TL mönkkärin lisävalot?
TL mönkkärin lisävalot?
Eli minulla vasta hankittu Can-am TL mönkkäri.
Siinä on valmiiksi vedetyt johdot lisävaloille ja katkaisin releen kautta asennettuna.
Johtojen päissä on jotkinlaiset ns. vesitiiviit liittimet ja kun XT, niin raudoissa on myös paikka valoille.
Mitä laki sanoo TL mökkärin lisävaloista, paljonko saa referenssiä olla? Jos laittaa Ledit, kuka niiden referensiin tietää?
Voiko laittaa Ledit molemmin puolin ja lisäksi keskelle yhden tehokkaan pitkula Ledin?
Mitä sanoo laki? Kaikki mitä laissa sanotaan TL mönkijöistä on hiukan hämärää... varmaan ne on siksi "korvattu" traktori mönkijöillä
Jännä kun vakuutusyhtiötkään ei tiedä onko kyseessä, mönkijä, auto, traktori vai MP?
Kysyin katsatsustuskonttorilta, että jos vaihdan renkaat laitteeseen, niin pitäköä muutoskatsastaa, tai lisätä muuten vain rekisteriotteeseen tai onko rengastus vapaa. Ei tiennyt, lupasi soittaa takaisin ja soittikin seuraavana päivänä! Kertoin olleensa yhteydessä Trafiin ja kertoin että TL mönkijöissä on monta asiaa jotka eivät lain ja käytännön kanssa toteudu. Vihjasi niiden olevan lain "porsaanreikä"... sen sanoi että niihin ei muutoskatkastuksia "lain" mukaan saisi tehdä, mutta on kuulemma tehty.
Muutoksia on sittemmin hänen mukaan paljon kirjattu normaali vuosikatsastuksen puitteissa. Sanoi itsetkin nyt tutustuneensa tieliinnelakiin TL mönkijöijen osalta ja sanoi että siellä ei ole juuri mitään määritelty. Ohje katsastukseen oli myös hänellä käsillä ja sanoin että kuten lakikin, se on tynkä.
Pakkivaloksi aion laittaa yhden 18W pyöreän Led työvalon, laitan releen herätevirran mikrokytkimen kautta ja sovitan sen niin että kytkeytyy kun vaiheensiirtäjä on R asennossa. Mielipiteitä arvon raadilta? Riittääkö yksi 18W Led työvalo?
Siinä on valmiiksi vedetyt johdot lisävaloille ja katkaisin releen kautta asennettuna.
Johtojen päissä on jotkinlaiset ns. vesitiiviit liittimet ja kun XT, niin raudoissa on myös paikka valoille.
Mitä laki sanoo TL mökkärin lisävaloista, paljonko saa referenssiä olla? Jos laittaa Ledit, kuka niiden referensiin tietää?
Voiko laittaa Ledit molemmin puolin ja lisäksi keskelle yhden tehokkaan pitkula Ledin?
Mitä sanoo laki? Kaikki mitä laissa sanotaan TL mönkijöistä on hiukan hämärää... varmaan ne on siksi "korvattu" traktori mönkijöillä
Jännä kun vakuutusyhtiötkään ei tiedä onko kyseessä, mönkijä, auto, traktori vai MP?
Kysyin katsatsustuskonttorilta, että jos vaihdan renkaat laitteeseen, niin pitäköä muutoskatsastaa, tai lisätä muuten vain rekisteriotteeseen tai onko rengastus vapaa. Ei tiennyt, lupasi soittaa takaisin ja soittikin seuraavana päivänä! Kertoin olleensa yhteydessä Trafiin ja kertoin että TL mönkijöissä on monta asiaa jotka eivät lain ja käytännön kanssa toteudu. Vihjasi niiden olevan lain "porsaanreikä"... sen sanoi että niihin ei muutoskatkastuksia "lain" mukaan saisi tehdä, mutta on kuulemma tehty.
Muutoksia on sittemmin hänen mukaan paljon kirjattu normaali vuosikatsastuksen puitteissa. Sanoi itsetkin nyt tutustuneensa tieliinnelakiin TL mönkijöijen osalta ja sanoi että siellä ei ole juuri mitään määritelty. Ohje katsastukseen oli myös hänellä käsillä ja sanoin että kuten lakikin, se on tynkä.
Pakkivaloksi aion laittaa yhden 18W pyöreän Led työvalon, laitan releen herätevirran mikrokytkimen kautta ja sovitan sen niin että kytkeytyy kun vaiheensiirtäjä on R asennossa. Mielipiteitä arvon raadilta? Riittääkö yksi 18W Led työvalo?
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Re: TL mönkkärin lisävalot?
Omaani tein muutoskatsatuksen renkaille, nyt lukee otteessa 26" ja 28". Eikös valot pidä olla TL hyväkytyt? Jossain on täällä valoista juttua. En oo itse perehtynyt, kun on vakiot.
Kannattaa etsiä semmonen konttori, jossa kokemusta mönkkäreistä.
Kannattaa etsiä semmonen konttori, jossa kokemusta mönkkäreistä.
Re: TL mönkkärin lisävalot?
En ymmärrä miksi niitä takavaloja pitää kötöstellä toimimaan silloin kun pakki on päällä. Kai sitä yhtä nappia jaksaa painaa että sen valon saa päälle. Mulla on keinukytkin etu ja takavaloille. Molempien ei tarvi palaa samanaikaisesti.
Ja sit kun/jos pitää työskennellä sielä mönkkärin takana niin ei ole kovin turvallista että mönkkärissä pitää olla pakki päällä että valo palaa.
Ja sit kun/jos pitää työskennellä sielä mönkkärin takana niin ei ole kovin turvallista että mönkkärissä pitää olla pakki päällä että valo palaa.
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2308
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: TL mönkkärin lisävalot?
Omasta kokemuksesta...
Meillä on toisessa koneessa (tieliikenne) työvalot edessä ja takana. Normaali lisävalokytkentä. Katsastusmiestä ei ole kiinnostanut mikään muu kuin se, että "miten noilla näkee". Jos nyt haluaa pelata varman päälle niin kaikki lisävalot pikaliittimillä kiinni ja purkaa pois katsastusta varten.
Katselin tuota omaa päiväkirjaa ja siellä ei nyt ollut oikein kuvaa nähtävillä. Tuolla vähän juttua. Klikkoo tästä
Nuo valot ovat tänäkin päivänä käytössä ja toimivat edelleen hyvin. Hintansa haukkuneet!
Meillä on toisessa koneessa (tieliikenne) työvalot edessä ja takana. Normaali lisävalokytkentä. Katsastusmiestä ei ole kiinnostanut mikään muu kuin se, että "miten noilla näkee". Jos nyt haluaa pelata varman päälle niin kaikki lisävalot pikaliittimillä kiinni ja purkaa pois katsastusta varten.
Katselin tuota omaa päiväkirjaa ja siellä ei nyt ollut oikein kuvaa nähtävillä. Tuolla vähän juttua. Klikkoo tästä
Nuo valot ovat tänäkin päivänä käytössä ja toimivat edelleen hyvin. Hintansa haukkuneet!
Re: TL mönkkärin lisävalot?
HOX!!!
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
edit: (korjasin kirjoitus virhettä): minä väitän tämän perusteella että noiden ehtojen puitteessa rengasmuutos ilman muutoskatsastusta on mahdollinen. mun hemmetin lyhyellä ja paskalla matikalla niin jos 25" renkaasta muutetaan 28" renkaaseen samalle vanteelle vain halkaisijan kasvaessa niin tämähän tekee vasta 12% ?
tuon edellisen tekstin modet voi viskata tarvittaessa jonnekkin kun on hieman offtopikki, mut toivon että sellaiseen paikkaan mikä on järkevä!
mitä työ\lisävaloihin tulee niin mulla samat kokemukset ku Papilla. *perustella voi inssille työvaloja esim aurauskäytöllä tai muilla työtehtävillä esim maastossa. (en tiedä auttaako) tosin varman päälle jos haluaa pelata niin EI E-hyväksytyt valot pois.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
3 §
Muutoskatsastusvelvollisuus
Muutoskatsastusvelvollisuudesta säädetään ajoneuvolain 61 §:ssä ja ajoneuvojen hyväksynnästä annetun valtioneuvoston asetuksen (1244/2002) 25 §:ssä. Muutoskatsastusvelvollisuuden edellytysten ei katsota täyttyvän 11 §:n osalta, jos ajoneuvoon vaihdetaan renkaat, jotka eivät edellytä vannemuutoksia tai selvitystä jarrulaitteen tehosta taikka 15 §:n 3 momentin muiden kuin c kohdassa tarkoitettujen osanvaihtojen tai 16 §:ssä tarkoitetun vähemmän kuin 10 % moottorin tehon kasvun johdosta taikka jos ajoneuvoon vaihdetaan siihen tarkoitettu alkuperäistä osaa korvaava EY- tai E-hyväksytty varaosakatalysaattori tai -äänenvaimennin.
11 §
Pyörien ja renkaiden muutokset
1. Ajoneuvon renkaat vanteineen saa vaihtaa halkaisijaltaan tai leveydeltään alkuperäisistä poikkeaviin vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiselle ajoneuvolle tarkoitettuihin. Renkaat saa vaihtaa kuormitus- ja nopeusluokaltaan vastaaviin L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 mukaisesti hyväksyttyihin renkaisiin. Renkaiden tulee mahtua pyörimään esteettä.
2. L3e-luokan ajoneuvoon voidaan 1 momentin estämättä muutoskatsastuksessa hyväksyä käytettäväksi takana kuormitus- ja nopeusluokaltaan vähintään vastaavaan ajoneuvoon moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen renkaista ja renkaiden asentamisesta annetun neuvoston direktiivin (92/23/ETY) mukaisesti hyväksytty henkilöautonrengas. Tarvittaessa ajoneuvolta voidaan edellyttää erillistä 8 §:n 5 momentin mukaista selvitystä kaarreajosta ja kääntyvyydestä.
3. Jos renkaan ulkohalkaisija kasvaa enemmän kuin 15 %, jarrulevyn kokoa on kasvatettava vastaavassa suhteessa tai esitettävä vähintään nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan selvitys jarrulaitteen riittävästä suorituskyvystä.
4. Tarvittaessa tulee osoittaa ajoneuvon nopeusmittarin täyttävän sitä koskevat tarkkuusvaatimukset myös rengasmuutosten jälkeen.
edit: (korjasin kirjoitus virhettä): minä väitän tämän perusteella että noiden ehtojen puitteessa rengasmuutos ilman muutoskatsastusta on mahdollinen. mun hemmetin lyhyellä ja paskalla matikalla niin jos 25" renkaasta muutetaan 28" renkaaseen samalle vanteelle vain halkaisijan kasvaessa niin tämähän tekee vasta 12% ?
tuon edellisen tekstin modet voi viskata tarvittaessa jonnekkin kun on hieman offtopikki, mut toivon että sellaiseen paikkaan mikä on järkevä!
mitä työ\lisävaloihin tulee niin mulla samat kokemukset ku Papilla. *perustella voi inssille työvaloja esim aurauskäytöllä tai muilla työtehtävillä esim maastossa. (en tiedä auttaako) tosin varman päälle jos haluaa pelata niin EI E-hyväksytyt valot pois.
DIY
-
- 3WD
- Viestit: 61
- Liittynyt: 12 Maalis 2015 19:54
- Mönkijä:: outlander 1000 max XT-P
- Paikkakunta: Kuopio / Team Kuramunat
Re: TL mönkkärin lisävalot?
Kuopiossa kysellyt eri konttoreilta näitä työvaloja, eli ilman E merkkiä olevia, niin Kuopiossa 1 konttori, jossa ei inssiä kiinnostanut muu kuin se ettei valot mene pitkien kanssa yhtä aikaa ja ovat muutenkin omilla katkaisijoilla. Siilinjärveltä löytyi toinen. Siellä inssi sanoi, että ymmärtää kyllä, että ajetaan muuallakin kuin tiellä ja tehdään myös töitä, eli valoja tarttee ja katkaisijoista samaa mieltä kuin Kuopionkin inssi.
Re: TL mönkkärin lisävalot?
Auton ja siihen kytkettävän perävaunun peruutusvaihteesta syttyvien valojen pitää olla AR hyväksyttyjä (AR=peruutusvalo),
Sitä en tiedä miten niitä sovelletaan TL ja T3 laitteisiin.
Erillisellä katkasialla saa olla mitä valoja tahansa eikä määrää/tehoa ole rajattu (työvaloja).
Työvalojen käyttö yleisellä tiellä ajettaessa on kielletty.
Ei työvaloja tarvitse katsastukseen poistaa.
Sitä en tiedä miten niitä sovelletaan TL ja T3 laitteisiin.
Erillisellä katkasialla saa olla mitä valoja tahansa eikä määrää/tehoa ole rajattu (työvaloja).
Työvalojen käyttö yleisellä tiellä ajettaessa on kielletty.
Ei työvaloja tarvitse katsastukseen poistaa.
Viimeksi muokannut ktm, 09 Joulu 2017 21:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Otra
- 6WD
- Viestit: 675
- Liittynyt: 08 Syys 2008 19:50
- Mönkijä:: Polaris RZR 800 Turbo
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: TL mönkkärin lisävalot?
Ensimmäisellä katsastuskerralla revin valot irti mutta kun kysyin valoista niin ei kuulemma kiinnostanut mitä olisi ollut kiinni. Seuraavan kerran meninkin näillä valoilla, eikä mitään sanomista:
Takana vielä 4x18W ledit omalla kytkimellä että joko palaa koko ajan, pakki päällä tai pois päältä. Ajotapahtumissa jos käy niin kannattaa kyllä rakentaa nuo takavalot niin että syttyy pakki päällä. Omissa umpioissa oli tavalliset halogeenit poiketen tuosta kuvasta.
Takana vielä 4x18W ledit omalla kytkimellä että joko palaa koko ajan, pakki päällä tai pois päältä. Ajotapahtumissa jos käy niin kannattaa kyllä rakentaa nuo takavalot niin että syttyy pakki päällä. Omissa umpioissa oli tavalliset halogeenit poiketen tuosta kuvasta.
Polaris RZR 800 Turbo -08
EX: Polaris Sportsman 800 EFI -05 TL
EX: Can-Am Renegade 800R EFI X xc -10 TL
EX: Polaris Sportsman 500 H.O. -08
Joitain kuvituksia.
Myös joitain videoita.
EX: Polaris Sportsman 800 EFI -05 TL
EX: Can-Am Renegade 800R EFI X xc -10 TL
EX: Polaris Sportsman 500 H.O. -08
Joitain kuvituksia.
Myös joitain videoita.
Re: TL mönkkärin lisävalot?
Pollen mittarikotelossa olevassa ajovalossa ei ole hyväksyntää, se ei saa syttyä ajovalona .(Tieliikenne laitteissa).
Siitä voi tehdä työvalon .
Siitä voi tehdä työvalon .