Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Moni tätä aihetta on nyt viime aikoina foorumilla kysellyt joten tässä vastaus ettei tarvitse miettiä.
Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön ei ole tällä hetkellä mahdollista Suomessa ei sitten millään.
Poikkeuksena ns. optiomallit joita tietääksi saa ainoastaan Can-am merkkisenä.
Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön ei ole tällä hetkellä mahdollista Suomessa ei sitten millään.
Poikkeuksena ns. optiomallit joita tietääksi saa ainoastaan Can-am merkkisenä.
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Lainaus AKE:n tiedotteesta 4.1.2007.
Poikkeuslupien myöntäminen on aloitettu aikana, jolloin markkinoilla ei ollut tieliikennekäyttöön sallittuja liikuntarajoitteisille henkilöille sopivia ajoneuvoja. Nykyään markkinoilla on saatavissa myös valmistajan tieliikenteeseen tarkoittamia, testattuja ja hyväksyntäviranomaisen tieliikenteeseen tyyppihyväksymiä ajoneuvoja, jotka ovat rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan lähes vastaavia kuin AKEn poikkeusluvalla rekisteriin hyväksytyt ajoneuvot. Tällaisia ajoneuvoja ovat muun muassa koko EU:n alueelle tyyppihyväksytyt kevyet nelipyörät (L6e-luokka), nelipyörät (L7e-luokka) ja traktorit (T3-luokka).
Lupakäytännön alkaessa maastoajoneuvoa ei saanut käyttää tiellä. Ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muutoksilla maastoajoneuvon käyttöä koskevia rajoituksia on asteittain lievennetty. Nykyään maastoajoneuvolla saa ylittää tien tai sillan ja sen lisäksi maastoajoneuvoa saa tietyin edellytyksin tilapäisesti kuljettaa tiellä.
Edellä mainituista syistä johtuen ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi Ajoneuvohallintokeskus katsoo, että syytä poikkeuslupien myöntämiseen ei enää ole. Pitkään olemassa olleen lupakäytännön muuttuessa Ajoneuvohallintokeskus pitää kohtuullisena myöntää lupia nykykäytännön mukaisesti vielä 30.4.2007 asti.
Toukokuusta 2007 lähtien poikkeuslupia ei enää myönnetä, vaan vammaisen kuljettajan ja matkustajan käyttöön tarkoitettujen kevyen nelipyörän, nelipyörän tai traktorin erikoislaitteiden osalta noudatetaan samaa käytäntöä kuin autojenkin osalta. Toisin sanoen ajoneuvon rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä poikkeuksia vammaisen kuljettajan ja matkustajan käyttöön tarkoitetun ajoneuvon erikoislaitteille, mikäli poikkeukset eivät vaaranna merkittävästi turvallisuutta.
Poikkeuslupien myöntäminen on aloitettu aikana, jolloin markkinoilla ei ollut tieliikennekäyttöön sallittuja liikuntarajoitteisille henkilöille sopivia ajoneuvoja. Nykyään markkinoilla on saatavissa myös valmistajan tieliikenteeseen tarkoittamia, testattuja ja hyväksyntäviranomaisen tieliikenteeseen tyyppihyväksymiä ajoneuvoja, jotka ovat rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan lähes vastaavia kuin AKEn poikkeusluvalla rekisteriin hyväksytyt ajoneuvot. Tällaisia ajoneuvoja ovat muun muassa koko EU:n alueelle tyyppihyväksytyt kevyet nelipyörät (L6e-luokka), nelipyörät (L7e-luokka) ja traktorit (T3-luokka).
Lupakäytännön alkaessa maastoajoneuvoa ei saanut käyttää tiellä. Ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muutoksilla maastoajoneuvon käyttöä koskevia rajoituksia on asteittain lievennetty. Nykyään maastoajoneuvolla saa ylittää tien tai sillan ja sen lisäksi maastoajoneuvoa saa tietyin edellytyksin tilapäisesti kuljettaa tiellä.
Edellä mainituista syistä johtuen ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi Ajoneuvohallintokeskus katsoo, että syytä poikkeuslupien myöntämiseen ei enää ole. Pitkään olemassa olleen lupakäytännön muuttuessa Ajoneuvohallintokeskus pitää kohtuullisena myöntää lupia nykykäytännön mukaisesti vielä 30.4.2007 asti.
Toukokuusta 2007 lähtien poikkeuslupia ei enää myönnetä, vaan vammaisen kuljettajan ja matkustajan käyttöön tarkoitettujen kevyen nelipyörän, nelipyörän tai traktorin erikoislaitteiden osalta noudatetaan samaa käytäntöä kuin autojenkin osalta. Toisin sanoen ajoneuvon rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä poikkeuksia vammaisen kuljettajan ja matkustajan käyttöön tarkoitetun ajoneuvon erikoislaitteille, mikäli poikkeukset eivät vaaranna merkittävästi turvallisuutta.
Polaris Sportman 500 HO 2004
- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Verothan sitä pitää maksaa jos tiellä huristelee
, muutenhan valtiolta loppuisi rahat
Ostaa suoraan tieliikenne mallin, niin myynti arvokin jatkossa on parempi.



Ostaa suoraan tieliikenne mallin, niin myynti arvokin jatkossa on parempi.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Sutinen kirjoitti:Ostaa suoraan tieliikenne mallin, niin myynti arvokin jatkossa on parempi.
Mites Sutinen ton nyt sitten perustelee; jos optiomallilla on ajettu vuosi ilman kilpee ja toinen vuosi kilven kanssa ja kaverilla samanmoinen kikotin jolla ajettu kaksi vuotta kilven kanssa. Molemmat samanverran ajettuja ja muutenkin identtiset.
Ni kumpi kalliimpi ja miksi?
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
- tryyk1
- 6WD
- Viestit: 282
- Liittynyt: 21 Heinä 2008 22:16
- Mönkijä:: Canamilla mennään
- Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Onko kellään varmaa tietoa (omakohtaista kokemusta) muuttuuko mönkijän verotusarvo käytettynä (esim. 6kk) vai verotetaanko aina uutena. Ja kysymyshän on Can-amin optiomallin tielle rekisteröinnistä.
Olen aikas monesta paikkaa kysyny ja vastaukset on fifty - sixty.
Olen aikas monesta paikkaa kysyny ja vastaukset on fifty - sixty.
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
tää menee täysin arvaamalla, mutta ottaen huomioon suomen lainsäätäjien tähänastiset "onnistumiset" on enemmän kuin todennäköistä että: Jos ostat suomesta käytetyn esim 3 vuotta vanhan mönkkärin ja maksat siitä verot tieliikennekäyttöön, niin verot menee vastaavan uuden mukaisesti. Jos taas tuot saman vekottimen esim saksasta, menee verotus kuten autoissa, eli käyvästä arvosta maksetaan vero.


-
- Noppeli
- Viestit: 4
- Liittynyt: 06 Loka 2008 17:18
- Mönkijä:: can am renegade
- Paikkakunta: paltamo
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
tähän asiaan olis kiva saada selvyys kuinka se todella tapahtuu siis optiomallin rekisteröinti tielle kuinka ja missä ja millä lailla asia etenee vaikuttaako ikä verotus arvoon kuinka paljon vero maksaa ja pitääkö mönkiää kuljettaa tullit ja muut viranomaiset läpi mitä asia papereita tarvitaan?? eli jos jolakin on omakohtaisia kokemuksia kuinka 6kk vanha can am renegade 500 efi näppärästi rekisteröidään tieliikenteeseen.
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Olen aikoinani optiomallin kilvittänyt ja haulla löytyy sekin juttu. Veroista saa alennusta, jos laite on yli 6kk ja yli 6 tkm ajettu. Jos on alle 6 tkm ajettu, on aivan sama kuinka vanha laite on. Uuden laitteen ovh hinnan mukaan määräytyy verot.
Viimeksi muokannut Reima, 09 Helmi 2009 08:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Noppeli
- Viestit: 4
- Liittynyt: 06 Loka 2008 17:18
- Mönkijä:: can am renegade
- Paikkakunta: paltamo
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
asiaan tuli selvyyksiä siis juu mulla ei näytä verohelpotuksia tulevan ku kampe on vasta 5,5kk vanha ja kilometrejä 1300km pitää siis ruveta maksamaan verot ja käyttää katsastuksessa
- xedson
- 6WD
- Viestit: 414
- Liittynyt: 11 Kesä 2008 20:50
- Mönkijä:: Cf-Moto 500 & Honda CR-V
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Vesilahti...
- Viesti:
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Elikkä siis Cf-Moto 500 kilvetöntä peliä ei saa enään rekisteriin vaikka myyjä meille ElämysCenteristä kertoi ostettaessa että pienellä lisähinnalla saa sieltä paperinipun mikä sisältää kai tyyppi ja päästö todistuksen. Eli tuo oli kai sitten p*ska puhetta? No kyllä se silloinkin epäilytti...
-
- Noppeli
- Viestit: 16
- Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:20
- Mönkijä:: Renegade 800
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Mulla on sama homma edessä, eli Outlander 400XT ec-optiomalli pitäisi saada kilpiin. Onko tosiaan niin, että pitää olla 6 tkm ajettu että vero alenisi ? Kuulen tästä säännöstä ekaaReima kirjoitti:Olen aikoinani optiomallin kilvittänyt ja haulla löytyy sekin juttu. Veroista saa alennusta, jos laite on yli 6kk ja yli 6 tkm ajettu. Jos on alle 6 tkm ajettu, on aivan sama kuinka vanha laite on. Uuden laitteen ovh hinnan mukaan määräytyy verot.
kertaa. Laite on vm.-07, eli ainakin ajallisesti aleneva veroehto täyttyisi. Puolen vuoden jälkeen pitäisi veron laskea 0,8% kuukaudessa. Lasketaanko vero hankintahinnan mukaan parin vuoden takaa vaiko uuden vastaavan hinnan mukaan tänä päivänä ? Huomioidaanko tieliikennemallin hinta tässä vaiko halvemman ec-optiomallin hankintahinta ? Toivottavasti joku, joka on tämän prosessin käynyt läpi huomaisi tämän viestin - senverran koukeroiset on nämä lakipykälät. . . Etukäteen jo kommenteista kiittäen. . .
- DOTSI
- 6WD
- Viestit: 566
- Liittynyt: 22 Joulu 2007 21:18
- Mönkijä:: EX: RZR XP Turbo EPS 2017 Eut
- Paikkakunta: Koria
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Ajoneuvovero lasketaan käyttöönottopäivämäärän mukaan (siis, kun ensikertaa rekisteröidään tieliikenteeseen), ei ostopäivän mukaan. Ajetut kilometrit maastomallissa saattaa antaa hieman huojennusta verossa...
Vero lasketaan käyttöönottopäivämäärän mukaisen uuden vastaavan tieliikennemallin ovh. hinnan mukaan
Vero lasketaan käyttöönottopäivämäärän mukaisen uuden vastaavan tieliikennemallin ovh. hinnan mukaan

Ei reissua, ettei remonttia...
-
- Tracks
- Viestit: 1146
- Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
- Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
Äläs vielä heitä kirvestä kaivoon. Jos olet saanut myyjältä matkaasi ns. COC-todistuksen, jolla peli on tieliikenteeseen kelpaavaksi malliksi EU:ssa hyväksytty ja laitteessa on tieliikennevarustus, niin kyseessä on tuo ns."optiomalli" ja pelin saa rekisteriin maksamalla tarvittavat verot ja muut säädetyt maksut. Nykyään kun taitaa näitä optiomalleja myydä muutkin kuin Cana-kauppiaatxedson kirjoitti:Elikkä siis Cf-Moto 500 kilvetöntä peliä ei saa enään rekisteriin vaikka myyjä meille ElämysCenteristä kertoi ostettaessa että pienellä lisähinnalla saa sieltä paperinipun mikä sisältää kai tyyppi ja päästö todistuksen. Eli tuo oli kai sitten p*ska puhetta? No kyllä se silloinkin epäilytti...

Ja eikös Ceffiä myydä sekä maasto- että tieliikenneversiona joten todennäköisesti pelin saa helpostikin tieliikennekelpoiseksi. Ei muuta kuin hakua kehiin ja hakemaan Reiman kirjoituksia siitä, mitä käytännön temppuja tarvittiin, jotta optiomallin sai rekisteriin.
Viljami
Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.
mites esim tuo comanche cross 300 löytyy siis crossina ja tl versiona, hinta eroa tonnin, onkos kokemuksia??
Käypä lukemassa comanche osiota, eiköhän siellä kokemusta ole. t:vaughan
Käypä lukemassa comanche osiota, eiköhän siellä kokemusta ole. t:vaughan
..Miksi rikkinäinen pitäisi mukamas korjata..
Bashan 650i Cross TL '09
Bashan 650i Cross TL '09