Tieliikennemönkijän katsastus

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
meura
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Marras 2014 22:11
Mönkijä:: Rekku -08 500 Tl
Paikkakunta: Oulu

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja meura »

1 Mikä mönkijä
Oma rekku
2 Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli
Meni läpi. Katsuri itsekin oli sitä mieltä jotta turhaanhan näitä katsastetaan.
3 Paljonko maksoi
42€. Päästömittaus 0€
4 Mitä oikeasti tarkistettiin
Runkonumeron katsoi jotta oli paikoillaan? Liekkö oli niin hyvä muisti, kun ei verrannut mihinkään :D Ravisteli renkaita #-o
5 Paikkakunta
Oulu, Top katsastus, alppila.
6 Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona.
Päästöt tyhjäkäynnillä: kaikki puuttui paperista mutta kierroksilla on paperiin tulostin merkannut, mutta katsuri veti mustekynällä henkselit päälle ja kirjoitti omat tulokset???
7 Muuta kerrottavaa asiaan littyen.
Jarrut testattu koeajolla. Lapulla "muut tarkastukset, sekä huomautukset" Rajoittimen tarkistuspvm ja rajoitusnopeus. 26.01.2016 0kmh??? Liekkö tulossa traktoreihin tarkistukset?

Ja sain katsastus todistuksen joka on pidettävä ajossa mukana. Mutta pidänpä tuon rekisteri otteen varalta myöskin mukana.

Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja ktm »

Ja tää hän oli se tallissa seissyt vähänajettu :D
meura
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Marras 2014 22:11
Mönkijä:: Rekku -08 500 Tl
Paikkakunta: Oulu

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja meura »

Juu sehän se ;) +6000 kilsaa viime katsastuksesta. Notta olis tullut enemmän, mutta kun piti tehdä koneremontti keskellä viime kesää.

Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
maazetung
3WD
Viestit: 108
Liittynyt: 05 Huhti 2015 11:38
Mönkijä:: Dinli 904 TL
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja maazetung »

1 Mikä mönkijä = Dinli 450 2009
2 Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli = Ei.
-Parkkivalo palanut
-Sumarit paloivat pitkien kanssa samaan aikaan
-Ei E-leimaa renkaissa
-Desibelejä liikaa: 109db
3 Paljonko maksoi = 47€ päästöjen kanssa
4 Mitä oikeasti tarkistettiin = En jaksanut hallin puolelle edes mennä kun tiesin katsurin syynäävän ihan kaiken. Ajoi myös pihalla lenkin jossa testasi jarrut, ja sen jälkeen kävi testaamassa testerissä etu-iskarit
5 Paikkakunta = Kouvola, Q-katsastus
6 Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona = Ei tietoa.
7 Muuta kerrottavaa asiaan littyen = "lisävalot" eli sumarit oli viimeksikin kiinni ja toimivat ihan samalla tavalla ja ei ollut moitittavaa, nyt eivät kelvanneet. Sama katsuri kuitenkin kyseessä. Hieman toivoin, jotta ei olisi renkaat haitanneet kun ei oo nappuloita laillisina ja hippasen liian liukas keli ajella noil katu-gummeil. Tämän jälkeen putosi vielä paperit aseman pihalle, jonka huomasin vasta kotona ja poliisit hiillosti paluumatkalla n. 10km verran. Kaikin puolin onnistunut reissu ja katsastus.... :D No jos jotain positiivista niin uusinta katastuksen lupas ilmaseks.
Avatar
ceebbari
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 25 Syys 2012 06:58
Mönkijä:: Kawasaki kvf 750
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja ceebbari »

1 Mikä mönkkäri
Yamaha Grizzly 700 eps TL
2 Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli
Meni läpi. ei huomautettavaa.
3 Paljonko maksoi
57€. Päästömittaus 0€
4 Mitä oikeasti tarkistettiin
Runkonumeron ja tyyppikilven katsoi jotta oli paikoillaan? Myös valot katsottiin.
5 Paikkakunta
Helsinki.
6 Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona.
Päästöt oli aivan hurjat, mutta säädin sitten mittarista seokset aivan minimille. Sen jälkeen kirkkaasti läpi. Päästökone tilttasi joten veti hatusta arvot paperiin.
7 Muuta kerrottavaa asiaan littyen.
Ei ajanut vehkeellä metriäkään. Hiukan käänteli tangosta :-)
SamSpeed
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 10 Loka 2013 08:45
Mönkijä:: Odes 400-B
Paikkakunta: Somero

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja SamSpeed »

1 Mikä mönkkäri
Odes 400 -09
2 Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli
Läpi meni, ei huomautettavaa paperilla.
3 Paljonko maksoi
50€
4 Mitä oikeasti tarkistettiin
Päästöt ja valot.
5 Paikkakunta
Salo.
6 Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona.
Päästöt koneen lämmitessä OK, arvoja ei paperiin vain merkintä OK.
7 Muuta kerrottavaa asiaan littyen.
Valoista valitti kun lisävalot on omalla kytkimellä, eivätkä syty vasta omasta kytkimestä pitkien ollessa päällä ???
Lisäksi marisi kun työvaloja kun ei saisi kuulemma asentaa tieliikenne koneeseen elleivät ole ajovaloiksi hyväksyttyjä ja suunnattu ajovalojen tapaan.
Kolmas kerta kun katsastin koneen samoilla valoilla ja ikinä ennen ei ole tullut sanomista, koska ovat oman katkaisimen takana.
Nooh kuulemma ko. konttorilla ei katsasteta yleensä mönkijöitä... (tosin en minäkään enää, palvelu ei oikein iskenyt mönkijän kohdalla, mutta vetoauton katsastettiin samalla ja palvelu sen kohdalla erinomaista, eli vetoauto palaa tuonne)
chiimeey
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Maalis 2016 02:06

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja chiimeey »

1 Mikä mönkijä - Yamaha Raptor 350
2 Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli - ei mennyt :( päästöt kusi, co pitoisuus ~6, huomautus "katsastus valon" kiinnityksestä (nippusiteillä kiinni bull barissa :D) pitää muutoskatsastaa kuullema levikepalojen kanssa...
3 Paljonko maksoi - 38.78€
4 Mitä oikeasti tarkistettiin - Valot, nivelet ja jarrut pihalla koeajokierroksella, päästöt
5 Paikkakunta - Turku, plus katsastus
6 Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona - muut erittäin hyvät co oli tosiaan siinnä kuuden pintaan, rajana 3,5
7 Muuta kerrottavaa asiaan littyen - kesti aivan älyttömän kauan (1h25min) kun katsari mies soitteli ties minne ja kyseli asioista, ja myönsi ettei tiedä mönkkäreistä hevon***, sitte rupes inttää et valot ei kelpaa kun ei oo parkkeja, totesin herralle että eihän siinnä ole edes parkki valoille kytkintä, eikä polttimoa, no sen hän sitte raapusti pois paperilta tutkittuaan asioita lähempää, sitte seliteltiin että oli liian leveä ja se pitää muutoskatsastaa...

Nyt kymysyksenä olisi: onko pikku raptorin orkkis putkessa kattia? Koneessa on kiinni WRP tehoputki (koko putki) ja pääsisinkö päästöistä läpi jos lätkäsen orkkis putken kiinni? Seos ruuvin kanssa säätäminen laski co pitoisuuden reilusta seitsemästä 5,5-6. Entä olisiko vain helpomi repiä spacerit irti katsastuksen ajaksi, vai käykö muutoskatsastus helposti? Ei oo kauaa ollu mulla tää peli niin en oo viellä guru :D Ja onko jollain turun seudulla päästömittaria mitä sais tulla kokeilemaan ilmaiseksi haha :D

Ja mites nyt kun se katsari läiskäs siihen mukavan punaisen ajokielto tarran, saanko ajaa sen kuitenkin katsastukseen vai pitääkö se viedä kärryllä?
Zkeba
Tracks
Viestit: 1107
Liittynyt: 04 Tammi 2013 22:33

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Zkeba »

Saa ajaa konttorille mutta sinne pitää varaa etukätee aika jos on ajokielto päällä.
vuorpe
4WD
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Kesä 2008 18:59
Mönkijä:: Mönkijätön
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Spacereille pitää olla hyväksyntä tieliikenteeseen.
UMRY
Jani_rr
6WD
Viestit: 281
Liittynyt: 30 Heinä 2011 20:39
Mönkijä:: Can Am 1000 XTP TL 2013

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

Chiimeey.

Mä ehkäpä katsoisin että se laite saapi ilmaakin tarpeeksi, jos kerran viriputki on kiinni, Toki myös seoruuvilla saa alemmas, mut katohan ensimmäiseksi mikä siellä penkin alla on. Jos vakio putsari, yms niin koita jos mahdollista niin ilman kantta kun käyt ottaa päästöt. Voisin veikata että käy vielä rikkaammalla jos laitat siihen vakioputken, varsinkin jos tarkoitat sitä mikä on "tehtaalta" tullut pilli.... Ilmaa saapi sisään kartiosuodattimella, ja jättää ne putsarin kannet pois. Googlesta löytynee kuvia miten on paikoilleen laitettu. Motonetistä varmaan löytynee "filsu" ? Toki jäs löytyis vielä lähimaastosta joku firma joka pystyy penkittelee, niin saisi varmasti seokset kohallaan, ja jos löytyy, niin kysyy eka sielt'ä mitä tarvitsee laitella, sieltä löytynee oikean kokoiset suuttimet, yms.. myös vanhalta omistajalta kannattaa kysyä onko tehty jotain muutoksia, ja minkä kokoista suutinta, yms, niin helpottanee sekin asiaa. ku pahimmassa tapauksessa sulla on reikä männässä... Kokemuksia 20vuoden takaa, ku kävi piikki vähän laihalla.... :D Liian rikas seoskaan ei ole hyvä.

Catti ei ole ratkaisu sun tapauksessa. Ja vakioputkessa tuskin onkaan. Säädöt oikeasti kuntoon, niin on sitten menopeliä pidemmäksikin aikaan.. Varmaan joku foorumilta osaa aukaista sun tapauksessa asiaa tarkemminkin, kun pikkurapujen omistajia täälläkin taitanee vielä olla?

TV, saat laitteesi äkkiä kuntoon.

Jani
Can Am 1000 Renegade Xxc Triple Black 2018. T3b (80km-h) ABS
Can Am 1000 XTP 2013 (TL)
Yamaha Raptor700 2008 (TL) / Polaris 570, 2017 raktori
Yamaha Raptor700 ,2007 (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
chiimeey
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Maalis 2016 02:06

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja chiimeey »

Jani_rr kirjoitti:Chiimeey.

Mä ehkäpä katsoisin että se laite saapi ilmaakin tarpeeksi, jos kerran viriputki on kiinni, Toki myös seoruuvilla saa alemmas, mut katohan ensimmäiseksi mikä siellä penkin alla on. Jos vakio putsari, yms niin koita jos mahdollista niin ilman kantta kun käyt ottaa päästöt. Voisin veikata että käy vielä rikkaammalla jos laitat siihen vakioputken, varsinkin jos tarkoitat sitä mikä on "tehtaalta" tullut pilli.... Ilmaa saapi sisään kartiosuodattimella, ja jättää ne putsarin kannet pois. Googlesta löytynee kuvia miten on paikoilleen laitettu. Motonetistä varmaan löytynee "filsu" ?

Jani
Sieltä on se kansi otettu veke, ja vapaavirtsuodatin vai mikä onkaa nimeltää paikalla, juttelin koneen rakentaneen herran kanssa äsken puhelimessa ja hän sano että onpa ollu virka intoinen katsastusmies, ei ollu hänelle ketään koskaan sanonut mitään spacereistä, eikä tiennyt mistä tää päästö homma johtu kun ei ollut itsellä ollu sen kanssa ikinä ongelmaa, sano että puhdistaa/vaihtaa ilmanputsarin jospa se vaikka auttais
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 21:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja qaw »

Eikö tuossa raptorissa muka ole vakiona parkkeja? Miten ihmeessä se on tyyppihyväksytty? :shock:
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Avatar
ceebbari
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 25 Syys 2012 06:58
Mönkijä:: Kawasaki kvf 750
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja ceebbari »

Eipä ole minun Grizzlyssäkään parkkeja. Tai on siellä lamput jotka palaa ajovalojen kanssa. Eihän tuossakaan ole mitään kytkintä parkeille...
kimbe
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 03 Maalis 2015 14:15

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja kimbe »

ceebbari kirjoitti:Eipä ole minun Grizzlyssäkään parkkeja. Tai on siellä lamput jotka palaa ajovalojen kanssa. Eihän tuossakaan ole mitään kytkintä parkeille...
Ihan sama homma omassa Grizzlyssä ja nyt ensimmäisen kerran katsastuksessa tuosta tuli papereihin korjauskehotus, että etuvalot ei toimi. Eri konttoreilla aiempina vuosina ei ole sanottu asiasta mitään. Vaan palaahan ne parkit, mutta ainoastaan ajovalojen kanssa yhtä aikaa. Miten hitossa tuo muka pitäisi korjata, kun ovat ihan uudesta asti noin toimineet, eikä parkkeja yksinään olemassa olevalla (alkuperäisellä) valokatkaisijalla, eikä virtalukostakaan, päälle saa. Hieman tästä koitin kysellä, että mikä meininki, mutta katsastustodistukseen tuon kuitenkin korjauskehotuksena laittoi. No enpä ajatellut asialle mitään tehdä.

Koittanut tästä lainsäädäntöäkin etsiä, mutta eipä oikein tunnu yksiselitteistä vastausta löytyvän. Esim. tuossa toiseen viestiketjuun linkatussa mönkijän katsastusohjeen liitteessä ainakin mainitaan näin: "Etuvalot (seisontavalot) - Toimittava yhtä aikaa lähi- ja kaukovalojen kanssa". Mistä lie tieto saatu ja mikä lie sitten se virallinen totuus.

1. Mikä mönkijä: Yamaha Grizzly 450 '09
2. Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli: Meni läpi, mutta aiheeton (?) korjauskehotus toimimattomista etuvaloista (parkeista).
3. Paljonko maksoi: Päästömittauksineen 55€
4. Mitä oikeasti tarkistettiin: Koko aikaa en ollut vieressä ihmettelemässä, mutta ainakin jarrut (myös käsijarru), valot, äänimerkki, päästöt, runkonumero.
5. Paikkakunta: Tampere, Kymppikatsastus (niitä harvoja lauantaisin auki olevia, siksi sinne).
6. Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona: Kierroksilla mitattuna CO% = 12 ja HC ppm: 60. Muut arvot lapussa 0.
7. Muuta kerrottavaa asiaan littyen: Alkoi jossakin vaiheessa kyselemään ja etsimään, että löytyykö varoituskolmiota. Sanoin että eipä ole, eikä aiemmin kukaan ole katsastuksessa edes kysynyt. Sitten aloitti pitkällisen surffailun netissä. Aikansa etsittyään totesi, että eipä sitä tässä tarvikaan, kun laitteen suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä on tasan 500kg. Jos olisi ollut YLI 500kg, niin varoituskolmio olisi kuulemma tarvittu.
Avatar
ceebbari
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 25 Syys 2012 06:58
Mönkijä:: Kawasaki kvf 750
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tieliikennemönkijän katsastus

Viesti Kirjoittaja ceebbari »

kimbe kirjoitti: 4. Mitä oikeasti tarkistettiin: Koko aikaa en ollut vieressä ihmettelemässä, mutta ainakin jarrut (myös käsijarru), valot, äänimerkki, päästöt, runkonumero.
Minkälainen käsijarru sinun Grizzlyssäsi on?
Vastaa Viestiin