Paljonko kilometrejä kömpijä kestää keskimäärin?

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei mitään tietoa paljonko kestää mutta 11000km ajettu Can-Am 800 ei anna vielä antautumisen merkkejä tekniikan osalta. Rinnastaisin tieliikennekäytön samaan kuin matkaenduron prätkillä. Ei nekään ole loppuun ajettuja kovinkaan pienillä kilsoilla vai mitä mieltä olette?

Toki moottorin valmistajalla on omat vaikutuksensa moottorin kestoikään joten en lähtisi vetelemään kovinkaan suuri suuntaviivoja koneen kestävyyksistä. Tuo x-racen kilsakaavio saa näppiksen täällä päässä lieviä naurunpurskahduksia, sen perusteella oma laite pitäisi olla romuttamokunnossa mutta eipäs olekkaan :wink:

Väitän että oikein huollettuna laadukkaan valmistajan kömpijämoottorit kestää tieliikenne/matkaenduro käytössä saman mitä vastaavankuutioiset moottoripyörän moottorit. Perusteluita kaivataan jos olen täysin metsässä väitteeni kanssa.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Väittäisin että olet väärässä :lol: . Perusteluiksi laitan, että kun kömpijä on variaattoripeli, niin kierrokset optimoidaan paremmin, ja moottori käy lähes aina parhaalla vääntöalueellaan ja siksi pääsee vähemmällä kuin pyörän kone. Näin väittäisin että mönkijän moottori kestää pidempään, kuin vastaavan kokoinen moottoripyörän kone. Se onko se kesto tunteja vaiko kilometrejä, riippuu käyttötottumuksista. Tielaite päässee helpommalla monessakin tapauksessa, mutta ei toki kaikilla. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Perskeles, kohta tehdään väitöskirja... :lol:

Kyllä se saattaa olla että nykyaikaisella kömpijän koneella ajetaan enemmän kuin vastaavan kokoluokan pärräkoneella myös siksi että viritysaste kömpijän koneessa on melko alhainen.
Kylätason mönkijäkuski
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 22:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Itse taas ennemmin ajattelisin variaattorin moottorin surmaksi. Variaattori on lähinnä köyhän miehen tomaatti. Minkä verran variaattoripelissä on kierroksia sadan vauhdissa? 600cc Banditissa on 5500rpm ja isommassa SuperVessassa 4000rpm.

Mutta tosiaan, se lienee selvä, että tiekilometrit kuluttavat mönkijää noin kymmenesosan maastoajajon kilometreistä.
Koheltaja kirjoitti:... Tuo x-racen kilsakaavio saa näppiksen täällä päässä lieviä naurunpurskahduksia, sen perusteella oma laite pitäisi olla romuttamokunnossa mutta eipäs olekkaan :wink:
...
Siinä tapauksessa et lukenut sepustusta tai et ymmärtänyt sitä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Veikkaan jälkimmäistä... :wink: :lol:
Kylätason mönkijäkuski
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Mönkiässä on enemmän massaa vierintävastusta ja ilmavastusta kuin moottoripyörissä, niin siitä voi jo laskea aika hyvin että mönkiä joutuu paljon kovemmalle rasitukselle tiekilometriä kohden kuin verrattuna samankokoisen moottorin omaavat moottoripyörät.
Hande
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Tammi 2008 16:17
Paikkakunta: U:ki

Viesti Kirjoittaja Hande »

Eikös jollai ollu armeijan vanha honda jolla oli ajettu jotai 60000km kun sen oli huutanu armeijan huutokaupasta ja pelittää ilmeisesti edelleen, et kyl koneet kestää jos huolletaan!
KING QUAD 700efi et tällä mennään!
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 16:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Kyllähän niihin saa kilometrejä kertymään vaikka kuinka jos vain jaksaa uutta palikkaa laittaa kiinni. Tuskin kukaan väittää että mönkijän koneeseen ei ole tehty mitään kun siinä on 60 000km mittarissa. :lol:
Mutta tosiaan, se lienee selvä, että tiekilometrit kuluttavat mönkijää noin kymmenesosan maastoajajon kilometreistä.
Tästä olisin pikkasen eri mieltä.Sanotaanko näin että maantieajossa kuluu eri osat kuin maastoajossa. :wink:
Esim. renkaat, ohjauksen osat, moottori, pyörien/akseleiden laakeroinnit, valokatkaisijat, vilkkukatkaisijat jne.
Back in business
Kava
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Loka 2007 22:44

Hanki laatupeli

Viesti Kirjoittaja Kava »

Duunissa on Kawan KLF300 jolla on mittarissa jotakin 30000km ja sylinteri edelleen vakiomitassa.
Laitteella on tehty lumitöitä paljon ja muutenkin kylmäkäynnistysten määrä on ollut ajokilometreihin nähden erittäin suuri. Muistaakseni ainoastaan startin hiilet ovat olleet vaihtolistalla.

Takapyörän laakerinvaihdossa (noin 10€, SKF 6205) tuli ilmi, että taka-akselin akseliputket ovat maalattu siististi myös sisältäpäin ja muutenkin laatu on huippuluokkaa tuossa amerikkalaisessa Kawassa. Varmaankin juuri siksi ko. laitetta on valmistettu vuosikymmeniä (1986->).

Vastaavasti ostin muutama vuosi sitten kiinalaisen moottorinostimen (Norsun) jonka jalat harottivat minne sattuu kun hitsaussaumat olivat päin ala-arvoisia. Sama juttu samalla kertaa hankitulla konepukilla.
Viime keväänä sain lahjaksi kiinalaisen moottoripyöränostimen jossa toinen nivelpisteenä toiminut pultti M10 oli niin lyhyt, että mutteri juuri ja juuri ylsi kierteelle.
Hengenvaarallisia laitteita.
Avatar
VIPER
6WD
Viestit: 262
Liittynyt: 23 Syys 2006 14:44

Viesti Kirjoittaja VIPER »

Vai on on mönkijä 10000 loppuunajettu... No riippuu tietysti laitteesta. Jos ajatellaan esim.LTZ,KFX ja DVX400, jossa on DR-Z400S kone miedommalla imunokalla ja näillä tiedän, että on ajettu 70 tkm ilman koneremppaa. Joten luulis tuon varmaan oikeen huollettuna ilman mahdollisia maanantai/virheellisiä yksilöitä lukuunottamatta tuon 40 tkm ainakin kestävän, vaikka onhan mönkijässä tietysti suurempi vierintä/ilmanvastus ja yhtenäinen taka-akselikin rasittaa konetta varsinkin asfalttimutkissa(kitkalukollinen perä olis hyvä), jotka onkin otettu huomioon tuossa kestoarviossa.
Variaattorivehkeissä kesto riippuu tietysti myös variaattorin säädöistä. esim. jos variaattori pitää matka-ajossa turhan korkeita kierroksia, on se turhaan moottoria kuluttavaa ja vaatihan se variaattori itsessäänkin huoltoa/korjausta.
Itse mönkijän kone on taatusti yksiä kestävimpiä mitä markkinoilla on johtuen matalasta viritysasteesta(pois lukien 450 kisacrossit).
Huoltaakin näitä koneita kannattaa joskus... Ei ole kiellettyä! :lol:
roadwolvy
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Maalis 2007 17:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja roadwolvy »

Yamaha wolverine 450 vm.2006 ajettu 15500km 99% maantiellä. Käy ja kukkuu hienosti moottorin ja variaattorin osalta. Moottoriin oon öljyt vaihtanu ku oon jaksanu noin 5000km välein, variin en oo tehny mitään. Ehkä tässä pientä osviittaa koneen kestosta. PS. ja on taatusti huudatettu!!!
Avatar
kekkonem
Tracks
Viestit: 1060
Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
Mönkijä:: XP -14 T3
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja kekkonem »

Nyt on kiikarissa 650 cc FYM ( oisko toisella nimellä sachs...), yhdellä pytyllä. Toinen vaihtoehto 425 TGB. Huhti-toukokuun vaihteeseen pitäis kynsiä pureskella... :wink:
**ÄIJÄ**
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Touko 2008 14:56

KESTÄÄ

Viesti Kirjoittaja **ÄIJÄ** »

Moro,

miksi "laatumönkkäri" kestäisi yhtään vähemmän kuin keskiverto MP. Esimerkiksi Hondan VFR:llä (matkakyykky) ajetaan helposti 200tkm ilman koneremppaa. VFR:ssä käytettävät moottorin kierrokset (rpm) ovat kuitenkin aivan eri luokkaa kuin mönkkäreissä. Eri asia on miten hyvin mönkkäreissä kestävät pyörän laakerit, vetarit yms. jotka muissakin laitteissa tuntuvat olevan tänäpäivänä "kertakäyttökamaa". Näitä komponentteja pystyy myös kuormittamaan omilla ajotottumuksillaan aivan eri malliin kuin itse konetta.

**ÄIJÄ**

ps. tarttis ostaa TL-kömpijä cc>500
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Vetarit noissa isoissa nelikoissa on samaa luokkaa kuin pienessä Micrassa joten en usko niiden kulumisen olevan ongelma jos kumekset pysyy ehjänä. Pyöränlaakerit on myös samaa tasoa kuin autoissa, tosin jos paljon upottelee ja ajaa lällyliejussa niin aivan varmaan laakereiden käyttöikä pienenee kun niihin menee ennemmin tai myöhemmin luonnon hiovaa ainetta sisään :wink:
Kylätason mönkijäkuski
**ÄIJÄ**
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Touko 2008 14:56

kestää*2

Viesti Kirjoittaja **ÄIJÄ** »

kone kestää, vetarit kestää, laakerit kestää.... taitavat olla loppupeleissä aikamoisia ikiliikkujia. Muutaman jälleenmyyjän jutelleena kommentit ovat olleet, "kestävät liian hyvin". Ts. ei kait näitä vehkeitä ajamalla saa loppuun. Aika harvoin mönkkäriharrastaja ostaa uutta mönkkäriä, koska vanha tuli tiensä päähän. Eller hur? (toinen kotimainen)

Ä
Vastaa Viestiin