Kiinan 400-500cc TL-mönkijät (kampe hankittu)
-
- 3WD
- Viestit: 115
- Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
- Mönkijä:: Linhai 520 EFI
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Kiinan 400-500cc TL-mönkijät (kampe hankittu)
Ensimmäisen viestin myötä päivää foorumille.
Mönkijäkuumetta pukkaa, ja miettinyt tässä, josko hyppäisi sisään syvästä päästä, eli hommaisi kiinalaisen tieliikennemönkijän á la Kazuma, Linhai tai Trapper kokoluokassa 400-500 cm3.
Olen lukenut tätä ketjua ja tutustunut em. merkkien keskusteluihin, joten jonkinlainen käsitys on alkanut hahmottua. Ajokokemusta mönkijällä on karttunut vain lankomiehen 700 Grizzlystä, mikä sitten osaltaan pisti kuumeen aluille. Kiinalaisia katselen luonnollisesti hinnan vuoksi, eivätkä satunnaiset pikkuviat lannista, jos perustekniikka toimii. Kazumaa olen etupäässä katsellut, koska siitä löytyisi iso kone, etulukko ja ryömintävaihde, mutta toisaalta Linhai ja Trapper voisivat olla huolettomampia.
Kuulisin siis mielelläni muidenkin ajatuksia. Käyttö tulisi olemaan etupäässä huviajelua hiekkateillä ja mönkimistä maastossa. Ehkä myös satunnaista hyötykäyttöäkin (ryömintävaihde ei siis ole ehdoton vaatimus). Talven verkkokalastuksessa laitteesta voisi myös olla jotain hyötyä, jos se etenee edes joten kuten talvisella järvellä.
Olen katsellut, että vähän käytettyjä Kazumoita saisi melko edullisesti (mikä tietysti pistää hälytyskellot soimaan). Merkkikohtaista ketjua olen lukenut sen verran, että tiedän mallissa olevan polttoaineen syöttöongelmia, starttimoottoriongelmia sekä pyöränlaakeriongelmia. Tämän päälle lyhyt takuu ja hankala osien saatavuus. Näiden seikkojen kanssa voisi ehkä elää ja fiksailla toimivaksi, ja laite lienee Polaris 500:sen etäinen kopio, mutta ketjussa on myös vakavaksi vetäviä mainintoja (moottorin ennenaikainen kuluminen ensiasennusöljyjen vuoksi, kampiakseli lohkon kyljestä ulos, jäähdytysneste-öljypirtelö...). Tällaiset ongelmat mieluummin välttäisin, ja olen tässä elätellyt toiveita, että nämä olisivat yksittäistapauksia.
Linhai ja Trapper olisivat ehkä turvallisempi vaihtoehto, ja niistä näyttäisi olevan paljon enemmän kokemuksia jaossa. Linhain puolesta puhuu pitkä takuu ja hyvä osien saatavuus. Yleisesti ottaen jäänyt merkistä hyvä ja luotettava vaikutelma viestien perusteella. Miinuksena sitten kovempi hinta ja pienempi moottori (olikohan 350 cm3). Trapper vaikuttaisi myös hyvältä vaihtoehdolta Yamaha-sukuisuudellaan. Miinuksina jälleen kovempi hinta ja ryömintävaihteen puute (tosin ei pakollinen omaa käyttöä ajatellen).
Mitäköhän sitä tekisi. Toisaalta voisi vain suosiolla unohtaa koko jutun ja hoitaa huristelut tallista löytyvällä vanhalla Jammun endurolla, mutta mönkiminen kyllä kiinnostaisi...
Mönkijäkuumetta pukkaa, ja miettinyt tässä, josko hyppäisi sisään syvästä päästä, eli hommaisi kiinalaisen tieliikennemönkijän á la Kazuma, Linhai tai Trapper kokoluokassa 400-500 cm3.
Olen lukenut tätä ketjua ja tutustunut em. merkkien keskusteluihin, joten jonkinlainen käsitys on alkanut hahmottua. Ajokokemusta mönkijällä on karttunut vain lankomiehen 700 Grizzlystä, mikä sitten osaltaan pisti kuumeen aluille. Kiinalaisia katselen luonnollisesti hinnan vuoksi, eivätkä satunnaiset pikkuviat lannista, jos perustekniikka toimii. Kazumaa olen etupäässä katsellut, koska siitä löytyisi iso kone, etulukko ja ryömintävaihde, mutta toisaalta Linhai ja Trapper voisivat olla huolettomampia.
Kuulisin siis mielelläni muidenkin ajatuksia. Käyttö tulisi olemaan etupäässä huviajelua hiekkateillä ja mönkimistä maastossa. Ehkä myös satunnaista hyötykäyttöäkin (ryömintävaihde ei siis ole ehdoton vaatimus). Talven verkkokalastuksessa laitteesta voisi myös olla jotain hyötyä, jos se etenee edes joten kuten talvisella järvellä.
Olen katsellut, että vähän käytettyjä Kazumoita saisi melko edullisesti (mikä tietysti pistää hälytyskellot soimaan). Merkkikohtaista ketjua olen lukenut sen verran, että tiedän mallissa olevan polttoaineen syöttöongelmia, starttimoottoriongelmia sekä pyöränlaakeriongelmia. Tämän päälle lyhyt takuu ja hankala osien saatavuus. Näiden seikkojen kanssa voisi ehkä elää ja fiksailla toimivaksi, ja laite lienee Polaris 500:sen etäinen kopio, mutta ketjussa on myös vakavaksi vetäviä mainintoja (moottorin ennenaikainen kuluminen ensiasennusöljyjen vuoksi, kampiakseli lohkon kyljestä ulos, jäähdytysneste-öljypirtelö...). Tällaiset ongelmat mieluummin välttäisin, ja olen tässä elätellyt toiveita, että nämä olisivat yksittäistapauksia.
Linhai ja Trapper olisivat ehkä turvallisempi vaihtoehto, ja niistä näyttäisi olevan paljon enemmän kokemuksia jaossa. Linhain puolesta puhuu pitkä takuu ja hyvä osien saatavuus. Yleisesti ottaen jäänyt merkistä hyvä ja luotettava vaikutelma viestien perusteella. Miinuksena sitten kovempi hinta ja pienempi moottori (olikohan 350 cm3). Trapper vaikuttaisi myös hyvältä vaihtoehdolta Yamaha-sukuisuudellaan. Miinuksina jälleen kovempi hinta ja ryömintävaihteen puute (tosin ei pakollinen omaa käyttöä ajatellen).
Mitäköhän sitä tekisi. Toisaalta voisi vain suosiolla unohtaa koko jutun ja hoitaa huristelut tallista löytyvällä vanhalla Jammun endurolla, mutta mönkiminen kyllä kiinnostaisi...
Viimeksi muokannut JaskaH, 21 Joulu 2012 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- viljam
- Noppeli
- Viestit: 24
- Liittynyt: 05 Loka 2011 11:55
- Mönkijä:: Polaris Ace
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
Kokemuksia Linhai 400 IRS -11 (mun ensimmäinen mönkkäri)
+ Jämäkkä ajettava
+ Hyvä ja tilava ajoasento
+ Karkeakuvioiset ensiasennusrenkaat (25" Innova Gear Lite)
+ Hidas puoli työkäyttöä ajatellen
+ Ei kuristuksia
+ Etuperän kitkalukko varauksin ( ei rikkimenevää häkkiä tai muitakaan osia, pääsee luistamaan tiukan paikan tullen)
+ Suhteellisen pirteä 60 km/h asti
+ Halpa (4200 + 700 TL)
- Äänekäs voimansiirto
- Ahdas pakoputkisto
- Sähköt pitää tehdä uusiksi (kaikki kuorma menee virtalukon kautta)
- Variaattorin vesitiiveys
- Liian pieni pohjapanssari
- Iskareissa ei jousen esijännityksen säätöä
- Etuperän kitkalukko (pääsee luistamaan silloin kun ei tarvisi)
- Ei "oikeaa" öljynsuodatinta
- Liian pitkävälitteinen peruutusvaihde
Nämä kommentit siis ensikertalaisen n. 500 km ajokokemuksella...
+ Jämäkkä ajettava
+ Hyvä ja tilava ajoasento
+ Karkeakuvioiset ensiasennusrenkaat (25" Innova Gear Lite)
+ Hidas puoli työkäyttöä ajatellen
+ Ei kuristuksia
+ Etuperän kitkalukko varauksin ( ei rikkimenevää häkkiä tai muitakaan osia, pääsee luistamaan tiukan paikan tullen)
+ Suhteellisen pirteä 60 km/h asti
+ Halpa (4200 + 700 TL)
- Äänekäs voimansiirto
- Ahdas pakoputkisto
- Sähköt pitää tehdä uusiksi (kaikki kuorma menee virtalukon kautta)
- Variaattorin vesitiiveys
- Liian pieni pohjapanssari
- Iskareissa ei jousen esijännityksen säätöä
- Etuperän kitkalukko (pääsee luistamaan silloin kun ei tarvisi)
- Ei "oikeaa" öljynsuodatinta
- Liian pitkävälitteinen peruutusvaihde
Nämä kommentit siis ensikertalaisen n. 500 km ajokokemuksella...
Polaris Ace 325 -15
ex:
Linhai 400 IRS -11
ex:
Linhai 400 IRS -11
-
- 3WD
- Viestit: 115
- Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
- Mönkijä:: Linhai 520 EFI
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
Kiitokset kommenteista! Tuossahan tulikin hyvä luettelo Linhain ominaisuuksista. Hintansa puolesta on houkutteleva laite kyllä.
Sähköthän tuntuvat monessa laitteessa olevan hieman ongelmalliset, mutta korjaus- ja paranteluohjeitakin taitaa sitten olla hyvin tarjolla.
Sähköthän tuntuvat monessa laitteessa olevan hieman ongelmalliset, mutta korjaus- ja paranteluohjeitakin taitaa sitten olla hyvin tarjolla.
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
Ootkos trapperiin vielä tutustunut
http://www.trailpark.fi/myynti/trapper-400xl-irs/

-
- 3WD
- Viestit: 115
- Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
- Mönkijä:: Linhai 520 EFI
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
Kyllä, juuri tuota Trapperia olen katsellut yhtenä vaihtoehtona. Siihenkin taitaa löytyä hyvin varaosia ja pitkä takuu.
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
Tähänpä on huono muuta ehottaa, tuo on jo niin tuttua ja läpikäytyä tekniikkaa että jos tuon kans jottai murheita on ni tältä voorumilta kyllä apu löytyy jos tarvii...
http://www.motorpower.fi/monkijat/goes_520ltd.php
Tehoa tarpeeksi, hyvä ajaa tielläki ja oikea neliveto kun on lukko edessä. Alkuperäiset renkaat ihan asialliset eli tuo ei tarvi ku vinssin ja panssarin ni pärjää pitkään.

http://www.motorpower.fi/monkijat/goes_520ltd.php
Tehoa tarpeeksi, hyvä ajaa tielläki ja oikea neliveto kun on lukko edessä. Alkuperäiset renkaat ihan asialliset eli tuo ei tarvi ku vinssin ja panssarin ni pärjää pitkään.


Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"
Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am
http://WWW.PUUILO.FI
Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am
http://WWW.PUUILO.FI
-
- 3WD
- Viestit: 115
- Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
- Mönkijä:: Linhai 520 EFI
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
Kappas, enpä olekaan tuota Goesia pannut merkille. Ovatkos nuo toimineet hyvin ihmisillä?
-
- 6WD
- Viestit: 511
- Liittynyt: 23 Touko 2006 20:17
- Mönkijä:: EXTrapper 700xl tl
- Paikkakunta: Turku
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
trapperia voin suositella ainakin omalta osalta ,huolto pelaa ja varaosiakin saa nopeasti jos tarvii,itellä ainakin toiminut hienosti muutamaa pikkuvikaa lukuunottamatta.
AJA MÖNKIJÄLLÄ NIIN EI TARVITSE KATUA!
Uudenmaan Mönkijät Ry
EX Kymco MXU 250 -06 (MYYTY),EX Trapper XL700 M TL (myyty)
http://www.youtube.com/mikovaful
Uudenmaan Mönkijät Ry
EX Kymco MXU 250 -06 (MYYTY),EX Trapper XL700 M TL (myyty)
http://www.youtube.com/mikovaful
-
- 3WD
- Viestit: 115
- Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
- Mönkijä:: Linhai 520 EFI
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
Trapper on edelleen laskuissa, mutta tuo Goes/CFmoto vaikuttais melko hyvältä optiolta kanssa. Noita näkyy saavan käytettynäkin jo melko hyvin, eikä noissa taida mitään vakavampia vikoja olla. Viesteistä päätellen moottorin ja perien alkuperäiset kiinnikkeet ovat melko heikot, mutta noitahan voi vahvistaa tarvittaessa.
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 13 Heinä 2007 18:55
- Mönkijä:: 350 pikkulohko
- Paikkakunta: kuusankoski
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
itse ajelin tovin goessin kanssa ja tulihan sitä korjailtua mutta kyllä iha hintasa arvonen peli,tosissaa saa jo n3000e goessin vehkeitä
vakiona ei kyl liiku mihkään mut mikäs kiina peli nyt vakiona muutenkaa kulkee
putkella ja suuttimmilla sai kohtuu pirteen pelin
katteet on ns kova muovia ja ei kestä puukosketuksia niiku linkussa,ja iso plussa linkun vaihteille,vertaa goessiin,hermot meni goessin vaihteiden jäykkyyden kanssa
mut jos et mitää iha hirveetä maastoa aja eikä tartte matkoja ajella ni sitlti ottaisin ennminin linkun
goessi kulkee vähä kovenpaa ja on parempi ajaa
ja goessissa korkempi maavara
tässä omia mielipiteitä
vakiona ei kyl liiku mihkään mut mikäs kiina peli nyt vakiona muutenkaa kulkee
putkella ja suuttimmilla sai kohtuu pirteen pelin
katteet on ns kova muovia ja ei kestä puukosketuksia niiku linkussa,ja iso plussa linkun vaihteille,vertaa goessiin,hermot meni goessin vaihteiden jäykkyyden kanssa
mut jos et mitää iha hirveetä maastoa aja eikä tartte matkoja ajella ni sitlti ottaisin ennminin linkun
goessi kulkee vähä kovenpaa ja on parempi ajaa
ja goessissa korkempi maavara
tässä omia mielipiteitä
-
- 3WD
- Viestit: 115
- Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
- Mönkijä:: Linhai 520 EFI
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
Kiitokset kommentista, kiki84. Erittäin hyvää asiaa!
-
- 3WD
- Viestit: 115
- Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
- Mönkijä:: Linhai 520 EFI
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
Linkku alkaa tosiaan näyttää myös fiksulta hankinnalta. Uutena edullisin, pitkä takuu, ja työvaihdekin löytyy. Näihin taitaa löytyä myös osia ihan hyvin?
Taitaa metikössäkin pysyä muiden perässä kitkalukosta, pitkästä pakista ja astetta pienemmästä maavarasta huolimatta?
Taitaa metikössäkin pysyä muiden perässä kitkalukosta, pitkästä pakista ja astetta pienemmästä maavarasta huolimatta?
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
No, melkein kymmenen vuotta noiden kiinalaisten kanssa pelanneena, sanoisin; ellet ole mikään TI-mies, harkitse kahdesti, kyllä sillä kiinalaisellakin pääsee mutta jos haluat olla päivittäin liikenteessä, mietihän asioita.
Linhai, Trapper, Goes/CF-moto kyllä ovat varteenotettavia tekijöitä mutta kun esim alle parin tonnin lisäsijoituksella jo saat esim Polariksen 500 HO traktorin; siten kuin Sinun tarpeistasi oletin ymmärtävinäni, kalastelet ja haluat talviselle järvelle, vetisellä
liukkaalla lumella pitää olla kunnollinen ja toimiva nelivetojärjestelmä. Toisaalta taas, mikäli hyväksyt kohtuullisen paljon omatoimisia remontteja, omaat taidon ja omistat laitteet; mikä ettei kiinalainenkin.
Itse olen senverran vanha mies, että minulle tärkeintä on laitteen toimivuus, huollot varaosat/saatavuus, perustan niiden päälle ja kun laitteeni työhommiin kuuluu puunajoa, kalastuksessa veneen siirtelyä järveltä toiselle, lumien aurausta; nämä pointit saivat minut päätymään yli kymmenen vuoden tauon jälkeen Polarikseen jälleen. Halvalla voi saada toimivaa mutta tulee myöskin ymmärtää, laitteiden hinta/laatusuhde. Tämä tekstini ei tule ymmärtää minään Polariksen ylistyslauluna; löytyy muutama muukin yhtä laadukas laite ja hintataso lienee Polariksen kanssa miltei samoissa, riippuen varustuksesta.
Viime talvena jouduin traktoriurakoitsijan kanssa asiakassuhteeseen kun silloinen kiinalaiseni irtisanoi sopimuksensa lumitöistä.
Nämä eivät ole ollenkaan yksinkertaisia asioita mutta kun ajattelen viimeistä kiinalaistani ja siihen sijoittamaani rahamäärää korjauksineen kaikkineen, vastaava Polariksen RZR olisi kuitenkin ehkä ollut parempi sijoitus.
Linhai, Trapper, Goes/CF-moto kyllä ovat varteenotettavia tekijöitä mutta kun esim alle parin tonnin lisäsijoituksella jo saat esim Polariksen 500 HO traktorin; siten kuin Sinun tarpeistasi oletin ymmärtävinäni, kalastelet ja haluat talviselle järvelle, vetisellä
liukkaalla lumella pitää olla kunnollinen ja toimiva nelivetojärjestelmä. Toisaalta taas, mikäli hyväksyt kohtuullisen paljon omatoimisia remontteja, omaat taidon ja omistat laitteet; mikä ettei kiinalainenkin.
Itse olen senverran vanha mies, että minulle tärkeintä on laitteen toimivuus, huollot varaosat/saatavuus, perustan niiden päälle ja kun laitteeni työhommiin kuuluu puunajoa, kalastuksessa veneen siirtelyä järveltä toiselle, lumien aurausta; nämä pointit saivat minut päätymään yli kymmenen vuoden tauon jälkeen Polarikseen jälleen. Halvalla voi saada toimivaa mutta tulee myöskin ymmärtää, laitteiden hinta/laatusuhde. Tämä tekstini ei tule ymmärtää minään Polariksen ylistyslauluna; löytyy muutama muukin yhtä laadukas laite ja hintataso lienee Polariksen kanssa miltei samoissa, riippuen varustuksesta.
Viime talvena jouduin traktoriurakoitsijan kanssa asiakassuhteeseen kun silloinen kiinalaiseni irtisanoi sopimuksensa lumitöistä.
Nämä eivät ole ollenkaan yksinkertaisia asioita mutta kun ajattelen viimeistä kiinalaistani ja siihen sijoittamaani rahamäärää korjauksineen kaikkineen, vastaava Polariksen RZR olisi kuitenkin ehkä ollut parempi sijoitus.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
Mikäs hintahaarukka JaskaH sulla oli, meni multa ohi kokonaan ?
Itsellä kokemukset tasan yhdestä kiinan mönkijästä, Rally Usa. Vehkeellä pääsi harrastuksen alkuun mutta ajan kuluessa alkoi ilmetä pikkuvikoja ja ihme oikkuiluja. Aika hyvin tollasella edukkaammallakin pärjää, mutta kovempaan käyttöön en enää uskaltaisi ottaa.
Menee ilo koko hommasta jos saa jatkuvasti olla korjaamassa ja viilaamassa kampetta, toki yksilöt pitää ottaa huomioon (on maanantaikappaleita sekä ihan toimiviakin)
Linhai ja Trapper on noista laadullisesti sieltä paremmasta päästä, takuu on hyvä sekä varaosia löytyy Suomesta mukavasti. Käyttäjienkin kokemusten perusteella ihan asiallisia laitteita. Olipahan viime vuonna yks linhain mönkkäri kaverilla huollossa(liikkeessä) jossa mittarissa lähes 10tuhatta kilsaa ja huoltoja ei ollut viime vuosina pahemmin tehty. Muutamilla tiivisteillä sekä perushuolloilla/säädöillä tehtiin vielä tuostakin ihan ajettava laite, itselle jäi ainakin tuosta laitteesta ihan positiivinen kuva, laite oli 260 4x4, vuosimallia en enää muista.
Multa peukut pystyyn Linhaille ja Trapperille
Itsellä kokemukset tasan yhdestä kiinan mönkijästä, Rally Usa. Vehkeellä pääsi harrastuksen alkuun mutta ajan kuluessa alkoi ilmetä pikkuvikoja ja ihme oikkuiluja. Aika hyvin tollasella edukkaammallakin pärjää, mutta kovempaan käyttöön en enää uskaltaisi ottaa.
Menee ilo koko hommasta jos saa jatkuvasti olla korjaamassa ja viilaamassa kampetta, toki yksilöt pitää ottaa huomioon (on maanantaikappaleita sekä ihan toimiviakin)
Linhai ja Trapper on noista laadullisesti sieltä paremmasta päästä, takuu on hyvä sekä varaosia löytyy Suomesta mukavasti. Käyttäjienkin kokemusten perusteella ihan asiallisia laitteita. Olipahan viime vuonna yks linhain mönkkäri kaverilla huollossa(liikkeessä) jossa mittarissa lähes 10tuhatta kilsaa ja huoltoja ei ollut viime vuosina pahemmin tehty. Muutamilla tiivisteillä sekä perushuolloilla/säädöillä tehtiin vielä tuostakin ihan ajettava laite, itselle jäi ainakin tuosta laitteesta ihan positiivinen kuva, laite oli 260 4x4, vuosimallia en enää muista.
Multa peukut pystyyn Linhaille ja Trapperille

-
- 3WD
- Viestit: 115
- Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
- Mönkijä:: Linhai 520 EFI
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: Kiinan 400-500cc TL-mönkijät
Hyviä näkökulmia ja ihan asiallinen kysymys.moilanen kirjoitti:No, melkein kymmenen vuotta noiden kiinalaisten kanssa pelanneena, sanoisin; ellet ole mikään TI-mies, harkitse kahdesti, kyllä sillä kiinalaisellakin pääsee mutta jos haluat olla päivittäin liikenteessä, mietihän asioita.
Linhai, Trapper, Goes/CF-moto kyllä ovat varteenotettavia tekijöitä mutta kun esim alle parin tonnin lisäsijoituksella jo saat esim Polariksen 500 HO traktorin; siten kuin Sinun tarpeistasi oletin ymmärtävinäni, kalastelet ja haluat talviselle järvelle, vetisellä
liukkaalla lumella pitää olla kunnollinen ja toimiva nelivetojärjestelmä. Toisaalta taas, mikäli hyväksyt kohtuullisen paljon omatoimisia remontteja, omaat taidon ja omistat laitteet; mikä ettei kiinalainenkin.
Minulla ei ole pakottavaa tarvetta hankkia mönkijää, ja se olisi ensisijaisesti harrastus- ja puuhasteluväline. Toisin sanoen mitään ei jäisi tekemättä, vaikka laite päättäisi yllättäen ottaa ommoo lommoo töistä. Tähän mennessä talvikalassa on käyty jalan ja tarvittavan valon on ansiokkaasti tuottanut (kiinalainen) Petromax-lyhty. Ajattelin, että mönkijä voisi olla ainakin alkutalvesta ihan kätevä apuväline, mutta ei tällä nykytarpeella oikein pysty perustelemaan merkkivehkeen hankintaa. Toisaalta jos elanto olisi laitteesta kiinni, niin ehdottomasti ottaisin luotettavaksi todetun merkkivehkeen paikalliselta jälleenmyyjältä.
Pientä säätämistä en pelkää, ja kiinalaisista moottoreista on voittopuolisesti hyviä kokemuksia: ruohonleikkuri ja moottorisaha ovat toimineet jopa yllättävän hienosti ja luotettavasti. Toisaalta raivaussaha vaatii pientä kikkailua: siinä on halvalla kasattu kaasutin, jossa on muovinen läpyskä toimittamassa kuristimen virkaa. Kylmäkäynnistys vaatii suodatinkotelon irrottamisen ja ryyppyläpän painamista sormella - muuten kaasutin saa liikaa ilmaa.
Totta, ja vastaavassa tilanteessa toimisin varmasti samoin. Näin alle nelikymppisenä kuitenkin löytyy vielä motivaatiota säätää edullisten kiinalaispelien kanssa.Itse olen senverran vanha mies, että minulle tärkeintä on laitteen toimivuus, huollot varaosat/saatavuus, perustan niiden päälle ja kun laitteeni työhommiin kuuluu puunajoa, kalastuksessa veneen siirtelyä järveltä toiselle, lumien aurausta; nämä pointit saivat minut päätymään yli kymmenen vuoden tauon jälkeen Polarikseen jälleen. Halvalla voi saada toimivaa mutta tulee myöskin ymmärtää, laitteiden hinta/laatusuhde.
Totuus on kuitenkin se, että jos halpoja kiinalaisia tieliikennemönkijöitä ei olisi saatavana, en todennäköisesti edes harkitsisi koko mönkijän ostoa.