Sivu 1/3
Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 07 Touko 2018 20:59
Kirjoittaja Volokki
Liekkö mahollista muutoskatsastaa Polaris Sportsman 570 T3-traktoria jonka huippunopeus on tällä hetkellä 40km/h niin T1b-mönkijäksi jolla saisi liikenteessä ajaa 60km/h huippunopeutta?

Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 07 Touko 2018 21:01
Kirjoittaja Hpla
Ei.
Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 07 Touko 2018 21:04
Kirjoittaja Volokki
Mikä siinä sitten niinku lain mukaan estää sen?
Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 07 Touko 2018 21:37
Kirjoittaja Hpla
Tyyppihyväksyntä
Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 07 Touko 2018 22:48
Kirjoittaja keulii
Eikös niitä ole tyypitetty myös 60 kulkeviksi?
Kannattaa aloittajan mennä konttorille kyselemään neuvoja.
Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 08 Touko 2018 08:23
Kirjoittaja Roosa999
T1b-luokan ajoneuvoluokka on painoltaan yli 0,6t, joten 570 Polaris ei tähän luokkaan yllä.
Rakenteellisesti laite voisi olla T3b-luokassa, mutta tyyppihyväksyntä on sarjanumerossa kiinni ja jos valmistaja/maahantuoja ei luovuta laitteeseen CoC/tyyppihyväksyntä todistusta kyseiseen ajoneuvoon, ei ajoneuvoa voi rekisteröidä toiseen luokkaan. Voit toki itse tehdä oman tyyppihyväksynnän laitteelle, mutta sellainen maksa auseita tuhansia ja en näe tässä mitään järkeä.
Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 08 Touko 2018 13:35
Kirjoittaja keulii
Rahalla minäkin laput aikoinaan ostin, kun tuon omani kilvitin. Luulis, että myös Polarikselle raha kelpaa.
Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 08 Touko 2018 14:41
Kirjoittaja Roosa999
Ei ole kyse rahasta, vaan siitä, että kyseistä laitetta ei ole tyyppihyväksytty kuin yhteen luokkaan kerrallaan.
Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 08 Touko 2018 15:57
Kirjoittaja keulii
Ilmeisesti sitten nopeusluokan alentaminen onnistuu, mutta ei korotus.
Kilpailija markkinoi näin:
"traktorimönkijöiden luokitusta voi pienentää muutoskatsastuksella alaspäin. Tällöin esimerkiksi ABS-jarruilla varustettu T3B –luokan sporttimönkijä voidaan rajoittaa hitaamman luokan traktorimönkijäksi. Sen sarviin pääsee jo 15-vuotiaana. Kun perheen nuoret saavat täysi-ikäisinä henkilöauton B-ajokortit, tuttu mönkijä palautetaan nopeimpaan luokkaan ja sillä saa ajaa 80 kilometriä tunnissa."
Jos olisin aloittaja, niin kävisin kyselemässä asiantuntevalta konttorilta muutoskatsastuksen mahdollisuutta. Raportoi toki tänne, jos niin teet.
Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 08 Touko 2018 23:20
Kirjoittaja Hpla
Tuossa ei muuteta ajoneuvoluokkaa vaan nopeutta. Mönkijä ei muutu T3b luokasta miksikään, vaikka nopeutta rajoitetaan alemmaksi.
Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 09 Touko 2018 15:59
Kirjoittaja keulii
Siinä lukee, että luokitusta voi pienetää. Sitten lukee ilmotuksessa näin:
"Voi muuttaa 40km/h, jolloin T-kortti riittää."
Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 09 Touko 2018 19:06
Kirjoittaja Jmk
kyllähän siinä täytyy luokat muuttua, onhan se muuten edelleen liikennetraktori vaikka ei kulkisi kun 40km/h liikennetraktorin max.60km/h eihän se tarkoita sitä että sen pitää kulkea tuon verran. Sehän on saatava muutettua maataloustraktoriksi että kortti riittää
Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 09 Touko 2018 20:16
Kirjoittaja ktm
Kyllä muutoskatsastus T3 - T3b pitäsi onnistua jos maahantuoja antaa vastaavuustodistuksen (tekniikanosalta).
Suoritetaan yksittäiskatsastus .
Tyyppihyväksyntä haetaan jos myydään satoja laitteita.
Esimerkiksi näitä isoja pakuja muutellaan yksittäiskatsastuksella (vastaavuustodistuksella ) tekniikanosalta.
Se voi olla kuorma-auto, matkailuauto, pakettiauto, linja-auto, katsastus viranomainen tarkistaa että vaatimukset täytyy.
Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 09 Touko 2018 20:57
Kirjoittaja Jmk
Niin mutta kun siinä on tuo jos sana. Eihän kukaan lähde tuollaiseen antamaan todistusta kun voi myydä uuden 60- kulkevan laitteen...
Re: Muutoskatsastus asiaa!
Lähetetty: 10 Touko 2018 10:07
Kirjoittaja keulii
Nii, tässähän ei ole kyseessä ensirekisteröinti tai laitteen käyttöönotto liikenteeseen. Vaan muutoskatsastus. En olisi siksi täysin varma, että noita lappuja valmistajan tyyppihyväksynnästä edes tarvitaan.
Vähän sama tilanne on moottoripyörien kanssa, kun pitää tehoja rajoittaa ajokortin luokkien mukaan.