Sivu 1/1

Liikenneverkkoselvitys ja mönkijät

Lähetetty: 20 Tammi 2017 10:15
Kirjoittaja Mare79
Avataan uusi topic tämän mielenkiintoisen asian ympärille.

Hivenen vaillinaisia ovat vielä tällä hetkellä tiedot sen suhteen, että mitä kulkuvälineitä maksut koskisivat. On puhuttu mm. autoveron poistosta, jota on maksettu myös moottoripyöristä ja L7e-luokan tieliikennemönkijöistä niiden hankinnan yhteydessä. Pitäisikö näillä laitteilla ajaessa maksaa sitten jatkossa myös väylämaksuja :-k. Mikäli tarvitsee, niin kyseessä taitaa olla viimeinen kuolinisku molempia laitteita kohtaan.

Ulottuuko väylämaksut myös maataloustraktoreihin? Ministeri Bernerin mukaan "se, joka käyttää, maksaa". Kyseessä olisi kuitenkin kepulle taas poliittinen itsemurha, joten t3 laitteet lienevät turvassa. Tässä tapauksessa alkaisin kyllä itse vakavasti harkitsemaan perheen kakkosauton vaihtamista hytilliseen vähintään kaksipaikkaiseen t3b-luokan vermeeseen. Koitin nimittäin tuota Trafin live-laskuria ja pyörittelee sitä miten päin tahansa, niin autoilu kallistuu vähintää 150€ vuodessa nykykalustollani (n. 10v vanha dieselfarkku). Tuossa laskurissa on muuten sudenkuoppa, jolla vaikutuksia koitetaan näennäisesti lieventään. Se ottaa huomioon myös vanhoissa autoissa jonkin mystisen autoveron jäljellä olevan osuuden, jota todellisuudessa ei enää ole. Sen avulla tilanne saadaan näyttämään todellista ruusuisemmalta, kun verrataan nykytilannetta tulevaan.

Mielenkiintoista seurata miten tämä lausuntokierroksella kehittyy. Mitä ajatuksia muille, nimenomaan mönkijöiden näkökulmasta?

Re: Liikenneverkkoselvitys ja mönkijät

Lähetetty: 20 Tammi 2017 11:06
Kirjoittaja Woozie
Raportin mukaan mönkijät ja traktorit jäisi ulkopuolelle, mutta moottoripyöristä pitäisi maksaa. :-k
"Liikenneverkkoyhtiön hinnoittelu kohdistuisi lähtökohtaisesti kaikkiin samalla tavoin. Liikenneverkkoyhtiön
hinnoittelun piirissä olisivat henkilöautot, pakettiautot ja linja-autot käyttötarkoituksestaan
riippumatta. Maksut koskisivat myös esimerkiksi julkisen liikenteen kulkuneuvoja
ja takseja. Mopot, mopoautot, mönkijät ja traktorit ehdotetaan jätettäväksi maksujen
ulkopuolelle, mutta moottoripyöriltä maksuja perittäisiin.
s. 75

Toisaalta toisessa kohdassa ei mönkijöitä mainita, mutta traktorit mainitaan:
Tässä esitetyt maksujen suuruudet ovat
tämän hetken arvioita, ja ne koskevat henkilö- ja pakettiautoja. Lisäksi tuodaan esille linjaautoilta
perittävien maksujen suuruus. Mopot, mopoautot ja muun muassa traktorit ehdotetaan
jätettäväksi maksujen ulkopuolelle. Maksuja perittäisiin sen sijaan moottoripyöriltä. Linja-autoilta
perittävissä maksuissa ei kuitenkaan ole huomioitu kannustimien vaikutusta, jotka
voivat alentaa linja-autoilta perittäviä hintoja.
s. 77

Sitten taas mainitaan kun puhutaan paikannuksesta. :roll:
Ajoneuvolaite voidaan asentaa OBD-järjestelmän ohella myös ajoneuvon 12 voltin pistokkeeseen.
Sellaisia ajoneuvoja, joissa ei ole OBD-järjestelmää tai 12 voltin pistoketta, on
mahdollisesti tehty vielä 1960-luvulla. Näitä ajoneuvoja ovat esimerkiksi monet museoajoneuvot,
joita on Suomessa noin 30 000 kappaletta. Lisäksi myös sellaisissa ajoneuvoissa,
joita ei ole luokiteltu museoajoneuvoiksi, mutta ne ovat peräisin 1960-luvulta tai sitä aikaisemmin,
ei välttämättä ole 12 voltin pistoketta tai niissä on volttimäärältään alhaisempi sähköjärjestelmä,
joka ei ole ajoneuvolaitteen kanssa yhteensopiva. Tällaisia ajoneuvoja on arviolta
noin yksi prosentti Suomen ajoneuvokannasta. Ajoneuvoihin, joissa ei ole lainkaan
sähköjärjestelmää eli OBD-järjestelmää tai tupakansytytintä taikka joissa ei ole ajoneuvolaitteiden
kanssa yhteentoimivaa sähköjärjestelmää, voisi hankkia aikaan perustuvan maksun
kilometriperusteisen maksun sijaan. Tämä koskee lähtökohtaisesti kaikkia ajoneuvoja ajoneuvoluokasta
riippumatta.
Kuitenkin mopot ja mopoautot sekä muut kevyet kaksi-, kolmi- ja nelipyörät, kuten mönkijät,
jätettäisiin maksujen ulkopuolelle. Maksullisuuden piiriin kuuluisivat kuitenkin muun muassa
moottoripyörät. Joissain moottoripyörissä on olemassa 12 voltin pistoke, mutta koska se sijaitsee
ulkoilmassa, ajoneuvolaitteen asentaminen siihen ei ole teknisesti järkevää. Näin ollen
moottoripyörille aikaan perustuva maksu olisi tarkoituksenmukaisempi vaihtoehto. Maksujen
ulkopuolelle ehdotettaisiin jätettäväksi myös traktorit ja muut työkoneet, joita käytetään
vain lyhyissä ajoissa pääosin yksityisteillä ja muualla kuin maanteillä, jolloin myöskään niiden
ottaminen maksujen piiriin ei olisi maksukertymän ja maksujen kannon kannalta perusteltua.
s. 138

Lähde: Selvitys PDF:nä

Re: Liikenneverkkoselvitys ja mönkijät

Lähetetty: 20 Tammi 2017 11:26
Kirjoittaja Mare79
Löysitkin näköjään tuon koko selvityksen, kiitos!

Tämähän menee mielenkiintoiseksi. Tuolla linjauksella L7e tieliikennemönkijöille voisi olla jatkossa edelleen tilausta. Osa moottoripyöräilijöistä voisi mielenosoituksellisesti siirtyä mönkijän puikkoihin :-k. Moottoripyöräilylle, kyllä vihon viimeinen kuolinisku :doubt:.

Re: Liikenneverkkoselvitys ja mönkijät

Lähetetty: 20 Tammi 2017 13:25
Kirjoittaja Brummbär
Niin, jos autovero poistuu, niin L7e mallien hinnat putoo tietty sen veron verran. Muistan, että minun vanhassa CF-Moto 500 TL mallissani jouduin ostaessa maksamaan autoveroa 1100,- euroa, jotta sain sen kilpiin. Tuossa nykyisessä 800 Terralanderissa joutuis pulittaan jo yli 2 tuhatta euroa autoveroa, jos sen haluaa L7e luokkaan. Lisäksi tulee tuo käyttömaksuvero nyt keväällä. Mielenkiintoista nähdä, miten vuotuinen käyttömaksu muuttuu, jos saavat tuon Bernerin mullistuksen läpi. Minä vaihdoin kuitenkin vanhan TL-mallini uuteen T3-luokan traktoriin, koska niin kauan, kuin Kepu on vallassa, niin maajussien traktoreihin tuskin veroa tulee. :)

Re: Liikenneverkkoselvitys ja mönkijät

Lähetetty: 20 Tammi 2017 14:21
Kirjoittaja Woozie
Toisaalta vaikuttaako muutos markkinoihin mitenkään vai saako joltain merkiltä Suomessa vielä L7E-rekisteröityjä laitteita uutena? :-k Eikös tuo traktorien suosio ole jo käytännössä hävittänyt uusien L7E oston, kun käyttökustannukset ovat valmiiksi jo alhaisemmat. :-s
Eikös nyt tullut tasauspyörästön pakollisuus myös noihin :?:

Mitenhän sitten jos noita 80km/h kulkevia traktoreita alkaa ilmaantumaan markkinoille, Se olisi viimeinen kuolinisku L7E laitteille. :roll:


Viitteenä toinen keskustelu: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... &start=195

Re: Liikenneverkkoselvitys ja mönkijät

Lähetetty: 20 Tammi 2017 19:10
Kirjoittaja motocoyote
Omakohtaisesti tämä bernerin ja lähipiirinsä sikailu tulee tuplaamaan työmatkakulut. Vuodessa tarkoittaa siis yli 8000€ kuluja, kun nyt pääsen jonkin verran alle 4 tonnin, kaikki laskettuna. Tulevat kaikki mahdolliset veronkiertokeinot olemaan käytössä, tarkoittipa se sitten traktorimönkijää, tai vaikkapa oikeaa traktoria...

Re: Liikenneverkkoselvitys ja mönkijät

Lähetetty: 21 Tammi 2017 08:21
Kirjoittaja Puuhis83
Mare79 kirjoitti: Kyseessä olisi kuitenkin kepulle taas poliittinen itsemurha,
Turha tähän on mitään puoluetta sotkea. Ihan perusporvarin touhua nämä berberin säätämiset, paitsi että itsemurhaa ei tapahdu, ei sitten vahingosssakaan.. :cry:

Juoni tässä hommassa on siinä, että heitetään tämmösiä aivan utopistisia juttuja ilmoille moninkertaisina hintoineen.... vuoden-kahden päästä jos/kun tulevat voimaan, on sitä hintaa viilattu puoleen ja kansa on haltioissaan tästä "ALESTA"... :lol:

Re: Liikenneverkkoselvitys ja mönkijät

Lähetetty: 21 Tammi 2017 15:04
Kirjoittaja dealer
Juurikin noin mitä Puuhis83 edellä kirjoitti. Ensin heitetään pureskeltaviksi aivan älyttömiä esityksiä, sitten toteutetaan ne "alennettuina" ja me pölvästit olemme tyytyväisiä kun selvittiin puolivararikolla täydellisen konkurssin sijasta.

Re: Liikenneverkkoselvitys ja mönkijät

Lähetetty: 23 Tammi 2017 21:16
Kirjoittaja Woozie
Se selvitys oli sitten siinä =D> :
Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään
Liikenne- ja viestintäministeriö keskeyttää liikenneverkkoselvityksen lausuntokierroksen ja Ota kantaa –keskustelun tänään.


Liikenne- ja viestintäministeriö keskeyttää liikenneverkkoselvityksen lausuntokierroksen ja Ota kantaa –keskustelun tänään.

Liikenneministeriön tiedotteen mukaan pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa.
http://yle.fi/uutiset/3-9419760

Re: Liikenneverkkoselvitys ja mönkijät

Lähetetty: 23 Tammi 2017 21:24
Kirjoittaja Mare79
Do-diin =D>!

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että miksi tästä rahoituksesta pitää tehdä niin helkkarin vaikeata. Kaikki muut verot autoverosta alkaen veks ja ruvettaisiin verottamaan vain polttoainetta. Litrahinta nousisi, mutta omistamisesta ei sakotettaisi vaan käytöstä, ihmiset ostaisivat niitä vähemmän kuluttavia autoja ja se uusien autojen autokauppakin piristyisi. Tästä verokertymästä korvamerkittäisiin sitten prosentuaalinen osuus väylien kunnossapitoon. Helppoa ja yksinkertaista :D.

Re: Liikenneverkkoselvitys ja mönkijät

Lähetetty: 24 Tammi 2017 07:49
Kirjoittaja atv200
Ei kaikille se vähän kuluttava auto käy.. itse ainakin tarviin jo työn puolesta isolla dieselillä olevan ja vääntävän auton. siihen ei mikään 1.2tsi volkkari käy...

Re: Liikenneverkkoselvitys ja mönkijät

Lähetetty: 24 Tammi 2017 07:58
Kirjoittaja MaPa
Ja tietenkin myös kilometrikorvauksien pitää nousta samassa suhteessa :lol:
Itselläki nelivetoauto on pakollinen kun työn puolesta joutuu auraamattomia metsäautoteitä ajelemaan.
Pikkusella maavarattomalla kun ei vaan pääse yhtään asfalttitietä pitemmälle :roll:

Re: Liikenneverkkoselvitys ja mönkijät

Lähetetty: 24 Tammi 2017 08:53
Kirjoittaja Mare79
Joo-o, näinhän se on, että sellaista mallia ei olekaan, joka olisi kaikille hyvä. Samoiten esim. T3:sien käyttö kallistuisi, kun polttoaineen litrahinta nousisi. Eihän kukaan veroja haluaisi maksaa muodossa taikka toisessa :).