Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sitten kun jälkikasvulla tulee 16v täyteen on kevari ylivoimaisen edullinen kulkupeli, kulutus 2-3 litraa sadalle ja vakuutus satasen kesä.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuohon satasen kesä vakuutukseen sen verran että joko sulla on kovat poonukset tai lyhyt kesä. Mulla ei oo näköjään kumpaakaan koska Monkey 125cc vakuutukset on huomattavasti kalliimmat ja minä olen vanhempi asentaja joka asuu maalla.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
kimbe
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 03 Maalis 2015 14:15

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja kimbe »

dealer kirjoitti:on kevari ylivoimaisen edullinen kulkupeli, kulutus 2-3 litraa sadalle ja vakuutus satasen kesä.
Ylivoimaisen? Itse en osaa tuohon ajatukseen kyllä oikein yhtyä.

Itsellä muutama kuukausi sitten uutena rekisteröidyssä T3b:ssä liikennevakuutus alle satasen vuosi ja täyskaskon kanssa 250e. Kevarin vakuutusta ei ole sitten 80-luvun ollut, mutta eiköhän noissakin ole sama kuin isommissakin prätkissä, että mopon malli ja vakuutusyhtiö vaikuttaa aika rankasti siihen vakuutuksen hintaan.

Melkoisen sukkasillaan saa kyllä kevarillakin ajella, jos 2l kulutuksella saa menemään. Puhumattakaan siitä, että kummalla ajelee talvella mieluummin - sillä kevarilla vai nelivetomönkijällä. Kesällä toki kevarilla, mutta ei se oikein mönkijän korvaajana mene, rinnalla paremminkin.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jussi kirjoitti:Tuohon satasen kesä vakuutukseen sen verran että joko sulla on kovat poonukset tai lyhyt kesä. Mulla ei oo näköjään kumpaakaan koska Monkey 125cc vakuutukset on huomattavasti kalliimmat ja minä olen vanhempi asentaja joka asuu maalla.
Eikö lie molemmat. Maalla asun minäkin, bonukset täydet toki jo tässä iässä kun ei ole haavereita sattunut. Pyörä oli ajossa reilut 4 kuukautta kesässä. Nyt näyttäisi vakuutus maksavan noin 130 euroa ympärivuotisena ja siitä pois prosentit liikennekäytöstäpoiston mukaan. Varmaan sinne satkun korville jäisi vieläkin.

Kolme vuotta oli meillä kevari, Honda CBR125 ensimmäisiä ruiskumalleja.
Kaksi pojista ajeli sillä, vanhempi ensin yhden kesän ja nuorempi sitten toisen. Kolmannen kesän oli enemmän hupiajossa kun molemmilla autokortit jo.
Cebari maksoi 900 euroa, ensimmäisenä kesänä (2018) piti vaihtaa rekisterikilpivalopolttimo.
Seuraavana kesänä huollot tulppa, ilmansuodatin ja vaihtoon ketjut ja rattaat, nämä kaikki yhteensä vajaa 70 euroa. Takajarrupalat, hintaa en muista mutta varmaan 10-20 euroa.
Takarengas vaihdettiin kertaalleen, ostaessa oli uudet renkaat, myydessä takarengas taas kulunut. Muutaman kympin kai sekin maksoi. Moottoriöljyjä vaihdettiin monta kertaa, litrakohan sinne meni aina vaihdossa eli 4-5 euroa.
Viime syksynä myin cebarin 800 eurolla pois yhtä hyväkuntoisena kuin meille tuli pl. mainittu takarengas.
Kulutus oli silloin kun sitä satuttiin mittaamaan mainitussa 2-3 litran haarukassa. Mitä siinä sitten on eroa mönkijän kulutukseen, 7-8 litraa ? Viisituhatta kilometriä kesässä ajaa niin polttoaineessa 600 euroa per kesä. Iso lovi kesätyötienesteihin ja jotkut ajavat enemmänkin.
Minkähän verran renkaat kestää mönkijällä maantieajoa ? Kuluerä niistäkin, ja huolloista kai hieman enemmän kuin kevarissa.
Mönkijän arvo olisi jonkin verran alempi, jos siinä olisi nyt 17000 km eikä 2000 km mittarissa. Kevarissa putosi satasen kolmessa vuodessa.

Talvihan on tottakai eri asia, enkä kyllä tarkoittanutkaan kevaria vaihtoehdoksi mönkijälle. Yhden käden sormilla voi laskea ne kerrat kun jompikumpi pojista mönkijällä lähti kolmen vuoden aikana, kun oli pyöräkelit. Toki eipä tuota "mopoa" säästämisen vuoksi ostettu, vaan juniori halusi kaksipyöräisen.
liikennevakuutus alle satasen vuosi ja täyskaskon kanssa 250e
Minulla T3a ja täyskaskolla 190 euroa vuosi. Mutta tosiaan, ei ollut tarkoitus ehdotella kevaria vaihtoehtona mönkijälle vaan sen rinnalle, sitten kun juniori täyttää 16.
Vastaa Viestiin