Järkyttävä vakuutusmaksu??
Järkyttävä vakuutusmaksu??
Kaveri osti Polariksen 330 E mönkijän pariviikkoa sitten. Rekisteröity l 7e luokkaan. Tänään tuli tiedot vakuutusmaksuista...yli 900eur bonuksien jälkeen.
Onko tossa käyny joku virhe vai onko tosiaan noin kallista huvia?
Eikös _kaikissa_ tieliikennemönkijöissä olekaan saman suuruinen vakuutusmaksu kun kelkoilla, eli 116e/vuosi?
Lisäksi toi kaverin vehje on yhdelle rekisteröity. Eikös pollellakin pitäis saada ajaa kakspäällä?
Onko tossa käyny joku virhe vai onko tosiaan noin kallista huvia?
Eikös _kaikissa_ tieliikennemönkijöissä olekaan saman suuruinen vakuutusmaksu kun kelkoilla, eli 116e/vuosi?
Lisäksi toi kaverin vehje on yhdelle rekisteröity. Eikös pollellakin pitäis saada ajaa kakspäällä?
-
- 6WD
- Viestit: 351
- Liittynyt: 02 Kesä 2004 09:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 H.O -12
- Paikkakunta: Seinäjoki
Tieliikenne mönkijöissä ainakin joissain on sama vakuutus kuin moottoripyörissä joka on aivan sairaan kallis, ja se hinta vielä nousee kuutioiden mukaan.
Viimeksi muokannut Sportsman 500, 04 Maalis 2005 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Järkyttävä vakuutusmaksu??
Vaikuttaa kyllä nyt virheeltä. Jos on totta, niin kannattaa heti marssia toisen vakuutusyhtiön luukulle. Tämä on kovasti uusi juttu vakuutusyhtiöillekin.turo kirjoitti:Kaveri osti Polariksen 330 E mönkijän pariviikkoa sitten. Rekisteröity l 7e luokkaan. Tänään tuli tiedot vakuutusmaksuista...yli 900eur bonuksien jälkeen.
Onko tossa käyny joku virhe vai onko tosiaan noin kallista huvia?
Eikös _kaikissa_ tieliikennemönkijöissä olekaan saman suuruinen vakuutusmaksu kun kelkoilla, eli 116e/vuosi?
Lisäksi toi kaverin vehje on yhdelle rekisteröity. Eikös pollellakin pitäis saada ajaa kakspäällä?
-
- 2WD
- Viestit: 36
- Liittynyt: 18 Helmi 2005 21:16
- Mönkijä:: Polaris
- Paikkakunta: Polaris Sportsman EU 500 efi, Ulvila
- Viesti:
Re: Järkyttävä vakuutusmaksu??
L7E luokan ajoneuvot ainakin yksi Suomalainen tunnettu vakuutusyhtiö tariffoi moottoripyörien mukaan (itsekin vaihdoin pois siitä yhtiöstä). Ainakin Pohjola ja Pohjantähti tariffoi siten, että tieliikenteeseen rekisteröidyn (Rally 250) mönkijän liikennevakuutus on n.120 e / vuosi. Vakuutusyhtiö voi itse päättää miten tariffoi, mikään laki ei vakuutustariffia määrää. Kannattaa kysellä muistakin yhtiöistä. Tosin siitä en tiedä miten tuo kuutiotilavuus vaikuttaa tariffointiin.turo kirjoitti:Kaveri osti Polariksen 330 E mönkijän pariviikkoa sitten. Rekisteröity l 7e luokkaan. Tänään tuli tiedot vakuutusmaksuista...yli 900eur bonuksien jälkeen.
Omaan KFX400 liikennevakuutus + osakasko maksoi noin 120,-e vuosi...mutta se onkin "rekisteröimätön"
Tiesittekö muuten että jos ajaa tällaisella "rekisteröimättömällä" mönkkärillä vaikka jäällä ja Poliisi pysäyttää niin siitä seuraa muistaakseni 3-kertainen vakuutus maksu, jos mönkkäri ei ole liikennevakuutetu.
Jos taas ajat jonkun päällle esim jäällä, ja Poliisit tulee paikalle niin saat 10-kertaisen vakuutusmaksun + sakot....tämän takia liikennevakuutin mönkkärit vaikka ne ei olekkaan tieliikenteeseen rekisteröityjä.
Nyt ne kait rinnastetaan moottorikelkkaan???
Tiesittekö muuten että jos ajaa tällaisella "rekisteröimättömällä" mönkkärillä vaikka jäällä ja Poliisi pysäyttää niin siitä seuraa muistaakseni 3-kertainen vakuutus maksu, jos mönkkäri ei ole liikennevakuutetu.
Jos taas ajat jonkun päällle esim jäällä, ja Poliisit tulee paikalle niin saat 10-kertaisen vakuutusmaksun + sakot....tämän takia liikennevakuutin mönkkärit vaikka ne ei olekkaan tieliikenteeseen rekisteröityjä.
Nyt ne kait rinnastetaan moottorikelkkaan???
Honda Rincon 680 2011
-
- 3WD
- Viestit: 80
- Liittynyt: 26 Helmi 2005 17:30
- Paikkakunta: Hamina Linhai 260 (tieliikenne)
Soitin tällä viikolla Tapiolan konttoriin kun tilasin itselleni tieliikennehyväksytyn Linhai 260 mönkijän. Tapiolassa liikennevakuutus maksaa 120-121 eur/a ja osakasko (hirvi, palo, varkaus ja ilkivaltavakuutus) n. 31 eur/a täyskaskon hinta olisi ollut jotain 500 - 600 eur/a. Vakuutuksissa ei saa bonusta. Saattaa olla, että hinnoissa on jotain maksutapa tai keskittämisalennuksia, tai sitten ei. Vaikuttaakohan koneteho vakuutukseen (Linhaissa kuristettu 14 kW) ??? vai onko eri yhtiöissä tosiaan noin erilainen tulkinta ???
Itse en uskaltaisi ajella rekisteröimättömälläkään ilman vakuutusta edes suljetulla alueella koska liikennevakuutus korvaa kuskille käyneet henkilövahingot... luulisin. Ja yleensähän mitään ei satu jos on vakuutukset kunnossa, mutta kun irtisanot vakuutuksen niin ......
Itse en uskaltaisi ajella rekisteröimättömälläkään ilman vakuutusta edes suljetulla alueella koska liikennevakuutus korvaa kuskille käyneet henkilövahingot... luulisin. Ja yleensähän mitään ei satu jos on vakuutukset kunnossa, mutta kun irtisanot vakuutuksen niin ......
Hanski Haminasta
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Brc kirjoitti:Omaan KFX400 liikennevakuutus + osakasko maksoi noin 120,-e vuosi...mutta se onkin "rekisteröimätön"
Tiesittekö muuten että jos ajaa tällaisella "rekisteröimättömällä" mönkkärillä vaikka jäällä ja Poliisi pysäyttää niin siitä seuraa muistaakseni 3-kertainen vakuutus maksu, jos mönkkäri ei ole liikennevakuutetu.
Jos taas ajat jonkun päällle esim jäällä, ja Poliisit tulee paikalle niin saat 10-kertaisen vakuutusmaksun + sakot....tämän takia liikennevakuutin mönkkärit vaikka ne ei olekkaan tieliikenteeseen rekisteröityjä.
Nyt ne kait rinnastetaan moottorikelkkaan???
???
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Moikka!
Nyt taas pakko "purkautua" ja oikaista sen verran että mönkkäri on edelleen moottoriajoneuvo ja moottoriajoneuvot ovat suomalaisen lainsäädännön mukaisesti liikennevakuutuslain piirissä kun niitä käytetään liikenteeseen. Liikenteeseen käyttämiseksi katsotaan se kun ajoneuvolla kuljetetaan ihmisiä tai tavaroita taikka sitä käytetään liikenteeseen tarkoitetulla alueella. Eli kääntäen: moottoriajoneuvo ei ole liikennevakutuksen piirissä kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella muuhun kuin ihmisten tai tavaroiden kuljettamiseen. Mönkijällä ajaminen on nykyisen oikeuskäytännön mukaisesti ihmisen kuljettamista. Rekisteröinnillä ei edelleenkään ole tekemistä vakuuttamispakon kanssa.
Liikennevakuutuskeskus määrää vakuutamattomalta ajalta hyvikemaksun joka on 2 - 4 kertaa perusmaksun suuruinen mikäli vahinkoa ei ole tapahtunut ja vahinkotapauksissa maksun suuruus voi olla tosiaan 10-kertainen.
Väistämättä tässä tulee ajatus mieleen että näistä vakuutusasioista olisi syytä tulla vaikka turisemaan johonkin harrastajien kokoontumiseen sillä liikkeellä tuntuu olevan valitettavan paljon vääriä uskomuksia.
En tuputa edelliseen itseäni, mutta yllä esittämieni väitteiden tueksi ja taustaksi kerrottakoon että työskentelen liikenne- ja autovakuuttamiseen erikoistuneessa yhtiössä (uraa takana 21 v) ja käyn luennoimassa tästä syystä riskinhallinnasta ja vakuuttamisesta kuljetusalan ammattilaisille tai kuljetusalalle eri tehtäviin aikoville.
En ole täällä myöskään pakisemassa myyntimielessä koska potentiaaliset asiakkaamme koostuvat maantieliikenteen ammattilaisista ja heitä lähellä olevilta toimialoilta
Olen tänne foorumin aiemmin jo referoinut Liikennevakuutuslain keskeiset kohdat joten sitä en näin ilta-aikaan enää viitsi tehdä mutta kyseisestä laista löytyvät yksiselitteiset perusteet mönkijän vakuutamiselle.
Kevätterveisin
Heipe
Nyt taas pakko "purkautua" ja oikaista sen verran että mönkkäri on edelleen moottoriajoneuvo ja moottoriajoneuvot ovat suomalaisen lainsäädännön mukaisesti liikennevakuutuslain piirissä kun niitä käytetään liikenteeseen. Liikenteeseen käyttämiseksi katsotaan se kun ajoneuvolla kuljetetaan ihmisiä tai tavaroita taikka sitä käytetään liikenteeseen tarkoitetulla alueella. Eli kääntäen: moottoriajoneuvo ei ole liikennevakutuksen piirissä kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella muuhun kuin ihmisten tai tavaroiden kuljettamiseen. Mönkijällä ajaminen on nykyisen oikeuskäytännön mukaisesti ihmisen kuljettamista. Rekisteröinnillä ei edelleenkään ole tekemistä vakuuttamispakon kanssa.
Liikennevakuutuskeskus määrää vakuutamattomalta ajalta hyvikemaksun joka on 2 - 4 kertaa perusmaksun suuruinen mikäli vahinkoa ei ole tapahtunut ja vahinkotapauksissa maksun suuruus voi olla tosiaan 10-kertainen.
Väistämättä tässä tulee ajatus mieleen että näistä vakuutusasioista olisi syytä tulla vaikka turisemaan johonkin harrastajien kokoontumiseen sillä liikkeellä tuntuu olevan valitettavan paljon vääriä uskomuksia.
En tuputa edelliseen itseäni, mutta yllä esittämieni väitteiden tueksi ja taustaksi kerrottakoon että työskentelen liikenne- ja autovakuuttamiseen erikoistuneessa yhtiössä (uraa takana 21 v) ja käyn luennoimassa tästä syystä riskinhallinnasta ja vakuuttamisesta kuljetusalan ammattilaisille tai kuljetusalalle eri tehtäviin aikoville.
En ole täällä myöskään pakisemassa myyntimielessä koska potentiaaliset asiakkaamme koostuvat maantieliikenteen ammattilaisista ja heitä lähellä olevilta toimialoilta
Olen tänne foorumin aiemmin jo referoinut Liikennevakuutuslain keskeiset kohdat joten sitä en näin ilta-aikaan enää viitsi tehdä mutta kyseisestä laista löytyvät yksiselitteiset perusteet mönkijän vakuutamiselle.
Kevätterveisin
Heipe
pantterieka kirjoitti:Soitin tällä viikolla Tapiolan konttoriin kun tilasin itselleni tieliikennehyväksytyn Linhai 260 mönkijän. Tapiolassa liikennevakuutus maksaa 120-121 eur/a ja osakasko (hirvi, palo, varkaus ja ilkivaltavakuutus) n. 31 eur/a täyskaskon hinta olisi ollut jotain 500 - 600 eur/a. Vakuutuksissa ei saa bonusta. Saattaa olla, että hinnoissa on jotain maksutapa tai keskittämisalennuksia, tai sitten ei. Vaikuttaakohan koneteho vakuutukseen (Linhaissa kuristettu 14 kW) ??? vai onko eri yhtiöissä tosiaan noin erilainen tulkinta ???
Saman värkin vakuutukset Pohjolassa: liikenne 123,2 €/v, ilman alennuksia.
Osakasko (omavastuu 151 €) 32,70 € ilman alennuksia.Eli siis saman hintaiset.
Vakuutuskirjassa määritelty moottorikelkaksi.
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen vakuutusyhtiööni, sanottiin, että vakuutusta ei ole pakko ottaa (maastokäyttö), mutta suosittelivat ja otinkin. Eli periaatteessa vaikka vain ylittäisi tien, vakuutus täytyy olla. Ja sitten niiden henkilövahinkojen takia. Ja jos törmään johonkin toiseen, korvaa vahingot toiselle. No tämä taisi vähän eksyä alkuperäisestä aiheesta, mutta vakuutuksiin nyt liittyi kumminkin.