Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteeseen

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Grey »

Aloittelen tänne aihetta prosessista, joka näyttäsi jonkin aikaa kestävän :) Hankin muutama päivä sitten käytetyn Goes 450x mönkijän. Kamppeella on mittarin mukaan ajettu vasta reilu 1000km. Laite myytiin -09 vuosimallisena, mutta tuostahan ei tarkempaa selvyyttä ole. Ajatuksena olisi rekisteröidä kampe tieliikenteeseen. Ajot ovat toistaiseksi jääneet aika vähälle, joten ensin pitänee perehtyä laitteen toimivuuteen ennen kuin alan miettimään mitään verojen maksua. Odotellessa olen kuitenkin selvitellyt prosessin pääpiirteitä sekä omistushistoriaa, koska käsitin että se olisi tarpeen ilmoittaa Tulliin. Muutaman soittokierroksen jälkeen homma osoittautui kuitenkin kohtuullisen vaikeaksi, eikä esimerkiksi laitteen maahantuonutta firmaa vielä selvinnyt. Tullista sitten selvisi ettei se ole välttämätöntä, vaan riittää jonkinlainen paperi että olen kyseisen laitteen ostanut. Tähän käy esimerkiksi tekemäni kauppakirja laitteen myyjän kanssa. Tällöin verovelvolliseksi määrätään allekirjoittanut.

Ensimmäisenä tulli pyytää täyttämään muutamia lomakkeita:
- 72 Autoveroilmoitus
- 27BS Yksilöintilomake (käytetty ajoneuvo, verotetaan sen mukaan, ilmeisesti 19,5%)
- 83 Ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta (Ilmeisesti mahdollista ottaa käyttöön ilmoituksella ennen katsastusta. Epäilen kyllä tätä koska kyseessä on kuitenkin ikänsä puolesta jo määräaikaiskatsastusikäinen laite)

Lisäksi pitäisi saada vastaavuustodistus Tullille. Soitin Motor Powerille ja sieltä sen saisi vaivaiseen 150€ hintaan. Sen jälkeen kyselin asiaa Goes Europelta ja sieltä sen olisi saanut 40€ hintaan, jos minulla olisi ollut esittää alkuperäinen kauppakirja tai kuitti liikkeeltä, josta se on ostettu ensimmäisen kerran. Tai näin siis käsitin ettei tuo tekemäni kauppakirja riittäisi.

Noiden perusteella sitten ilmeisesti saadaan verotuspäätös mönkijälle. Arvoa määriteltäessä on kolme vaihtoehtoa: hyvä/normaali/huono. Huono vaatii kirjallisen selvityksen. Tällä hetkellä voisin jopa laittaakin huono, koska laite on ollut crossille tyypilliseen tapaan kovassakin käytössä. Välyksiä on kivasti ja muutakin käytön jälkeä löytyy. Liekköhän riittää perusteluksi vai pitääkö olla enemmän särki? Saa nähdä millaisen arvion Tulli keksii kun Nettimotossa on ainoastaan kaksi kappaletta myynnissä. Vai mistä lie tarkistavat? Joka tapauksessa kuulemma käytettynä verotetaan.

Tullissa asioinnin jälkeen olisi reissu katsastuskonttorille rekisteröintikatsastukseen. Aluksi oli hiukan epäselvyyttä siitä, pitääkö maksaa vajaan 400€ hintainen katsastus koska mönkijä on tuotu alkujaan ETA-maiden ulkopuolelta, eikä sitä ole koskaan rekisteröity missään. Sain kuitenkin lopulta vastaukseksi että katsastus on 150€ + 10€ päästömittaus. Katsastuksen jälkeen sitten Tulliin uudestaan esittämään päätös. Sen jälkeen verot maksuun ja konttorille hakemaan kilvet.

Kuinkahan tarkka lie tuo rekisteröintikatsastus? Muutamia juttuja täytyy ennen sitä saada kuosiin:
- Alkup. vilkkujen ja valojen asennus (tulivat mukana)
- Tehojen rajoitus )kaasunliikkeellä, tällä hetkellä rullakaasu, alkuperäinen on etsinnässä)
- Volyymit (Mönkijässä vakioputki, johon hienosti askarreltu Yoshimuran lätkä niiteillä. Ääntä hiukan liikaa, vaatinee killerin tms.)
- Nivelten väljyys keulassa

Osien saatavuus on tähän malliin hiukan kehno niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Tai no saahan noita eräästä kotimaisesta verkkokaupasta, mutta nähtävästi tietävät olevansa ainoa myyjä... :evil: Goes 450x -keskustelussa on onneksi hyviä vinkkejä tarjolla. Loput pitää soveltaa.

Tässä on tämänhetkinen tieto ja tilanne. Päivittelen ja korjaan sitä mukaa kun asia etenee
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Paljonhan tuossa on tekemistä ja vaivaa, oletko kalkuloinut tuleeko loppupeleissä kannattavaksi tehdä itse tämä rumpa vaiko ostaa valmiiksi rekattu vehjes ?
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja Grey »

Tuo on tällä hetkellä se suurin kysymys. Sanoisin että paljonlti riippuu verojen määrästä. Lisäksi täytyy varmistaa, että onko veropäätös jotenkin sitova, eli voiko sen jättää maksamatta ja keskeyttää prosessin tarvittaessa. Kolminumeroisella summalla saatan projektin läpi viedä.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Niin tosiaan, että minkä mukaan sitten laskevat verotusarvon..? Tuo katsastus on sitten ihan sattuman kauppaa, mutta väljyydestä saattaa tulla hylsy äkkiä eli neet kannattaa fiksata enshätään. Nii ja tuo tehon rajoitus, riittääkö kaasulipareen rajoitin ?? Ja kait pöntöstä pitää löytyä lätkä jotta e-hyväksytty.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja Grey »

Putki näytti alkuperäiseltä ja siten siitä pitäisi löytyä merkintä. Kaikki nuo Goesit ovat varustelultaan tieliikennekelpoisia. Tehoa on käsittääkseni rajoitettu TL-kamppeissa kaasunliikkeellä sekä putkistoa kuristamalla (killeriosa putken päässä) Pitää tarkistella vielä tuon hienon Yoshimuran lätkän alta :D Mielessä kävi myös jokin pyörän e-hyväksytty putki, mutta sehän ei sitten ole tarkoitettu ks. laitteeseen. Liekkö väliä?
Fethry
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 11 Maalis 2014 09:15
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja Fethry »

Kaasuttimellahan tuo on, vai? Jos kaasutin on pyöreäluistinen (vrt. Mikuni VM), niin ei muuta kuin sopiva putkenpätkä luistin sisään rajoittamaan luistin ylösnousemista. Tuollaisia kai niissä on monissa alunperinkin. Toimii rullakaasullakin.
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Se peukkukaasun rajoitin taitaa aika yleinen olla. Laitteethan siis on tyyppihyväksyttyjä kokonaisuutena eli alkuperäisessä putkessa ei tarvitse olla mitään e-leimoja. Eli toisin sanoen pitäisi olla joko alkuperäis osia tai e-leimalla olevia. Tehon rajoituksista ei nyt kannata kauheata huolta pitää, kun tuskin sitä alkavat konttorilla dynon päälle laittamaan :) Eli kuhan ei nyt ihan täysi tehoinen ole. Ja konttoreiden välillä on suurta eroa, onhan noita leimattu mönkijä kärryssä sidottunakin.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja Grey »

Ruiskuvehkeissä on ollut haittalevyjä kaasurungossa joten eiköhän se tähänkin löyty jokin patentti. Tänään käyttelin laitetta jonkin aikaa ja testailin felktin toiminnan. Hyvin lähti pyörimään. Alkukäyrä kävi alkuun melko punaisena, mutta tyhjäkäyntiä säätämällä asettui. Lenkin kävin ajelemassakin ja aavistuksen paukuttelee putkessa, eli lienee pääsuuttimen vaihto myös edessä. Tai sitten koettaa tukkia ilmanputsarikotelon kanteen tehdyt reijät... :evil:
Tuossa putkessa on tosiaan Hyosungin stanssaukset, joten voisi sillä lähteä koettamaan. Jospa ei tarvitsisi hallissa käynnistellä :D

Raidetangonpäät tuntuvat olevan väljät. Välystä myös ylä- ja alapalloissa. Pitänee alkaa kyselemään raidetankojen teettämistä paikallisella metallipajalla. Goes 450 -keskustelussa oli käytetty muun muassa Nissan Micran raidepäitä. Saa nähdä millaiset toleranssit noissa konttorilla on?

Koetan varmaan verottaa "huonokuntoisena", eli en taida korjata vikoja ennen Tullissa asiointia. Tällä hetkellä esille nousseita vikoja:

-välykset pallonivelissä, raidepäissä
- pakoputkiston kannakkeen hitsaukset
- etuvalon lasissa halkeama ylälaidassa
- etupuskuri puuttuu
- takakatteissa poratut reijät, joissa halkeamaa
- sivukatteissa halkeamaa, alkuperäiset kiinnitysruuvit puuttuvat ja tilalla vajaa/sekava seurakunta
- naarmua siellä täällä

Lisäksi koetan saada vaikutusta sillä faktalla, että tuossa on ollut useampia omistajia, joten kilometrimäärä ei varmasti voi pitää paikkaansa. Asia tarkentuu jahka saan selville laitteen vuosimallin.
Avatar
SETMA
Tracks
Viestit: 1249
Liittynyt: 15 Tammi 2010 07:10
Mönkijä:: ?
Paikkakunta: ympyrä

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja SETMA »

Olethan huomioinu että luovutustodistuksia tarvitsee katkeamattoman ketjun eli kauppiaalta asti,tosin tuon voi tietty kiertää kun eipä omistajista valtiolla ole hajua.Jos saat tuon vastaavuus todistuksen Suomesta niin jospa kauniisti pyytämällä samasta liikkeestä saat myös luovarin joka tietty päivätään vuosmallin mukaan sopivalle päivälle :wink: .Ja noissa orkkis valoissa ja vilkuissa pitää olla e-hyväksyntä myös,jos ei oo niin koneen mukana on joskus tullu jokku katsastusvalot.Ton verotushomman voit hoitaa just noin eli huonokuntosena viet näytille ja sitten rekisteröintikatsastukseen laitat nivelet ja muut kuntoon koska tollanen vanhahko laite joutuu varmasti tarkempaan syyniin (oma laite katsastettu kärrissä :lol: )
Haminan seudun mönkijät ry
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja Grey »

Tullista kerrottiin ettei tarvitse omistushistoriaa selvittää jos se ei ole mahdollista. Ja kun kyse on rekisteröimättömästä ajoneuvosta niin harvemmin on mahdollista. Riittää dokumentti että olen laitteen ostanut, tässä tapauksessa viimeisin kauppakirja.

Tuo laite on varusteiltaan valmiiksi liikenteeseen hyväksytty eli ainut on tuo tehon rajoitus kaasunliikkeellä ja mahdollisesti myös putkistoa kuristamalla. Samat renkaatkin on TL- ja maastomallissa.
Avatar
SETMA
Tracks
Viestit: 1249
Liittynyt: 15 Tammi 2010 07:10
Mönkijä:: ?
Paikkakunta: ympyrä

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja SETMA »

Äläpäs usko ihan suorilta noihin tullin puheisiin,saatat pettyä....verokäsittelijä on ihan joku muu kuin virkailija luukulla tai puhelimessa.
Ja vaikka on ihan optiomalli niin ompas vaan saattanu olla katsastusvarusteet kiinni tai mukana uutena eli kato että ne e-leimat löytyy...
Mutta onnea rojektiin jos noin helpolla saat kilven.
Haminan seudun mönkijät ry
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja Grey »

Tuossa linkissä hiukan lisätietoa Tullin kuntoluokituksesta. Sillä on siis alentavaa vaikutusta verotusarvoon.

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp

Ja tuossa ajokilometreistä infoa:

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Hattua nostan sun projektille...

Tuon kun kahlaat läpi niin saat aika hyvin osviittaa siitä, millaista kyistä peltoa olet kyntämässä :)
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =8&t=23296

Suosittelen asioimaan alusta alkaen yhdellä ja samalla katsastuskonttorilla tässä projektissa.

Tuloksia ootellessa. =D>
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja Grey »

Tuo onkin jo tuttu ketju. Ja toistaiseksi homma tuntuu vielä mahdolliselta mikäli nuo tullin autoveroneuvonnasta saadut tiedot pitävät paikkaansa. Tuosta omistusketjusta on nyt vähän kahta tietoa, mutta minulle kerrottiin ettei sillä ole merkitystä. Verovelvolliseksi vain määrätään nykyinen omistaja.
Avatar
DOTSI
6WD
Viestit: 566
Liittynyt: 22 Joulu 2007 21:18
Mönkijä:: EX: RZR XP Turbo EPS 2017 Eut
Paikkakunta: Koria

Re: Projekti: Käytetty optiomallin Goes 450x tieliikenteesee

Viesti Kirjoittaja DOTSI »

"Verotus toimitetaan vain liikennekelpoisesta ja tyydyttävästi yksilöitävissä olevasta ajoneuvosta. Jos puutteita huomataan, verotus toimitetaan vasta niiden poistamisen jälkeen"...
Ei reissua, ettei remonttia...
Vastaa Viestiin