Sivu 1/4
Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 12 Maalis 2010 15:19
Kirjoittaja Mfin
Terve arvon foorumilaiset!
Olen tässä miettinyt uutta kulkupelin hankintaa, lähinnä työmatkat (6km sivu) sekä kauppakassia ja muuten "vieraissa" käyntiä

Ei siis niinkään maastossa ajelua...
Onko niin että mönkijät ei kestä kovin hyvin tällaista tasaisella ajamista verrattuna maastossa pörräämiseen? Vai olenko kuullut vain vääriä huhuja?
Jos asia on näin niin onko olemassa mönkijää joka nimenomaan on suunniteltu tielle/tasaisella ajamiseen??
Esim. Helkama ATV 250 kuvauksissa yleensä lukee että "Suunniteltu erityisesti maanteille ja kevyempään työkäyttöön ..."
mutta pitääkö tämä sitten paikkaansa vai onko vain myyntipuheita?
Jos sattumalta tiedät hyvän mönkijän tieliikenteeseen niin laitahan viestiä tähän!
Anteeksi tosiaan tietämättömyyteni, vasta asiaan aloin tutustumaan ja totesin että tämä on oiva foorumi tietojen saamiseen!
-Mika
Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 12 Maalis 2010 15:22
Kirjoittaja pusikkoon
Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 12 Maalis 2010 16:26
Kirjoittaja gamo500
Kukas noita myy?
Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 12 Maalis 2010 16:29
Kirjoittaja Mika_M
gamo500 kirjoitti:Kukas noita myy?
R.Hallikainen Virolahdella.
Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 12 Maalis 2010 18:04
Kirjoittaja Roosa999
Jos vain tieliikenteeseen, niin suosittelen ns. crossityylistä mönkijää, joka on 2WD.
Luotettavuutta ja ajettavuutta saa rahalla ja halvempien osalta aktiivisella uudelleenrakentamisella.
Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 12 Maalis 2010 18:22
Kirjoittaja pete-801
Moi.Mulla on toi pikku dinli 300cc/takatuuppari ja se ei ole juurikaan maastoa nähnyt vaan työmatkoja sekä hieman huviajelua päällystetyillä kaduilla.Kyllä tuo on loistavasti hommansa hoitanut vaikka joskus on korjaamaankin joutunut mutta niinhän sitä joutuu autojakin ropaamaan satunnaisesti

Kyllä takavetoiset tieliikenne mallit on nimenomaan tarkoitettu tielle ja satunnaiseen kevyeen maastoajoon, jos haluaa tosissaan ajella maastossa niin sitten 4x4 malli on ehkä parempi..siis ehkä.Tähän on monta mielipidettä ja tämä on omani.
Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 12 Maalis 2010 18:54
Kirjoittaja Vee-äM
Jos hankkisin tielle mönkijän niin se olisi ketjuvetoinen krossimalli,esim yammu 350/700 raptori.Traktorimönkijän hankintaa mietitään kun tarvii päivittää mutta ei tiellä ajon takia.
Mutta toistaiseksi tieajot hoidetaan kyllä muilla laitteilla.
Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 12 Maalis 2010 19:29
Kirjoittaja Koheltaja
Neljättä vuotta ajetaan tieliikenne Outlanderilla, alla on ollut pitkää ja pätkää versiota. Kilsoja on kertynyt pikitiellä jokunen tuhat ja jonkinlainen käsitys on tullut tieliikennekelpoisuudesta. Oma kanta on että kömpijä, varsinkin tollainen nelikkomöhkö, soveltuu paremmin tilapäisajoon kuin päivittäiskäyttöön. Mukava sillä on välillä käydä vähän kurvailemassa kyläraitilla mutta ei niin mukava että sillä ajaisin päivittäin pakollisia ajoja, kilpi helpottaa elämää monessa suhteessa mutta ei se noista peleistä tee puhtaita tieliikenne vehkeitä. Laitteet on lähtökohdaltaan suunniteltu täysin toisenlaiseen käyttötarkoitukseen ja tieliikennekäyttö on tullut sivutuotteena kun laki on sen mahdollistanut.
Kuten tuolla jo mainittiin niin laadukas 2wd krossari, mielummin leveä sellainen ja siihen hyvät renkaat niin miksei? Kyllä sillä varmaan ajelee duunimatkat mutta ei silläkään mitään pitkiä retkiä jaksa lähteä tarpomaan.
Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 12 Maalis 2010 22:04
Kirjoittaja HaMA
Minusta tuo kilpi antaa (maksullisen) vapauden liikkua maastoon ja radalle tarkoitetulla laitteella julkisella tieverkostolla esim. siirtyessään kyseiselle laitteelle tarkoitettuun maastoon. Jokainen tietenkin itse kokee asian niinkuin se per...n alla tuntuu parhaalle...
Ainakin minullla on ollut tämä syynä kilpilaitteen hankintaan...
Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 12 Maalis 2010 22:40
Kirjoittaja Cooleri
Kuten tuolla jo mainittiin niin laadukas 2wd krossari, mielummin leveä sellainen ja siihen hyvät renkaat niin miksei? Kyllä sillä varmaan ajelee duunimatkat mutta ei silläkään mitään pitkiä retkiä jaksa lähteä tarpomaan.
Crossipeleissä ei ole yleensä niin suojatut paikat sadekeliä ajatellen kuin normimönkkärissä.
Ja kyllä niillä vaan yllättävän pitkiä matkoja jaksaa taivaltaa..

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 12 Maalis 2010 23:06
Kirjoittaja MikaR
Itselläni on kuudes kömpijä menossa. Kaikki ovat olleet kilvellisiä, ja ensimmäistä lukuun ottamatta edestäkin vetäviä

Matkasta on noin palttiarallaa 95% tiellä, loput maastossa.
Pakkohan se on nytten omaa kehua. Mutta 15500 Km on kahden vuoden jälkeen mittarissa, tunteja 380 ja erittäin luotettavasti on kone laulanut.
Hieman ajo vaatetustahan tuo renegade sotkee, mutta on hyvä, jos työpaikalla tilat missä ajokamppeet voi siviileihin vaihtaa.
Sateen sattuessa ajetaan sateessa, kertoo vanha sananlasku.
Polttoaineen kulutus on noin 2 litraa tunnissa, 7.5 litraa sadalle kilometrille.
Kauppa reissutkin hoituu, kun takana on 52 litran takalaukku. Ajaessa etukate pitää enimmät sateet pois rintakehästä ja kypärän visiiriä ei tarvitse kokonaan sulkea.
Ps. Tämä kuva on perinteisen vappu-ajon jälkeen, ei se normaalisti ole noin likainen

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 13 Maalis 2010 02:00
Kirjoittaja poke
No meikäläinen nyt ainakin ajelee esim. töihin mieluummin mönkimellä kuin autolla, on se vaan niin mukavaa.
Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 13 Maalis 2010 10:23
Kirjoittaja Mfin
Hyviä kommentteja, kiitos niistä
Sen verran selvinny että 2WD crossi olisi siis liikenteeseen parempi malli. Pistää vähän miettimään tuo MikaR kuva että kuinka paljon sitä oikein kastuu esim. jaloista jos on märkä keli

Näyttäisi että crossit ei ole paljoakaan suojattu märkää keliä ajatellen. Taitaa heittää aika paljon jaloille?
Toki ajovarusteistahan se on myös kiinni.Eikä se rapa nyt niin kauhea asia ole
Onko sitten normi mönkkäri paljon enemmän suojaavampi? Vai näyttääkö vain?
Niin ja onhan se autokin tuossa tallissa jos oikein huono sää on...
Meillä on yksi auto jota eukkooo käyttää joskus iltaisin kun vuorotyössä on, niin jään yleensä menopelittömäksi..siihen lähinnä olisi mukava saada mönkijä kun en toista autoakaan halua ostaa.
Aijai kun kova mönkkärikuume kasvaa kun teidän kommentteja lukee

Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 13 Maalis 2010 11:09
Kirjoittaja pusikkoon
Mfin kirjoitti:...Sen verran selvinny että 2WD crossi olisi siis liikenteeseen parempi malli...
Mulle ei vielä selvinnyt että miksi crossi on parempi tieliikenteessä kuin katukäyttöön vartavasten suunniteltu "mönkijä". Eli mikä esim. tuosta Cectekistä tekee katuajo-ominaisuuksiltaan huonomman, kuin 2wd crossi? Kenelläkään kokemuksia molemmista, jotta voisi heittää kokemusperäistä kommenttia peliin? Lähinnä kiinnostaa että onko tuo Cectek konseptillaan käytännössä kuinka paljon lähempänä tieliikenteessä oikeasti toimivaa ratkaisua kuin normimönkijä. Tuossa Cectekissä kuski ainakin istuu matalalla ja laitteen painopiste on normaalia matalammalla. Alustakin vaikuttaa jäykkyyden ja joustovarojen suhteen hyvin katuajoon viritetyltä. Videoista päätellen ei näytä pahemmin kallistelevan eikä niiailevan.
Re: Mönkijä tarkoitettu oikeasti tieliikenteeseen??
Lähetetty: 13 Maalis 2010 11:22
Kirjoittaja Logibear
Itsekin olen tätä pohtinut jotta jos tulee kilpilelun hankinta eteen millainen sen pitäisi olla. Ilmeisesti crossimallisesta / ketjuvetoisesta / takapotkusta haetaan mahdollisimman pientä tehohäviötä? Mahdollisimman paljon irti siitä 15kw:sta.
Joku RZR ois tietty kiva kans...