Tarvetta muutoskatsatussäännöksille

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
mrautavirta
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2006 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Tarvetta muutoskatsatussäännöksille

Viesti Kirjoittaja mrautavirta »

Hei taasen,
Perhevapaalta on palattu ja töitä kasaamassa tulevaksi syksyksi. Tännekin foorumille nyt heitän kysymyksen eli minkälaisiin säädösesteisiin olette törmänneet muutoskatsastaessanne tai halutessanne muokata ajokkeja niin, että nykyiset säädökset eivät vaatimuksiinne taivu. Onko joku suunnitellut konevaihtoa, ahtamista, runkomuutoksia yms.

EU-direktiiveihin perustuva sääntelykin antaa tietyt mahdollisuudet joustoihin ja esim. rengasmuutoksista on jo viestiä tullut, että niihin nykysäädökset eivät salli kuin yhden rengaskoon ja muutoskatsastus ei onnistu. Varmaan joissain konttoreilla onnistuu lainaamalla autopuolen pykäliä tmvs, mutta tarkoitus olisi tehdä siis omaa L7-luokan vaatimuslistaa.

Tämä ei ole kuitenkaan mikään toiveiden tynnyri, vaan toivon pientä harkintaa ja ainakin ne perustelut, miksi muutoksia tulisi saada tehdä.

Katsotaan mihin keskustelu kehittyy ja mietitään näitä yhdessä. Pukataan vaikka palaveri, jos joku sellaista katsoo tarpeelliseksi.

Terveisin,
Maria Rautavirta
Liikenne- ja viestintäministeriö
Avatar
Viksma
6WD
Viestit: 779
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:18
Mönkijä:: ei olaa
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Viksma »

Renkaista.

Monet tieliikennepelit laittaa kesäksi alle ns. suvikumit, eli asfalttirenkaat. Maastorengas pitää kovaa ääntä, on painava (=syö polttoainetta ja hävittää loputkin 15kw). Myöskin ajo-ominaisuudet ovat paljon paremmat kunnon asfalttirenkaassa maantiellä.

Jos sallittaisiin edes 2 tai vaikka 3 eri rengaskokoa rekisteriotteeseen, niin tällöin saisi kesäkelien tullessa heittää toiset kumit alle ja niillä posottaa kylille aiheuttamatta sen enempää ihmetystä "mikä s*tnan höyryjuna tuolta puskee??"

Nimim. 14" kitkarenkaat peltivanteilla. Johan maistuu pikibaana.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."
mh
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 18 Loka 2007 16:04
Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mh »

kyllä rengasasiaan pitäisi saada muutosta kuin viksma yllä kirjoittikin.

kun TL mönkkäriin saisi vaihtaa hyväksytyt kunnon asfaltti renkaat alle niin turvallisuus (käsiteltävyys ja jarrutuspito) paranisi olennaisesti. lisäksi noi ensiasennus maastorenkaat pitävät huomattavasti kovempaa meteliä.

mönkkäriin maantierenkaita vaihdettaessa ei käyttäjä ajattele laitteen ulkonäköä vaan nimenomaan mukavuus ja turvallisuusnäkökohtia. kummallista että tämä ei ole sallittua.

hienoa että asia kiinnostaa. toivottavasti saataisiin pykäliin muutosta.
pistetäämpä hösseliksi.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Renkaiden leveydessä ja korkeudessa voitaisiin varmaan soveltaa tosiaankin noita autopuolen ajatuksia siten että renkaan pitää todellakin mahtua sinne alle ja se ei saa ottaa kiinni minnekkään käännyttäessa. Myöskin katsoisin että kulutuspinnan pitäs olla sillä lailla että kuski ei ainakaan tarpeettomasti kastu. Eli leveyttä vois saada lisää jos on levikkeet kuten autoissa. Nyt kun pitää mennä vaativampaankin maastoon niin pieni renkaan koon kasvattaminen toisi enemmän kantavuutta ja eteneminen olisi helpompaa. Itsellä tilanne se että metsään on matkaa tietä pitkin 15 km ja rengastusta pitäisi saada muuttaa niin että se ei olisi rangaistava teko --> muutoskatsastus mahdolliseksi. Nopeusmittari voidaan toteuttaa vaikka GPS:n avulla jos siitä tulee ongelma. Tämähän hyväksytään autoissakin.

-Jussi-
Avatar
jaakkima
6WD
Viestit: 258
Liittynyt: 26 Touko 2008 17:04
Mönkijä:: Shinukka

Viesti Kirjoittaja jaakkima »

Näin on, että rengastukseen lisää mahdollisuuksia.
Muistaakseni nopeusmittari ei ole pakollinen väline autossa, en tiedä onko kömpijässä sitten. Korjatkaa jos olen väärässä.
Pieru on vain henkistä pahoinvointia...

Ja välillä voidaan todella pahoin.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

jaakkima kirjoitti:Näin on, että rengastukseen lisää mahdollisuuksia.
Muistaakseni nopeusmittari ei ole pakollinen väline autossa, en tiedä onko kömpijässä sitten. Korjatkaa jos olen väärässä.
vm 83/84 välissä on raja. Vanhemmissa ei tarvitse mittaria ja uudemmissa pakollinen autoissa. Näin ainakin maastureissa
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 16:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Noi peräkärrysäädökset on hieman sekavat L7-luokan tieliikennemönkijälle. Telikärry pitäisi sallia mönkijän perään, nythän hyväksytään vain 1-akselinen. Myös mitoissa voisi olla muokkaamisen varaa.
Back in business
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

Cooleri kirjoitti: Telikärry pitäisi sallia mönkijän perään,
Tervetuloa ministeriön virkamies takaisin lomalta, pidän kovasti tyylistäsi käydä täällä vapaata debattia tavallisten kuolevaisten kanssa asioista, joita työssäsi joudut käsittelemään.
Toivottavasti vierailusi Foorumilla on molempia osapuolia hyödyttävää.


Teliperäkärryistä liikenteessä:
Teliperäkärry mönkimen perään ja tielle muun liikenteen sekaan ei tuntuisi omasta mielestäni kovinkaan järkevältä.
TL- mönkijä on jo itsessään kiikkerä, ajettaessa esim. mutkaan tai äkillisessä jarrutustilanteessa.

Jos raskaammin lastatut telikärryt sallittaisiin, niihin olisi mahdollista lastata jo niin paljon enemmän painoa, että em. kaarre- ja äkkijarrutustilanteissa jarrutustehot eivät riittäisi ja/tai painava peräkärry alkaisikin viedä hinaavaa mönkijää.
Taas saataisiin vakuutusmaksuihin vähän korotusta.

Sehän taas, jos mönkimellään umpimettässä tai tien ulkopuolella vetelee vaikka kahta telikärryä lastattuna perässään, ei kenellekään oikeastaan kuulu.
Tiellä kun nyt vaan mennään kovempaa ja oman turvallisuuden lisäksi pitäisi ajatella myös muiden tienkäyttäjien turvallisuutta.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 21:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qaw »

edu kirjoitti:Teliperäkärryistä liikenteessä:
Teliperäkärry mönkimen perään ja tielle muun liikenteen sekaan ei tuntuisi omasta mielestäni kovinkaan järkevältä.
TL- mönkijä on jo itsessään kiikkerä, ajettaessa esim. mutkaan tai äkillisessä jarrutustilanteessa.

Jos raskaammin lastatut telikärryt sallittaisiin, niihin olisi mahdollista lastata jo niin paljon enemmän painoa, että em. kaarre- ja äkkijarrutustilanteissa jarrutustehot eivät riittäisi ja/tai painava peräkärry alkaisikin viedä hinaavaa mönkijää.
Taas saataisiin vakuutusmaksuihin vähän korotusta.

Sehän taas, jos mönkimellään umpimettässä tai tien ulkopuolella vetelee vaikka kahta telikärryä lastattuna perässään, ei kenellekään oikeastaan kuulu.
Tiellä kun nyt vaan mennään kovempaa ja oman turvallisuuden lisäksi pitäisi ajatella myös muiden tienkäyttäjien turvallisuutta.
Ehkä olisikin paikallaan rajoittaa nopeutta esim. max 60 km/h, jos kärry on painoltaan yli nykyisen sallitun (tai jopa aina, harvoinpa kevytkään kärry perässä rajoittimellisella pelillä edes sen kovempaa pääsee). Ja tietysti lisäksi max painoraja, joka voisi olla samaa luokkaa traktoriksi rekisteröityjen mönkijöiden kanssa. Niillähän saa kiskoa jo melkoista lastia.
Avatar
Tepy
6WD
Viestit: 940
Liittynyt: 10 Huhti 2008 07:21
Mönkijä:: Polleheppa
Paikkakunta: Hullun hauska kylä

Viesti Kirjoittaja Tepy »

Tieliikenne mallien jarrut. Nyt muutetaan "jälkeenpäin" (esim Polaris) jarrut, niin että jalka jarru vaikuttaa eteen ja taakse. Käsijarru vain taakse. Maastomallissa (käsittääkseni ns. orginaali/tehtaalta valmistuvassa) mallissa ne on toisin päin, käsijarru vaikutta eteen ja taakse, jalkajarru vain taakse. Tämä versio on käytännössä 4x4-mallisen mänkijällä ajaessa paljon helpompi käyttää. Kasijarrun kahvaa on varmempi käyttää, aina ei istuta kuin tappi satulassa, ryhdissä jne... Jalkajarruhan on tehty ns. seisonta/hätä jarruksi. Nämä jälkeenpäin muutetut jarrujärjestelmät eivät ole lähellekkään niin tehokkaita kuin orginaalit (ainakaan omalla kokemuksellani). Nyt kun TL-mallilla mennään maastoon, niin kun käyttää käsijarrua, niin kun se ottaa vain taakse niin takapää on helposti lukossa. TL-malissa jalkajarrua (ottaa eteen ja taakse) maastossa ajettaessa, kun mönkkäri heiluu keinuun, niin on hiemqan vaikea painaa jalkajarrua takasaisesti. Kömpijä (TL 4x4-mallit) kun on tehty niin tielle kuin maastoon, niin..
Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.

Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Itse heittäisin keselyn tuosta tieliikenne mallien (tl), 15Kw tehorajoituksen poistosta.

Siksi kun tl malleilla saa ajaa teillä vähintään B kortilla, niin olisi suotavaa että A1-luokka jäisi ainoaksi rajoitetetuksi luokaksi.

Mika

(A1-luokka

Moottoripyörät, joiden sylinteritilavuus on enintään 125 cm3 ja teho
enintään 11 kW.

Ikäraja 16 vuotta.

Tutkintoon pääsyn edellytyksenä vähimmäisopetusmäärät:
teoriaopetus 12 tuntia, ajo-opetus 6 tuntia.

A1-luokan ajokortin omaavan henkilön täyttäessä 18 vuotta, hän voi muuttaa ajokortin A-luokan kortiksi ilman erillistä tutkintoa tai opetusta. Uusi ajokortti haetaan oman asuinkunnan poliisilta.

Kaksi ensimmäistä vuotta uusi ajokortti oikeuttaa ajamaan enintään
25 kW tehoista (34 hv) moottoripyörää, jonka tehopainosuhteen on
oltava alle 0,16 kW/kg. Henkilön täytettyä 20 vuotta tämä rajoitus poistuu automaattisesti. )
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 16:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Teliperäkärryistä liikenteessä:
Teliperäkärry mönkimen perään ja tielle muun liikenteen sekaan ei tuntuisi omasta mielestäni kovinkaan järkevältä.
TL- mönkijä on jo itsessään kiikkerä, ajettaessa esim. mutkaan tai äkillisessä jarrutustilanteessa.

Jos raskaammin lastatut telikärryt sallittaisiin, niihin olisi mahdollista lastata jo niin paljon enemmän painoa, että em. kaarre- ja äkkijarrutustilanteissa jarrutustehot eivät riittäisi ja/tai painava peräkärry alkaisikin viedä hinaavaa mönkijää.
Taas saataisiin vakuutusmaksuihin vähän korotusta.
Noh, siinä peräkärryn vedossahan on jo nyt painorajoitus suhteessa mönkijän massaan. Ideana olikin että siirtymät paikasta toiseen voisi vetää telikärryä tyhjänä, maastossahan jokainen voi laittaa painoa sit niin paljon kuin uskaltaa.


Noista renkaista niin spacerit eli pulttijaon muutospalikat voisi sallia tieliikennemönkijöissä.Nopeudet on kuitenkin toista luokkaa kuin autoissa.
Helpottaisi renkaiden/vanteiden löytymistä ja olisihan tuossa ympäristönäkökohtakin kun voisi käyttää samoja renkaita kuin autossa. Polttoaineenkulutuskin pienenisi oleellisesti alhaisemman vierintävastuksen ansiosta :wink:


Tervetuloa ministeriön virkamies takaisin lomalta, pidän kovasti tyylistäsi käydä täällä vapaata debattia tavallisten kuolevaisten kanssa asioista, joita työssäsi joudut käsittelemään.
Toivottavasti vierailusi Foorumilla on molempia osapuolia hyödyttävää.
Tämä on täyttä asiaa! Taitaa olla ensimmäinen kerta virkamieheltä kun uskaltautuu julkisesti omalla nimellään jonnekin keskustelupalstalle ja haluaa kuunnella myös kansan ääntä.
Erittäin positiivista :prayer: :supz:
Back in business
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 16:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

tse heittäisin keselyn tuosta tieliikenne mallien (tl), 15Kw tehorajoituksen poistosta.
Toi taitaa olla yhtenäisiä EU-säädöksiä, lieneekö yksittäisellä maalla mahdollisuutta anoa erivapauksia :-k
Back in business
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Cooleri kirjoitti:taitaa olla yhtenäisiä EU-säädöksiä
Hyvä huomio. Jos tieliikenne mallilla ajaisi läpi EU-maat, tulisikohan stoppia ajamiseen jossain valtiossa?

Mika

Ps. Tulipahan tuosta A1-luokasta mieleen vielä sellaista jotta, A1-luokka ajaisi 15Kw tehoilla ja A-luokka olisi rajoittamaton :)

Rajoittimet pois ja konttorille uusimaan rekisteriote tehon osalta.

"Ajokortti ja rekisteriote, kiitos. Puhallus tähän ja tiesitkö ettei korttisi riitä täysitehoisen mönkkärin ajamiseen?" :D
Viimeksi muokannut MikaR, 29 Heinä 2008 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

Cooleri kirjoitti: Toi taitaa olla yhtenäisiä EU-säädöksiä, lieneekö yksittäisellä maalla mahdollisuutta anoa erivapauksia
Käytännössä ei ole, ja miksi pitäisi ollakaan, nyt jo isoimmat L7e- kulkineet menee toista sataa maantiellä rajoittimet kiinni.

Paljookohan niiden sit jonkun mielestä pitäs kulkee?
Tarpeeksi moni jo kuolee ja vammautuu noillakin nopeuksilla.

Tietääkseni tuota tehorajoituksen poissaannin vaadetta on esitetty aina sellaisten kuljettajien taholta, jotka ajaa 200-450cc:lla varustetuilla mönkijöillä.
Silloin on ainoa keino mennä kauppaan ja ostaa vaikka 800cc kone, jo alkaa vauhtia lötymään.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
Vastaa Viestiin