
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kysely ns. auton renkaista mönkijässä
Laitoin arctic cat 500 4x4:een puolikuntoiset 195-65-15 (ja takana 205-65-15) auton kitkarenkaat kokeilumielessä. Renkaat on auton aluvanteilla et35. Ajattelin esin että et ainakin on mettässä mönkijäkäyttöön, mutta ihan sopivaltahan tuo vaikutaa, kun renkaan kuvio on lokasuojan sisällä, mutta kylki tulee hieman ulos. Catissa on 4x115 jako ja autopuolelta lähin on 4x114,3 joka passasi tuohon kyllä ilman mitään mukinoita. Siinähän ei ole heittoa kuin 0,35 milliä per pultinreikä. Silmällä katsottuna ei erota etteikö pultti olisi keskellä reikää. Keskitti pulteilla hyvin, ajossa ei minkäänlaista pompotusta.
Eka ajotesti suorastaan pelotti. Yli 60 vauhdissa ohjaus tempoili rajusti ja 80 vauhdissa sai todella skarpata ja puristaa tankoa. Paineet oli jotain 1,5-2 barin luokkaa. Pudotin paineet ensin yhteen baariin ja se auttoi hieman. Sitten pudotin lisää ja lopuksi jäi eteen 0,5 ja taakse 0,8. Tuo toi vähän pehmeyttä ohjaukseen ja se antaa hieman anteeksi vikuria ohjauskäytöstä. Ei sillä kyllä edelleenkään maantiellä yli 80 vauhtia mielellään pidelly. Eli ohjaus edelleen tempoileva ja uraherkkä.
No tänään aloin tarkistaa aurauskulmia. Säätö oli alunperin noin 4cm aurauksella mitattuna raideleveys renkaan etupuolelta vs takapuolelta. Säätelin tuon molemmilta puolilta raidetangosta ja jätin noin 1cm auraukselle. Käytös muuttui täysin. Ohjauksesta tuli huomattavasti raskaampi ja paremmin keskittävä. Nyt pystyy jo melkein päästämään irti stongasta 80 vauhdissa ja ohjaus pysyy hienosti keskellä. Tempoilu katosi täysin ja uraherkkyys pieneni oleellisesti. Kävin kokeilemassa moottoritiellä, jossa huoput loivaan myötäiseen luokkaa 105 ja meno vakaata. Nyt tuolla alkaa jo viitsiä mennä liikenteen sekaan. Maantiekäytöksestä tuli mallikasta, mutta miinuksena kaupungissa asfaltilla risteyksissä hieman jäykkä kääntymään.
Kaikenkaikkiaan maastopelistä kuoriutui ihan kohtuullinen maantieajokki.
Eka ajotesti suorastaan pelotti. Yli 60 vauhdissa ohjaus tempoili rajusti ja 80 vauhdissa sai todella skarpata ja puristaa tankoa. Paineet oli jotain 1,5-2 barin luokkaa. Pudotin paineet ensin yhteen baariin ja se auttoi hieman. Sitten pudotin lisää ja lopuksi jäi eteen 0,5 ja taakse 0,8. Tuo toi vähän pehmeyttä ohjaukseen ja se antaa hieman anteeksi vikuria ohjauskäytöstä. Ei sillä kyllä edelleenkään maantiellä yli 80 vauhtia mielellään pidelly. Eli ohjaus edelleen tempoileva ja uraherkkä.
No tänään aloin tarkistaa aurauskulmia. Säätö oli alunperin noin 4cm aurauksella mitattuna raideleveys renkaan etupuolelta vs takapuolelta. Säätelin tuon molemmilta puolilta raidetangosta ja jätin noin 1cm auraukselle. Käytös muuttui täysin. Ohjauksesta tuli huomattavasti raskaampi ja paremmin keskittävä. Nyt pystyy jo melkein päästämään irti stongasta 80 vauhdissa ja ohjaus pysyy hienosti keskellä. Tempoilu katosi täysin ja uraherkkyys pieneni oleellisesti. Kävin kokeilemassa moottoritiellä, jossa huoput loivaan myötäiseen luokkaa 105 ja meno vakaata. Nyt tuolla alkaa jo viitsiä mennä liikenteen sekaan. Maantiekäytöksestä tuli mallikasta, mutta miinuksena kaupungissa asfaltilla risteyksissä hieman jäykkä kääntymään.
Kaikenkaikkiaan maastopelistä kuoriutui ihan kohtuullinen maantieajokki.
-
- Noppeli
- Viestit: 6
- Liittynyt: 04 Loka 2008 22:19
- Mönkijä:: Tyscon Street 250
- Paikkakunta: Tuulos HML
Re: Kysely ns. auton renkaista mönkijässä
Kiitos tästä. Rohkaisee ainakin minua laittamaan kinuskiin auton renkaat. Aurauksella siis iso merkitys ja kokeilemalla vaan selviää.
Kun vaan pääsis tuon laitteen kimppuun, sais vähän ilmat lämmetä että saa kikottimen työn alle.
Kun vaan pääsis tuon laitteen kimppuun, sais vähän ilmat lämmetä että saa kikottimen työn alle.
Viimeksi muokannut cotcot, 14 Huhti 2013 15:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Yritetään pitää edellisen viestin lainaamista hieman vähemmällä, kiitos. Lainaus poistettu.
Syy: Yritetään pitää edellisen viestin lainaamista hieman vähemmällä, kiitos. Lainaus poistettu.
Tyscon Street 250 -07
- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Re: Kysely ns. auton renkaista mönkijässä
Ainakin maxsin mönkijän katu renkaat toimi
entisessä mönkijässä hyvin. Auton renkaat vähän
voi olla jäykät ja liekkö painavammatkin.
Voishan olla näyttävät jos laittas 45 -50 nakit asfaltille

entisessä mönkijässä hyvin. Auton renkaat vähän
voi olla jäykät ja liekkö painavammatkin.
Voishan olla näyttävät jos laittas 45 -50 nakit asfaltille

V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

-
- 6WD
- Viestit: 341
- Liittynyt: 14 Tammi 2006 21:47
- Mönkijä:: Outlander 500 max xt
- Paikkakunta: kangasala
Re: Kysely ns. auton renkaista mönkijässä
Polttoaineen kulutukseen on kanssa aika merkittävä ero kun laittaa autonrenkaat tai muut vastaavat.Canan kulutus maantieajossa oli vakiorenkailla 8l/100km nyt 235/45 r17 pyörillä pääsee alle 6l/100km.Vielä kun olisi hieman kaposemmat renkaat niin menisi vieläkin vähemmällä.
Kyseessä siis max 400,edellinen cana oli max 800 ja siinä 225/45 r17 autonrenkaiden vaihdon vaikutus polttoaineen kulutukseen ei ollut näin suuri.
Kyseessä siis max 400,edellinen cana oli max 800 ja siinä 225/45 r17 autonrenkaiden vaihdon vaikutus polttoaineen kulutukseen ei ollut näin suuri.
Re: Kysely ns. auton renkaista mönkijässä
Kate, taitaa hieman pienemmäksi jäädä tuo 235/45/17" kuin vakio rengas ?
Re: Kysely ns. auton renkaista mönkijässä
Pikkasen menee offtopikin puolelle,mutta esim itselläni on kanasessa moottoripyörän renkaat kokoa 200/70 r15 ja ovat todella hyvät ajaa.
Kyseiset renkaat ja vanteet oli jossainvaiheessa myös mönkijä lehden testissäkin.
ps.tuli eilen trafista tiedusteltua noiden renkaiden muutoskatsastus hommista niin L7e-ajoneuvonluokkaan sovelletaan autojen rengasmuutospäätöstä.
Kyseiset renkaat ja vanteet oli jossainvaiheessa myös mönkijä lehden testissäkin.
ps.tuli eilen trafista tiedusteltua noiden renkaiden muutoskatsastus hommista niin L7e-ajoneuvonluokkaan sovelletaan autojen rengasmuutospäätöstä.
KOTKOT outlanteri 800 äks äks see
-
- 6WD
- Viestit: 341
- Liittynyt: 14 Tammi 2006 21:47
- Mönkijä:: Outlander 500 max xt
- Paikkakunta: kangasala
Re: Kysely ns. auton renkaista mönkijässä
Juu on se hieman pienempi,en kummemmin ole mittaillu mutta vierekkäin kun seisoivat niin 5-10mm korkeusero.dealer kirjoitti:Kate, taitaa hieman pienemmäksi jäädä tuo 235/45/17" kuin vakio rengas ?
Re: Kysely ns. auton renkaista mönkijässä
Itselläni muistaakseni takana 225/45/17 ja edessä 205/50/17.muuten hyvät mutta kumit ei jousta yhtään ja on turhan uraherkkä.ajattelin laittaa 15 ja varmaanj 195/65 kokoset renkaat ,kun olis semmoset vanteet joutilaana.
Can-am outlander efi xt max 2010 tieliikenne
-
- 6WD
- Viestit: 341
- Liittynyt: 14 Tammi 2006 21:47
- Mönkijä:: Outlander 500 max xt
- Paikkakunta: kangasala
Re: Kysely ns. auton renkaista mönkijässä
Jos jonkun kokosilla pyörillä on tullu ajeltua mutta nyt laitoin 195/70-15 nastapyörät ja on kyllä tähänastisista ainakin canaan passeli koko.On hyvä ajettava eikä vetele ja lisäksi on sen verran korkeampiprofiilinen että ei ole kova ja nyt mittarinopeus on täsmälleen oikea.Ainoa miinus on tietenkin ulkonäkö koska kyllä se 225/45-17 tietenkin paremmalta näyttää.
-
- 4WD
- Viestit: 229
- Liittynyt: 20 Helmi 2012 09:40
- Mönkijä:: 08 Polaris Sportsman 500EFI TL
- Paikkakunta: Kempele
Re: Kysely ns. auton renkaista mönkijässä
kate,
laitahan kuva näkösälle.
laitahan kuva näkösälle.
Re: Kysely ns. auton renkaista mönkijässä

Tuossa kuva omasta Renegadesta. Vanteina Volvon 6x15" ja renkaina vanhat Bridgestonen kitkat koossa 195/60-15. Paineita 1.1 bar joka nurkassa. Rullaa mahtavasti, eikä ravistele laisinkaan. Maasto-ominaisuudet vielä ponnistamatta, mutta tietysti metsään sitten eri gummit alle.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09