Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Tankkitassu
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Syys 2020 20:40

Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja Tankkitassu »

Hei,
pahoittelut, jos tämä on faqu, yritin kyllä kahlata läheltä liippaavat langat, mutta joko ne olivat aika vanhoja tai sitten kysymyksessä oli hieman eri asia.

Eli ajatuksena olisi hankkia kohta t-kortti-ikäiselle jälkikasvulle "koppimönkkäri" kulkemista varten. Ei siis hupikäyttöön, vaan ihan kulkemiseen paikasta A paikkaan B ja takaisin. Tuo on edestakainen reitti olisi n. 40km, eli kuudenkympin nopeus olisi enemmän kuin suotavaa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin T-kortilla saa ajaa T1B/T2B-vehkeitä, joilla tuohon pääsee ja toisaalta noihin luokkiin osuvat ilmeisesti ainakin valtamerkkien hytilliset kömpijät. Kun pihassa ennestään on Sportsman erilaista työkäyttöä varten, niin Ranger tulee ensimmäisenä mieleen, mutta eivät Maverick tai toisaalta esimerkiksi Gatorkaan ole mitenkään poissuljettuja, ellei sitten jälkimmäinen hinnan takia. Mutta kunnon hytti ("lämpöhytti"), vetokoukku ja kunnolliset tieliikennevarusteet täytyy löytyä, vinssi olisi kiva ja muut sitten lisäherkkuja.

Sitten niitä kysymyksiä: Suurin osa ainakin Rangereista vaikuttaisi olevan "pikkukoneella", eli 570 mallisia. Onko niin, ettei isompia (900/1000 koneellisia) ole kellään varaa ostaa vai onko jokin muu syy siihen, että niitä tunnu olevan ainakaan käytettyinä liikenteessä? Riittääkö tuo n. 40 hp oikeasti maantiekäyttöön, tuleehan vehkeellä kakspäällä jo kuormaakin eikä ilmanvastuskerroin (vaikka toki ei vielä noissa nopeuksissa ole niin tärkeä) taitaa olla aika heikko?

Minkä verran noilla pystyy ajamaan ilman merkittäviä remontteja, joillakin myynnissä olevilla näyttäisi olevan aika koviakin kilsamääriä takana? Onko varaosien/lisävarusteiden hinnoittelun suhteen joitakin malleja, joista kannattaisi pysyä erossa?

Muitakin kokemuksia kuuntelen mielelläni, myös niitä perusteita, minkä takia koko ajatus olisi huono idea :)
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja Jussi »

John Deere xuv 855d on luokiteltu 45 kmh vehkeeksi ja GPS nopetena kulkee noin 55 kmh jos variaattorista on holkki pois ja kummit on 28 tuumaa. Hirmuiset 25 heppaa on irroitettu tuosta diesel moottorista. Tämä ei sovellu sinun tyttärelle. Eli toi teho periaatteessa riittää mutta ainakin nämä hieman vanhemmat pitää hytissä niin armottoman metelin että ei oo tosikaan.

Jontikka on enemmän sinne työpuolelle sopiva.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Neljäkymmentä hevosvoimaa riittää aivan varmasti.
Tankkitassu
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Syys 2020 20:40

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja Tankkitassu »

dealer kirjoitti:Neljäkymmentä hevosvoimaa riittää aivan varmasti.
Lähinnä tarkoitin sitä, että jos tuolla ajaa sitä kuuttakymppiä, niin huutaako moottori täysillä hoosiannaa koko ajan? Tai, kun noissa nopeuden rajoitin on jo ilmeisesti riittävän fiksu rajoittamaan nopeutta eikä kierroksia, "vaihtaako" variaattori aina pienemmälle vastamäessä tai vaikka ohittamaan lähdössä ja samalla nostaa kierrokset tappiin?
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainakaan Can-Amissa ei huuda, vain huippunopeus rajoittuu tuohon eikä muuta.
Muista merkeistä en tiedä, toisaalta pitkin nettiä kun lukee juttuja niin siellä on vaikka mitä rajoituksia kuulemma traktorimönkijöissä merkistä riippumatta. Väittävät ettei ilmoitettua tehoakaan löydy läheskään, koska on rajoitettu sietä sun täältä. Oma laite on -16 mallin 450 Pro ja siinä on varmasti luvatut vajaa 40 hevosvoimaa kotosalla vaikkei kulje kuin 48 mittarin mukaan (on siis 40km/h laite)
NikkeL
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Heinä 2012 10:32
Mönkijä:: Polaris Sportsman 400 HO 4X4
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja NikkeL »

Meillä katseltiin reilu vuosi sitten tarjontaa läpi noissa koppimönkijöissä kevytautolain kaaduttua. Käytettyä eikä uutta RZR:ää ei tullut taloon, koska useimmissa myynti-ilmoituksissa oli mainittu koneremontti. Paikallisen myyjän kanssa keskustelin ja sain hieman käsitystä, että ei ole valmistaja suunnitellut kestämään käyttöä, mitä suomessa pääasiassa on. Maantietä pitkiä pätkiä kaasu pohjassa. Variaattorivetoisena 60kmh vauhdissa kierrokset on aika korkealla koko ajan.
Meillä päädyttiin Can Am Maverick trailiin. Pojat on sillä työntäneet nyt 9tkm ja ovat olleet tyytyväisiä. Päivittäin ajavat kouluun ja kerran pari viikossa n. 30km päähän harrastuksiin. Muutama miinus laitteessa kyllä on. Huoltovälit; 3000tkm välein huolto ja kustannus n 600€/laaki. Kevytautoilu olisi tullut halvemmaksi. Toinen asia on melu. Kone huutaa siellä 4500-5500rpm maantiellä. Vaimennettu on, mutta ei mitään autuaaksi tekevää vaikutusta. Lisäksi pojat ovat maininneet, että jostain puhaltaa kylmää jalkatilaan. Aivan tiiviksihän tuollaista ei varmasti saa, mutta itseäkin tuo viima on häirinnyt. Can Amin lämppäri on ihan kunnollinen ja puhaltaa kyllä lämmintä, mutta villasukat on tarpeen pidempään ajettaessa.
Koneena Trailissa on 800cm2 Rotax, mikä pitäisi olla luotettavammasta päästä.
Polttoainetta maistuu myös, arvioisin kulutuksen pyörivän siellä 11l/100km meidän käytössä
Mole´s Works
Nakki
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 27 Maalis 2015 15:36
Mönkijä:: TRX500FPE T3
Paikkakunta: Tornio

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja Nakki »

Kaikkea pittää kokkeilla,mutta huonoa vessapaperia vain kerran
kimbe
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 03 Maalis 2015 14:15

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja kimbe »

Tankkitassu kirjoitti:Hei,
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin T-kortilla saa ajaa T1B/T2B-vehkeitä, joilla tuohon pääsee ja toisaalta noihin luokkiin osuvat ilmeisesti ainakin valtamerkkien hytilliset kömpijät.
Pahoittelut lievästä off-topicista, mutta jotenkin tuo ajokorttiluokkien logiikka on kyllä lievästi sanoen outo; Painavampaa, kopillista, 60km/h kulkevaa, ja enemmän mopoautoon rinnastettavissa olevaa vaikkapa T1b-laitetta saa ajella pelkän teoriakokeen jäljiltä T-kortilla, mutta kevyempi, kopiton, 60 km/h kulkeva "perinteinen" T3b-mönkijä vaatii sen AM121-"mopoautokortin" ja teoriakokeen lisäksi ajokokeen. Jotenkin häröä.
Tankkitassu
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Syys 2020 20:40

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja Tankkitassu »

kimbe kirjoitti: Pahoittelut lievästä off-topicista, mutta jotenkin tuo ajokorttiluokkien logiikka on kyllä lievästi sanoen outo; Painavampaa, kopillista, 60km/h kulkevaa, ja enemmän mopoautoon rinnastettavissa olevaa vaikkapa T1b-laitetta saa ajella pelkän teoriakokeen jäljiltä T-kortilla, mutta kevyempi, kopiton, 60 km/h kulkeva "perinteinen" T3b-mönkijä vaatii sen AM121-"mopoautokortin" ja teoriakokeen lisäksi ajokokeen. Jotenkin häröä.
Veikkaisin, että tuossa on haettu sitä, että mopoautokäyttöön rinnastettavat laitteet jäisivät tuohon t3b kategoriaan ja vaatisivat siis käsittelykokeen ja enemmänkin työkäyttöön tarkoitetut raskaammat eivät sitä vaatisi, niinkuin perinteinenkään t-kortti ei vaatinut vaikka sillä saa ajaa parinkymmenen tonnin yhdistelmää. Ehkä lainlaatijat eivät ole huomanneet sitä, että "koppimönkijät" menevät t1b/t2b kategorioihin ja niitä voidaan käyttää aivan samalla tavalla kuin mopoautoja?

Veikkaisin, että tuohon tullee jollakin aikavälillä muutos, koppimönkijät ovat nyt monella tavalla porsaanreikä saada auto alle 15-ikäisenä ja pelkällä t-kortilla....
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 08:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja jaket »

varmaan 570 on suosittu koska se on hinnaltaan järkevä verrattuna isompiin, ja jos kuitenkin on rajoitettu niin isomman hyöty on pieni.

itse ihmettelen joitain jotka suosivat mopoautoa koppimönkijään verrattuna, mopoauto on rakennettu aivan hanusti. ei kestä mitään. voi ajaa kadulla. mönkijä taas on rakennettu krossi/työ käyttöön. kestää vaikka hypätä. melkein kuin saisi jonkun baja kilpa-auton kadulle. Osia saa ja osat kestää aivan toisenlaista käyttöä. Jousitus täysin ylivertainen. moottori kunnon bensakone eikä mikään haiseva nakuttava tehoton primitiivi dieseli.

ehkä paras keino tajuta koppimönkijän hyvyys on se, että aikuinenkin käyttäisi sitä jopa hupikäyttöön. kukaan aikuinen ei käyttäisi mopoautoa, eikä varsinkaan hupikäyttöön. :mrgreen:
“Unnatural work produces too much stress.”
saimi
3WD
Viestit: 108
Liittynyt: 19 Huhti 2008 16:13
Mönkijä:: xp 850-13 EUt +Country330+1,4
Paikkakunta: pieksämäki

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja saimi »

Itsellä ois aika vahva miinus tekijä mopoauton vakuutukset 3400e/v vs. Trmönkijä 500e/v. Ja nojaamalla lunastukseen muovikoteloon en lastani laskisi. Sama fiilis ois mennä ite istumaan orthexin pulkkaan keskelle 4tietä.. :?
Beathill
kimbe
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 03 Maalis 2015 14:15

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja kimbe »

saimi kirjoitti:Itsellä ois aika vahva miinus tekijä mopoauton vakuutukset 3400e/v vs. Trmönkijä 500e/v.
Paha pelko vaan on, että muutaman vuoden päästä nuo traktorimönkijöitten vakuutukset on jotain muuta. Sen verran suosio kasvaa ja nyt jo enenevässä määrin niitä rajoittimet poistettuja koppimönkijöitä ajellaan kahva edellä ojan pohjalle katolleen ja lunastukseen.
Tankkitassu
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Syys 2020 20:40

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja Tankkitassu »

Lisätään bensaa kiukaalle....

Olen nyt jonkin verran kahlannut aihetta, sekä kotimaan, kielellä, että amerikaksi. Kovasti näyttää Polaris saavan haukkuja, ainakin verrattuna Can-amiin. Maverick myös vaikuttaisi olevan selkeästi edullisempi kuin Ranger (vaikka oikea vertailukohta olisikin Rzr), toki varusteiden vertailu omenoita vs. omenoita periaatteella tuntuu olevan mahdotonta. Jos tulevalta kuskilta kysyisi, niin Maverickin ulkonäkö vetäisi varmaankin pisteet kotiin. Hyötykäyttö on ehkä vähän rajoittuneempaa kuin Rangerilla, jos ei muuten, niin kuormalava puuttuu.

Onko niin, että Can-amia on liikenteessä sen verran vähemmän, ettei huonoja kokemuksia vielä ole? Vai onko Pollen trollaaminen vai jotenkin "in", koska joka keskustelussa tuntuu olevan aina muutama niitä "osta Canami" hokijoita ja huonoista kokemuksista kertojia? Omaansahan ei kukaan hauku, ainakaan ennen kuin on vaihtamassa sitä kiukkupäissä pois, mutta jostakin nuo huonot kokemukset foorumeihin valuvat.

Sen verran propaganda vaikuttaa, että olen alkanut vakavasti miettimään, josko päätyiskin kelkan (Lynx) sukuiseen välineeseen eikä pysyisi mönkkärin merkissä. Vaikka eipä sillä 2t-Rotaxilla ja 4t-Rotaxilla taida juuri mitään yhteistä olla....
NikkeL
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Heinä 2012 10:32
Mönkijä:: Polaris Sportsman 400 HO 4X4
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja NikkeL »

Polariksen 570 kone on ehkä aavistuksen pieni rangerin ja rzr:n koneeksi. Pojan kaveripiirissä on pari 570 rzr:ää, niillä on takana useampi korjaamoreissu. Meillä maverick traililla takana 9000km ja vain määräaikaishuoltoja tarvinnut tähän mennessä. Canamilta löytyy myös lavamallia jos hyötykäyttöä ajattelee.
Mole´s Works
Tankkitassu
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Syys 2020 20:40

Re: Koppimönkijä mopoauton korvikkeeksi

Viesti Kirjoittaja Tankkitassu »

NikkeL kirjoitti:Polariksen 570 kone on ehkä aavistuksen pieni rangerin ja rzr:n koneeksi. Pojan kaveripiirissä on pari 570 rzr:ää, niillä on takana useampi korjaamoreissu. Meillä maverick traililla takana 9000km ja vain määräaikaishuoltoja tarvinnut tähän mennessä. Canamilta löytyy myös lavamallia jos hyötykäyttöä ajattelee.
Tuota samaa mietin, oman kokemuksen mukaan tekniikka ei tykkää siitä, että sitä jatkuvasti ajetaan "tapissa". En tunne Can-amin mallistoa kovin hyvin, oliko se lavamalli Traxster tai jotain sinne päin?

Tuoreessa Koneviestissä oli juttu jostakin "Espanjan ihmeestä", jolla kyllä oli silläkin hintaa parikymppiä. Yanmarin diesel-kone, jutussa mainittiin kulutukseksi 13l/100km, mitä pidettiin kohtuullisena....


t. Matti
Vastaa Viestiin