Tieliikennemönkijän katsastus

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 19:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja ARant »

Katsokaapa Trafin sivu https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsas ... sastusajat, varsinkin kohta 'Katsastusajankohtaa voi muuttaa'.

Minkähän takia Trafi haluaa ohjata ne, jotka eivät halua aikaistaa seuraavaa katsastusaikaansa, katsastamaan kulkineensa vasta viimeisten 30 päivän aikana .. ?
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Osittain paluuta vanhaan, eihän ennen ollut neöjlän kuukauden aikaikkunaa katsastukselle.
Jotenkin noin pakkokin mennä, jos edelleen olisi 4 kuukautta aikaa eipä aikaistaminen sitten onnistuisikaan kuin vähintään 4 kuukaudella joka taas ei olisi järkevää ?
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 19:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja ARant »

En tiennytkään, että katsastuksen aikaikkuna on joskus ollut vain yksi kuukausi/30 päivää. Halu palata 'vanhoihin hyviin aikoihin' on toki ihan uskottava selitys.

Minäkin yritin kysyä Trafilta syytä moiseen, mutta pseudonyymillä 'Tiina Summanen' esiintynyt robotti vaan sitkeästi tivasi minulta rekisterinumeroa (ilmeisesti yleinen palaute oli ohjattu samalle robotille kuin oman kulkineen katsastusajan kyselyt ..).

En minä keksi miten tuon on 'pakko' noin mennä - ihan hyvin katsastuksen yhteydessä voisi kysyä asiakkalta haluaako tämä katsastusaikaa aikaistettavan vai pidettävän ennallaan. Tai ehkä moinen ei olisi Trafin mielestä ollenkaan hyvä ..
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja dealer »

No joo, se tietysti olisi fiksuinta että systeemi olisi muuten entisellään mutta halutessaan voisi "lyhentää leimaa" eli ilmoittaa että aikaistetaanpa sen ja sen verran että seuraavalla kerralla saadaan osumaan kesälle / talvilomalle / syksyyn / mikä kenellekin parhaiten sopii.
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 17:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Tänään eka hylsy... :(

1. Mikä mönkijä = Polaris XP 850 touring -10 ajettu 10958km/411h
2. Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli=HYLÄTTY raidetangonpää vasen ulompi välyksellinen
3. Paljonko maksoi= 77e
4. Mitä oikeasti tarkistettiin= Jarrut ajamalla, valot, renkaat, päästöt ja nivelet
5. Paikkakunta= Kittilä katsastuspiste
6. Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona.= CO% 2,30, CO2 11,90! HC ppm 56, 02 5,60
7. Muuta kerrottavaa asiaan littyen.= Nopea toimenpide. Hyvää palvelua. Jälkitarkastukseem aikaa kuukausi.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 17:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Jälkitarkkari ja kaksi vuotta seuraavaan katsastukseen.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
juliuz
Noppeli
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Helmi 2017 13:16
Mönkijä:: Derbi DXR 250

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja juliuz »

1. Mikä mönkijä = Derbi DXR -08, ajettu 4300km
2. Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli= Läpi meni
3. Paljonko maksoi= 49e
4. Mitä oikeasti tarkistettiin= Parin minuutin koeajo, hallintalaitteet, vilkut, valot, töötti yms. Hallissa käytti tunkilla renkaita ilmassa ja pientä ravistelua josko löytyisi välyksiä.
5. Paikkakunta = Meinalan Katsastus, Kalajoki
6. Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona.= Ei tietoa, piti ~10 sekuntia anturia putkessa, mönkijä kävi siis tyhjäkäyntiä, kierroksilla ei mitattu. Katsastustodistuksessakaan ei lue arvoja.
7. Muuta kerrottavaa asiaan littyen.= Hyvää palvelua ja homma oli 10 minuutissa selvä. Hinta on toki mielestäni aivan liian suolainen tuollaiseen operaatioon, mutta minkäs teet, pakkohan nämä laitteet on katastaa.
Ali Tehonen
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Marras 2019 14:35

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Ali Tehonen »

Moro! Oliskos tämä ketju sopiva ensipostaukselle ja kysymykselle mihin en löydä mistään selkeää vastausta eli mönkijän pakoputken muutokset. Potilas on 2007 Bashan BS200-S7 jonka ostin tuossa tovi takaisin pienen palovaurion kera, ongelma on että mönkkärin mukana tullut kiihdytyspumpullinen keihin kaasari ei mahdu paikalleen koska ottaa pakariin kiinni. Tuossa tallilla kaljotellessa muistin että mullahan on hyllyyn jääny kuussatasen kusiais-gikserin mahanaluspönttö jossa on vielä sisällä kohtuumassiivinen katti, huvikseni sen sovittelin bassanin mahan alle ja hitto sehän sopis sinne kun nyrkki silmään ulostulon pilkistäessä kivasti taka-akselin yli siitä jarrulevyn vierestä. Pohdin vaan että mitenkä mönkkäreissä menee noi tyyppihyväksyntähommat 2007 vuoden laitteen kanssa kun alkuperäisestä putkesta ei löydy niin minkäänlaisia merkintöjä taikka tyyppikilpeä.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

jos siinä löytämässäsi äänenvaimentimessa on E hyväksyntä, melurajat ei ylity "korvakuulolla ei oo hirvee mökäpönttö" sekä mönkijä menee päästörajoihin tyhjäkäynnillä (3.5co% ja 600HC) näkisin että sulla on todella hyvät mahdollisuudet saada laite leimalle ainakin sen osalta. 8)
edit: se että jos toi äänenvaimennin ei ole sille tarkoitetulla paikallaan jatkossa niin siinä voi tulla ongelma leimalla.... :roll: jos nyt osaan tulkita oikein tuosta "mahanalus" viittauksesta.

edit2: noita ton alkuperäisiä vaimentimia varmaan löytyy käytettynä myös hyvin, se miksi niissä ei ole monesti erikseen E leimaa veikkaan että johtuu siitä että laite on tyyppihyväksytty kokonaisuutena... eli semmosenkin sinne voit laittaa.
DIY
Ali Tehonen
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Marras 2019 14:35

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Ali Tehonen »

Joo siis vaimennin on semmoinen moottorin alla oleva iso aski josta lähtee oikealle yläviistoon ulostulo. Ongelma tosiaan on että orkkis putki tekee mutkan sisäänpäin just kaasarin kohdalla ja kiihdytyspumpullisen kaasarin suurempi sakkakuppi ottaa siihen kiinni eli vaihtoehtoina modata joko hormia taikka sitten kurkkua.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

Voi olla hankala saada leimalle tolla virityksellä. Jos lähtökohta on se että tolla kaasuttimella on mentävä.
DIY
Ali Tehonen
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Marras 2019 14:35

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Ali Tehonen »

Vehje on jo kertaalleen palanut edellisellä omistajalla kiitos kerrassaan idioottimaisen osasijoittelun joten periaatteesta tekis mieli tehdä asialle jotain. Tarvii varmaan rimpahuttaa konttorille ja ottaa sieltä kanta asiaan kun löytämäni asetuskin on kirjoitettu niin ympäripyöreästi ettei siitäkään ota selvää kun ensin periaatteessa ykskantaan kieltää mutt heti perään taas sallii...
Ali Tehonen
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Marras 2019 14:35

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Ali Tehonen »

Asiaa nyt vielä enemmän opiskelleena ei asiasta annettu asetus (finlex 1078/2009) mainitse millään tavalla pakoputken sijainnin muutosta, ainoa mitä onnistun siitä löytämään on seuraava lainaus:
3. Ajoneuvon rakenneosaa tai varustetta, jonka käyttöönottoajankohtana edellytetään 1 momentin edellytysten mukaisesti olevan EY-tyyppihyväksytty, E-hyväksytty tai hyväksytty muun kansainvälisen standardin mukaisesti, ei saa käytössä muuttaa tai vaihtaa siten, etteivät käyttöönottoajankohtana vaaditun hyväksynnän edellytyksenä olevat vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty.
...josta ainakin itse päättelisin että alkuperäisen ilmeisesti pikkuisella katalysaattorilla varustetun pakoputken voisi vaihtaa toiseen uudempaan paljon suuremmalla katilla varustettuun putkeen aivan hyvin. Runkoonkin saa vapaasti hitsata kiinnikkeet edm pöntölle, senkin tarkistin.
Diver58
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Maalis 2020 18:48
Mönkijä:: RAlly 250 USA
Paikkakunta: Pori

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Diver58 »

Moi!
Olen ihan uusi käyttäjä täällä.
Kyllä kaikki tieliikennemönkijät tulee katsastaa, jopa mopo kilvissä olevat.
Tänään katsastin omani ja läpi meni.
Raidetangon päissä oli pikkuisen väljää, mutta ei liikaa.
JArrut ja iskarit tarkastettiin ajamalla ja käsin painamalla, päästöt mitattiin sekä valot katsottiin silmämääräisesti
Nyt saa rauhassa ajaa vuoden :)
Vastaa Viestiin