Saako vetää kärryä liikenteessä?

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Kiinan poika
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Maalis 2006 17:21
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Kiinan poika »

Hellou!

Tuohon peräkärry kysymykseen tässä Kiinan pojan veto. Ostin EC:n myymän monitoimikärryn. On myös toisellakin maahantuojalla ja joillain muillakin myyjillä. On irroitettavat päädyt, kippi, pyörivä aisanpää, ajaa puut ja hiekat ym. Olen ollut tosi tyytyväinen. Ostin samalla kertaa irroitettavat ja magneetilla (kestää oikeasti!) kiinnitettävät peräkärryn valot. Pysyy kärryn perälaudassa todella hyvin. Sitten vielä kytkin Linhaihin taakse pistorasian kärryn valoja varten ja se on siinä. Valoissa on parkit, jarrut, vilkut ja sitten vielä punaiset kolmiot. Ajattelin käyttää sitä tutulla katsastusmiehellä ja kuunnella mitä se sanoo. Mitat ja valot ainakin täyttää kriteerit, mitä sitten tykkää renkaista... [-X
Suomi-Kiina ystävyys-seura :)
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Renkaat pitää olla E-hyväksytyt katukäyttöön. Samaten käryssä pitää olla se n. 30 cm korkea hitaan ajoneuvon kolmio. Muuten olet oikeilla jäljillä. Tuo monitoimikärry on hieman painava maatiekärryksi, sillä vie hyötykuormaa aikalailla, siis jos mennään lain kirjaimen mukana.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Kiinan poika
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Maalis 2006 17:21
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Kiinan poika »

Moikka!

Ja kiitos Roosa täydennyksestä! Pitää siis vielä hommata isompi kolmio. Mutta voi voi nuo kumit :cry: Ei taida olla hyväksytyt. En ole kyllä vielä katsonutkaan, mutta tutkitaan ja mietitään sitten vaihdetaanko vai luotetaanko hyvään tuuriin. Ei nyt kyllä niin hirveästi ole tarvetta kärryn kanssa kaupungilla ajella, mutta jos sitä joskus vaikka hallitus muutaman multasäkin hakee kukkamaalleen. Oli muuten yksi hyvä perustelu emännälle, kun kysyi mihin me kärryä tarvitaan. =D> Saa lainata perustelua.
Suomi-Kiina ystävyys-seura :)
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tein kyselyn Poliisille sekä AKE:lle. Ensin on Poliisin vastaus ja sitten AKE:sta tullut lakiteksti. Eiköhän näistä päästä jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen :wink:


Poliisi

Ihan oikeasta paikasta selailitte. Kyllä ne tiedot sieltä löytyisivät.
Mutta helpotetaan vähän;

Nelipyörään saa kytkeä perävaunun, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan
sallimaa massaa. Ei kuitenkaan saa ylittää puolta vetävän ajoneuvon
kuormittamattomasta massasta.
Ja leveys max 1,50 m.
(Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 34§)

Rekisteröintivelvollisuus ei tosiaankaan koske L-luokan ajoneuvon perävaunua.
(Asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 8§)

Ja lyhyesti sen perävaunun vaatimuksista; lue LVMa kaksi- ja kolmipyöräisten
ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 5 A -luku (pääsen
vähän vähemmällä kirjoittamisella :D)

Nopeusrajoitus perävaunu kytkettynä 80 km/h, tai jos perävaunu on jousittamaton
60 km/h.
(Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 3§ 3 mom a) kohta)

Ihan vaan tiedoksi kun aika usein näitä laitteita käytetään myös maastossa,
että nopeusrajoitus maastossa maa-alueella on 60 km/h, jääpeitteisellä
vesialueella 80 km/h.

Jos se rekisterikilpi on kiinnitetty sinne nelipyörän taakse niinkuin pitääkin,
niin millään ei voi välttää sen peittymistä ainakin kuormitustilanteissa; eli
siis ihan samalla tavalla kuin autoissakin.

AKE

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

34 § (24.4.1998/291)

Perävaunun kytkeminen kaksi- ja kolmipyöräisiin ajoneuvoihin sekä niihin rinnastettaviin nelipyöräisiin ajoneuvoihin

1. Moottoripyörään, mopoon, kolmipyörään, nelipyörään ja kevyeen nelipyörään saa kytkeä yksiakselisen perävaunun, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan sallimaa massaa. Kytkentämassa ei kuitenkaan saa ylittää puolta vetävän ajoneuvon kuormittamattomasta massasta. Perävaunun suurin sallittu leveys on 1,50 metriä. (19.12.2002/1243)

2. Polkupyörään saa kytkeä yksiakselisen perävaunun, jonka leveys on enintään 1,25 metriä ja kytkentämassa enintään 50 kg



http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250

5 a luku (21.5.2003/409)

L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunu

21 a § (21.5.2003/409)

Renkaat

1. L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunussa tulee olla ilmarenkaat.

2. Moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän perävaunun renkaiden, pinnoitettuja renkaita lukuun ottamatta, tulee olla e-hyväksytyt direktiivin 92/23/ETY mukaisesti, E-hyväksytyt säännön n:o 30 tai 75 sellaisen version mukaisesti, joka vaatimustasoltaan vastaa mainittua direktiiviä, taikka täyttää FMVSS-standardin N:o 109 vaatimukset.

3. L-luokan ajoneuvon perävaunun nastarenkaista säädetään ajoneuvon renkaiden nastoista annetussa liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa (408/2003).

21 b § (21.5.2003/409)

Vetolaitteet

L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunun vetolaitteiden tulee olla kestävät ja tarkoituksenmukaiset. Niissä tulee olla tahattoman avautumisen estävä laite.

21 c § (29.9.2005/792)

Pakolliset valaisimet ja heijastimet

1. L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunussa tulee olla etu-, sivu- ja takaheijastimet. Moottoripyörän, kolmi- ja nelipyörän sekä kevyen nelipyörän perävaunussa tulee lisäksi olla suunta-, taka- ja jarruvalaisimet. Kolmipyöräisen mopon (L2e-luokka) ja kevyen nelipyörän (L6e-luokka) yli 1,00 metriä leveässä perävaunussa tulee olla E-säännön n:o 69/01 mukaisesti hyväksytty hitaan ajoneuvon kilpi.

2. Valaisimet ja heijastimet tulee olla perävaunun molemmilla puolilla. Kuitenkin perävaunussa, jonka leveys on enintään 0,8 metriä, vaaditaan vain yksi jarruvalaisin, takavalaisin ja takaheijastin.

3. Eteen- tai taaksepäin suunnatut valaisimet ja heijastimet, jos niitä on parillinen määrä, on sijoitettava L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunussa enintään 0,1 metrin etäisyydelle perävaunun sivusta sekä vähintään 0,35 metrin korkeudelle. Valaisimet saa sijoittaa enintään 1,2 metrin korkeudelle sekä etu- ja takaheijastimet enintään 0,9 metrin korkeudelle.

A:lla 792/2005 muutettu 21 c § tulee voimaan 30.9.2006. Aiempi sanamuoto kuuluu:

21 c § (21.5.2003/409)

Pakolliset valaisimet ja heijastimet

1. L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunussa tulee olla etu-, sivu- ja takaheijastimet. Moottoripyörän, kolmi- ja nelipyörän sekä kevyen nelipyörän perävaunussa tulee lisäksi olla suunta-, taka- ja jarruvalaisimet.

2. Valaisimet ja heijastimet tulee olla perävaunun molemmilla puolilla. Kuitenkin perävaunussa, jonka leveys on enintään 0,8 metriä, vaaditaan vain yksi jarruvalaisin, takavalaisin ja takaheijastin.

3. Eteen- tai taaksepäin suunnatut valaisimet ja heijastimet, jos niitä on parillinen määrä, on sijoitettava L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunussa enintään 0,1 metrin etäisyydelle perävaunun sivusta sekä vähintään 0,35 metrin korkeudelle. Valaisimet saa sijoittaa enintään 1,2 metrin korkeudelle sekä etu- ja takaheijastimet enintään 0,9 metrin korkeudelle.

21 d § (21.5.2003/409)

Suuntavalaisimet

1. Suuntavalaisimien tulee olla ruskeankeltaiset ja näyttää vilkkuvaa valoa.

2. Suuntavalaisimien tulee olla, jos mahdollista, vähintään 0,6 metrin etäisyydellä toisistaan.

3. Suuntavalaisimet eivät saa olla 0,3 metriä kauempana perävaunun takapäästä.

21 e § (21.5.2003/409)

Jarruvalaisimet

1. Moottoripyörän, kolmi- ja nelipyörän sekä kevyen nelipyörän perävaunun jarruvalaisimien tulee näyttää taaksepäin punaista valoa. Valon tulee toimia käytettäessä kumpaa tahansa moottoripyörän jarruista. Jarruvalaisimien lampun tehon tulee olla vähintään 5 W.

2. Jarruvalaisimet eivät saa olla 1,0 metriä kauempana perävaunun takapäästä.

21 f § (21.5.2003/409)

Takavalaisin

1. Moottoripyörän, kolmi- ja nelipyörän sekä kevyen nelipyörän perävaunun takavalaisimien tulee näyttää taaksepäin punaista valoa. Takavalaisimien tulee olla siten kytketyt, että ne toimivat samanaikaisesti vetävän ajoneuvon etu-, lähi- ja kaukovalaisinten kanssa. Takavalaisimien lampun tehon tulee olla moottoripyörän perävaunussa vähintään 2 W.

2. Takavalaisimet eivät saa olla 1,0 metriä kauempana perävaunun takapäästä.

21 g § (21.5.2003/409)

Heijastimet

1. L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunussa tulee olla kummallakin sivulla ruskeankeltainen sivuheijastin sekä kummallakin puolella edessä valkoinen ja takana kolmionmuotoinen punainen heijastin.

2. Etu- ja takaheijastimet on sijoitettava enintään 10°:n poikkeamalla suoraan eteen tai taakse suunnattuina.

3. Takaheijastimet eivät saa olla 1,0 metriä kauempana perävaunun takapäästä.

4. Heijastimien tulee olla e-hyväksytyt neuvoston direktiivin 76/757/ETY mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna komission direktiivillä 97/29/EY, tai E-hyväksytyt säännön n:o 3 sellaisen version mukaisesti, joka vaatimustasoltaan vastaa mainittuja direktiivejä. Polkupyörän perävaunun sivuheijastimina hyväksytään myös heijastavat renkaat, jotka väriltään ja heijastuskyvyltään vastaavat E-säännön n:o 88 vaatimuksia.

21 h § (21.5.2003/409)

Roiskesuojat

Moottoripyörän, kolmi- ja nelipyörän sekä kevyen nelipyörän perävaunussa tulee kutakin pyörää varten olla tarkoituksenmukaiset roiskesuojat. Niiden tulee koko pituudeltaan vastata vähintään renkaan leveyttä ja ulottua vähintään 60° pyörän akselin kautta kulkevan pystytason etupuolelle ja vähintään 90° sen takapuolelle perävaunun ollessa kuormittamaton. Roiskesuojan ei kuitenkaan tarvitse peittää pyörää edellä vaaditulla tavalla, jos ajoneuvon muut rakenteet estävät vastaavasti roiskumisen.

Lisäksi

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

2 LUKU
Ajoneuvon käyttö ja kunto
3 § (24.4.1998/291)
Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset
3. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:

a) auton (M- ja N-luokat), moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) sekä kolmi- ja nelipyörän (L5e- ja L7e-luokka) 80 km/h; auton, johon on kytketty kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h, ja auton, moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h;

Peräkärryä ei tarvitse sekisteröidä. Peräkärryn voi mahdolisesti rekisteröidä O1-luokan peräkärryksi mutta tällöin sen tarvitsee täyttää myös kevytperävaunulle määrätyt vaatimukset. Tarvitset kuitenkin mahdollisesti ylimääräisen rekisterikilven (sama kuin nelipyörässä) perävaunulle, jonka saa anottua AKE:lta
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Olihan nuo jo aiemmin copypastattu tänne jonnekin, mutta kertaus opettaa... :lol:
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Sattuuhan näitä :oops:
Kylätason mönkijäkuski
M.E
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Marras 2006 15:52
Paikkakunta: itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja M.E »

Koheltaja kirjoitti: Kolmipyöräisen mopon (L2e-luokka) ja kevyen nelipyörän (L6e-luokka) yli 1,00 metriä leveässä perävaunussa tulee olla E-säännön n:o 69/01 mukaisesti hyväksytty hitaan ajoneuvon kilpi.
Annoinko itseni ymmärtää oikein, että L7e luokan ajoneuvossa tätä hitaan ajoneuvon kilpeä ei tarvitse?
Ai tosta vai...

Linhai 300 4x4
celle
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 14 Helmi 2007 20:58
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja celle »

Olenko ymmärtänyt oikein? Vaikka Polaris Sportsman 500 EFI:n tiedot ovat täämöiset:
Paino: 324 kg / 318 kg Vetokyky koukulla: 556kg
niin pärävaunu saa painaa vain jotain 150 - 200 kg jos vetää tiellä? Sehän on melkein naurettavaa... Siinähän jäisi "järkikäyttö" melkein kokonaan pois... :cry: Mönkijän ostosta tulee vielä vaikeampi kun pitää vaimolle myydä idea...
Tiedot muuten Brandtin sivulta.
Jos hyvin menee, niin mennään lujaa...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

L7e ajoneuvossa ei hitaan ajoneuvon kilpeä tarsita, ei edes peräkärryn kanssa.

celle on ymmärtänyt oikein, L7e pelillä saat vetää puolet siitä painosta mitä on rekkariotteseen merkattu kömpijän kokonaispainoksi. Syy on yksinkertaisesti se että pistäppäs 500-600 kiloinen peräkärry perään ja kokeile 80kmh vauhdissa tehdä jotain muuta kuin ajaa suoraan... :wink:
Kylätason mönkijäkuski
celle
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 14 Helmi 2007 20:58
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja celle »

Se on huonompi homma se. Tarvitsisin sitä Kuormaa mukaan aika useasti. Jos kärry painaa 110 kg niin mukaan saa vissiin noin kaksi säkkiä jos ne painaa 40 kg/kpl. Tämä vähentää kyllä käyttömahdollisuuksia aika paljon. Jos lakia ihan tarkasti seuraa...
Jos hyvin menee, niin mennään lujaa...
M.E
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Marras 2006 15:52
Paikkakunta: itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja M.E »

M.E kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti: Kolmipyöräisen mopon (L2e-luokka) ja kevyen nelipyörän (L6e-luokka) yli 1,00 metriä leveässä perävaunussa tulee olla E-säännön n:o 69/01 mukaisesti hyväksytty hitaan ajoneuvon kilpi.
Annoinko itseni ymmärtää oikein, että L7e luokan ajoneuvossa tätä hitaan ajoneuvon kilpeä ei tarvitse?
Niin siis tarkoitin että L7e luokan ajoneuvon vetämässä peräkärryssä ei tätä hitaan ajoneuvon kilpeä.

Vai tarvitaanko?
Ai tosta vai...

Linhai 300 4x4
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljami »

M.E kirjoitti:
M.E kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti: Kolmipyöräisen mopon (L2e-luokka) ja kevyen nelipyörän (L6e-luokka) yli 1,00 metriä leveässä perävaunussa tulee olla E-säännön n:o 69/01 mukaisesti hyväksytty hitaan ajoneuvon kilpi.
Annoinko itseni ymmärtää oikein, että L7e luokan ajoneuvossa tätä hitaan ajoneuvon kilpeä ei tarvitse?
Niin siis tarkoitin että L7e luokan ajoneuvon vetämässä peräkärryssä ei tätä hitaan ajoneuvon kilpeä.

Vai tarvitaanko?
Eikös tuossa nyt kohtuullisen selvästi sanota, missä se tarvitaan. Siitä voisi negaationa päätellä, että muiden tässä laissa käsiteltyjen ajoneuvouvojen vetämissä kärryissä ei moista läpyskää tarvita.

ELI: Ei tarvita!
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Nupin vetokyky..

Viesti Kirjoittaja migu250 »

celle kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein? Vaikka Polaris Sportsman 500 EFI:n tiedot ovat täämöiset:
Paino: 324 kg / 318 kg Vetokyky koukulla: 556kg
niin pärävaunu saa painaa vain jotain 150 - 200 kg jos vetää tiellä? Sehän on melkein naurettavaa... Siinähän jäisi "järkikäyttö" melkein kokonaan pois... :cry: Mönkijän ostosta tulee vielä vaikeampi kun pitää vaimolle myydä idea...
Tiedot muuten Brandtin sivulta.
Kai se munkin pitää tähän ...
Tuo 556 kg tarkoittaa vain vetokuulan ja kiinnikkeiden vetokykyä sen raskampaa taakkaa ei saa "kuulan"+kiinnikkeiden valmistajan mukaan vetää sillä sipuli.

Mutta sitten tulee lisäksi mitä ATV:n valmistaja =tehdas ilmoittaa vetomassaksi-

Ja näistä pienempi oleva vetokyky on oleva sallittu suurin vetomassa-

ps. tässä ei ole siis millään lailla otettu ajoneuvo yhdistelmän suurinta nopeutta.

Syy: Vetokuulan valmistaja antaa vain turvallisen vetomassa tiedon tuotteellee. :^o
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

celle kirjoitti:Se on huonompi homma se. Tarvitsisin sitä Kuormaa mukaan aika useasti. Jos kärry painaa 110 kg niin mukaan saa vissiin noin kaksi säkkiä jos ne painaa 40 kg/kpl. Tämä vähentää kyllä käyttömahdollisuuksia aika paljon. Jos lakia ihan tarkasti seuraa...
Minulle on ainakin tullut sellainen vaikutelma, ettei yleisellä tiellä L7e:n (& co.) peräkärryllä kiloja kuskata, vaan metrejä :wink:.

Eli painava tavara kannattaa kuskata tavaratelineellä (tai lavalla), jos se vaan jotenkin mahtuu - peräkärrystä on iloa lähinnä silloin, kun sinällään kevyehköllä lastilla on sen verran ulottuvuuksia, ettei sitä saa kunnialla (mm. kuski mahtuu vielä kyytiin ..) tavaratelineille.
Tomppo
6WD
Viestit: 330
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:33
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 HO-09 EU

Viesti Kirjoittaja Tomppo »

En tiedä onko viestiketjussa jo joku maininnut mutta ainakin olen kuullut, että jos tekee itse kärryn jota meinaa vetää mönkijän perässä tiellä luvallisesti, niin vetoaisan tulee olla VTT:n hyväksymä. Tarkottaen lähinnä että lujuuslaskennat tai jotakin sen suuntaista tulee olla tehtynä.

Onko jollakin tietoa pitääkö tämä paikkaansa, vai onko ihan keksitty juttu?
Vastaa Viestiin