Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäriä
Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäriä
Morjens, uus käyttäjä, tiedän että varmasti on miljoona samasta aiheesta, mut ei vaan löytynyt uusia viestejä googlesta kun ja olen rekistöröimättä lujenut useamman vuoden näitä juttuja!
Alku tarinaa, ostin uuden -19 trattori trapperin, kun myyjä möi silmin sinisin sen ja pankokärryn vielä kylkeen, tai siis perään!
2 paikkainen 60km/h kulkeva peli! Vedä mitä vaan, ei poliisit tiedä näistä mitään, 800kg ja enemmän vetää!!!
No okei, yli 750 jarruttoman kärryn massa vaatii omansa!??
Mut hinataan 200kg yhdistelmä kärryssä kuutio halkoja, heitto motti? 300-350kg??
Et vedä laillisesti, vaikka trapperin maahantuonti mainoksessa sitä sanotaan, et vedä sitä polariksellakaan, vetomassat 60km/h traktori mönkijöissä on noin +-200kg laillisesti! Ellei ole abs jarruja, niistä en tiedä! Tää on 99,9 faktaa, mitä viikon aikana ottanut selvää!
Mut sit kyssäri, huomenna sekin selviää??
Kävin kysyy mahdollista 400 can am outlanderia tieliikenne käyttöön rekisteröity, paljonko saa vetää! Missään mitään tietoa, ainut mikä löytyi, maahantuojan käyttöohje, 14kg kuulalle painoo, 500max!? Saanko tuolla tiedolla kg määrät papereihin katsastus konttorilta??
Ja vakuutuksista, keltakilpinen traktorimönkijä 60km/h trapper 500efi if täys kasko 250€ 102 noin liikennevakuutus
400 can am, valkokilpinen 80km/h noin samat, if! Et se siitä halvat vakuutukset traktorimönkijöihin! Tieliikenne oli itseasiassa 101€ osakasko 49€ ja täyskasko 150-160€
Kerron huomenna kuin kävi vetomassojen, mut vinkkinä, älkää ostako 60km/h traktori mönkijää, jos vedätte pullapussia painavampia asioita tieliikenteessä! Sakot tulee kertoimella, ei ole sama onko sulla 100kg vai 300kg ylimääräistä! Intuitio, parisataa ylimääräistä, tonni tonni puolitoista eeroo!
Ja kyl ne poliisitkin jossain vaiheessa älyy ruveta näitä ratsaa!
Korjatkaa, oikokaa jos oon lepikossa, mut nää tiedot saanut ja jumalauta oon käyttänyt viikossa ihan liikaa aikaa tähän!
Edit: traficomi ei löytänyt tietoa can amin veto massata, käski mennä rekisteröivään katsastus asemalle, minä menin, ei löydä tietoa, maahantuojan mustaavalkoisella lupasi siis sen sinne kirjoittaa! Ostan sen kamppeen jos näillä mennään!
Siis 400cc 2006 outlander kyseessä!
Alku tarinaa, ostin uuden -19 trattori trapperin, kun myyjä möi silmin sinisin sen ja pankokärryn vielä kylkeen, tai siis perään!
2 paikkainen 60km/h kulkeva peli! Vedä mitä vaan, ei poliisit tiedä näistä mitään, 800kg ja enemmän vetää!!!
No okei, yli 750 jarruttoman kärryn massa vaatii omansa!??
Mut hinataan 200kg yhdistelmä kärryssä kuutio halkoja, heitto motti? 300-350kg??
Et vedä laillisesti, vaikka trapperin maahantuonti mainoksessa sitä sanotaan, et vedä sitä polariksellakaan, vetomassat 60km/h traktori mönkijöissä on noin +-200kg laillisesti! Ellei ole abs jarruja, niistä en tiedä! Tää on 99,9 faktaa, mitä viikon aikana ottanut selvää!
Mut sit kyssäri, huomenna sekin selviää??
Kävin kysyy mahdollista 400 can am outlanderia tieliikenne käyttöön rekisteröity, paljonko saa vetää! Missään mitään tietoa, ainut mikä löytyi, maahantuojan käyttöohje, 14kg kuulalle painoo, 500max!? Saanko tuolla tiedolla kg määrät papereihin katsastus konttorilta??
Ja vakuutuksista, keltakilpinen traktorimönkijä 60km/h trapper 500efi if täys kasko 250€ 102 noin liikennevakuutus
400 can am, valkokilpinen 80km/h noin samat, if! Et se siitä halvat vakuutukset traktorimönkijöihin! Tieliikenne oli itseasiassa 101€ osakasko 49€ ja täyskasko 150-160€
Kerron huomenna kuin kävi vetomassojen, mut vinkkinä, älkää ostako 60km/h traktori mönkijää, jos vedätte pullapussia painavampia asioita tieliikenteessä! Sakot tulee kertoimella, ei ole sama onko sulla 100kg vai 300kg ylimääräistä! Intuitio, parisataa ylimääräistä, tonni tonni puolitoista eeroo!
Ja kyl ne poliisitkin jossain vaiheessa älyy ruveta näitä ratsaa!
Korjatkaa, oikokaa jos oon lepikossa, mut nää tiedot saanut ja jumalauta oon käyttänyt viikossa ihan liikaa aikaa tähän!
Edit: traficomi ei löytänyt tietoa can amin veto massata, käski mennä rekisteröivään katsastus asemalle, minä menin, ei löydä tietoa, maahantuojan mustaavalkoisella lupasi siis sen sinne kirjoittaa! Ostan sen kamppeen jos näillä mennään!
Siis 400cc 2006 outlander kyseessä!
Re: Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäri
Ei oo varmaa tietoa, mut käsittääkseni valkokilpisellä ei saa vetää kärriä liikenteessä.
Re: Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäri
Ainakin valkokilpisen kärryn pitää olla rekisteröity.
Kun taas traktorilla saa vetää rekisteröimätöntä kärryä.
Kun taas traktorilla saa vetää rekisteröimätöntä kärryä.
Re: Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäri
Kysymys:
Omistan tieliikenne mönkijän ja siihen tehdastek.peräkärryn.
Siinä ei ole paikkoja millekkään valoille. Riittääkö tieliikenteessä, että peräkärryssä on ns.hitaan ajoneuvon (iso) kolmio ? Mikä on suurin sallittu nopeus ?
Vastaus:
Tieliikennekäytössä mönkijän (nelipyörän) peräkärryssä on oltava suunta-, taka- ja jarruvalot sekä heijastimet. Lisätietoja peräkärryn rakenteesta löytyy alla olevasta linkistä. Yleensä mönkijöihin tarkoitetut peräkärryt ovat tehty maastokäyttöön eikä niissä ole valoja tai heijastimia.
Jos kyseessä on kevyt nelipyörä (L6e-luokka), eli mopomönkkäri pitää yli 1,00 metriä leveässä perävaunussa olla E-säännön n:o 69/01 mukaisesti hyväksytty hitaan ajoneuvon kilpi.
Lisätietoja peräkärryn rakenteesta (link is external)
Suurin sallittu nopeus asetuksen mukaan on määritelty seuraavasti:
3. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:
a) auton (M- ja N-luokat), moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) sekä kolmi- ja nelipyörän (L5e- ja L7e-luokka) 80 km/h; auton, johon on kytketty kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h, ja auton, moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h;
Lyhyesti: Tieliikennemönkijän eli nelipyörän suurin sallittu nopeus kärry perässä on 80km/h ja jos kärry on jousittamaton 60 km/h.
Liikenneturvasta kopsattu, tuon mukaan saisi??
Omistan tieliikenne mönkijän ja siihen tehdastek.peräkärryn.
Siinä ei ole paikkoja millekkään valoille. Riittääkö tieliikenteessä, että peräkärryssä on ns.hitaan ajoneuvon (iso) kolmio ? Mikä on suurin sallittu nopeus ?
Vastaus:
Tieliikennekäytössä mönkijän (nelipyörän) peräkärryssä on oltava suunta-, taka- ja jarruvalot sekä heijastimet. Lisätietoja peräkärryn rakenteesta löytyy alla olevasta linkistä. Yleensä mönkijöihin tarkoitetut peräkärryt ovat tehty maastokäyttöön eikä niissä ole valoja tai heijastimia.
Jos kyseessä on kevyt nelipyörä (L6e-luokka), eli mopomönkkäri pitää yli 1,00 metriä leveässä perävaunussa olla E-säännön n:o 69/01 mukaisesti hyväksytty hitaan ajoneuvon kilpi.
Lisätietoja peräkärryn rakenteesta (link is external)
Suurin sallittu nopeus asetuksen mukaan on määritelty seuraavasti:
3. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:
a) auton (M- ja N-luokat), moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) sekä kolmi- ja nelipyörän (L5e- ja L7e-luokka) 80 km/h; auton, johon on kytketty kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h, ja auton, moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h;
Lyhyesti: Tieliikennemönkijän eli nelipyörän suurin sallittu nopeus kärry perässä on 80km/h ja jos kärry on jousittamaton 60 km/h.
Liikenneturvasta kopsattu, tuon mukaan saisi??
- Juha E
- 2WD
- Viestit: 57
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 09:56
- Mönkijä:: Arctic Cat 700 XT
- Paikkakunta: Humppila
Re: Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäri
Ei ole tieliikenne mönkijöiden vetomassoista todellista tietoa. Mutu on et aika terveisiä niillä kuskataan.
Mut oman traktorin tiedot:
Arctic Cat Alterra 700 XT, T3B, -18
Kokonaispituus (mm) 2122
Leveys (mm) 1243
Korkeus (mm) 1267
Omamassa (kg) 446
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg) 600
Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg) 600
Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa (kg) 1578
Perävaunumassa jarruitta (kg) 173
Eli jarrullista kärriä saan kiskoa 978 kg.
Mut oman traktorin tiedot:
Arctic Cat Alterra 700 XT, T3B, -18
Kokonaispituus (mm) 2122
Leveys (mm) 1243
Korkeus (mm) 1267
Omamassa (kg) 446
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg) 600
Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg) 600
Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa (kg) 1578
Perävaunumassa jarruitta (kg) 173
Eli jarrullista kärriä saan kiskoa 978 kg.
Ex. Suzuki Eiger -02
Re: Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäri
Joo siis toki jarrullinen erikseen, sitä en ees huomioinut, kun tuokin setti ylitti jo kipukynnyksen, hinnallisesti!
Trapperissa tosin tais olla kokonais massatkin olemattomat ja jarrullisella kärillä ei ollut merkintää?
Trapperissa tosin tais olla kokonais massatkin olemattomat ja jarrullisella kärillä ei ollut merkintää?
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäri
Tässä Trapper 2014vm 500efi t3 tiedot.
Tekninen suurin sallittu massa 494kg
Tieliikenteessä suurin sallittu massa 494kg
Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa
1294kg
Perävaunun suurin sallittu massa jarruitta 800kg
Omamassa 364kg
Esim.1
Mönkijään saa lastata omapainon(364kg) lisäksi 130kg + jarruton kärry 800kg. Elikkäs 364+130+800 = 1294kg suurin sallittu massa liikenteessä.
Esim.2 364kg mönkijän omapaino +80kg kuski on 440kg tähän sais laittaa vielä jarrulisen kärryn maksimi massaltaan 850kg.
Tai vaikka kuski 60kg+ mönkijän paino 364kg + jarrullinen kärry 860kg =1294kg
Esim. 3 Kuski 60kg+ mönkijän paino 364kg + jarrullinen kärry 860kg =1294kg
Elikkäs ratkaiseeko mönkijän omapaino + siihen lastattu paino paljonko jarrullista kärryä saa vetää?
Jarruttoman maksimihan on määrättynä jo 800kg.
Vielä yksi skenaario on että mönkijän oma paino 364kg + 150kg kuski = 514kg eli laiton kokonaisuus.
Tä? Otappa selvää
Tekninen suurin sallittu massa 494kg
Tieliikenteessä suurin sallittu massa 494kg
Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa
1294kg
Perävaunun suurin sallittu massa jarruitta 800kg
Omamassa 364kg
Esim.1
Mönkijään saa lastata omapainon(364kg) lisäksi 130kg + jarruton kärry 800kg. Elikkäs 364+130+800 = 1294kg suurin sallittu massa liikenteessä.
Esim.2 364kg mönkijän omapaino +80kg kuski on 440kg tähän sais laittaa vielä jarrulisen kärryn maksimi massaltaan 850kg.
Tai vaikka kuski 60kg+ mönkijän paino 364kg + jarrullinen kärry 860kg =1294kg
Esim. 3 Kuski 60kg+ mönkijän paino 364kg + jarrullinen kärry 860kg =1294kg
Elikkäs ratkaiseeko mönkijän omapaino + siihen lastattu paino paljonko jarrullista kärryä saa vetää?
Jarruttoman maksimihan on määrättynä jo 800kg.
Vielä yksi skenaario on että mönkijän oma paino 364kg + 150kg kuski = 514kg eli laiton kokonaisuus.
Tä? Otappa selvää
-
- 4WD
- Viestit: 196
- Liittynyt: 17 Marras 2009 17:49
- Mönkijä:: Cf Moto 450 T3
- Paikkakunta: Nastola
Re: Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäri
Kokonaispainoa laskettaessa ei kuskin painolla ole merkitystä tieliikenteessä. Traktoreissa laitteen painoon lisätään 75 kg, jolla saadaan ajoneuvon omamassa. Jos ratsiassa vaakaan joudut, laite punnitaan ilman kuskia ja vaakapainoon lisätään 75 kg, jolla saadaan sen hetkinen kokonaismassa. Onko trapper tosiaan noin kevyt, 289 kg?
Re: Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäri
Polaris XP 550EA T3
Tekninen sallittu etuakselimassa 280 kg .
taka-akselimassa 340 kg.
Suurin sallittu kokonaismassa 620 kg
Omamassa 470 kg. (sis. etuvinssin ja vetokoukun).
620-470= 150 kg kantavuus (josta vähennetään vielä kuljettajanpaino).
Jarruttoman perävaunun kokonaismassa 470 kg.
Yhdistelmän suurin kokonaismassa 1090 kg. 620+470=1090 kg.
Traficom ei ilmoita jarrullisen kokonaismassaa ollenkaan.
Kärryn aisapaino (vetokoukulle tuleva paino) syö mönkijän kantavuutta eli kokonaismassa ylittyy herkästi.
Samoin etuakselimassa ylittyy herkästi puskulevyn kanssa.
Kaikki jälkiasennetut laitteet ( vinssit etu/taka ym.)tekee T3 mönkijästä aikas äkkiä ylipainoisen.
Tekninen sallittu etuakselimassa 280 kg .
taka-akselimassa 340 kg.
Suurin sallittu kokonaismassa 620 kg
Omamassa 470 kg. (sis. etuvinssin ja vetokoukun).
620-470= 150 kg kantavuus (josta vähennetään vielä kuljettajanpaino).
Jarruttoman perävaunun kokonaismassa 470 kg.
Yhdistelmän suurin kokonaismassa 1090 kg. 620+470=1090 kg.
Traficom ei ilmoita jarrullisen kokonaismassaa ollenkaan.
Kärryn aisapaino (vetokoukulle tuleva paino) syö mönkijän kantavuutta eli kokonaismassa ylittyy herkästi.
Samoin etuakselimassa ylittyy herkästi puskulevyn kanssa.
Kaikki jälkiasennetut laitteet ( vinssit etu/taka ym.)tekee T3 mönkijästä aikas äkkiä ylipainoisen.
Re: Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäri
135kg saa vetää tuolla omalla laitteella, joka on tieliikennemalli. Mutta en ole antanut sen häiritä. Kaikki puut on kyytiin laitettu, mitä on mahtunut. Jos laki on järjetön, silloin sitä ei noudateta. Niinhän ne tekee tuolla etelässäkin.
400:ssa vetomassa tuskin paljon suurempi ainakaan on.
400:ssa vetomassa tuskin paljon suurempi ainakaan on.
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 19:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäri
Trapperin tiedot katoin eilen trafin sivuilta. Se että millä varuisteilla on punnittu ja miten laskettu niin en osaa sanoa
Re: Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäri
Ohhoh, mielenkiintoista! Pitääpä selvittää oman laitteen tietoja, kun seuraavan kerran on katsastus.
Re: Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäri
Jos ei mistään löydy mitään, traficomilta tai katsastuskonttorista, maahantuojalta mustaavalkoisella paljon saat vetää!?
Tosin kyllä katsastus inssi vähän yski siinä, et näinköhän tulee soittoo, mitä pesää oot kirjoittanut!
Tosin kyllä katsastus inssi vähän yski siinä, et näinköhän tulee soittoo, mitä pesää oot kirjoittanut!
-
- 3WD
- Viestit: 65
- Liittynyt: 10 Elo 2018 20:32
- Mönkijä:: Can-am outlander 650 xt 2018
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Traktori,vs tieliikenne vakuutus ja peräkärryt + kyssäri
Can-am outlander 650 xt t3b (abs) vm.18,5
Omamassa 500kg
1-akseli 370kg
2-akseli 460kg
tieliikenteessä suurin sallittu kok.massa 685kg
Aisapaino 75kg
Jarruton perävaunu 335kg
Jarrullinen perävaunu 750kg
Vakuutus: op
liikenne 54,07€/vuosi
osakasko 36,49€/vuosi
= 90,56€ ei paha
Peräkärrejä mitä olen tieliikenteessä vetänyt "sinivuokkojen" nähdenkin:
- yksiakselin mönkijän kärri bronco 600 "kuuppa", jossa valot ja heijastimet.
- Paku 3500 kuomukärriä (750kg) jarruton.
- Venetraileria 750kg joka kuormattuna teknisten tietojen perusteella liki laillinen ~50kg enemmän (soutuvene).
Omamassa 500kg
1-akseli 370kg
2-akseli 460kg
tieliikenteessä suurin sallittu kok.massa 685kg
Aisapaino 75kg
Jarruton perävaunu 335kg
Jarrullinen perävaunu 750kg
Vakuutus: op
liikenne 54,07€/vuosi
osakasko 36,49€/vuosi
= 90,56€ ei paha
Peräkärrejä mitä olen tieliikenteessä vetänyt "sinivuokkojen" nähdenkin:
- yksiakselin mönkijän kärri bronco 600 "kuuppa", jossa valot ja heijastimet.
- Paku 3500 kuomukärriä (750kg) jarruton.
- Venetraileria 750kg joka kuormattuna teknisten tietojen perusteella liki laillinen ~50kg enemmän (soutuvene).
-18 Can-Am Outlander 650 xt abs, -06 407sw 3,0 v6 (155kw), -13 208 1,6vti (88kw), -92 Honda vfr 750f (74kw)