Paljonko kilometrejä kömpijä kestää keskimäärin?
Ei mitään tietoa paljonko kestää mutta 11000km ajettu Can-Am 800 ei anna vielä antautumisen merkkejä tekniikan osalta. Rinnastaisin tieliikennekäytön samaan kuin matkaenduron prätkillä. Ei nekään ole loppuun ajettuja kovinkaan pienillä kilsoilla vai mitä mieltä olette?
Toki moottorin valmistajalla on omat vaikutuksensa moottorin kestoikään joten en lähtisi vetelemään kovinkaan suuri suuntaviivoja koneen kestävyyksistä. Tuo x-racen kilsakaavio saa näppiksen täällä päässä lieviä naurunpurskahduksia, sen perusteella oma laite pitäisi olla romuttamokunnossa mutta eipäs olekkaan
Väitän että oikein huollettuna laadukkaan valmistajan kömpijämoottorit kestää tieliikenne/matkaenduro käytössä saman mitä vastaavankuutioiset moottoripyörän moottorit. Perusteluita kaivataan jos olen täysin metsässä väitteeni kanssa.
Toki moottorin valmistajalla on omat vaikutuksensa moottorin kestoikään joten en lähtisi vetelemään kovinkaan suuri suuntaviivoja koneen kestävyyksistä. Tuo x-racen kilsakaavio saa näppiksen täällä päässä lieviä naurunpurskahduksia, sen perusteella oma laite pitäisi olla romuttamokunnossa mutta eipäs olekkaan
Väitän että oikein huollettuna laadukkaan valmistajan kömpijämoottorit kestää tieliikenne/matkaenduro käytössä saman mitä vastaavankuutioiset moottoripyörän moottorit. Perusteluita kaivataan jos olen täysin metsässä väitteeni kanssa.
Kylätason mönkijäkuski
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Väittäisin että olet väärässä . Perusteluiksi laitan, että kun kömpijä on variaattoripeli, niin kierrokset optimoidaan paremmin, ja moottori käy lähes aina parhaalla vääntöalueellaan ja siksi pääsee vähemmällä kuin pyörän kone. Näin väittäisin että mönkijän moottori kestää pidempään, kuin vastaavan kokoinen moottoripyörän kone. Se onko se kesto tunteja vaiko kilometrejä, riippuu käyttötottumuksista. Tielaite päässee helpommalla monessakin tapauksessa, mutta ei toki kaikilla.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Itse taas ennemmin ajattelisin variaattorin moottorin surmaksi. Variaattori on lähinnä köyhän miehen tomaatti. Minkä verran variaattoripelissä on kierroksia sadan vauhdissa? 600cc Banditissa on 5500rpm ja isommassa SuperVessassa 4000rpm.
Mutta tosiaan, se lienee selvä, että tiekilometrit kuluttavat mönkijää noin kymmenesosan maastoajajon kilometreistä.
Mutta tosiaan, se lienee selvä, että tiekilometrit kuluttavat mönkijää noin kymmenesosan maastoajajon kilometreistä.
Siinä tapauksessa et lukenut sepustusta tai et ymmärtänyt sitä.Koheltaja kirjoitti:... Tuo x-racen kilsakaavio saa näppiksen täällä päässä lieviä naurunpurskahduksia, sen perusteella oma laite pitäisi olla romuttamokunnossa mutta eipäs olekkaan
...
Kyllähän niihin saa kilometrejä kertymään vaikka kuinka jos vain jaksaa uutta palikkaa laittaa kiinni. Tuskin kukaan väittää että mönkijän koneeseen ei ole tehty mitään kun siinä on 60 000km mittarissa.
Esim. renkaat, ohjauksen osat, moottori, pyörien/akseleiden laakeroinnit, valokatkaisijat, vilkkukatkaisijat jne.
Tästä olisin pikkasen eri mieltä.Sanotaanko näin että maantieajossa kuluu eri osat kuin maastoajossa.Mutta tosiaan, se lienee selvä, että tiekilometrit kuluttavat mönkijää noin kymmenesosan maastoajajon kilometreistä.
Esim. renkaat, ohjauksen osat, moottori, pyörien/akseleiden laakeroinnit, valokatkaisijat, vilkkukatkaisijat jne.
Back in business
Hanki laatupeli
Duunissa on Kawan KLF300 jolla on mittarissa jotakin 30000km ja sylinteri edelleen vakiomitassa.
Laitteella on tehty lumitöitä paljon ja muutenkin kylmäkäynnistysten määrä on ollut ajokilometreihin nähden erittäin suuri. Muistaakseni ainoastaan startin hiilet ovat olleet vaihtolistalla.
Takapyörän laakerinvaihdossa (noin 10€, SKF 6205) tuli ilmi, että taka-akselin akseliputket ovat maalattu siististi myös sisältäpäin ja muutenkin laatu on huippuluokkaa tuossa amerikkalaisessa Kawassa. Varmaankin juuri siksi ko. laitetta on valmistettu vuosikymmeniä (1986->).
Vastaavasti ostin muutama vuosi sitten kiinalaisen moottorinostimen (Norsun) jonka jalat harottivat minne sattuu kun hitsaussaumat olivat päin ala-arvoisia. Sama juttu samalla kertaa hankitulla konepukilla.
Viime keväänä sain lahjaksi kiinalaisen moottoripyöränostimen jossa toinen nivelpisteenä toiminut pultti M10 oli niin lyhyt, että mutteri juuri ja juuri ylsi kierteelle.
Hengenvaarallisia laitteita.
Laitteella on tehty lumitöitä paljon ja muutenkin kylmäkäynnistysten määrä on ollut ajokilometreihin nähden erittäin suuri. Muistaakseni ainoastaan startin hiilet ovat olleet vaihtolistalla.
Takapyörän laakerinvaihdossa (noin 10€, SKF 6205) tuli ilmi, että taka-akselin akseliputket ovat maalattu siististi myös sisältäpäin ja muutenkin laatu on huippuluokkaa tuossa amerikkalaisessa Kawassa. Varmaankin juuri siksi ko. laitetta on valmistettu vuosikymmeniä (1986->).
Vastaavasti ostin muutama vuosi sitten kiinalaisen moottorinostimen (Norsun) jonka jalat harottivat minne sattuu kun hitsaussaumat olivat päin ala-arvoisia. Sama juttu samalla kertaa hankitulla konepukilla.
Viime keväänä sain lahjaksi kiinalaisen moottoripyöränostimen jossa toinen nivelpisteenä toiminut pultti M10 oli niin lyhyt, että mutteri juuri ja juuri ylsi kierteelle.
Hengenvaarallisia laitteita.
Vai on on mönkijä 10000 loppuunajettu... No riippuu tietysti laitteesta. Jos ajatellaan esim.LTZ,KFX ja DVX400, jossa on DR-Z400S kone miedommalla imunokalla ja näillä tiedän, että on ajettu 70 tkm ilman koneremppaa. Joten luulis tuon varmaan oikeen huollettuna ilman mahdollisia maanantai/virheellisiä yksilöitä lukuunottamatta tuon 40 tkm ainakin kestävän, vaikka onhan mönkijässä tietysti suurempi vierintä/ilmanvastus ja yhtenäinen taka-akselikin rasittaa konetta varsinkin asfalttimutkissa(kitkalukollinen perä olis hyvä), jotka onkin otettu huomioon tuossa kestoarviossa.
Variaattorivehkeissä kesto riippuu tietysti myös variaattorin säädöistä. esim. jos variaattori pitää matka-ajossa turhan korkeita kierroksia, on se turhaan moottoria kuluttavaa ja vaatihan se variaattori itsessäänkin huoltoa/korjausta.
Itse mönkijän kone on taatusti yksiä kestävimpiä mitä markkinoilla on johtuen matalasta viritysasteesta(pois lukien 450 kisacrossit).
Huoltaakin näitä koneita kannattaa joskus... Ei ole kiellettyä!
Variaattorivehkeissä kesto riippuu tietysti myös variaattorin säädöistä. esim. jos variaattori pitää matka-ajossa turhan korkeita kierroksia, on se turhaan moottoria kuluttavaa ja vaatihan se variaattori itsessäänkin huoltoa/korjausta.
Itse mönkijän kone on taatusti yksiä kestävimpiä mitä markkinoilla on johtuen matalasta viritysasteesta(pois lukien 450 kisacrossit).
Huoltaakin näitä koneita kannattaa joskus... Ei ole kiellettyä!
KESTÄÄ
Moro,
miksi "laatumönkkäri" kestäisi yhtään vähemmän kuin keskiverto MP. Esimerkiksi Hondan VFR:llä (matkakyykky) ajetaan helposti 200tkm ilman koneremppaa. VFR:ssä käytettävät moottorin kierrokset (rpm) ovat kuitenkin aivan eri luokkaa kuin mönkkäreissä. Eri asia on miten hyvin mönkkäreissä kestävät pyörän laakerit, vetarit yms. jotka muissakin laitteissa tuntuvat olevan tänäpäivänä "kertakäyttökamaa". Näitä komponentteja pystyy myös kuormittamaan omilla ajotottumuksillaan aivan eri malliin kuin itse konetta.
**ÄIJÄ**
ps. tarttis ostaa TL-kömpijä cc>500
miksi "laatumönkkäri" kestäisi yhtään vähemmän kuin keskiverto MP. Esimerkiksi Hondan VFR:llä (matkakyykky) ajetaan helposti 200tkm ilman koneremppaa. VFR:ssä käytettävät moottorin kierrokset (rpm) ovat kuitenkin aivan eri luokkaa kuin mönkkäreissä. Eri asia on miten hyvin mönkkäreissä kestävät pyörän laakerit, vetarit yms. jotka muissakin laitteissa tuntuvat olevan tänäpäivänä "kertakäyttökamaa". Näitä komponentteja pystyy myös kuormittamaan omilla ajotottumuksillaan aivan eri malliin kuin itse konetta.
**ÄIJÄ**
ps. tarttis ostaa TL-kömpijä cc>500
Vetarit noissa isoissa nelikoissa on samaa luokkaa kuin pienessä Micrassa joten en usko niiden kulumisen olevan ongelma jos kumekset pysyy ehjänä. Pyöränlaakerit on myös samaa tasoa kuin autoissa, tosin jos paljon upottelee ja ajaa lällyliejussa niin aivan varmaan laakereiden käyttöikä pienenee kun niihin menee ennemmin tai myöhemmin luonnon hiovaa ainetta sisään
Kylätason mönkijäkuski
kestää*2
kone kestää, vetarit kestää, laakerit kestää.... taitavat olla loppupeleissä aikamoisia ikiliikkujia. Muutaman jälleenmyyjän jutelleena kommentit ovat olleet, "kestävät liian hyvin". Ts. ei kait näitä vehkeitä ajamalla saa loppuun. Aika harvoin mönkkäriharrastaja ostaa uutta mönkkäriä, koska vanha tuli tiensä päähän. Eller hur? (toinen kotimainen)
Ä
Ä