Hallituksen esitys tieliikennelaiksi

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Woozie
4WD
Viestit: 189
Liittynyt: 05 Joulu 2008 15:41

Hallituksen esitys tieliikennelaiksi

Viesti Kirjoittaja Woozie »

Tästä saattaa olla puhetta eri puolilla foorumia, mutta laitetaan nyt mönkijäpuolta koskevat pääkohdat samaan paikkaan. :roll:

Esitys löytyy tuolta: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Propo ... entId=3010

Muutamia huomiota:

Moottoritielle ei olisi mitään asiaa alle 70 km/h kulkevilla traktoreilla:
58 §." Sallittu ajoneuvoliikenne. Pykälässä säädettäisiin moottoritiellä ja
moottoriliikennetiellä sallitusta liikenteestä. Pykälän mukaan moottoritiellä ja
moottoriliikennetiellä olisi mahdollista liikennöidä vain moottorikäyttöisellä
ajoneuvolla, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus olisi 70 kilometriä
tunnissa
. Moottoritie tai moottoriliikennetie osoitettaisiin liikennemerkillä.
Hallitus esittää moottori- ja moottoriliikennetien vähimmäisnopeuden nostamista 50
kilometristä tunnissa 70 kilometriin tunnissa. Suomessa on tieliikennekäyttöön tullut
pienikokoisia traktoreita, joiden rakenteellinen tai muu nopeus on 60 kilometriä
tunnissa. Tällaisten niin sanottujen mönkijätraktoreiden kuljettaminen esimerkiksi 120
kilometriä tunnissa nopeusrajoitusalueella olisi liikenneturvallisuuden kannalta
ongelmallista. Oletettavaa on, että tällaisten traktoreiden määrä Suomessa lisääntyy
erityisesti nuorten käyttämänä ajoneuvona.
Turvavyön käyttöpakko laajenisi:
90 §. .....
"Vaatimus koskisi myös korilla varustettujen kolmi- ja nelipyörien sekä korilla
varustettujen kevyiden nelipyörien kuljettajia ja matkustajia. Vuoden 2016 alusta
lukien käyttövelvoite ulotettiin myös kevyeen nelipyörään, nelipyörään, raskaaseen
nelipyörään ja maastoajoneuvoon, jos ajoneuvon alkuperäisiin varusteisiin kuuluu
turvavyö.

Vaatimus istuinpaikalle asennetun turvavyön käyttämisestä koskisi jatkossa myös
traktorin ja moottorityökoneen kuljettajaa ja matkustajaa. Ilman turvavyötä olevan
henkilön putoaminen traktorin hytistä ja jääminen traktorin takapyörän alle erottuu
selvänä riskitekijänä traktorien onnettomuustilastoissa. Vaatimus turvavyön käytöstä
koskisi 89 §:n mukaisesti tie- ja maastoliikennettä, mutta käyttövelvollisuudesta
säädettäisiin poikkeuksia 93 §:ssä. Turvavöitä ei useinkaan ole asennettu vanhempiin
traktoreihin ja moottorityökoneisiin, mutta uudehkoissa traktoreissa niitä on varsin
yleisesti ja kaatumissuojalla varustetuissa mönkijätyyppisissä traktoreissa lähes aina."

93 §. .......
"Traktorin ja moottorityökoneen kuljettajalle ja matkustajalle ehdotettu istuinpaikalle
asennetun turvavyön käyttöpakko olisi tarkoitettu lähtökohtaisesti tilanteisiin, joissa
ajoneuvoa kuljetetaan tiellä. Työkäytössä, esimerkiksi pelto- tai kaivuutöissä,
joudutaan usein poistumaan ajoneuvosta tai liikkumaan ohjaamossa työsuorituksen

aikana. Koska turvavyön käyttämättömyys ei tällaisissa tilanteissa ole osoittautunut
erityiseksi riskitekijäksi, turvavyön käyttöä ei säädettäisi pakolliseksi tilanteissa, jossa
käyttö haittaa työn tekemistä."
Kokonaismassat ei ilmeisesti muutu:
119 §. "Kaksi- ja kolmipyöräisen ajoneuvon sekä niihin rinnastettavan nelipyöräisen
ajoneuvon suurin sallittu massa. Kaksi- ja kolmipyöräisten moottorikäyttöisten
ajoneuvojen sekä niihin rinnastettavien nelipyöräisten ajoneuvojen (L-luokan
ajoneuvot) sallittuihin massoihin ei tehtäisi sisällöllisiä muutoksia, mutta massat
esitettäisiin lain liitteenä olevassa taulukossa. Säännökset vastaisivat sisällöltään
käyttöasetuksen 39 ja 45 §:n säännöksiä, jotka ovat tältä osin yhteneviä kaksi- ja
kolmipyöräisten ajoneuvojen ja nelipyörien hyväksynnästä ja markkinavalvonnasta
annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 168/2013 vastaavien
säännösten kanssa. "

Taulukko:
L-luokan ajoneuvon, henkilöiden ja tavaran massa yhteensä (119 §)

Ajoneuvo kilogrammaa

a kaksipyöräinen mopo, kolmipyöräinen henkilömopo, kevyt
maantiemönkijä ja henkilömopoauto 325

b kolmipyörä 1000

c henkilökuljetukseen tarkoitettu maantiemönkijä ja
maastomönkijä sekä henkilönelipyörä 525

d kolmipyöräinen tavaramopo ja tavaramopoauto 375

e tavarankuljetukseen tarkoitettu maantiemönkijä ja
maastomönkijä 675

f hyötykolmipyörä ja tavaranelipyörä 1075
Perävaunusäännös ei pääosin muuttuisi:
Traktoriin, moottorityökoneeseen, L-luokan ajoneuvoon tai maastoajoneuvoon
kytkettävää perävaunua ei tarvitse katsastaa eikä rekisteröidä.
"Auton tai L-luokan ajoneuvon sekä siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon
muodostaman ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus olisi jatkossakin
lähtökohtaisesti 80 kilometriä tunnissa. L-luokan ajoneuvolla tarkoitettaisiin kaksi- tai
kolmipyöräistä moottoripyörää, kolmipyörää, nelipyörää ja raskasta nelipyörää, joille
ei ole säädetty pelkkää moottorikäyttöistä ajoneuvoa koskevaa suurinta sallittua
nopeutta."
"Traktoriin, moottorityökoneeseen ja vähintään kolmipyöräiseen L-luokan ajoneuvoon
saa kytkeä auton perävaunun, jos käytettävät ajoneuvot ja niiden kytkentä toisiinsa
täyttävät vetoajoneuvon mukaisesti määräytyvät tekniset vaatimukset. Perävaunussa
olevaa rekisterikilpeä ei tarvitse poistaa. Jos perävaunuun asennetaan hitaan
ajoneuvon kilpi, se saa peittää rekisterikilven.
Ajoneuvoille ja ajoneuvoyhdistelmälle
sallitut mitat ja massat määräytyvät vetoajoneuvoa koskevien säännösten mukaisesti.
Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa tarkempia määräyksiä ajoneuvoyhdistelmissä
käytettävien kytkentälaitteiden teknisistä vaatimuksista ja mitoituksesta."

"Traktoriin, moottorityökoneeseen, L-luokan ajoneuvoon tai maastoajoneuvoon
kytkettävää perävaunua ei tarvitse katsastaa eikä rekisteröidä."
Lapsien kuljetus:
"Pykälän 6 momentissa säädettäisiin lapsen kuljettamisesta muussa ajoneuvossa kuin
henkilö-, paketti- ja kuorma-autossa tai ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella
varustetussa ajoneuvossa. Tällaisia muita ajoneuvoja olisivat esimerkiksi linja-autot,
useimmat traktorit sekä rinnakkaisilla istumapaikoilla varustetut maastoajoneuvot ja
L-luokan ajoneuvot. Lapsen kuljettaminen näissä olisi sallittua, jos ajoneuvo on
varustettu sellaisella istumapaikalla ja turvavöillä taikka turvalaitteella, jotka ovat
mitoitukseltaan lapselle sopivat.
"