Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Yksittäishyväksyntä
Yksittäishyväksyntä tulee suorittaa uusille M-, N- ja O-luokkien ajoneuvoille, joita ei ole sellaisenaan valmiina tai valmistuneena hyväksytty puitedirektiivin mukaisesti. ETA-alueen ulkopuolelta maahantuotavista ajoneuvoista, uutena pidetään myös sellaista ajoneuvoa, jonka käyttöönotosta on kulunut enintään 6 kuukautta. Mikäli ajoneuvo on ollut jo rekisteröitynä ETA-alueella, sille suoritetaan aina käyttöönottoajankohdasta riippumatta rekisteröintikatsastus....
--
Tuossa TRAFI:n alustuksessa on punaisella ne, jotka minua pistää silmään...jatketaan puuhaa ja kaivamista.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Manuotus
6WD
Viestit: 322
Liittynyt: 16 Elo 2008 20:59
Paikkakunta: Kajaani

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja Manuotus »

Tuohan ei nyt koske luokkaa L7, vaan noita muita luokkia jotka on mainuttu jäljessä. Yksittäin hyväksynnästä L luokan laitteille on erikseen se lisäliite 1077.
Joku muu voisi soittaa myös trafille ja esittää kysymyksen halusta yksittäin hyväksynnästä l7e luokanajoneuvoon.
Ja mainita tuo liite samalla.

Siten saadaan toinenkin ymmärrys tähän asiaan, olenhan saattanut käsittää asian väärinkin.
Can-Am Renegade 800
ToniR81

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Varmasti näin on, mutta tuntuu vain hullulta että 2 identtistä laitetta tulee tehtaalta, toinen suoraan käyttäjälle toinen tuunauspajan kautta. Ainoat erot on penkki, valot, vilkut ja vetokidat. Miksi ei järjellä ajatellen tätä suoraan käyttäjälle mennyttä laitetta saisi kilpiin? Maalaisjärjellä ajatellen estettä ei pitäisi olla, mutta nämä (tähän mieleisesi voimasana) virkamiehet kyllä ovat varmasti torpanneet tämän touhun jotenkin. Veronkierrosta ei pitäisi olla kyse koska laitteesta tottakai rekisteröitäessä asianmukaiset maksut pitäisi maksaa. Myöskään taloudellista hyötyä ei juuri ole tarjolla, valot yms traktoriksi vaadittavat kilkkeet maksavat itse ostettuna äkkiä vähintään sen mitä on hintaeroa nyt tavis ja traktori mallissa....

Jos joskus opin ymmärtämään eun tai edes kotimaan virkamiehiä, kirjoitan siitä kirjan ja rikastun, jos taas en opi ymmärtämään niin pysyn köyhänä ja tyhmänä...


Pyynnöstä lohkaistu pois honda topcista ja liitetty tänne jatkoksi. Moderointi terveisin kingi
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

ToniR81 kirjoitti:Varmasti näin on, mutta tuntuu vain hullulta että 2 identtistä laitetta tulee tehtaalta, toinen suoraan käyttäjälle toinen tuunauspajan kautta. Ainoat erot on penkki, valot, vilkut ja vetokidat. Miksi ei järjellä ajatellen tätä suoraan käyttäjälle mennyttä laitetta saisi kilpiin? Maalaisjärjellä ajatellen estettä ei pitäisi olla, mutta nämä (tähän mieleisesi voimasana) virkamiehet kyllä ovat varmasti torpanneet tämän touhun jotenkin. Veronkierrosta ei pitäisi olla kyse koska laitteesta tottakai rekisteröitäessä asianmukaiset maksut pitäisi maksaa. Myöskään taloudellista hyötyä ei juuri ole tarjolla, valot yms traktoriksi vaadittavat kilkkeet maksavat itse ostettuna äkkiä vähintään sen mitä on hintaeroa nyt tavis ja traktori mallissa....

Jos joskus opin ymmärtämään eun tai edes kotimaan virkamiehiä, kirjoitan siitä kirjan ja rikastun, jos taas en opi ymmärtämään niin pysyn köyhänä ja tyhmänä...
Kyse on aika lailla vastuukysymyksistä. Laitteet kulkevat tieliikenteen joukossa ja miten käy, jos laite ei olekkaan vaatimuksen mukainen ja sen vuoksi voidaan osittaa, että vika on osapuolessa, joka on itse virkannut. Tieliikennelaissa kaikkinen vipuineen määritellään laitteen vaatimuksen mukaisuus ja se ei voi olla maalaisjärjen varassa, sillä niitä on niin monen sorttista.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 16:33

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja Jewha »

Roosa999 kirjoitti:
ToniR81 kirjoitti:Varmasti näin on, mutta tuntuu vain hullulta että 2 identtistä laitetta tulee tehtaalta, toinen suoraan käyttäjälle toinen tuunauspajan kautta. Ainoat erot on penkki, valot, vilkut ja vetokidat. Miksi ei järjellä ajatellen tätä suoraan käyttäjälle mennyttä laitetta saisi kilpiin? Maalaisjärjellä ajatellen estettä ei pitäisi olla, mutta nämä (tähän mieleisesi voimasana) virkamiehet kyllä ovat varmasti torpanneet tämän touhun jotenkin. Veronkierrosta ei pitäisi olla kyse koska laitteesta tottakai rekisteröitäessä asianmukaiset maksut pitäisi maksaa. Myöskään taloudellista hyötyä ei juuri ole tarjolla, valot yms traktoriksi vaadittavat kilkkeet maksavat itse ostettuna äkkiä vähintään sen mitä on hintaeroa nyt tavis ja traktori mallissa....

Jos joskus opin ymmärtämään eun tai edes kotimaan virkamiehiä, kirjoitan siitä kirjan ja rikastun, jos taas en opi ymmärtämään niin pysyn köyhänä ja tyhmänä...
Kyse on aika lailla vastuukysymyksistä. Laitteet kulkevat tieliikenteen joukossa ja miten käy, jos laite ei olekkaan vaatimuksen mukainen ja sen vuoksi voidaan osittaa, että vika on osapuolessa, joka on itse virkannut. Tieliikennelaissa kaikkinen vipuineen määritellään laitteen vaatimuksen mukaisuus ja se ei voi olla maalaisjärjen varassa, sillä niitä on niin monen sorttista.
Eikös toi tieliikenteen vaatimuksien täyttyminen ole tarkoitus juuri siellä rekisteröinti katsastuksessa tarkistaa?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Rekisteröintikatsastuksessa viitataan vaatimuksenmukaisuustodistukseen (COC=Confirmation of Conformity), joka tulee laitteen mukana.
Mistä kotikutoinen saa sellaisen omalle laitteelleen kustannustehokaasti? Jos vie luokituslaitokseen, maksaa yksittäiskappaleen vaatimuksenmukaisuustodistus maltaita. ei saa tonnilla tai kahdella.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ToniR81

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Kyllä käsittääkseni kun sen leimalle heität niin katsastus mies katsoo että kaikki on niinkuin pitää. Parhaimmillaanhan viet asentamiesi laitteiden tuotetiedot mennessäsi joista katsastusmies voi katsoa riittävät numero/kirjain yhdistelmät(tosin nehän pitäisi löytyä itse tuotteestakin). Ja itse mönkijän osaltahan tuo paperi ei pitäisi olla mitään muuta kuin tulostamista vaille valmis. Jos kerran muutamia yksityiskohtia lukuun ottamatta(se penkki, valot, vilkut(ehkä peilit), vetokidat...) laite on rungoltaan ja tekniikaltaan identtinen sen valmiiksi kilvitetyn kanssa. Ymmärrän kyllä että tämä ei onnistu eri version hondalla, ei 500lla tai vanhalla 420llä, mutta tuolla samalla 420llä mistä näitä rakkoreita tehdään niin olisi se ainakin oman järkeni mukaista että se onnistuisi, valoista, vilkuista, katkaisijoista, penkistä kun vain löytyy riittävät koodit että ne on hyväksytty ja mönkijästä saisi tehtaalta jotain järkevää korvausta vastaan paperin niin sen pitäisi olla siinä? Mutta eihän tehdas voi toimittaa sellaista paperia tietenkään vaikka siihen 500seen kun sellaista ei ole olemassa, mutta tuohon 420seenhän sellaisten lappujen pitää olla olemassa millä kilven kiinnitys käy?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei muuta kun rakentamaan ja katsastamaan, mitä me näistä väittelemään jos homma hoituu noin yksinkertaisesti. Kuvio on käytännössä vastaavan yksinkertainen kuin mönkijän rekaaminen nelipyöräksi, rojut kiinni ja leimalle, tosin siinäkään ei ole kukaan vuelä onnistunut.

Mitä näitä täällä jauhamaan, jos projekti tosissaan kiinnostaa niin turha sitä on täällä arvuutella. Käy konttorilla ja ole yhteydessä AKE:en ja kerro miten kävi.

Keskustelua voi jatkaa tuolla, tämä ei ole oikea topicci käydä tätä asiaa sen enempää läpi. Jos vierastatte otsikkoa niin voin lisätä otsikkoon maastomönkijän rekaamisen traktoriksi: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... i&start=45
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

ToniR81 kirjoitti:Kyllä käsittääkseni kun sen leimalle heität niin katsastus mies katsoo että kaikki on niinkuin pitää. Parhaimmillaanhan viet asentamiesi laitteiden tuotetiedot mennessäsi joista katsastusmies voi katsoa riittävät numero/kirjain yhdistelmät(tosin nehän pitäisi löytyä itse tuotteestakin). Ja itse mönkijän osaltahan tuo paperi ei pitäisi olla mitään muuta kuin tulostamista vaille valmis. Jos kerran muutamia yksityiskohtia lukuun ottamatta(se penkki, valot, vilkut(ehkä peilit), vetokidat...) laite on rungoltaan ja tekniikaltaan identtinen sen valmiiksi kilvitetyn kanssa. Ymmärrän kyllä että tämä ei onnistu eri version hondalla, ei 500lla tai vanhalla 420llä, mutta tuolla samalla 420llä mistä näitä rakkoreita tehdään niin olisi se ainakin oman järkeni mukaista että se onnistuisi, valoista, vilkuista, katkaisijoista, penkistä kun vain löytyy riittävät koodit että ne on hyväksytty ja mönkijästä saisi tehtaalta jotain järkevää korvausta vastaan paperin niin sen pitäisi olla siinä? Mutta eihän tehdas voi toimittaa sellaista paperia tietenkään vaikka siihen 500seen kun sellaista ei ole olemassa, mutta tuohon 420seenhän sellaisten lappujen pitää olla olemassa millä kilven kiinnitys käy?
Et saa tehtaalta COC todistusta sinun sarjanumeroiseen laitteeseen. He ovat sen työn ja investoinnin tehneet, jotta saavat laitteen kilpiin ja toisekseen he EIVÄT voi tehdä/antaa sinun tekemään laitteeseen sitä COC-todistusta, kun eivät ole sitä tehneet ja laite ei ole heidän sarjanumeroavaruudessa.
Sama analogia löytyy ihan mistä vaan. Jos joku muu tekee, niin toinen taho ei ota vastuulleen vaatimuksenmukaisuutta.

Tämä nyt ei ole maalaisjärjen, vaan Viranomaisen vaatimuksenmukaisuustodistuksen vaatiminen tietyssä työjärjestyksessä.
Se maastolaite EI ole vaatimuksen mukainen, vaan vasta Dresel:n tai vastaavan putiikin tekemien muutosten jälkeen se on.
Olen erinomaisen mielellään väärässä ja jokuhan voi nyt mennä sen Hondan kanssa leimalle jos oikein haluaa asiaa kokeilla.
En vänkää enempää asiasta, ellei tule raflaavaa vastaväitettä faktana. Trafi on oiva paikka kysyä asiaa.

tai

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ ... framework/

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 160:fi:PDF

16 vuotiaan singlemalt irkkuviskin laitan omien sanojen painoksi.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ToniR81

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

En ole keksimässä pyörää uudelleen tai puskemassa läpi harmaan kiven, ihmettelen vain tätä viranomaisten(virkamiehet, poliitikot yms sakki) touhua näissä hommissa. Nythän kyseessä on maastomönkijä jonka kulkua rajoitetaan, siitä siis tehdään turvallisempi ja paremmin hallittava laite, ymmärrän paljon helpommin paperinpyörittäjien aatteet kun koitetaan painaa liikenteessä sataa tai ylikin, mutta nythän kyseessä on kulkupuolen rajoitus ja täten laitteen tekeminen turvallisemmaksi.

Mutta kuten sanottua, itse ajattelen maalaisjärjellä ja ihmettelen kovasti näitä byrokraatteja ja heidän ideoitaan ja kritisoinkin aina sopivan tilaisuuden tullen... Minun kaaliin ei vain mahdu tämän kuvion idea(siis se että kyseistä muutosta ei saisi tehdä(tiedän, että ei saa, mutta en ymmärrä perusteita sille)).
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Siirrelty...Kiiitooos Kingi
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Manuotus
6WD
Viestit: 322
Liittynyt: 16 Elo 2008 20:59
Paikkakunta: Kajaani

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja Manuotus »

Manuotus kirjoitti:Tuohan ei nyt koske luokkaa L7, vaan noita muita luokkia jotka on mainuttu jäljessä. Yksittäin hyväksynnästä L luokan laitteille on erikseen se lisäliite 1077.
Joku muu voisi soittaa myös trafille ja esittää kysymyksen halusta yksittäin hyväksynnästä l7e luokanajoneuvoon.
Ja mainita tuo liite samalla.

Siten saadaan toinenkin ymmärrys tähän asiaan, olenhan saattanut käsittää asian väärinkin.
Kuten jo aiemmin tuumasin että soittakaa joku muukin ja kysykää tästä asiasta niin saadaan toinenkin näkökulma tälle "maalaisen näkemykselle"
Can-Am Renegade 800
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 18:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

32 § (3.4.2009/226)
Tyyppihyväksyntävelvollisuus

Tieliikennekäyttöön myytävän tai ensirekisteröitävän uuden M-, N-, O-, L- ja T1–T3-luokan ajoneuvon tulee olla EY-tyyppihyväksytty tai kansallisesti piensarjatyyppihyväksytty.

Edellä 1 momentissa mainittuihin ajoneuvoihin tarkoitetun, erikseen myytävän järjestelmän, osan ja erillisen teknisen yksikön tulee olla EY- tai E-tyyppihyväksytty. Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella voidaan kuitenkin säätää tästä poikkeuksia 30 §:n 1 momentissa mainittujen säädösten mukaisesti.

Edellä 1 momentista poiketen seuraavien uusien ajoneuvojen vaatimustenmukaisuus saadaan todeta rekisteröintikatsastuksessa:

1) tieliikennekäyttöön yksittäiskappaleena valmistettu tai maahantuotu L- tai T1–T3-luokan ajoneuvo, jota ei ole EY-tyyppihyväksytty tai kansallisesti piensarjatyyppihyväksytty;

2) toisessa ETA-valtiossa tai Ahvenanmaan maakunnassa kansallisesti piensarjatyyppihyväksytty M-, N- tai O-luokan ajoneuvo, jonka kansallisen piensarjatyyppihyväksynnän Suomi on 39 a §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla tunnustanut;

3) toisessa ETA-valtiossa tai Ahvenanmaan maakunnassa yksittäishyväksytty M-, N- ja O-luokan ajoneuvo;

4) monivaiheisen tyyppihyväksynnän viimeisessä vaiheessa valmistunut muu kuin M-, N- tai O-luokan ajoneuvo.

M-, N- ja O-luokan ajoneuvon yksittäishyväksyntäoikeudesta säädetään 50 b §:ssä.
Tuossa saattaisi olla semmonen koukku millä meitsin Rincon saattaisi jollain lottoarvonnan täysosumaan rinnastettavalla todennäköisyydellä saada päksteri kilpiin.

Asia on ollut vielä täysin ajatus asteella mutta pitää vielä ottaa asioista selvää...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
jonkko
4WD
Viestit: 120
Liittynyt: 10 Tammi 2011 13:30
Mönkijä:: Polle
Paikkakunta: Pargas

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Kyll sen COC,in saa ainakin moottoripyörille tilattua päälle satasen hinnalla.
Hain pari vuotta sitten kottaraisen ruotsist,edellinen omistaja hoiti COC,in tilauksen suoraan KTM,ält mun puolesta ilmatteeks kun lupas sen hoitaa,tuli alta viikos mun postilaatikkoon.
En näe minkä takia ei onnistuis kömpiöis???
Zkeba
Tracks
Viestit: 1107
Liittynyt: 04 Tammi 2013 22:33

Re: Maastomönkijän rekisteröiminen tieliikenne käyttöön.

Viesti Kirjoittaja Zkeba »

saa sen cocin mönkkäriinkin tilattua
Vastaa Viestiin