
Saako vetää kärryä liikenteessä?
Saako vetää kärryä liikenteessä?
Nii eli tossa otsikossa se kysymys jo olikin. Onkos tästä mitään tietoa? 

I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
No voi kiitosblue Honda Trx kirjoitti:aj niin joo,täytyy sanoa että amis oot varsinainen pelle peloton,sähän värkkäilet kokoajan jotain vehjettä.![]()
![]()
en voi muuta kuin nostaa hattua sinulle.

Jokos katoit tän: http://kotisivu.dnainternet.net/jansuo/ ... mpura.html
Viimeksi muokannut amis, 30 Tammi 2005 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Juu aika kiinnostava... Kerros tosta vähän. Eli niinkun paljonko tonne saa painetta sisään? Minkä verran on noiden "pumppujen" tuotto? Riittääkö esim vaikka pulttimyllyn pyörittämiseen? Riittääkö pyörittää vinkua jatkuvasti ilman että joutus pysähtyy välillä ettei paineet lopu? Mistä sait ton säiliön? Maksoiko paljon? Entäs noi lohkot, mistä aait ja paljon maksoi? Mitenkä lohkot sitten tuulettuu? Onko nissä jokin tuuletin ettei ylikuumene? Tollanenhan olis aika kätevä. Mutta onko tossa joku paine rajoitin ettet vahingossa pane liikaa painetta sisään ja ettei säiliö poksahda. Montako baaria säiliö kestää? Tulipa tässä vähän kyseltyä... Amis se osaat nää hommat, hyvä jatka samaan malliin.
Nonii tässä muutama fakta:
Lohkot on vanhat kylmäkeskuksen kompurat. Toinen on löydetty jostakin ja toinen on ostettu muistaakseni kierrätyskeskuksesta vitosella. Mun mielestä niissä lohkoissa on jokin ylikuumenemissuoja.
Toi säiliö on ollu enollani joskus sellasen pienen jääkaapin kompuran perässä, mutta jäänyt tarpeettomaksi kompuran kärähdettyä.
Alunperinhän säiliö on linja-auton jarruista... Säiliö on kuulemma "koeponnistettu" joskus vuosia takaperin, kun kompura olikin jäänyt päälle eikä siinä mitään painekytkintä ollut, ilmeisesti ainakin 10bar kestää
Eka mun tekemä versio tästä kompurasta tehtiin parissa tunnissa yhtäkkiä heppaamalla johonkin vanhaan kehikkoon ton lohkon oma runko, oli meinaan kiire päästä maalaamaan sierran puskuria.
Tuotosta en tiedä, en ole ykslohkosella mallilla muuta kuin maalannut ja puhallellut puhtaaksi, ja kyllä ainakin mun mielestä ihan hyvin riittää tuotto.
Ja joo, kompuraan tulee painekytkin, joka oli mulla jo tossa ekassa kehittelymallissa... Täytys vaan löytää sopiva muovipoksi, johon kytkin ja kontaktori mahtuu, tai sitten ostaa biltemasta 3-vaihe painekytkin...
Ainoo miinus noissa lohkoissa on järkyttävä paino, niitä joutuu oikein nostamaan kun niitä siirtelee
Lohkot on vanhat kylmäkeskuksen kompurat. Toinen on löydetty jostakin ja toinen on ostettu muistaakseni kierrätyskeskuksesta vitosella. Mun mielestä niissä lohkoissa on jokin ylikuumenemissuoja.
Toi säiliö on ollu enollani joskus sellasen pienen jääkaapin kompuran perässä, mutta jäänyt tarpeettomaksi kompuran kärähdettyä.
Alunperinhän säiliö on linja-auton jarruista... Säiliö on kuulemma "koeponnistettu" joskus vuosia takaperin, kun kompura olikin jäänyt päälle eikä siinä mitään painekytkintä ollut, ilmeisesti ainakin 10bar kestää

Eka mun tekemä versio tästä kompurasta tehtiin parissa tunnissa yhtäkkiä heppaamalla johonkin vanhaan kehikkoon ton lohkon oma runko, oli meinaan kiire päästä maalaamaan sierran puskuria.
Tuotosta en tiedä, en ole ykslohkosella mallilla muuta kuin maalannut ja puhallellut puhtaaksi, ja kyllä ainakin mun mielestä ihan hyvin riittää tuotto.
Ja joo, kompuraan tulee painekytkin, joka oli mulla jo tossa ekassa kehittelymallissa... Täytys vaan löytää sopiva muovipoksi, johon kytkin ja kontaktori mahtuu, tai sitten ostaa biltemasta 3-vaihe painekytkin...
Ainoo miinus noissa lohkoissa on järkyttävä paino, niitä joutuu oikein nostamaan kun niitä siirtelee

I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
- Panu
- 6WD
- Viestit: 450
- Liittynyt: 09 Marras 2004 20:37
- Paikkakunta: VAASA Mönkijä: Polaris Sportsman 800 efi -06
- Viesti:
Kyllä amikselle pitää saada joku kunniamaininta tonne profiiliin, kun jaksaa värkätä kaikenlaista..
Ja mitä itse aiheeseen tulee, niin olisikohan tuohon peräkärryn vetämiseenkin jonkinlainen sääntä olemassa? Muistaisin, että olisin joskus lukenut jostain noita painorajoituksia
Omamassa+kärryn massa jne..
Laittakee joku fakta tietoa niin ei mee ihan MUTUiluks

Ja mitä itse aiheeseen tulee, niin olisikohan tuohon peräkärryn vetämiseenkin jonkinlainen sääntä olemassa? Muistaisin, että olisin joskus lukenut jostain noita painorajoituksia

Laittakee joku fakta tietoa niin ei mee ihan MUTUiluks

Harrastus vie joka asiassa mukanaan..
Mites on tiellä tilapäinen siirto jos yhdistelmä on tämmöinen (toki ilman puskulevyä):

Itse joudun tuota siirtämään tuota sivutietä pitkin lyhyttä matkaa ja olen myös aikonu ajaa sitä tilapäisesti täydellä kuormalla.
Olen täs miettiny et sanotaanko siinä tilapäisessä siirrossa mitään kuormasta?
Peräkärryyn teen valot taakse samoin kun on mönkijässäkin eli vilkkuja siihen ei tule vaan takavalo ilman jarruvaloa. Ja peruutus/työvalo.
Tuo mönkijän valo kun ei näy taakse ollenkaan kärryn ollessa perässä.

Itse joudun tuota siirtämään tuota sivutietä pitkin lyhyttä matkaa ja olen myös aikonu ajaa sitä tilapäisesti täydellä kuormalla.
Olen täs miettiny et sanotaanko siinä tilapäisessä siirrossa mitään kuormasta?
Peräkärryyn teen valot taakse samoin kun on mönkijässäkin eli vilkkuja siihen ei tule vaan takavalo ilman jarruvaloa. Ja peruutus/työvalo.
Tuo mönkijän valo kun ei näy taakse ollenkaan kärryn ollessa perässä.
Viimeksi muokannut kukkumyy, 26 Huhti 2005 00:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 31 Touko 2004 23:11
- Paikkakunta: Äänekoski
Kukku, laita vaan suosiolla jarruvalotkin kärryyn jos kerran väsäätä valot, se ei ole niin iso homma enää loppujen lopuksi.
Mutuna kärryn vedosta.
Kärry tulee vastata lain asettamia vaatimuksia perässä vedettävästä laitteesta, eli rekisteröity kärry(saa olla omavalmistettakin), valot, vilkut ja sitä rataa(käy katsomassa mille auton kärry näyttää, siinähän se on laillinen vertailukohde mönkkärin kärrylle)
Ongelmaksi muodostuu lähinnä kärryn paino ja sallittu hyötykuorma(kantavuus). Mitenkä mönkkärin rekisteröity kärry tulisi olla.
Mönkkärihän on kevyt laite ja ainakin itsellä vedettävät kuormat(puukuormat) on reilusti lastattua mönkkäriäkin raskaampia.
Pitäisikö mönkärille olla omat kärry säännökset vai sallisiko laki vetää auton kärryä mönkkärillä(miksiköhän jo nyt epäilen että ei taida sallia)
Mutuna kärryn vedosta.
Kärry tulee vastata lain asettamia vaatimuksia perässä vedettävästä laitteesta, eli rekisteröity kärry(saa olla omavalmistettakin), valot, vilkut ja sitä rataa(käy katsomassa mille auton kärry näyttää, siinähän se on laillinen vertailukohde mönkkärin kärrylle)
Ongelmaksi muodostuu lähinnä kärryn paino ja sallittu hyötykuorma(kantavuus). Mitenkä mönkkärin rekisteröity kärry tulisi olla.
Mönkkärihän on kevyt laite ja ainakin itsellä vedettävät kuormat(puukuormat) on reilusti lastattua mönkkäriäkin raskaampia.
Pitäisikö mönkärille olla omat kärry säännökset vai sallisiko laki vetää auton kärryä mönkkärillä(miksiköhän jo nyt epäilen että ei taida sallia)
**Huru-ukko**
Juu, no tuo jarruvalo vois olla ihan hyvä mut katsotaan nyt.
Eihän siitä rekisteröitävä malli tule vaikka mitä tekis.
Mut nyt mua siis kiinnostaa että sisältyykö tuohon "tilapäiseen siirtoon" myös jos ajaa kärryn kanssa pienen matkaa tietä pitkin
vai erotellaanko siellä jossain lakipykälässä että kärryä ei siinä sallita?
Eihän siitä rekisteröitävä malli tule vaikka mitä tekis.
Mut nyt mua siis kiinnostaa että sisältyykö tuohon "tilapäiseen siirtoon" myös jos ajaa kärryn kanssa pienen matkaa tietä pitkin
vai erotellaanko siellä jossain lakipykälässä että kärryä ei siinä sallita?
Koko juttu vaikutti ensin hyvältä provolta, mutta tämä löytyi Finlexistä:
**
L-luokan» ajoneuvon ja polkupyörän perävaunu
21 a § (21.5.2003/409)
Renkaat
1. «L-luokan» ajoneuvon ja polkupyörän perävaunussa tulee olla ilmarenkaat.
2. Moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän perävaunun renkaiden, pinnoitettuja renkaita lukuun ottamatta, tulee olla e-hyväksytyt direktiivin 92/23/ETY mukaisesti, E-hyväksytyt säännön n:o 30 tai 75 sellaisen version mukaisesti, joka vaatimustasoltaan vastaa mainittua direktiiviä, taikka täyttää FMVSS-standardin N:o 109 vaatimukset.
3. «L-luokan» ajoneuvon perävaunun nastarenkaista säädetään ajoneuvon renkaiden nastoista annetussa liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa (408/2003).
**
Ihan niin kuin asiassa ei olisi mitään ongelmaa, kunhan kaikki mahdolliset standardit on täytetty...
PAK
**
L-luokan» ajoneuvon ja polkupyörän perävaunu
21 a § (21.5.2003/409)
Renkaat
1. «L-luokan» ajoneuvon ja polkupyörän perävaunussa tulee olla ilmarenkaat.
2. Moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän perävaunun renkaiden, pinnoitettuja renkaita lukuun ottamatta, tulee olla e-hyväksytyt direktiivin 92/23/ETY mukaisesti, E-hyväksytyt säännön n:o 30 tai 75 sellaisen version mukaisesti, joka vaatimustasoltaan vastaa mainittua direktiiviä, taikka täyttää FMVSS-standardin N:o 109 vaatimukset.
3. «L-luokan» ajoneuvon perävaunun nastarenkaista säädetään ajoneuvon renkaiden nastoista annetussa liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa (408/2003).
**
Ihan niin kuin asiassa ei olisi mitään ongelmaa, kunhan kaikki mahdolliset standardit on täytetty...
PAK
Mitäs noita valoja värkkäämään
Eihän ATV:ssa tunneta mitään perävaunun pistoketta ? (kuten auton vetokoukoissa on EU sädösten mukaiset pistokeet)
Taitaapa olla niin et ainoastaan nuo rengasasiat kun on kunnossa niin ok saa vetää. Eli kiinanpoikien pallorenkaissa ei taida olla hyväksyntää, vanhat ja lahot autonrenkaat sensiaan käy, pintaakaan ei tarvi olla 1,6mm:ä.
Saahan kelkallakin vetää virallisella kelkkareitillä rekeä=tiealuetta,
ei tarvi olla minkään valtakunnan valoja tai edes heijastinta tms.
Ei näy taatusi kelkan takavalo/jarruvalo parireen takaa jossa heinä tai rankakuorma tai sit sellainen kopillinen ns. henkilöreki ja viel kun sopivasti luntapöllytää...
Taitaapa olla niin et ainoastaan nuo rengasasiat kun on kunnossa niin ok saa vetää. Eli kiinanpoikien pallorenkaissa ei taida olla hyväksyntää, vanhat ja lahot autonrenkaat sensiaan käy, pintaakaan ei tarvi olla 1,6mm:ä.
Saahan kelkallakin vetää virallisella kelkkareitillä rekeä=tiealuetta,
ei tarvi olla minkään valtakunnan valoja tai edes heijastinta tms.
Ei näy taatusi kelkan takavalo/jarruvalo parireen takaa jossa heinä tai rankakuorma tai sit sellainen kopillinen ns. henkilöreki ja viel kun sopivasti luntapöllytää...
Voihan auton perässäkin vetää rekisteröimätöntä kärryä, kunhan on valot yms. ja maksiminopeus on 60km/h... Hyvä juttu muuten kukku noi valot tossa sun kärryssä, näkyy pimeälläkin hyvin
Ootko jo metsähommia tehnyt kärryllä valojen ollessa paikallaan? Tuli vaan mieleen että mitenkä oot ne asentanut?

I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Valot on suunniteltu mutta tekemättä. Odottelen kesä kelejä (tai siis edes lämpimimpiä) että pääse näpräämään johtoja sun muita.
Liittimet ja valot on ostettu ja johdot on valmiina ja asennus vain uupuu.
Ja peräkärry on vielä muutenkin koe ponnistamatta. Ei ole vielä ollut aikaa lähteä puu savottaan, mutta kyllä se tästä.
Liittimet ja valot on ostettu ja johdot on valmiina ja asennus vain uupuu.
Ja peräkärry on vielä muutenkin koe ponnistamatta. Ei ole vielä ollut aikaa lähteä puu savottaan, mutta kyllä se tästä.